Κρίσιμες είναι οι επόμενες ώρες στη μάχη που δίνουν οι διασώστες για να εντοπίσουν το χαμένο υποβρύχιο Titan, το οποίο εξαφανίστηκε το πρωί της Κυριακής (18/6) ταξιδεύοντας προς το ναυάγιο του Τιτανικού σε βάθος 3,8 χιλιομέτρων.
Οι ελπίδες να βρεθούν ζωντανοί οι πέντε επιβάτες λιγοστεύουν, καθώς στερεύουν τα αποθέματα οξυγόνου που διέθετε το υποβρύχιο, το οποίο βυθίστηκε 400 μίλια νοτιοανατολικά του St John’s της Νέας Γης, κοντά στο σημείο όπου το διάσημο ναυάγιο «αναπαύεται» στον Ατλαντικό ωκεανό. Σύμφωνα με τους ειδικούς το οξυγόνο αναμένεται να τελειώσει την Πέμπτη.
Σύμφωνα με τη Daily Mail, ένα από τα χειρότερα σενάρια είναι το Titan να έφθασε πράγματι στο ναυάγιο και να… παγιδεύτηκε μέσα στον Τιτανικό. Η πιθανότητα αυτή καθιστά όπως είναι φυσικό ακόμη δυσκολότερο τον εντοπισμό του από τους διασώστες.
Ο απόστρατος αντιναύαρχος του βρετανικού ναυτικού, Chris Parry, δήλωσε στο LBC ότι οι ελπίδες να βρεθεί το βαθυσκάφος, ενώ δεν εκπέμπει σήμα, είναι αδύνατο στον χρόνο που απομένει.
Ο ναύαρχος Parry δήλωσε: «Φοβάμαι ότι οι πιθανότητες είναι ελάχιστες. Προφανώς, θέλουμε να παραμείνουμε αισιόδοξοι, αλλά υπάρχουν δύο προβλήματα εδώ: το ένα είναι να βρεθεί το υποβρύχιο και το δεύτερο είναι πώς στο καλό θα το βγάλετε από το βυθό; Δεν έχει ξαναγίνει ποτέ και δεν νομίζω ότι κανείς έχει ιδέες για το πώς να το κάνει αυτή τη στιγμή».
Υπενθυμίζεται ότι το Titan στις 9.45 – μια ώρα και 45 λεπτά μετά την κατάδυση – έχασε την επαφή με το μητρικό του πλοίο την Κυριακή (18/6), τον Polar Prince. Δεν αναφέρθηκε όμως ως αγνοούμενο από την Ακτοφυλακή των ΗΠΑ μέχρι τις 5.40 μ.μ., οκτώ ώρες αργότερα. Η ακτοφυλακή του Καναδά ειδοποιήθηκε μάλιστα στις 21:13 το βράδυ.
Ένα γαλλικό ρομπότ η τελευταία ελπίδα
Την ίδια ώρα ένα γαλλικό ρομπότ που μπορεί να καταδυθεί σε βάθος 6.000 μέτρων είναι καθ’ οδόν ώστε να βοηθήσει στον εντοπισμό του τουριστικού βαθυσκάφους τα ίχνη του οποίου χάθηκαν ενώ κατευθυνόταν προς το ναυάγιο του Τιτανικού.
Το μη επανδρωμένο ρομπότ Victor 6000 μπορεί να βοηθήσει στην απελευθέρωση του βαθυσκάφους, εάν έχει παγιδευτεί σε κάποιο σημείο, ανέφερε ο χειριστής του.
Το γαλλικό ρομπότ έχει τηλεκατευθυνόμενους βραχίονες με το οποίους μπορεί να κόψει καλώδια ή να κάνει άλλες μανούβρες για να απελευθερώσει κάποιο ακινητοποιημένο σκάφος. Μπορεί επίσης να καταδυθεί σε μεγαλύτερο βάθος από όλον τον άλλον εξοπλισμό που βρίσκεται αυτή τη στιγμή στο σημείο του ναυαγίου, στον βόρειο Ατλαντικό.
Το Victor 6000 αναμένεται να φτάσει αργά το βράδυ της Τετάρτης στην περιοχή, κάτι που σημαίνει ότι θα έχει ένα περιορισμένο χρονικό παράθυρο για να παράσχει βοήθεια. Το οξυγόνο στο αγνοούμενο βαθυσκάφος αναμένεται ότι θα τελειώσει το πρωί της Πέμπτης, τοπική ώρα (μεσημέρι, ώρα Ελλάδας).
«Το Victor δεν είναι ικανό να σηκώσει το βαθυσκάφος από μόνο του», εξήγησε ο Ολιβιέ Λεφόρ, ο επικεφαλής των θαλάσσιων επιχειρήσεων του Ifremer, του γαλλικού ωκεανογραφικού ινστιτούτου στο οποίο ανήκει το ρομπότ. Θα μπορούσε όμως να συνδέσει τον «Τιτάνα», το αυτοκαταδυόμενο σκάφος βάρους 10 κιλών, με κάποιο πλοίο που θα το έβγαζε στη συνέχεια στην επιφάνεια.
Η επαφή με τον Τιτάνα, στον οποίο επιβαίνουν πέντε άτομα, χάθηκε λίγη ώρα αφότου ξεκίνησε την κατάδυσή του στο ναυάγιο του Τιτανικού, την Κυριακή. «Το Victor είναι ικανό να κάνει οπτική έρευνα, με όλες τις κάμερες που διαθέτει. Είναι επίσης εξοπλισμένο με βραχίονες που θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για να απεγκλωβίσουν το βαθυσκάφος, ένα έχει μπερδευτεί σε καλώδια ή άλλα αντικείμενα στον βυθό», είπε ο Λεφόρ.
Το Ifremer μετείχε στην ομάδα που εντόπισε το ναυάγιο του Τιτανικού το 1985. Ο Γάλλος εξερευνητής Πολ-Ανρί Ναρζολέ, 77 ετών, που φέρεται ότι είναι μεταξύ των πέντε αγνοούμενων, εργαζόταν παλαιότερα για το Ifremer και ήταν ο κυβερνήτης της ναυαρχίδας του, του υποβρυχίου «Ναυτίλος» που χρησιμοποιήθηκε για να ερευνηθεί το ναυάγιο του Τιτανικού.
Το Ifremer στέλνει στο σημείο το πλοίο Atalante, που μεταφέρει το ρομπότ, κατόπιν αιτήματος του Πολεμικού Ναυτικού των ΗΠΑ. «Αυτή είναι η λογική των ναυτικών. Η στάση μας είναι: είμαστε κοντά, πρέπει να πάμε», εξήγησε ο Λεφόρ.
Μια ομάδα 25 ατόμων χειρίζεται το ρομπότ. «Μπορούμε να εργαζόμαστε ασταμάτητα επί 72 ώρες, δεν χρειάζεται να διακόπτουμε όταν πέφτει η νύχτα», πρόσθεσε.
Η αμερικανική ακτοφυλακή ανέφερε νωρίτερα ότι ένα καναδικό αεροσκάφος, εξοπλισμένο για να εντοπίζει υποβρύχια, άκουσε θορύβους στην περιοχή του ναυαγίου, γδούπους που ακούγονταν ανά τακτά διαστήματα, κάθε περίπου 30 λεπτά. «Δεν ξέρουμε τι συνέβη. Οι θόρυβοι που ακούστηκαν μας δίνουν ελπίδα ότι το υποβρύχιο είναι στον πυθμένα και οι άνθρωποι είναι ακόμη ζωντανοί, όμως είναι πιθανά και άλλα σενάρια», είπε ο Λεφόρ. «Ακόμη και αν οι ελπίδες είναι ελάχιστες, θα συνεχίσουμε μέχρι τέλους».
Οι πέντε ζάμπλουτοι επιβάτες του υποβρυχίου
Ο CEO της OceanGate, Στόκτον Ρας
Ο Στόκτον Ρας, Διευθύνων σύμβουλος και ιδρυτής της OceanGate Inc είχε εκπαιδευθεί ως πιλότος και είχε αναδειχθεί, μάλιστα, ως ο youngest jet transport rated pilot του κόσμου σε ηλικία 19 ετών.
Πέρα όμως από ιδρυτής και CEO της εταιρείας που έχει αναλάβει την αποστολή προς το ναυάγιο του Τιτανικού, ο Ρας ίδρυσε και ήταν μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της μη κερδοσκοπικής οργάνωσης OceanGate Foundation που είχε ως στόχο την αξιοποίηση της υποβρύχιας τεχνολογίας για νέες ανακαλύψεις στον τομέα της ιστορίας και της αρχαιολογίας.
