Το ισχυρό ευρώ ”καταστρέφεται” τις εξαγωγές και ανεβάζει τις εισαγωγές της ΕΕ. Αρνητικές επιπτώσεις και στην Ελλάδα. Πιό αναγκαία από ποτέ η Εθνική Νομισματική Πολιτική στις σημερινές συνθήκες
Π.Λ.
Ειδικότερα, τα κέρδη των 40 εισηγμένων στον DAX εταιρειών μειώθηκαν το πρώτο τρίμηνο κατά περίπου 5%, φτάνοντας τα 29 δισεκατομμύρια ευρώ.
Η κερδοφορία των εταιρειών επίσης μειώθηκε, όπως δείχνουν οι υπολογισμοί της Handelsblatt: για κάθε ευρώ κύκλου εργασιών, απομένουν κατά μέσο όρο 5,8 σεντ καθαρού κέρδους.
Το αντίστοιχο ποσοστό το προηγούμενο έτος ήταν 6,2%.
Στα επόμενα τρίμηνα, η πίεση στους εταιρικούς ισολογισμούς αναμένεται να ενταθεί.
Λόγω της δασμολογικής πολιτικής των ΗΠΑ, το ευρώ ενισχύεται διαρκώς έναντι του δολαρίου.
Μέσα σε 15 εβδομάδες, το ευρώ έχει ενισχυθεί κατά 10% και διαμορφώνεται στα 1,12 δολάρια.
Αυτό μειώνει τα κέρδη των εταιρειών από τις διεθνείς τους δραστηριότητες.
Οι εταιρείες του DAX επηρεάζονται ιδιαίτερα. Σύμφωνα με υπολογισμούς της Handelsblatt, σχεδόν το 80% του κύκλου εργασιών τους προέρχεται από το εξωτερικό και πάνω από το 60% εκτός της ζώνης του ευρώ.
Σε αυτές τις περιοχές, τα γερμανικά προϊόντα γίνονται ακριβότερα όταν το δολάριο υποχωρεί έναντι του ευρώ.
Ενώ στις αρχές του έτους οι αναλυτές προέβλεπαν αύξηση των κερδών κατά 10% το 2025, οι προβλέψεις πλέον έχουν μειωθεί στο 4%.
«Στο συντηρητικό μας σενάριο, εκτιμούμε ότι τα κέρδη των εταιρειών του DAX θα παραμείνουν στάσιμα φέτος», δήλωσε ο αναλυτής της Commerzbank, Andreas Hyrkamp.
Η αποδυνάμωση του δολαρίου αντανακλά την αυξανόμενη αβεβαιότητα των επενδυτών σχετικά με την εμπορική πολιτική των ΗΠΑ.
Πολλοί επενδυτές αποσύρουν κεφάλαια από τις ΗΠΑ και τα κατευθύνουν προς τη ζώνη του ευρώ.
Την Πέμπτη, οι τελευταίες εταιρείες του DAX παρουσίασαν τα αποτελέσματα τριμήνου.
Μεγάλες εταιρείες όπως η Siemens και η Deutsche Telekom παρουσίασαν σταθερές επιδόσεις και δείχνουν να αντεπεξέρχονται στην ασταθή εμπορική πολιτική των ΗΠΑ.
«Η παγκόσμια παρουσία μας μας καθιστά ανθεκτικούς» δήλωσε ο Διευθύνων Σύμβουλος της Siemens, Roland Bush, του οποίου η εταιρεία ήταν η τελευταία του DAX που παρουσίασε αποτελέσματα.
Ωστόσο, το δεύτερο εξάμηνο του έτους αναμένεται να φέρει αυξημένους κινδύνους και μειωμένες προσδοκίες.
Η ισχυροποίηση του ευρώ επηρεάζει όλους τους κλάδους
Η Infineon, για παράδειγμα, είχε αναθεωρήσει ανοδικά τις προβλέψεις της τον Φεβρουάριο λόγω της τότε αδυναμίας του ευρώ.
Όμως, εξαιτίας της αβεβαιότητας που προκαλεί ο κλιμακούμενος εμπορικός πόλεμος του προέδρου Trump και η πτώση του δολαρίου, η εταιρεία ημιαγωγών αναθεώρησε προς τα κάτω τις ετήσιες προβλέψεις της μόλις ένα τρίμηνο μετά.
Η αρνητική επίδραση στους πωλήσεις υπολογίζεται πλέον στο 10%.
Η νέα πρόβλεψη βασίζεται σε συναλλαγματική ισοτιμία 1,125 δολάρια ανά ευρώ, αντί για 1,05.
Παρόμοια, η MTU μείωσε τις προβλέψεις της, καθώς πουλά τα περισσότερα αεροπορικά εξαρτήματα σε δολάρια.
Όσο ενισχύεται το ευρώ, τόσο μειώνονται τα έσοδα όταν μετατρέπονται.
Η MTU αναμένει πλέον μέση ισοτιμία 1,10, ενώ προηγουμένως υπολόγιζε 1,05.
Όλοι σχεδόν οι κλάδοι πλήττονται – ακόμη και εταιρείες σε άνθιση, όπως η Rheinmetall.
Αν και τα όπλα πωλούνται σε δολάρια, ο ισολογισμός του ομίλου γίνεται σε ευρώ, και άρα επηρεάζεται αρνητικά από την αποδυνάμωση του δολαρίου.
Ένας χρηματιστής από τη Φρανκφούρτη σημειώνει: «Όπως ένα ευρώ πιο αδύναμο κατά δέκα σεντ είχε αυξήσει τα αποτελέσματα της Porsche κατά εκατοντάδες εκατομμύρια, έτσι και ένα ευρώ πιο ισχυρό κατά δέκα σεντ θα έχει αρνητική επίπτωση παρόμοιου μεγέθους».
Η Porsche πωλεί το 25% των οχημάτων της στις ΗΠΑ, αλλά παράγει μόνο στην Ευρώπη. Οι αμερικανικοί δασμοί επιβαρύνουν επιπλέον.
Η μετοχή της Porsche έχει χάσει 23% από τον Φεβρουάριο, όταν άρχισε να ενισχύεται το ευρώ.
Η ανατίμηση μπορεί να κοστίσει 20 έως 30 δισ. ευρώ
«Μια ανατίμηση 10% του ευρώ περιορίζει την αύξηση των κερδών των ευρωπαϊκών επιχειρήσεων κατά 3-5 ποσοστιαίες μονάδες», εκτιμά ο επικεφαλής στρατηγικής επενδύσεων της Deutsche Bank, Ulrich Stephan.
Προηγούμενοι υπολογισμοί δείχνουν ότι τα EBITDA των εταιρειών του DAX μειώθηκαν κατά 20-30 δισ. ευρώ κάθε φορά που το ευρώ ανατιμήθηκε κατά 10%.
Με βάση τις προβλέψεις EBITDA για φέτος (300 δισ. ευρώ), αυτό αντιστοιχεί σε μείωση 6,6-10%.
Το ευρώ το 2024 είχε μέση ισοτιμία 1,08, ενώ τώρα διαμορφώνεται στα 1,12 – μια ενίσχυση 4%. Το ανησυχητικό δεν είναι το επίπεδο, αλλά η ταχύτητα της ανόδου.
Η διαφορά αυτή τη φορά είναι ότι το ευρώ ενισχύεται εν μέσω ύφεσης – και όχι όταν η ευρωπαϊκή οικονομία ανθίζει.
Στο παρελθόν, το ισχυρό ευρώ πήγαζε από αυξημένες επενδύσεις λόγω θετικών προοπτικών.
Σήμερα προκύπτει από απώλεια εμπιστοσύνης στο δολάριο και συμπίπτει με την προοπτική τρίτης συνεχόμενης χρονιάς ύφεσης για τη Γερμανία.
Πλεονέκτημα: φθηνότερες εισαγωγές πρώτων υλών
Ωστόσο, το ισχυρό ευρώ έχει και μια θετική πλευρά: οι πρώτες ύλες, όπως το πετρέλαιο, κοστίζουν φθηνότερα σε ευρώ.
Η Γερμανία, χώρα φτωχή σε φυσικούς πόρους, ωφελείται, όπως και οι καταναλωτές.
Οι δασμοί περιορίζουν τα εταιρικά κέρδη
Ταυτόχρονα, οι διεθνείς εμπορικές εντάσεις δυσκολεύουν τη λειτουργία των επιχειρήσεων.
«Οι τελωνειακοί δασμοί, ιδίως από τις ΗΠΑ, πλήττουν εξαγωγικές εταιρείες όπως οι αυτοκινητοβιομηχανίες», αναφέρει ο Marc Decker της Quintet Private Bank.
Σχεδόν όλες οι εταιρείες αναφέρουν άμεσα ή έμμεσα αρνητικές συνέπειες από τα αμερικανικά μέτρα.
«Η περιοριστική εμπορική πολιτική του προέδρου Τραμπ αποτελεί σημαντικό παράγοντα κινδύνου για τα κέρδη του DAX», τονίζει ο αναλυτής Χύρκαμπ.
Η Siemens Healthineers αναμένει επιβαρύνσεις 200-300 εκατ. ευρώ λόγω δασμών σε ΗΠΑ, Κίνα και Ε.Ε. και μείωσε την πρόβλεψη EPS από 2,35-2,50 ευρώ σε 2,20-2,50.
Η Fresenius παράγει κυρίως τοπικά, αλλά όχι εξ ολοκλήρου – ο CEO υπολογίζει ότι περίπου 10% του τζίρου της εκτίθεται σε δασμούς.
Η Daimler Truck επίσης μείωσε τις προβλέψεις της, αναφέροντας αβεβαιότητα στη Βόρεια Αμερική και μειωμένες πωλήσεις.
Οι συνολικές πωλήσεις αναμένεται να κυμανθούν στις 430.000–460.000 οχήματα (από 460.000–480.000 προηγουμένως).
Τα προ φόρων προσαρμοσμένα αποτελέσματα εκτιμάται πως θα κινηθούν μεταξύ -5% και +5% σε σύγκριση με το 2024 (προηγούμενη πρόβλεψη: +5% έως +15%).
Ελπίδες για την BMW
Η αστάθεια στην εμπορική πολιτική των ΗΠΑ επιτείνει την κρίση στον κλάδο των αυτοκινήτων.
Χωρίς τις VW, BMW και Mercedes, οι υπόλοιπες εταιρείες του DAX αύξησαν τα κέρδη τους κατά 2 δισ. ευρώ.
Όμως οι τρεις αυτοκινητοβιομηχανίες σημείωσαν συνολικά καθαρά κέρδη 5,8 δισ. ευρώ το πρώτο τρίμηνο, από 9,2 δισ. πέρυσι.
Αιτία: χαμηλές πωλήσεις παγκοσμίως, ιδίως στην Κίνα.
Η αγορά των ΗΠΑ δεν αρκούσε λόγω υψηλών τιμών και δασμών.
Η BMW διατηρεί προς το παρόν την πρόβλεψή της για 11 δισ. ευρώ προ φόρων, αλλά αυτό υπόκειται στη μείωση των δασμών από τον Ιούλιο 2025.
Ήδη έχει προβλέψει ζημιές 1 δισ. ευρώ.
Τα πολυτελή μοντέλα της BMW (σειρές 3, 5, 7) εισάγονται από τη Γερμανία στις ΗΠΑ, και οι δασμοί μπορεί να κοστίσουν εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ.
Ωστόσο, υπάρχουν ενδείξεις για βελτίωση: ΗΠΑ και Κίνα συμφώνησαν πρόσφατα σε δασμούς 10% και 30% αντίστοιχα – πολύ χαμηλότερα από το 100% προηγουμένως.
Η Adidas αποφεύγει πρόβλεψη ανόδου
Στην Adidas, παρά το ισχυρό πρώτο τρίμηνο, δεν αυξήθηκαν οι ετήσιες προβλέψεις λόγω αβεβαιότητας.
«Δεδομένου ότι σχεδόν κανένα προϊόν μας δεν παράγεται στις ΗΠΑ, οι υψηλότεροι δασμοί θα αυξήσουν τελικά το κόστος όλων των προϊόντων μας στην αμερικανική αγορά», δήλωσε ο CEO Björn Gulden.
Η λογική απάντηση θα ήταν η αύξηση των τιμών. Όμως η Adidas διστάζει, ώστε να μη χάσει μερίδιο αγοράς. Η μεταφορά της παραγωγής στις ΗΠΑ αποκλείεται.