Ο πρωθυπουργός της Γαλλίας, François Bayrou, δήλωσε ότι η Ευρώπη υποτάχθηκε στις ΗΠΑ, σε μια «μαύρη μέρα» για την Ένωση
Για ακόμα μία φορά, η πρόεδρος της Κομισιόν, Ursula von der Leyen, επιβεβαίωσε την… ανεπάρκεια. Έκλεισε μια συμφωνία με τις ΗΠΑ, που συνθλίβει την ευρωπαϊκή οικονομία και κυρίως τις γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες, ενώ αφήνει το περιθώριο στον -αποδεδειγμένα- απρόβλεπτο Αμερικανό πρόεδρο, Donald Trump, να αλλάξει τους όρους της συμφωνίας κατά το δοκούν.
Η Γαλλία είναι ήδη στα… κάγκελα με τον πρωθυπουργό της χώρας να κάνει λόγο για «μαύρη ημέρα» σε μια δήλωση που υποδηλώνει ότι θα μπορούσε να υπάρξει μια σοβαρή διάσπαση μεταξύ των κρατών-μελών.
Έντονες είναι οι αντιδράσεις των γερμανικών αυτοκινητοβιομηχανιών λόγω του τεράστιου κόστους που θα επιφέρει ο δασμός 15%.
Οι επιπτώσεις της συμφωνίας στην ΕΕ
Η συμφωνία, η οποία θα επιβάλει δασμούς 15% σε σχεδόν όλες τις ευρωπαϊκές εξαγωγές προς τις ΗΠΑ, συμπεριλαμβανομένων των αυτοκινήτων, βάζει ένα τέλος -αν και προσωρινό- στην απειλή επιβολής τιμωρητικών εισαγωγικών δασμών 30% από την 1η Αυγούστου (σύμφωνα με το αρχικό τελεσίγραφο του Trump- για μια συμφωνία, αλλά είναι εντελώς διαφορετική από τους μηδενικούς δασμούς εισαγωγών και εξαγωγών που προσέφερε αρχικά η ΕΕ.
Σημαίνει επίσης ότι οι Ευρωπαίοι εξαγωγείς προς τις ΗΠΑ θα αντιμετωπίσουν υπερτριπλάσιο του μέσου δασμού 4,8% που ισχύει τώρα, με τις διαπραγματεύσεις να συνεχίζονται για τον χάλυβα, που εξακολουθεί να αντιμετωπίζει δασμό 50%, την αεροπορία, και ένα ερωτηματικό σχετικά με τα μελλοντικά εμπόδια στις εξαγωγές φαρμακευτικών προϊόντων.
Η διαφοροποίηση της Γαλλίας
Ο πρωθυπουργός της Γαλλίας, François Bayrou, δήλωσε ότι η Ευρώπη υποτάχθηκε στις ΗΠΑ, σε μια «μαύρη μέρα» για την Ένωση. «Είναι μια μαύρη μέρα όταν μια συμμαχία ελεύθερων λαών, που συγκεντρώθηκαν για να επιβεβαιώσουν τις αξίες τους και να υπερασπιστούν τα συμφέροντά τους, αποφασίζει να υποταχθεί», αναφέρει ο Bayrou σε ανάρτηση του στα social media.
Orban: Ο Trump έφαγε την Ursula για πρωινό
«Αυτή δεν είναι συμφωνία… Ο Donald Trump έφαγε τη von der Leyen για πρωινό, αυτό συνέβη και υποψιαζόμασταν ότι θα συνέβαινε καθώς ο πρόεδρος των ΗΠΑ είναι ένα βαρύ όνομα όσον αφορά τις διαπραγματεύσεις, ενώ η κυρία Πρόεδρος είναι ελαφρύ όνομα» δήλωσε ο πρωθυπουργός της Ουγγαρίας, Viktor Orban.
Στα… δύο, η Γερμανία
Στη Γερμανία, αν και ο καγκελάριος, Friedrich Merz, έσπευσε να χαιρετίσει τη συμφωνία, λέγοντας ότι απέτρεψε «άσκοπη κλιμάκωση στις διατλαντικές εμπορικές σχέσεις» και έναν δυνητικά καταστροφικό εμπορικό πόλεμο, οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες είναι σε… κατάσταση συναγερμού.
