Δίχως τέλος η ακρίβεια στα ράφια του σούπερ μάρκετ: «Αισχροκέρδεια, ο καφές διπλασιάστηκε, το καρπούζι είναι φθηνότερο στο Ντουμπάι»

116

Με τον πληθωρισμό να διαμορφώνεται στο 2,47% για τον Μάιο του 2025, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), οι καταναλωτές βρίσκονται ξανά αντιμέτωποι με αυξήσεις στο καλάθι του σούπερ μάρκετ. Οι τιμές βασικών αγαθών κινούνται σταθερά ανοδικά, σε μια περίοδο όπου οι μηνιαίες και ετήσιες διακυμάνσεις δείχνουν ότι η ακρίβεια έχει παγιωθεί.

Η ετήσια σύγκριση Μαΐου 2025 – Μαΐου 2024 καταγράφει αύξηση 2,47% στο οργανωμένο λιανεμπόριο, με τους καταναλωτές να διαχειρίζονται καθημερινά ένα ολοένα και πιο επιβαρυμένο κόστος διαβίωσης.

Οι «πρωταθλητές» των αυξήσεων

Ορισμένες κατηγορίες προϊόντων παρουσιάζουν εντυπωσιακές ανατιμήσεις σε σχέση με πέρυσι. Ενδεικτικά, σύμφωνα με τα στοιχεία του ΙΕΛΚΑ, οι μεγαλύτερες αυξήσεις σημειώθηκαν στα εξής:

  • Μπισκότα, σοκολάτες και ζαχαρώδη: +8,83%
  • Φρέσκα φρούτα και λαχανικά: +7,78%
  • Φρέσκα κρέατα: +6,41%
    Ζύμες νωπές και κατεψυγμένες: +5,48%
  • Αλκοολούχα ποτά: +5,46%

Οι αυξήσεις αυτές έρχονται να επιβαρύνουν περαιτέρω τους οικογενειακούς προϋπολογισμούς, τη στιγμή που οι μισθοί και τα διαθέσιμα εισοδήματα δεν έχουν ακολουθήσει αντίστοιχη πορεία.

Οι εξαιρέσεις στον κανόνα της ακρίβειας

Παρότι η συνολική εικόνα είναι αυξητική, ορισμένες κατηγορίες προϊόντων σημείωσαν μείωση τιμών, έστω και περιορισμένη:

  • Απορρυπαντικά και είδη καθαρισμού: -9,20%
  • Τροφές και είδη για κατοικίδια: -4,91%
  • Τρόφιμα παντοπωλείου: -3,57%
  • Χαρτικά, καλλυντικά και είδη προσωπικής υγιεινής: -2,72%
  • Αλλαντικά: -0,52%

Ωστόσο, οι μειώσεις αυτές δεν αντισταθμίζουν τις αυξήσεις στα βασικά αγαθά που καταναλώνονται καθημερινά.

«Αισχροκέρδεια, ο καφές διπλασιάστηκε, το καρπούζι είναι φθηνότερο στο Ντουμπάι»

Ενδεικτική της κοινωνικής πίεσης που προκαλούν οι τιμές είναι η παρέμβαση του προέδρου της Ένωσης Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδας, Απόστολου Ραυτόπουλου, ο οποίος μιλώντας σε τηλεοπτική εκπομπή άσκησε έντονη κριτική στα κυβερνητικά μέτρα και τη λειτουργία της αγοράς.

«Πείτε μου ποια από τα μέτρα ευνόησαν τους καταναλωτές. Τα 194 γρ. ελληνικού καφέ, είχε 2,49-2,85 ευρώ, έφτασε σήμερα 5,15 ευρώ. Μιλάμε για αισχροκέρδεια. Είναι φθηνότερο το καρπούζι στο Ντουμπάι από την Ελλάδα», δήλωσε χαρακτηριστικά.

Η δήλωση αυτή έρχεται να αποτυπώσει τη διάχυτη αγανάκτηση των πολιτών, σε μια περίοδο όπου το καλάθι του νοικοκυριού γίνεται όλο και πιο «βαρύ», και η εμπιστοσύνη στην αγορά κλονίζεται.

Η νέα άνοδος των τιμών θέτει επιτακτικά επί τάπητος την ανάγκη για ουσιαστικές πολιτικές παρέμβασης στον τομέα του λιανεμπορίου, την ώρα που οι καταναλωτές βλέπουν το διαθέσιμο εισόδημά τους να εξανεμίζεται στο ταμείο του σούπερ μάρκετ. Η κατάσταση απαιτεί αποτελεσματικό έλεγχο των αλυσίδων, διαφάνεια στην κοστολόγηση των προϊόντων και στοχευμένα μέτρα στήριξης, προτού η ακρίβεια παγιωθεί ως νέα κανονικότητα.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Παρακαλώ προσθέστε το σχόλιό σας
Παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας