Του Νίκου Ιγγλέση
Είναι απίστευτο, ο υπουργός Εξωτερικών φαίνεται να μη γνωρίζει τί είναι ο Θαλάσσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός (ΘΧΣ), που επιβάλλεται με Οδηγία της Ευρωπαϊκής Ένωσης και ότι αυτός προϋποθέτει καθορισμό του εύρους των χωρικών υδάτων (6 ή 12 ν.μ.) και της εξωτερικής περιμέτρου της συνολικής ΑΟΖ μιας χώρας. Με άλλα λόγια, ο ΘΧΣ απαιτεί κατ’ αρχήν το σαφή ορισμό του θαλάσσιου χώρου στον οποίον θα υλοποιηθεί αυτός ο σχεδιασμός.
Ο κ. Γεραπετρίτης απαντώντας στη Βουλή, σε ερώτηση του βουλευτή της «ΝΙΚΗΣ» Τ. Οικονομόπουλου, δήλωσε: «Θέλω να σας διαβεβαιώσω ότι η διαδικασία για την κατάρτιση, εκπόνηση, δημοσίευση του Θαλάσσιου Χωροταξικού Σχεδιασμού δεν συνδέεται με οποιαδήποτε γεωπολιτική αναφορά, δεν έχει να κάνει με τα ζητήματα που αναπτύσσονται σε σχέση με τις συζητήσεις που γίνονται με άλλες χώρες (σ.σ. Τουρκία). Αφορά αμιγώς ένα ζήτημα δικό μας, τεχνικό».
Τώρα, πώς ο καθορισμός του εύρους των χωρικών υδάτων (τουρκικό casus belli) και η ανακήρυξη (όχι οριοθέτηση) της συνολικής ΑΟΖ (τουρκική Γαλάζια Πατρίδα) δεν έχουν γεωπολιτική αναφορά και είναι ένα τεχνικό ζήτημα μόνο ο κ. Γεραπετρίτης μπορεί να μας το εξηγήσει.
Σε άλλο σημείο της ομιλίας του ο υπουργός Εξωτερικών είπε: «Θέλω να τονίσω ότι ο Θαλάσσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός δεν αφορά κυριαρχία και κυριαρχικά δικαιώματα, ούτε αλληλεπιδρά με τα δικαιώματα αυτά. Εκείνο που κατεξοχήν αφορά είναι η διάρθρωση της οικονομικής και κοινωνικής ζωής η οποία αναπτύσσεται στα θαλάσσια συμπλέγματα στη χώρα μας».
Όμως ο ΘΧΣ έχει ως πεδίο εφαρμογής τα θαλάσσια ύδατα όπως αυτά ορίζονται βάσει του νόμου 3983/2011 ως: «Τα ύδατα, ο θαλάσσιος βυθός και το υπέδαφος στη θαλάσσια πλευρά τής γραμμής βάσης από την οποίαν μετριέται το εύρος της αιγιαλίτιδας ζώνης ως τα όρια της περιοχής όπου η Ελληνική Δημοκρατία ή άλλο κράτος-μέλος έχει κυριαρχικά δικαιώματα ή ασκεί κυριαρχία σύμφωνα με τη Σύμβαση των Η.Ε. για το Δίκαιο της Θάλασσας». Ποια θα είναι αυτά «τα όρια» κ. Γεραπετρίτη; Μήπως μόνο τα σημερινά τα 6 ν.μ. των χωρικών υδάτων;
Σημειώνουμε ότι σύμφωνα με την οδηγία της ΕΕ ο Θαλάσσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός, εκτός πολλών άλλων (π.χ. αλιεία), περιλαμβάνει τις εγκαταστάσεις, τις υποδομές και τα υποθαλάσσια έργα για την εκμετάλλευση υδρογονανθράκων, άλλων ενεργειακών πόρων και ορυκτών καθώς και τις διαδρομές υποβρυχίων αγωγών και καλωδίων (χαρακτηριστικές οι πρόσφατες περιπτώσεις στην Κάσο και δύο φορές βόρεια του Αγ. Νικολάου στην Κρήτη).
Δεν πιστεύουμε ότι ο κ. Γεραπετρίτης αγνοεί τι εστί Θαλάσσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός, αλλά και αυτό να συμβαίνει το θέμα το γνωρίζει πολύ καλά το υπουργείο των Εξωτερικών. Με τις δηλώσεις του ο υπουργός Εξωτερικών απλώς προσπάθησε να υποβαθμίσει το θέμα και να παραπλανήσει τη Βουλή και τον ελληνικό λαό. Η κυβέρνηση Μητσοτάκη, στο τεράστιας σημασίας αυτό γεωπολιτικό ζήτημα, βρίσκεται, εδώ και καιρό, μπροστά σ’ ένα εφιαλτικό αδιέξοδο. Έχει τρεις επιλογές:
- Να καταρτίσει το ΘΧΣ σύμφωνα με την Οδηγία, το Διεθνές Δίκαιο και το Δίκαιο της Θάλασσας του ΟΗΕ (UNCLOS), εκμεταλλευόμενη ένα σπάνιο «παράθυρο ευκαιρίας» που της προσφέρεται από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Αυτό βέβαια θα προκαλέσει την αντίδραση της Τουρκίας και θα στείλει στον κάλαθο των αχρήστων την πολυδιαφημισμένη Διακήρυξη των Αθηνών (Δεκέμβριος ’23) και την ακολουθούμενη κατευναστική πολιτική.
- Να καταρτίσει έναν μερικό ΘΧΣ που θα αφορά μόνο το Ιόνιο Πέλαγος, όπου έχει οριοθετηθεί ΑΟΖ με την Ιταλία και την περιοχή της Αν. Μεσογείου όπου έχει γίνει μερική οριοθέτηση με την Αίγυπτο. Για τις υπόλοιπες θαλάσσιες περιοχές ο μερικός αυτός σχεδιασμός θα περιορίζεται στα 6 ν.μ.. Αυτό, πρώτον, θα δικαιώσει τις θέσεις της τουρκικής πλευράς ότι το Αιγαίο Πέλαγος , αλλά και μεγάλο τμήμα της Αν. Μεσογείου, αποτελεί ειδική περίπτωση στην οποίαν δεν έχουν εφαρμογή οι διατάξεις του Δικαίου της Θάλασσας και, δεύτερον, θα προκαλέσει έντονες εσωτερικές αντιδράσεις σε πολιτικό και κοινωνικό επίπεδο.
- Να εξακολουθήσει να μην κάνει τίποτα, όπως εδώ και τρία χρόνια, παρ’ όλο που ο κ. Γεραπετρίτης δήλωσε ότι: «Η διαδικασία εκκινεί το αμέσως επόμενο διάστημα και θα ολοκληρωθεί εντός εύλογου χρόνου». Πόσα χρόνια είναι «ο εύλογος χρόνος»; Αυτό, της απραξίας, είναι το πιθανότερο σενάριο και ας πληρώνει η χώρα μας πρόστιμο στην ΕΕ για τη φοβική ολιγωρία της. Ο Θαλάσσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός θα έχει την ίδια τύχη με αυτήν των θαλασσίων πάρκων, τα οποία εξαγγέλθηκαν μεν, αλλά δεν υλοποιήθηκαν δε.
Αναλυτικά για το ΘΧΣ και τoν τελείως διαφορετικό χειρισμό του θέματος από την Κυπριακή Δημοκρατία διαβάστε το άρθρο «Κυβερνητικός Εφιάλτης ο Θαλάσσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός» που δημοσιεύσαμε, στην Ελληνική Αντίσταση, πριν περίπου ένα χρόνο.
Πηγή : www.ellinikiantistasi.gr