Τον Φεβρουάριο ο Ρας είχε δηλώσει για την κατάδυση στον Τιτανικό ότι «αυτό που σε εντυπωσιάζει είναι η ομορφιά του ναυαγίου. Δεν είναι κάτι που νιώθεις σε ένα ναυάγιο. Είναι ένα υπέροχα όμορφο ναυάγιο».
Ο δισεκατομμυριούχος Χάμις Χάρντινγκ
Ο Χάμις Χάρντινγκ, Διευθύνων Σύμβουλος της Action Aviation στο Ντουμπάι, είχε προχωρήσει σε ανάρτηση το Σάββατο την απόφαση του να συμμετέχει στο εξερευνητικό αυτό ταξίδι προς το ναυάγιο του Τιτανικού.
Αξίζει να σημειωθεί ότι ο ίδιος συμμετείχε στην πέμπτη διαστημική πτήση της Blue Origin την περασμένη χρονιά. Κατέχει επίσης το ρεκόρ Γκίνες για την ταχύτερη περιήγηση στη Γη μέσω του Βόρειου και του Νότιου Πόλου, σε 46 ώρες, 40 λεπτά και 22 δευτερόλεπτα, μέσω αεροσκάφους.
Ο Γάλλος εξερευνητής Πολ Ανρί Ναρζολέ
Ένας από τους επιβάτες είναι και ο Γάλλος Εξερευνητής Πολ Ανρί Ναρζολέ, ο οποίος ειδικεύεται στις καταδύσεις και στην οδήγηση υποβρυχίων σκαφών. Περιγράφεται από την OceanGate ως «ο μεγαλύτερος εξερευνητής του Τιτανικού». οποίος ειδικεύεται στις καταδύσεις και στην οδήγηση υποβρυχίων σκαφών. Μάλιστα, στην ιστοσελίδα της OceanGate περιγράφεται ως «ο μεγαλύτερος εξερευνητής του Τιτανικού».
Πακιστανός μεγιστάνας μεταξύ των επιβαίνοντων
Σύμφωνα με την Daily Mail, ένας από τους πλουσιότερους άνδρες του Πακιστάν και ο γιος του ήταν μεταξύ των πέντε ατομων που αγνοούνται στο υποβρύχιο που ξεκίνησε για να δει το ναυάγιο.
Πρόκειται για τον Σεχζάντα Νταβούντ, τον πλουσιότερο άνθρωπο του Πακιστάν, ο οποίος διαχειρίζεται το Ινστιτούτο SETI, μία μη κερδοσκοπική οργάνωση με έδρα την Καλιφόρνια και τον γιο του Σουλεμάν.
Ο 48χρονος Shahzada Dawood, μέλος του διοικητικού συμβουλίου της φιλανθρωπικής οργάνωσης Prince’s Trust με έδρα το Ηνωμένο Βασίλειο, και ο γιος του Sulaiman Dawood, 19 ετών, επέβαιναν στο μικρό υποβρύχιο σκάφος που μετέφερε τουρίστες που πλήρωναν για να δουν το διάσημο ναυάγιο, το οποίο βρίσκεται σε βάθος 12.500 ποδιών κάτω από την επιφάνεια του Ατλαντικού Ωκεανού, 370 μίλια από τις ακτές του Newfoundland στον Καναδά.
«Είμαστε πολύ ευγνώμονες για το ενδιαφέρον που δείχνουν οι συνάδελφοι και οι φίλοι μας και θα θέλαμε να ζητήσουμε από όλους να προσευχηθούν για την ασφάλειά τους», ανέφερε η οικογένεια σε ανακοίνωσή της.
Η οικογένεια Dawood είναι από τις πλουσιότερες στο Πακιστάν και διαθέτει ισχυρούς δεσμούς με το Ηνωμένο Βασίλειο. Ο Shahzada πιστεύεται ότι ζει σε μια έπαυλη στο Surrey με τη σύζυγό του Christine, η οποία εργάζεται ως life coach, τον γιο Sulaiman και την κόρη Alina.
Ο Shahzada είναι αντιπρόεδρος της Engro Corporation, η οποία παράγει λιπάσματα, τρόφιμα και ενέργεια, καθώς και της Dawood Hercules Corporation, η οποία παράγει χημικά. Γεννήθηκε στο Πακιστάν, αλλά μετακόμισε στο Ηνωμένο Βασίλειο όπου σπούδασε νομικά στο Πανεπιστήμιο του Μπάκιγχαμ.