Το διμερές εμπόριο μεταξύ Κίνας και Ρωσίας μειώθηκε κατά το πρώτο εξάμηνο του 2025, αλλά η ύφεση συγκαλύπτει μια βαθύτερη εδραίωση των οικονομικών δεσμών που συνεχίζουν να στηρίζουν την πολεμική προσπάθεια της Μόσχας στην Ουκρανία, σύμφωνα με σημείωμα του Maciej Kalwasiński, πολιτικού αναλυτή στο Κέντρο Ανατολικών Σπουδών (OSW).
Ενώ ο συνολικός όγκος του εμπορίου μειώθηκε, η συρρίκνωση οφείλεται σε κάποιες κατηγορίες και δεν αντικατοπτρίζει τη στρατηγική φύση της συνεχιζόμενης υποστήριξης της Κίνας. Τα στοιχεία των κινεζικών τελωνείων δείχνουν ότι οι εξαγωγές προς τη Ρωσία μειώθηκαν κατά 8,4%, ενώ οι εισαγωγές μειώθηκαν κατά 9,6% σε ετήσια βάση. Ωστόσο, η πτώση οφείλεται δυσανάλογα στις χαμηλότερες αποστολές αργού πετρελαίου, άνθρακα και οχημάτων. Ο Kalwasiński σημειώνει ότι η «ύφεση μπορεί να αποδοθεί σε μεγάλο βαθμό σε συγκεκριμένες κατηγορίες προϊόντων», τονίζοντας αντ’ αυτού την επιμονή των ροών σε τεχνολογίες διπλής χρήσης και την δομική εξέλιξη της εμπορικής σχέσης.
Αυτόν τον μήνα, ένα drone που κατασκευάστηκε εξ ολοκλήρου με κινεζικά εξαρτήματα βρέθηκε για πρώτη φορά στο πεδίο της μάχης στην Ουκρανία. Οι πιο σημαντικές μειώσεις από την πλευρά των εισαγωγών της Κίνας αφορούσαν τα ενεργειακά προϊόντα. «Το αργό πετρέλαιο, τα μαζούτ και ο ασφαλτούχος άνθρακας αντιπροσώπευαν το μεγαλύτερο μέρος της πτώσης των συνολικών εισαγωγών κατά 6,3 δισεκατομμύρια δολάρια», δήλωσε ο Kalwasiński, αποδίδοντας την πτώση στις νέες κυρώσεις των ΗΠΑ, στις χαμηλότερες παγκόσμιες τιμές και σε μια υψηλή βάση σύγκρισης από το 2024. Οι ρωσικές αποστολές πετρελαίου προς την Κίνα μειώθηκαν κατά 11% σε όγκο και 24% σε αξία, μειώνοντας το μερίδιο της Ρωσίας στις κινεζικές εισαγωγές πετρελαίου στο 17,5% – το χαμηλότερο σε δύο χρόνια. Από την πλευρά των εξαγωγών, οι αποστολές επιβατικών αυτοκινήτων της Κίνας προς τη Ρωσία μειώθηκαν κατά 59%, κυρίως λόγω των προστατευτικών μέτρων της Μόσχας. Ο Kalwasiński εξήγησε ότι η Ρωσία αύξησε τα τέλη ανακύκλωσης οχημάτων έως και 85%, καθιστώντας τις εισαγωγές σημαντικά πιο ακριβές και δίνοντας κίνητρα για την τοπική παραγωγή. «Τα κινεζικά αυτοκίνητα παραμένουν ευπρόσδεκτα – αλλά μόνο εάν κατασκευάζονται στη Ρωσία», είπε. Οι εξαγωγές ανταλλακτικών αυτοκινήτων, αντίθετα, αυξήθηκαν, υποδεικνύοντας μια στροφή προς την τοπική συναρμολόγηση χρησιμοποιώντας κινεζικά εξαρτήματα. Παρά αυτές τις διαταραχές, η Κίνα δεν έχει αντιδράσει. «Το Πεκίνο δεν έχει καταβάλει καμία ορατή προσπάθεια να πιέσει το Κρεμλίνο να αντιστρέψει την πορεία του», παρατήρησε ο Καλβασίνσκι, ακόμη και όταν αυτά τα εμπορικά εμπόδια περιορίζουν την επιλογή των καταναλωτών και την αγοραστική δύναμη στη Ρωσία.
Οι εισαγωγές αυτοκινήτων και smartphones μειώθηκαν κατά 29% εν μέσω υψηλού πληθωρισμού και εξασθένησης της ζήτησης. Ενώ το συνολικό εμπόριο έχει αποδυναμωθεί, η Κίνα συνεχίζει να προμηθεύει τη Ρωσία με αγαθά διπλής χρήσης κρίσιμα για την στρατιωτική της προσπάθεια. Κατά το πρώτο εξάμηνο του 2025, το Πεκίνο εξήγαγε 1,9 δισεκατομμύρια δολάρια σε είδη που χαρακτηρίστηκαν από τις ΗΠΑ και τους συμμάχους τους ως τεχνολογίες διπλής χρήσης «υψηλής προτεραιότητας», συμπεριλαμβανομένων τυπωμένων κυκλωμάτων, οπτικών drones και εξοπλισμού στόχευσης. «Η Κίνα παρέμεινε η βασική πηγή εφοδιασμού της Μόσχας», δήλωσε ο Καλβασίνσκι, «εν μέσω της κατάρρευσης των παραδόσεων από άλλους σημαντικούς εταίρους». Άλλες εξαγωγές, όπως μεταλλεύματα μαγγανίου που χρησιμοποιούνται σε σκληρυμένο χάλυβα και κινητήρες turbojet που πιθανότατα προορίζονται για στρατιωτικά αεροσκάφη, έχουν αυξηθεί.
Οι εξαγωγές βαλλιστικών ινών για θωράκιση σώματος και υπολειμματικών κατηγοριών κινητήρων και συγχρονισμένων συσκευών – που χρησιμοποιούνται συχνά σε drones – έχουν επίσης αυξηθεί. «Συνεχίζοντας να δημοσιεύει λεπτομερή τελωνειακά δεδομένα, το Πεκίνο σηματοδοτεί ανοιχτά την αγνόησή του για τις δυτικές εμπορικές κυρώσεις κατά της Ρωσίας», σημείωσε ο Καλβασίνσκι.
Ωστόσο, προειδοποίησε ότι αυτά που αποκαλύπτονται «αποκαλύπτουν μόνο αυτό που η Κίνα επιλέγει να καταστήσει ορατό» – με την πραγματική κλίμακα υποστήριξης να εκτείνεται ενδεχομένως πέρα από τα επίσημα στοιχεία.
Πηγή https://www.intellinews.com/comment-chinese-trade-is-an-economic-lifeline-for-russia-despite-falling-volumes-394196/?source=china