Μάλιστα, αυτόν τον μήνα, η Κίνα έστειλε ισχυρό μήνυμα σε όλο τον κόσμο και υπενθύμισε ότι οι ένοπλες δυνάμεις της δεν είναι μόνο αριθμητικά ισχυρότερες, αλλά διαθέτουν και προηγμένη στρατιωτική τεχνολογία αιχμής, η οποία ενισχύει τη στρατηγική της θέση σε παγκόσμιο επίπεδο.
Σε τί είδους τεχνολογία συνίσταται, ωστόσο, η κινεζική υπεροχή στους αιθέρες;
Τα stealth μαχητικά 6ης γενιάς
Οι εικόνες των δύο μυστηριωδών αεροσκαφών που πέταξαν στον κινεζικό ουρανό προκάλεσαν τρόμο στους αντιπάλους του Πεκίνου, καθώς και… όργιο φημολογίας για το αν πρόκειται για τα νέα μαχητικά έκτης γενιάς της Κίνας.
Ένα από αυτά, που το κοινό ονόμασε J-36, είναι ένα αεροσκάφος χωρίς ουρά με φτερά τύπου “flying wing”.
Υπολογίζεται ότι έχει μήκος περίπου 22 μέτρα, άνοιγμα φτερών 20 μέτρα και τροφοδοτείται από τρεις κινητήρες.
Το δεύτερο αεροσκάφος ο «Λευκός Αυτοκράτωρ», επίσης χωρίς ουρά, έχει σχεδιασμό παρόμοιο με φτερά τύπου λάμδα και τροφοδοτείται από δύο κινητήρες.
Ωστόσο, αυτές οι παρατηρήσεις βασίζονται αποκλειστικά σε βίντεο και δεν υπάρχουν διαθέσιμες πληροφορίες για τις πραγματικές δυνατότητες των αεροσκαφών.
Η Κίνα θέτει νέες προκλήσεις στη σχεδίαση των μαχητικών αεροσκαφών 6ης Γενίας
Η ανάπτυξη ενός αεροσκάφους χωρίς ουραίο τμήμα παρουσιάζει σημαντικές σχεδιαστικές προκλήσεις, καθώς απαιτεί εξαιρετικά προηγμένες επιφάνειες ελέγχου πτήσης.
Μέχρι τώρα, τέτοια αεροσκάφη περιορίζονταν σε υποηχητικά μοντέλα με μειωμένες δυνατότητες πτήσης, όπως ο βομβαρδιστικός B-2 και το drone GJ-11.
Η ανάπτυξη ενός σχεδίου χωρίς ουραίο τμήμα που να καλύπτει τις υψηλές απαιτήσεις ενός μαχητικού αεροσκάφους είναι σαφώς πιο δύσκολη.
Αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό σε υψηλές ταχύτητες, όπου ο έλεγχος της ώσης δεν μπορεί να ενισχύσει την ευελιξία.
Για τον λόγο αυτό, κάθε πτέρυγα του νέου μαχητικού διαθέτει πέντε επιφάνειες ελέγχου στο πίσω μέρος, ώστε να διασφαλίζεται η υψηλή απόδοση στην πτήση.
Παράλληλα, διαθέτει αυτόνομα συστήματα κοντά στις άκρες των φτερών του, τα οποία αναμένεται να παρέχουν έλεγχο που συνήθως γίνεται μέσω των πτερυγίων.
Το αντίπαλο αμερικανικό μαχητικό έκτης γενιάς NGAD, που βρίσκεται υπό ανάπτυξη, αναμενόταν να διαθέτει παρόμοια χαρακτηριστικά, αλλά το κινεζικό αεροσκάφος είναι το πρώτο που εμφανίζεται να τα εφαρμόζει σε πτήση.
Επαναστατική πρόοδος στις stealth τεχνολογίες
Οι ραγδαίες βελτιώσεις στις stealth δυνατότητες του J-20 από το 2016, όταν παραδόθηκε η πρώτη παρτίδα μαχητικών, ενίσχυσαν τις προσδοκίες ότι τα κινεζικά μαχητικά έκτης γενιάς θα προσφέρουν επαναστατικές εξελίξεις.
Τον Μάρτιο του 2022, ο επικεφαλής της Αμερικανικής Πολεμικής Αεροπορίας, στρατηγός Mark Kelly, είχε προβλέψει ότι τα νέα αυτά μαχητικά θα ενσωματώσουν «εκθετική επιτάχυνση στην επεξεργαστική ισχύ και την ανίχνευση» αλλά και «εκθετική μείωση στο [ραντάρ] αποτύπωμα».
Αν και Αμερικανοί αξιωματούχοι έχουν προειδοποιήσει εδώ και καιρό ότι η Κίνα θα μπορούσε να είναι η πρώτη χώρα που θα παρουσιάσει μαχητικό έκτης γενιάς, η αιφνίδια παρουσίαση ενός τέτοιου αεροσκάφους σε πτήση, είτε αναπτύχθηκε για κρούσεις είτε για εναέρια υπεροχή, αλλάζει τις ισορροπίες ισχύος στον Ειρηνικό τόσο σε τακτικό όσο και σε στρατηγικό επίπεδο.
Με τις Ηνωμένες Πολιτείες να αντιμετωπίζουν ακόμα δυσκολίες στην αύξηση της παραγωγής των F-35 στο απαιτούμενο επίπεδο, ή στην επίτευξη πλήρους επιχειρησιακής κατάστασης και ικανοποιητικής διαθεσιμότητας, η δοκιμαστική πτήση ενός κινεζικού μαχητικού έκτης γενιάς δημιουργεί σοβαρές πιθανότητες το αμερικανικό αεροσκάφος να υστερήσει σύντομα κατά μία γενιά σε σχέση με την αιχμή της τεχνολογίας.
«Η Κίνα αξίζει τα έυσημα για την καινοτομία που παρουσιάζει»
Η εξέλιξη αυτή αποτελεί ένδειξη της προθυμίας της κινεζικής αεροπορικής βιομηχανίας να πειραματιστεί και να καινοτομήσει, όπως επισημαίνει ο αναλυτής του Australian Strategic Policy Institute, Euan Graham.
«Το σχέδιο είναι πρωτότυπο και αξίζει αναγνώριση γι΄ αυτό», πρόσθεσε, υπογραμμίζοντας ότι η Κίνα φαίνεται να επιχειρεί να ανταγωνιστεί τις ΗΠΑ και τους συμμάχους της.
Επισημαίνεται ότι το υπουργείο Άμυνας της Κίνας δεν έχει σχολιάσει σχετικά, ενώ το υπουργείο Άμυνας των ΗΠΑ επιβεβαίωσε ότι έχει λάβει γνώση των αναφορών, χωρίς περαιτέρω δηλώσεις πέρα από την ετήσια έκθεσή του για τον κινεζικό στρατό.
To προηγμένο αναγνωριστικό αεροσκάφος KJ-3000
Τον Δεκέμβριο, το νέο αεροσκάφος έγκαιρης προειδοποίησης της Κίνας, KJ-3000, πραγματοποίησε την πρώτη του πτήση.
Με δυνατότητα μεταφοράς φορτίου 66 τόνων – 16 περισσότερους από τον προκάτοχό του KJ-2000 – το KJ-3000 διαθέτει εξοπλισμό που ανιχνεύει τόσο συμβατικά όσο και stealth αεροσκάφη.
Επιπλέον, τα επικοινωνιακά και συστήματα ελέγχου του επιτρέπουν να λειτουργεί ως ιπτάμενο κέντρο διοίκησης, συντονίζοντας τις επιχειρήσεις των κινεζικών χερσαίων, αεροπορικών και ναυτικών δυνάμεων.
CNS Sichuan: Το αμφίβιο… τέρας του Πεκίνου
Το CNS Sichuan είναι το πρώτο πλοίο τύπου 076 νέας γενιάς της Κίνας και το μεγαλύτερο αμφίβιο σκάφος αυτού του τύπου στη χώρα.
Το πλοίο καθελκύστηκε στη Σαγκάη την περασμένη εβδομάδα.
Με εκτόπισμα 40.000 μετρικών τόνων, το Sichuan μπορεί να μεταφέρει στρατεύματα, ελικόπτερα, αμφίβια αποβατικά σκάφη, ακόμη και αεροσκάφη σταθερής πτέρυγας.
Το China Daily σημειώνει ότι το πλοίο αναμένεται να εξοπλιστεί με ηλεκτρομαγνητικό καταπέλτη, επιτρέποντας την εκτόξευση αεροσκαφών.
Ένας ανώνυμος ερευνητής ναυπηγικής ανέφερε ότι είναι “πολύ πιθανό” το πλοίο να φέρει μεγάλα μαχητικά drones, λειτουργώντας ουσιαστικά, έτσι, ως «ελαφρύ αεροπλανοφόρο».
Η Κίνα αφήνει αισθητά πίσω της τις ΗΠΑ, θωρακίζεται για τον… Μεγάλο Πόλεμο
Η ταχύτητα κατασκευής του Sichuan, από το λανσάρισμά του το 2020 μέχρι την καθελκυσή του στα τέλη του 2024, αναδεικνύει την εξαιρετικά γρήγορη πρόοδο των κινεζικών ναυπηγήσεων συγκριτικά με τις αμερικανικές.
«Τα αμφίβια πλοία της κατηγορίας America ξεκίνησαν το 2008, με το πρώτο να τίθεται σε υπηρεσία το 2014. Μέχρι τα τέλη του 2024, μόνο δύο θα έχουν ολοκληρωθεί», σημειώνει ο γεωπολιτικός αναλυτής και πρώην πεζοναύτης Brian Berletic στο ρωσικό πρακτορείο Sputnik.
«Αντίθετα, η κατηγορία Type 075 ξεκίνησε το 2018, και τρία πλοία έχουν ήδη ολοκληρωθεί.»
Η πιθανή χρήση drones στο Type 076 αποτελεί άλλο ένα βήμα προς τη δημιουργία αποδοτικών, οικονομικών συστημάτων που αντανακλούν τις σύγχρονες πολεμικές απαιτήσεις.
Ο Berletic τονίζει ότι, σε αντίθεση με τις ΗΠΑ, που δίνουν προτεραιότητα στην παγκόσμια προβολή στρατιωτικής ισχύος, η στρατιωτική στρατηγική της Κίνας επικεντρώνεται κυρίως στην ουσιαστική εδαφική της άμυνα.
«Η οικοδόμηση ενός ισχυρού πυραυλικού, ναυτικού και αεροπορικού οπλοστασίου είναι απαραίτητη για να αποτρέψει την αμερικανική διείσδυση και να αντιμετωπίσει την επιθετικότητα των ΗΠΑ. Η ικανότητα της Κίνας να ξεπερνά τις ΗΠΑ σε όρους αεροσκαφών, πλοίων και πυραύλων διασφαλίζει ότι οποιαδήποτε σύγκρουση θα λήξει υπέρ της Κίνας – με την ελπίδα ότι οι Αμερικανοί ιθύνοντες θα το καταλάβουν αυτό πριν ξεκινήσουν οι εχθροπραξίες», καταλήγει ο αναλυτής.