Η Χριστιανική Δημοκρατία για δίκες δυστυχημάτων Τεμπών και γέφυρας Μοράντι

ΚΙΝΗΜΑ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ

H ΕΚΧΩΡΗΣΗ ΤΩΝ ΚΟΙΝΩΦΕΛΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΣΕ ΚΕΡΔΟΣΚΟΠΟΥΣ ΥΠΟΒΑΘΜΙΖΕΙ
ΤΗΝ ΠΟΙΟΤΗΤΗΤΑ ΖΩΗΣ ΤΩΝ ΠΟΛΙΤΩΝ ΚΑΙ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΣΤΟΙΧΙΣEI ΖΩΕΣ-
ΣΥΜΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΣΤΟΝ ΠΑΝΟ ΡΟΥΤΣΙ

Με αφορμή τη δικαστική διερεύνηση του εγκλήματος των Τεμπών στην
Ελλάδα και την ταυτόχρονη εξέλιξη της δίκης των κατηγορουμένων για την
κατάρρευση της γέφυρας Μοράντι στη Γένοβα της Ιταλίας που στοίχισε 43 ζωές το
2018, η Χριστιανική Δημοκρατία εξέδωσε την ακόλουθη ανακοίνωση:
1. Η συνθήκη του Άμστερνταμ της Ευρωπαϊκής Ένωσης, το 1999, δεν κάνει
άμεσα λόγο για υποχρεωτικές ιδιωτικοποιήσεις, ωστόσο έδωσε το έναυσμα, με
πρόσχημα τον ελεύθερο ανταγωνισμό, τα κοινοτικά όργανα να επιβάλουν στις
εθνικές κυβερνήσεις να προχωρήσουν σε αθρόες ιδιωτικοποιήσεις, με το
συνακόλουθο ξεχαρβάλωμα του κοινωνικού κράτους.
2. Στην Ελλάδα, οι ιδιωτικοποιήσεις των ΔΕΚΟ κλιμακώθηκαν το 1999 ως
ανταπόκριση της τότε κυβέρνησης του Κώστα Σημίτη στη γραμμή της
Ευρωπαϊκής Ένωσης. Μετά το 2010 ο ρυθμός τους εντάθηκε, στη βάση του
εκβιασμού της αποπληρωμής του δημόσιου χρέους, η οποία έφερε τη
συνακόλουθη υπαγωγή της δημόσιας περιουσίας στα «Υπερταμεία» που
δημιουργήθηκαν στα πλαίσια της ιδιότυπης νέου τύπου μνημονιακής Κατοχής
της χώρας, με στόχο την εκποίησή της. Σε κάποιες περιπτώσεις, η
ιδιωτικοποίηση λειτούργησε έμμεσα ως «κρατικοποίηση» από ξένο κράτος,
αφού τα αεροδρόμια πέρασαν σε γερμανική κρατική εταιρία και οι
σιδηροδρομικές μεταφορές στην εταιρία «Hellenic Train», ελεγχόμενη από την
ιταλική κρατική εταιρία σιδηροδρόμων.
3. Στην Ιταλία, στη βάση της ίδιας πολιτικής, η εκμετάλλευση των κρατικών
αυτοκινητοδρόμων παραχωρήθηκε το 1999 σε ιδιώτη, συμφερόντων της
οικογένειας «Μπένετον». Η κοινοπραξία «Atlantia», που δημιουργήθηκε στο
πλαίσιο αυτό, έλεγξε άνω του 80% του κεφαλαίου της ιταλικής εταιρείας
αυτοκινητοδρόμων. Η «Atlantia» ήταν κλασικό δημιούργημα της
παγκοσμιοποίησης, αφού συνεχώς εξαγόραζε και την εκμετάλλευση χιλιάδων
χιλιομέτρων εθνικών οδών σε όλο τον κόσμο.
4. Η πολιτική αυτή εξυπηρετεί τα συμφέροντα του κερδοσκοπικού και
παρασιτικού κεφαλαίου, που εξασφάλισε έτοιμες υποδομές, σίγουρη πελατεία
και υπερκέρδη:
Α. Χωρίς ουσιαστική επένδυση και συνδρομή στην οικονομική ανάπτυξη μιας
χώρας, αφού οι κοινωφελείς αυτές υποδομές ήταν ήδη δημιουργημένες με
χρήματα των πολιτών.