Η πρόεδρος της Γερμανικής Ένωσης Αυτοκινητοβιομηχανίας (VDA), Hildegard Müller, δήλωσε: «Ένα πράγμα είναι επίσης σαφές: ο αμερικανικός δασμός 15%, συμπεριλαμβανομένων των προϊόντων της αυτοκινητοβιομηχανίας, θα κοστίσει στη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία δισεκατομμύρια ετησίως και θα την επιβαρύνει εν μέσω της μετατροπής.
Λαμβάνοντας υπόψη τις μακροπρόθεσμες δεσμεύσεις για πρόσθετες επενδύσεις στις ΗΠΑ, οι λεπτομέρειες των οποίων δεν έχουν ακόμη καθοριστεί, η ΕΕ καλείται τώρα με ακόμη μεγαλύτερη επείγουσα ανάγκη να καταστήσει τις συνθήκες στην Ευρώπη διεθνώς ανταγωνιστικές για τους επενδυτές και τις εταιρείες, προκειμένου να γίνει και πάλι πιο ελκυστική και σημαντική ως επενδυτικός προορισμός».
Οι αντιδράσεις των Ευρωπαίων ηγετών
Εξάλλου, οι υπόλοιποι Ευρωπαίοι ηγέτες δήλωσαν:
Giogia Meloni, πρωθυπουργός Ιταλίας: «Θεωρώ θετικό το γεγονός ότι υπάρχει συμφωνία, αλλά αν δεν δω τις λεπτομέρειες δεν μπορώ να την κρίνω με τον καλύτερο τρόπο».
Petteri Orpo, πρωθυπουργός Φινλανδίας: «Η συμφωνία φέρνει την πολύ αναγκαία προβλεψιμότητα στην παγκόσμια οικονομία και στις φινλανδικές εταιρείες. Η εργασία πρέπει να συνεχιστεί για την κατάργηση των εμπορικών φραγμών. Μόνο το ελεύθερο διατλαντικό εμπόριο ωφελεί και τις δύο πλευρές στο μέγιστο».
Benjamin Dousa, υπουργός Εμπορίου Σουηδίας: «Αυτή η συμφωνία δεν κάνει κανέναν πλουσιότερο, αλλά μπορεί να είναι η λιγότερο κακή εναλλακτική. Αυτό που φαίνεται θετικό για τη Σουηδία, με βάση μια αρχική εκτίμηση, είναι ότι η συμφωνία δημιουργεί κάποια προβλεψιμότητα».
Simon Harris, υπουργός Εμπορίου Ιρλανδίας: «Μια συμφωνία παρέχει ένα μέτρο πολύ αναγκαίας βεβαιότητας για τις ιρλανδικές, ευρωπαϊκές και αμερικανικές επιχειρήσεις που μαζί αντιπροσωπεύουν την πιο ολοκληρωμένη εμπορική σχέση στον κόσμο. Ενώ η Ιρλανδία εκφράζει τη λύπη της που ο βασικός δασμός του 15% περιλαμβάνεται στη συμφωνία, είναι σημαντικό να έχουμε τώρα μεγαλύτερη βεβαιότητα για τις βάσεις της εμπορικής σχέσης ΕΕ-ΗΠΑ, η οποία είναι απαραίτητη για θέσεις εργασίας, ανάπτυξη και επενδύσεις».
Ο Trump θα μπορούσε ακόμη να αλλάξει τους όρους της συμφωνίας
Πάντως, ο Carsten Nickel, αναπληρωτής διευθυντής έρευνας στην Teneo, δήλωσε ότι η εμπορική συμφωνία ΕΕ και ΗΠΑ ήταν «απλώς μια υψηλού επιπέδου, πολιτική συμφωνία» που δεν μπορούσε να αντικαταστήσει μια προσεκτικά επεξεργασμένη εμπορική συμφωνία: «Αυτό, με τη σειρά του, δημιουργεί τον κίνδυνο διαφορετικών ερμηνειών στην πορεία, όπως παρατηρήθηκε αμέσως μετά την ολοκλήρωση της συμφωνίας ΗΠΑ-Ιαπωνίας».
Την Κυριακή (27/7/2025), ένας ανώτερος αξιωματούχος της αμερικανικής κυβέρνησης δήλωσε σε δημοσιογράφους στην Ουάσινγκτον ότι ο Trump διατηρεί τη δυνατότητα να αυξήσει τους δασμούς στο μέλλον εάν οι ευρωπαϊκές χώρες δεν τηρήσουν τις επενδυτικές δεσμεύσεις που περιέχονται στη συμφωνία.