Το πού βρισκόταν ο υπουργός Ναυτιλίας όταν εξελισσόταν η περιβαλλοντική καταστροφή του Σαρωνικού αποκαλύφθηκε και μάλιστα από τον ίδιο σήμερα στη Βουλή. Ο Παναγιώτης Κουρουμπλής παραδέχθηκε ότι βρισκόταν στην Θεσσαλονίκη για την ΔΕΘ και όχι στο Λονδίνο την Κυριακή, ενώ αναχώρησε για την βρετανική πρωτεύουσα αφού είχε σημειωθεί το ναυάγιο.
Ο υπουργός Ναυτιλίας επιχείρησε, δε, να διασκεδάσει τις εντυπώσεις, προβάλλοντας τους λόγους για τους οποίους μετέβη στο Λονδίνο.
Συγκεκριμένα, απαντώντας σε επίκαιρη ερώτηση της ΝΔ την Παρασκευή, εμφανίστηκε αρκετά πιο ήπιος από ότι στην επιτροπή της Βουλής που συζήτησε το ζήτημα της ρύπανσης, και αφήνοντας κατά μέρους τα «δεν θα παραιτηθώ ποτέ», περιορίστηκε να καταγγείλει πολιτικές σκοπιμότητες που στρέφονται εναντίον του ιδίου και της κυβέρνησης.
Σε κάθε περίπτωση, ο Παναγιώτης Κουρουμπλής παραδέχθηκε ότι βρισκόταν στη Θεσσαλονίκη την Κυριακή, πως μετέβη στο Λονδίνο τη Δευτέρα και πως θα είχε γίνει καλυτερος χειρισμός για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων του ναυαγίου εάν βρισκόταν στην Αθήνα.
Υπενθυμίζεται ότι το «Αγία Ζώνη ΙΙ» βυθίστηκε το βράδυ του Σαββάτου προς Κυριακή ξημερώματα, και η αίσθηση που υπήρχε μέχρι σήμερα είναι πως ο υπουργός απουσίαζε στο Λονδίνο όταν σημειώθηκε το ναυάγιο.
Σε μια προσπάθεια να αναστρέψει το αρνητικό κλίμα που επικρατεί για τον ίδιο, από το υπουργείο Ναυτιλίας διέρρευσαν ως άλλοθι οι λόγοι για τους οποίους ο Π. Κουρουμπλής μετέβη στο Λονδίνο: Βρισκόταν σε διαβουλεύσεις προκειμένου μετά το Brexit να καταστεί ο Πειραιάς μελλοντική έδρα των οργανισμών ναυτιλιακής αλληλασφάλισης που εδρεύουν στο Λονδίνο.
Η «αποστολή» αυτή του υπουργού Ναυτιλίας είχε διατηρηθεί μυστική λόγω της «ευαίσθητης» φύσης των πληροφοριών αυτών, αλλά τελικά επικοινωνήθηκε από τον ίδιο, με στόχο να υπεκαλύψει τις αλλεπάλληλες γκάφες στο ζήτημα της περιβαλλοντικής καταστροφής του Σαρωνικού.
Ωστόσο, οι δικαιολογίες που προβάλλει για το ταξίδι, όταν είχε εξελιχθεί το ναυάγιο, δεν μοιάζουν καθόλου βάσιμες.
Ολόκληρη η ανακοίνωση του υπουργείου Ναυτιλίας για το ταξίδι Κουρουμπλή στο Λονδίνο έχει ως εξής:
«Με αφορμή τη Διεθνή Εβδομάδα Ναυτιλίας στο Λονδίνο, ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Παναγιώτης Κουρουμπλής πραγματοποίησε διμερείς συναντήσεις με τον Βρετανό Υφυπουργό Μεταφορών αρμόδιο για Ναυτιλία John Hayes και στη συνέχεια με τον Υπουργό Μεταφορών Chris Grayling. Κατά τη διάρκεια των συνομιλιών επιβεβαιώθηκαν οι στενοί ιστορικοί δεσμοί Ελλάδας – Ηνωμένου Βασιλείου, το άριστο επίπεδο διμερών σχέσεων και η αμοιβαία βούληση αυτές να επεκταθούν και να ενισχυθούν στη μετά Brexit εποχή. Στο πλαίσιο αυτό, ορίσθηκαν σημεία επαφής για την περαιτέρω ανάπτυξη δομημένης συνεργασίας στους τομείς της ναυτιλίας και της ναυτικής εκπαίδευσης, ενώ ύστερα από πρόταση του κ. Κουρουμπλή συμφωνήθηκε να ενταχθούν η προστασία των θαλάσσιων συνόρων και γενικότερα η διαχείριση των μεταναστευτικών/ προσφυγικών ροών στα προς ενίσχυση πεδία διμερούς συνεργασίας.»
Σημειώνεται ακόμη ότι «ο κ. Κουρουμπλής συναντήθηκε με τον Γ.Γ. του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ) Kitack Lim. στην έδρα του ΙΜΟ και τον ενημέρωσε για το ατύχημα στον Πειραιά, καθώς και για την προσπάθεια που καταβάλλουν οι Ελληνικές Αρχές για την αντιμετώπιση της ρύπανσης, βάσει των κατευθυντήριων οδηγιών που προβλέπουν οι διεθνείς κανονισμοί.»
Στην ίδια ανακοίνωση αναφέρεται ότι «σε προηγούμενη επίσκεψή του στο Λονδίνο, στις 28/06, ο Υπουργός είχε πραγματοποιήσει συνάντηση με τον Πρόεδρο του International Group of Protection and Indemnity Clubs (IGP&PI), Hugo Wynn-Williams, ως θεσμικό εκπρόσωπο του συνόλου των P&I Clubs (οργανισμών ναυτιλιακής αλληλασφάλισης με υπερεκατονταετή παρουσία στο ΗΒ και σύνολο ενεργητικού της τάξης των δισεκατομμυρίων λιρών). Αντικείμενο της συζήτησης ήταν η υποψηφιότητα του Πειραιά ως μελλοντικής ευρωπαϊκής έδρας των 6 P&I Clubs τα οποία σήμερα εδρεύουν στο Λονδίνο και πρόκειται να μετεγκατασταθούν εν όψει Brexit. Όταν τέθηκε σειρά ερωτημάτων που αφορούσαν το ρυθμιστικό πλαίσιο για την εγκατάσταση και λειτουργία οργανισμών αλληλασφάλισης στην Ελλάδα, ο κ. Κουρουμπλής ανέλαβε πρωτοβουλία για την πραγματοποίηση συνάντησης μεταξύ του Προέδρου του IGP&I και του Διοικητή της ΤτΕ, προκειμένου να αρθούν τυχόν επιφυλάξεις.»
Επισημαίνεται ακόμη ότι «μετά τη διεξαγωγή της εν λόγω συνάντησης, αντιπροσωπεία του Υπουργείου Ναυτιλίας είχε επαφές στο Λονδίνο με τέσσερα διαφορετικά P&I Clubs, για τη συνέχιση των διαπραγματεύσεων. Στις 13/09 πραγματοποιήθηκαν συναντήσεις με το UK P&I Club και το Britannia P&I Club, παρουσία του κ. Κουρουμπλή, ενώ στις 14/09 η ελληνική αντιπροσωπεία, χωρίς την παρουσία του ΥΝΑΝΠ, ο οποίος είχε επιστρέψει στην Ελλάδα, συναντήθηκε με το London P&I Club και το North of England P&I Club. Εκκρεμεί συνάντηση του ΥΝΑΝΠ με τις διοικήσεις των δύο τελευταίων, που θα λάβει χώρα στο προσεχές χρονικό διάστημα».
Επιπροσθέτως «κατά τις επαφές του στο Λονδίνο, ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής ανέπτυξε την ελληνική επιχειρηματολογία γύρω από την αναβάθμιση του Πειραιά σε σύγχρονο Διεθνές Ναυτιλιακό Κέντρο, με παρουσία μεγάλων οργανισμών που παρέχουν ασφαλιστικές, τραπεζικές, νομικές και άλλες υπηρεσίες. Η ελληνική πλευρά διεκδικεί την ανάπτυξη των δραστηριοτήτων αυτών, υπογραμμίζοντας την ανερχόμενη δυναμική του λιμανιού στη διεθνή κατάταξη και στον όγκο μεταφοράς εμπορευμάτων, την ανάπτυξη της κρουαζιέρας, την επέκταση της εν δυνάμει ενδοχώρας του Πειραιά έως την Κεντρική Ευρώπη, λόγω των έργων αναβάθμισης των οδικών και σιδηροδρομικών υποδομών στην Ελλάδα και τα Βαλκάνια, αλλά και ως μέρος του κυβερνητικού σχεδιασμού για τη μετατροπή της χώρας σε διεθνές μεταφορικό, ενεργειακό και τηλεπικοινωνιακό κόμβο.»
Τέλος υπογραμμίζεται ότι «οι διοικήσεις των τεσσάρων Clubs τόνισαν τη μεγάλη σημασία που αποδίδουν στην Ελλάδα ως μεγάλη ναυτιλιακή δύναμη, συμφώνησαν ότι η διεθνής θέση του Πειραιά και της Ελλάδας βελτιώνεται συνεχώς και δήλωσαν τη σαφή πρόθεσή τους να αναβαθμίσουν ή να επεκτείνουν τις υπηρεσίες που παρέχουν τα γραφεία τους στην Ελλάδα προσλαμβάνοντας και επιπλέον προσωπικό. Τέλος, εξέφρασαν την ικανοποίησή τους για την πρωτοβουλία του κ. Κουρουμπλή για έναρξη διαλόγου με τα Clubs, καθώς, όπως σημείωσαν, δεν υπήρξε αντίστοιχη κίνηση από Έλληνα Υπουργό Ναυτιλίας στο πρόσφατο παρελθόν.»