Σκοπεύοντας να εμπλουτίσουμε τις γνώσεις μας γύρω από το Web Development και την πληροφορική συμμετείχαμε σε ένα κύκλο εκπαιδευτικών σεμιναρίων επί πληρωμή που διοργάνωνε η CollegeLink σε χώρο του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών (Κέντρο AceIn). To γεγονός ότι τα εν λόγω “μαθήματα” γίνονταν κάτω από την επίβλεψη της ΑΣΣΟΕ μας έδωσε την εντύπωση πως επρόκειτο για ένα σοβαρό εκπαιδευτικό γεγονός, χωρίς υπόνοια για κάτι ύποπτο.
Παρακολουθώντας κάμποσα από τα σεμινάρια αυτού του προγράμματος που με είχαμε πληρώσει, αντιληφθήκαμε ότι δεν είχαμε να κάνουμε με ένα εκπαιδευτικό γεγονός αλλά με μία διαδικασία απόδειξης προσόντων, έναν διαγωνισμό ο οποίος ήταν καμουφλαρισμένος σαν εκπαιδευτικό σεμινάριο. Πιο συγκεκριμένα, το μοτίβο ήταν το εξής: οι περίπου πενήντα συμμετέχοντες καλούνται να διεκπεραιώσουν ένα απαιτητικό πρότζεκτ και στο τέλος, με ελάχιστη καθοδήγηση πάνω σε αυτό από τους δασκάλους/διοργανωτές , οι πιο ικανοί Web Developers έχουν την ευκαιρία να αξιοποιήσουν τις διασυνδέσεις της εν λόγω startup και του Οικονομικού Πανεπιστημίου για να βρεθούν στο spotlight εταιριών πληροφορικής με την προοπτική πρόσληψης.
Κάτι τέτοιο είναι ακόμα πιο λυπητερό όταν η πλειοψηφία των συμμετεχόντων είναι πτυχιούχοι απόφοιτοι σχολών πληροφορικής, πολλοί από τους οποίους έχουν συμμετέχει στον εν λόγω σεμινάριο αρκετές φορές, έχουν ολοκληρώσει το πρότζεκτ επιτυχώς και ελπίζουν πως αυτή η φορά θα είναι η τυχερή τους. Αφού γίναμε μάρτυρες της κατάντιας αυτών των δήθεν εκπαιδευτικών σεμιναρίων, που δεν δίδασκαν τίποτα και καλούσαν ανθρώπους overqualified για αυτές τις θέσεις, σε μια αρένα ατομικής διάκρισης, αποχωρήσαμε και ζητήσαμε τα χρήματα μας πίσω (κάτι που φυσικά δεν έπραξαν),
Δεν μας προκαλεί καθόλου εντύπωση ότι η εταιρεία είναι ένας μεσάζοντας εργασίας που παραπληροφορεί σχετικά με το τι προσφέρει, είμαστε ενήμεροι για χειρότερες εκμεταλλευτικές καταστάσεις όπως πχ εταιρείες εργασίας που μεσολαβούν για δουλεία στην Γερμανία και στέλνουν ανθρώπους να δουλεύουν ανασφάλιστοι με λιγότερα από τον κατώτατο μισθό. Το βαθύτατα προβληματικό σε αυτή την περίπτωση είναι πως όλα αυτά συμβαίνουν με την ενθάρρυνση ενός δημόσιου Πανεπιστημίου. Οι άνθρωποι που υποτίθεται ότι είναι εκπαιδευτικοί λειτουργούν σαν ακραίοι μάνατζερ των πιο άγριων μορφών επιχειρηματικοποίησης του Πανεπιστημίου, ακολουθώντας πιστά το δόγμα απορρύθμισης κάθε εκπαιδευτικής διαδικασίας και της αγοράς εργασίας.
Αν τα προηγούμενα χρόνια οι νεοφιλελεύθερες πολιτικές στόχευαν στη “δια βίου εκπαίδευση”, δηλαδή στην μετακύλιση του κόστους επαγγελματικής εξειδίκευσης στους εργαζόμενους, τώρα είμαστε αντιμέτωποι με μια νέα τομή. Ακόμα και για να έχουμε την ευκαιρία να μας δεχθούν για συνέντευξη για εργασία θα πρέπει να αξιολογηθούμε πρώτα από κάποιο μεσάζοντα φορέα που θα διασφαλίζει και θα πιστοποιεί ότι ο υποψήφιος είναι αποδοτικός/ανταγωνιστικός. Η παραγωγική ανασυγκρότηση στην Ελλάδα που ονειρεύεται το κεφάλαιο περιλαμβάνει πρώτιστα τον χώρο της πληροφορικής. Εκατοντάδες νέοι σήμερα τσακισμένοι από την ανεργία προσπαθούν να ειδικευτούν στην πληροφορική. Οι συγκριτικά χαμηλότεροι μισθοί και το υψηλότερο ποσοστό ανέργων με σπουδές σε σχέση με την υπόλοιπη Ε.Ε προσφέρει ένα πλεονέκτημα για την ανάπτυξη του κλάδου. Η οποία βασίζεται στην πιο στυγνή εργασιακή εκμετάλλευση. Το κεφάλαιο δεν θα μας ζητάει μόνο να πληρώσουμε την εκπαίδευση μας αλλά ακόμα και για να συμμετάσχουμε στην διαδικασία επιλογής υποψηφίων για εργασία.
Εν τέλει, τα εν λόγω σεμινάρια μας δίδαξαν κάτι, μας δίδαξαν πως το επιχειρηματικό πανεπιστήμιο της ΑΣΣΟΕ, χρηματοδοτώντας τέτοιου τύπου τυχοδιωκτικές επιχειρήσεις με δημόσιο χρήμα και κονδύλια ΕΣΠΑ, στέκεται απειλητικά ενάντια στα εργασιακά μας δικαιώματα. Διδαχθήκαμε, πως πίσω από λέξεις όπως επιχειρηματικότητα και καινοτομία κρύβονται μεγαλοκαθηγητάδες που μας ωθούν στην πιο χυδαία εκπαιδευτική και εργασιακή αναδιάρθρωση.
- Οι φοιτητές και οι εργαζόμενοι της ΑΣΣΟΕ είναι κρίσιμο να μπλοκάρουν την λειτουργία του Κέντρου Στήριξης Επιχειρηματικότητας και Καινοτομίας (AceIn).
- Το μαχόμενο κίνημα οφείλει να αντιπαλέψει και να διαλύσει την χυδαία επιχειρηματικοποίηση των πανεπιστημίων, και την εμπορευματοποίηση των εργαζομένων από μεσάζοντες εργασίας.
- Κάθε νέος που επιθυμεί να σπουδάσει πάνω στην πληροφορική είτε σε ανώτερο εκπαιδευτικό επίπεδο (ΑΕΙ) είτε σε ΙΕΚ πρέπει να χει άμεση και ελεύθερη πρόσβαση στην εκπαίδευση.
- Μποϊκοτάρισμα σε κάθε φιλόδοξο μεσάζοντα εργασίας που μας καλεί να πληρώσουμε για την αξιολόγηση μας, ώστε να βρούμε εργασία.
“πολλοί από τους οποίους έχουν συμμετέχει στον ”
ωραία ελληνικη γραμματική … overqualified grammar,, που λεμε κι εμείς στο χωριό .