Β. Χωρίς επιχειρηματικό ρίσκο, αφού η χρήση των κοινωφελών υπηρεσιών
δεν είναι καταναλωτική επιλογή, αλλά αναγκαιότητα για τους πολίτες, οι οποίοι,
από «νοικοκυραίοι», ως χρηματοδότες και δημιουργοί των υποδομών αυτών,
μεταβλήθηκαν σε πελάτες των κερδοσκόπων.
5. Κύριο αποτέλεσμα της πολιτικής των ιδιωτικοποιήσεων, όπου έχει
ακολουθηθεί, είναι η κατακόρυφη πτώση της ποιότητας των υπηρεσιών και η
άνοδος του κόστους τους για τους πολίτες. Χαρακτηριστικό παράδειγμα στην
Ελλάδα είναι η εκτόξευση των τιμών του ηλεκτρικού ρεύματος.
6. Στην Ιταλία, όπως και στην Ελλάδα στη συνέχεια, η πολιτική αυτή κόστισε
και ζωές. Το 2013 στον κόμβο του Αβελίνο, στα νότια της χώρας, τουριστικό
λεωφορείο έπεσε στο κενό και 40 άνθρωποι σκοτώθηκαν, λόγω της κακής
συντήρησης των στηθαίων της οδογέφυρας. Ακολούθησε το 2018 η
κατάρρευση της οδογέφυρας Μοράντι κοντά στη Γένοβα, με 43 νεκρούς.
7. Η δίκη των 57 κατηγορουμένων στη δίκη Μοράντι, με κύριο κατηγορούμενο
τον πρώην διευθύνοντα σύμβουλο της «Atlantia» Τζοβάννι Καστελούτσι, είναι
σε εξέλιξη και έχει περάσει στο στάδιο των αγορεύσεων των εισαγγελέων. Οι
εισαγγελείς επισήμαναν ότι μετά την ιδιωτικοποίηση, δηλαδή από το 2000 έως
το 2018, υπήρξε μια προοδευτική αύξηση των εσόδων και της κερδοφορίας
του παραχωρησιούχου, χωρίς αντίστοιχη αύξηση των δαπανών. Επιπλέον
αγνοήθηκαν οι προειδοποιήσεις ακόμα και του Morandi, σχεδιαστή του έργου.
Κατηγόρησαν τον Καστελούτσι ότι αποφάσισε να μειώσει τα τέλη συντήρησης
κατά το ένα τρίτο περίπου, μαζί με πρόσθετους μηχανισμούς που οδηγούσαν
σε περαιτέρω μειώσεις κάθε χρόνο. Καταλόγισαν στην εταιρία των
αυτοκινητοδρόμων ότι, ενώ γνώριζε ότι η γέφυρα Morandi κινδύνευε να
καταρρεύσει, δεν ανέστειλε αμέσως την κυκλοφορία των οχημάτων. Ένας απ’
αυτούς συνέκρινε τη χρήση του οδικού δικτύου εν γνώσει της επικινδυνότητάς
του, με το να επιτρέπει μηχανικός την κυκλοφορία αυτοκινήτου με χαλασμένα
φρένα.
8. Ο Καστελούτσι ήδη από τον περασμένο Απρίλιο βρίσκεται στη φυλακή,
αμετάκλητα καταδικασμένος σε 6 χρόνια κάθειρξη ως συνυπαίτιος του
δυστυχήματος στο Αβελίνο. Πρωτόδικα είχε αθωωθεί, αλλά είναι προφανές ότι
οι αποκαλύψεις που αναδείχθηκαν μετά την κατάρρευση της γέφυρας
Μοράντι, που ακολούθησε, προφανώς έπεισαν τους δικαστές ότι η
ελαττωματικότητα των στηθαίων της οδογέφυρας στον κόμβο του Αβελίνο δεν
ήταν συμπτωματική, αλλά αποτέλεσμα της πάγιας πολιτικής ελαχιστοποίησης
του κόστους και συνακόλουθης απαξίωσης της συντήρησης των υποδομών
στον βωμό της μεγιστοποίησης του κέρδους. Εμφανώς προκύπτει ότι, με το
αποδοτικότατο προϊόν των ιταλικών διοδίων, η Atlantia συνεχώς επέκτεινε την
επιχειρηματική της δραστηριότητα στο εξωτερικό, ενώ απαξίωνε τη συντήρηση
των αυτοκινητοδρόμων από τους οποίους τα εισέπραττε.

9. Ανάλογες προειδοποιήσεις για την ανασφάλεια του σιδηροδρομικού δικτύου
είχαν γίνει και στην Ελλάδα, πριν το τραγικό δυστύχημα των Τεμπών.
Ανάλογες είναι και οι ευθύνες των εδώ εμπλεκομένων, τις οποίες καλείται η
ελληνική Δικαιοσύνη να αποδώσει.
10. Παράλληλα με την υποβάθμιση των υποδομών που προκαλείται από τη
μεγιστοποίηση του κέρδους των αεριτζήδων «επενδυτών», οι υποδομές του
κοινωνικού κράτους πλήττονται από την πολιτική της λιτότητας και των
περικοπών. Ταυτόχρονα, ευνοείται το βάθεμα και το πλάτεμα της διαφθοράς
στη δημόσια διοίκηση, όπως και η ευνοιοκρατία υπέρ της εκλογικής πελατείας
του κυβερνώντος κόμματος. Στο πλήθος των παραγόντων και των
παθογενειών που οδήγησαν στο έγκλημα των Τεμπών, κυρίαρχη είναι η
ευθύνη της στήριξης του οικονομικού νεοφιλελευθερισμού από την Ευρωπαϊκή
Ένωση και τις εθνικές κυβερνήσεις: με την απαξίωση του κοινωνικού κράτους
λόγω της νεοφιλελεύθερης ιδεοληψίας και της πολιτικής περικοπών και
λιτότητας και την εκχώρηση των κοινωφελών υπηρεσιών (συγκοινωνιών,
επικοινωνιών, ενέργειας, ύδρευσης κ.λπ.) στο κερδοσκοπικό κεφάλαιο.
11. Η Χριστιανική Δημοκρατία έχει επανειλημμένα τονίσει ότι οι κερδοσκόποι
δεν έχουν θέση στον τομέα των κοινωφελών υπηρεσιών, των οποίων ο
σκοπός (μεγιστοποίηση της ποιότητας των υπηρεσιών και ελαχιστοποίηση του
κόστους για τον πολίτη) συγκρούεται με τον στόχο των ιδιωτών, που είναι η
μεγιστοποίηση των κερδών.
12. Μετά το πολύνεκρο δυστύχημα της γέφυρας Μοράντι, η ιταλική κυβέρνηση
πίεσε την Atlantia να αποσυρθεί από την εταιρεία των αυτοκινητοδρόμων, η
οποία από το 2021 ελέγχεται πλέον από εταιρεία συμφερόντων του ιταλικού
Δημοσίου. Είναι προφανές ότι το ίδιο πρέπει να γίνει και στην περίπτωση των
ελληνικών σιδηροδρόμων, με την εταιρία «Hellenc Trains», της οποίας οι
ευθύνες πρέπει να διερευνηθούν, μαζί με των υπόλοιπων εμπλεκομένων.
13. Εκφράζουμε τη συμπαράστασή μας στον Πάνο Ρούτσι, πατέρα του Ντένις,
που έχασε τη ζωή του στα Τέμπη, ο οποίος πραγματοποιεί απεργία πείνας και
δίψας στην πλατεία Συντάγματος. Το αίτημά του για εκταφή του παιδιού του
προκειμένου να διαπιστωθούν οι συνθήκες του θανάτου του είναι αυτονόητο
δικαίωμα για όλους τους συγγενείς των θυμάτων. Η αδικαιολόγητη απόρριψή
του εντείνει τις υπόνοιες ότι επιχειρείται συγκάλυψη των συνθηκών του
δυστυχήματος.

Αθήνα 25 Σεπτεμβρίου 2025. Από το Γραφείο Τύπου

ΚΙΝΗΜΑ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ-ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ «ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗ»

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Παρακαλώ προσθέστε το σχόλιό σας
Παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας