Σφήνα στον εμπορικό δρόμο της βαθιάς Ασίας και Ινδίας. Ερώτημα η παρέμβαση του Γαλλικού κεφαλαίου!
Κ.Μ.
Συνήθως οι επιχειρήσεις γίνονται στόχος είτε από λευκούς, είτε από μαύρους «Ιππότες». Στην περίπτωση όμως του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης φαίνεται να έχει προκύψει ένας… γκρίζος «Ιππότης».
Η «τσαρίνα» Μαργκαρίτα, κληρονόμος του επιχειρηματικού ογκόλιθου Λουί- Ντρέιφους και τέταρτη πλουσιότερη γυναίκα στην Ευρώπη, σίγουρα δεν έρχεται για να… σώσει τον ΟΛΘ. Άλλωστε η εισηγμένη στο χρηματιστήριο εταιρεία δεν αντιμετωπίζει ζητήματα επιβίωσης. Είναι σταθερά κερδοφόρα, δεν έχει ούτε ένα ευρώ δάνεια, ενώ διαθέτει και 98,9 εκατ. ευρώ στο ταμείο της.
Όμως, η γεννημένη πριν από 62 χρόνια στην Αγία Πετρούπολη, που διαθέτει πλέον ελβετική υπηκοότητα και λόγω συγκυριών έχει φτάσει να κυβερνά έναν όμιλο γεωργικών προϊόντων με πωλήσεις 120 δις ετησίως, δεν φαίνεται να κινείται ευθέως επιθετικά για τον ΟΛΘ. Με στόχο να τον κυριεύσει. Μετοχικά και επιχειρηματικά.
Παρά το γεγονός ότι η πλευρά του Ιβάν Σαββίδη, που έχει τον έλεγχο της εταιρείας, δεν γνώριζε εκ των προτέρων το παραμικρό.
Τουλάχιστον στην παρούσα φάση παραμένει γκρίζο, θολό και ασαφές το σχέδιο της Μαργκαρίτα Ολέγκοβνα Λουί – Ντρέιφους. Η προαιρετική δημόσια πρόταση με «όχημα» την εταιρεία Leonidsport B.V που φέρει το όνομα του παππού της, αφορά το 21% της ελεύθερης διασποράς του ΟΛΘ (2.116.800 μετοχές). Με την τιμή της προσφοράς να έχει καθοριστεί στα 27 ευρώ και με τη ρητή επισήμανση ότι αυτή δεν πρόκειται να αλλάξει, το συνολικό κόστος κτήσης μπορεί να φτάσει μέχρι τα 57,153 ευρώ.
Σε σχέση με την οντότητα του γκρούπ Λουί-Ντρέιφους το κοστολόγιο είναι ήσσονος σημασίας, ενώ από την άλλη πλευρά το επιδιωκόμενο ποσοστό συμμετοχής δεν βγάζει επιχειρηματικό νόημα, παρά μόνον επενδυτικό. Για κάποιον που επιδιώκει μελλοντικές υπεραξίες και μερίσματα. Εκτός κι αν το πλάνο έχει ακόμη κι άλλες κρυφές «γωνίες» που μένει να αποκαλυφθούν.
Η στάση των μικρομετόχων και οι διαφορές στο τίμημα
Εκ των πραγμάτων και από σήμερα (που θα μπειί η ανοικτή εντολή αγοράς στα 27 ευρώ) το κέντρο βάρους μετατοπίζεται στη στάση που θα τηρήσουν οι μέτοχοι μειοψηφίας του ΟΛΘ, προς τους όποιους απευθύνεται η δημόσια πρόταση. Σε αυτούς δεν συγκαταλέγεται το Δημόσιο (και συγκριμένα το Υπερταμείο) που κατέχει ποσοστό 7,27%.
Μάλιστα όταν η πλευρά του δημοσίου εκχώρησε στις 23 Μαρτίου του 2018 το 67% του ΟΛΘ εισέπραξε τίμημα 231,926 εκατ. ευρώ.
Το οποίο αντιστοιχεί σε… 34,34 ευρώ ανά μετοχή. Συνθήκη που φαντάζει αποτρεπτική στο ενδεχόμενο να θελήσει τώρα το Δημόσιο να μηδενίσει τη συμμετοχή του.
Το προσφερόμενο τίμημα των 27 ευρώ ανά μετοχή, είναι αυξημένο κατά 26,6% σε σχέση με τη μέση τιμή του τελευταίου εξαμήνου, ενώ ανεβάζει την αποτίμηση για το 100% του ΟΛΘ στα 272,16 εκατ. ευρώ.
Ωστόσο το τίμημα αυτό είναι μόλις… μισό ευρώ πάνω σε σχέση με τα 26,5 ευρώ που είχαν προσφερθεί τον Ιούνιο του 2021, στη δημόσια πρόταση που είχε κάνει η Belterra Investments. Ελεγχόμενη από τον 30χρόνο σήμερα, δευτερότοκο γιό του Ιβάν Σαββίδη, Νίκο. Μάλιστα τότε όλη κι όλη η προσφορά ήταν 189.447 μετοχές, που αντιστοιχούσαν στο περίπου 1,9%.
Στα 3,5 χρόνια που παρέλθει από τότε ο ΟΛΘ έχει ενισχύσει τα μεγέθη του με συνέπεια η τωρινή πρόταση που γίνεται για λογαριασμό της «τσαρίνας» Μαργκαρίτα, να είναι συγκριτικά φθηνότερη από εκείνη της πλευράς Σαββίδη… Κάτι που ενδεχομένως να οδηγήσει σε συγκέντρωση ποσοστού αισθητά χαμηλότερο από το επιδιωκόμενο 21%.
Οι γραμμές θα μπλέξουν ακόμη περισσότερο, αν τυχόν η αγορά οδηγήσει την τιμή πάνω από τα 27 ευρώ…
Η αποτίμηση του ΟΛΘ με βάση την τρέχουσα δημόσια πρόταση είναι στο 1,48 της καθαρής του θέσης (188,3 εκατ. ευρώ) έναντι του 1,6 που υπολογιζόταν τον Ιούνιο του 2016, όταν τα ίδια κεφάλαια ήταν 162,15 εκατ. ευρώ.
Σε κυλιόμενη 12μηνη βάση (Β΄6μηνο του 2023 και Α΄6μηνο του 2024 ) ο ΟΛΘ έχει 39,8 εκατ. ευρώ Ebitda και 25,54 εκατ. ευρώ καθαρά κέρδη). Ως εκ τούτου η αποτίμηση που του δίνει η δημόσια πρόταση είναι 10,67 φορές τα καθαρά κέρδη και 6,8 φορές τα λειτουργικά.
Όταν πρίν από 3,5 χρόνια η αποτίμηση λογιζόταν σε 13,15 φορές τα καθαρά κέρδη (20,3 εκατ. ευρώ σε κυλιόμενη 12μηνη βάση τότε) και σε 8,3 φορές τα Ebitda (32,3 εκατ. ευρώ).
Ακόμη και με όρους επιχειρηματικής αξίας (κεφαλαιοποίηση μείον τα διαθέσιμα σε μετρητά) τώρα ισοδυναμεί με 4,35 φορές τα Εbitda, έναντι του 4,95 που υπολογιζόταν στην προηγούμενη δημόσια πρόταση.
Αν η «τσαρίνα» Μαργκαρίτα δεν βγάλει κάποιο «κρυφό» άσσο απ’ το μανίκι της, τότε καταφανώς θέλει να κτίσει μια μετοχική θέση στον ΟΛΘ, με το χαμηλότερο δυνατό κόστος. Αρκεί βεβαίως να το αποδεχθούν αυτό οι υφιστάμενοι μικρομέτοχοι.
Το να μην έχει μιλήσει με κανέναν τρίτο η «χρυσή» κληρονόμος του Ομίλου Λουί-Ντρέιφους, αλλά και μην έχει εφεδρικές λύσεις στο μυαλό της για τον ΟΛΘ, φαντάζει μάλλον ανεδαφικό.
Συσκέψεις στο «στρατηγείο» Σαββίδη
Εκ των πραγμάτων, ιδιαίτερο ενδιαφέρον αποκτά το πώς θα τοποθετηθεί απέναντι στα της δημόσιας πρότασης η διοίκηση του ΟΛΘ και κυρίως η στάση που θα τηρήσει η πλευρά του Ιβάν Σαββίδη. Αν δηλαδή θεωρείται μια «φιλική προσέγγιση» αυτή που επιχειρεί η της Μαργκαρίτα Ολέγκοβνα Λουί – Ντρέιφους, ή ενδεχομένως μια «επιθετική, όπως ήδη έχει αρχίσει να ακούγεται από ορισμένους.
Σύμφωνα με πληροφορίες για σήμερα έχει προγραμματιστεί σύσκεψη του «στρατηγείου» Σαββίδη με χρηματοοικονομικούς συμβούλους, προκειμένου να σταθμίσουν τις εξελίξεις με «φόντο» και τα νεότερα που θα υπάρξουν από το «μέτωπο» της χρηματιστηριακής αγοράς. Άγνωστο παραμένει και το αν θελήσει να τοποθετηθεί και προσωπικά για όλα αυτά, ο ίδιος ο Ιβάν Σαββίδης που παραμένει επί μακρόν απομονωμένος στη φάρμα του στο Ροστόφ της Ρωσίας .
Σήμερα στον κεντρικό πυρήνα ελέγχου από τους βασικούς μετόχους βρίσκεται το 71,854% του ΟΛΘ.
Από το ποσοστό αυτό το 4,854% αποτελεί ευθεία και άμεση συμμετοχή της κυπριακής Belterra Investments, που ανήκει τυπικά στον Νίκο Σαββίδη. Το ποσοστό αυτό αποκτήθηκε με αγορές «πακέτων» και από τη δημόσια πρόταση. Με συνολικό κόστος κτήσης περί τα 13 εκατ. ευρώ.
Η Belterra του Σαββίδη έχει φτάσει πλέον να ελέγχει και το 66,67% της South Europe Gateway Thessaloniki, που με τη σειρά της κρατάει το 67% του ΟΛΘ. Στην SEGT, η πλευρά Σαββίδη είχε κατά την αρχική φάση της εξαγοράς του ΟΛΘ το 30%, ενώ τον Μάιο του 2021 ενίσχυσε τη θέση του εξαγοράζοντας το μερίδιο του γερμανικού fund DIEP, που για άγνωστο λόγο έφυγε γρήγορα από το σχήμα του λιμανιού της Θεσσαλονίκης. Χωρίς να γίνει γνωστό το τίμημα εκχώρησης.
Τα κόστη κτήσης, τα «σύννεφα» και οι εκπλήξεις
Επί της ουσίας η Belterra του Σαββίδη μέσω της συμμετοχής της στην SEGT έχει το 44,6689% του ΟΛΘ ( 67Χ66,67%) και με την προσθήκη της επιπλέον άμεσης συμμετοχής φτάνει στο 49,5229%. Για το οποίο έχουν δαπανηθεί τουλάχιστον 170 εκατ. ευρώ. Στα 34 ευρώ ανά μετοχή…
Εταίρος στο κοινό σχήμα με την πλευρά Σαββίδη είναι εξ αρχής και η Τerminal Link , που ελέγχεται κατά 51% από τη γαλλική ναυτιλιακή CMA CCM και κατά 49% από την κινεζική China Merchants Port. Καθώς η Τerminal Link διαθέτει το 33,33% στην South Europe Gateway Thessaloniki (έναντι του 66,67% της Belterra) αυτό μεταφράζεται σε μετοχική συμμετοχή 22,331% στον ΟΛΘ.
Ορισμένες ανεπίσημες πηγές αναφέρουν ότι στις σχέσεις ανάμεσα στον πρώτο και τον δεύτερο μεγαλύτερο μέτοχο του λιμανιού της Θεσσαλονίκης έχουν εμφανιστεί τον τελευταίο καιρό κάποια «σύννεφα». Στο βαθμό που όντως αυτά ισχύουν, τότε το μέλλον μπορεί να κρύβει εκπλήξεις. Ειδικά μάλιστα αν οι Γάλλοι εταίροι στον ΟΛΘ έχουν ανοίξει κάποιον δίαυλο επικοινωνίας με την νέα… μνηστή «τσαρίνα» Μαργκαρίτα.
Το ενδεχόμενο μιας πιθανής αποχώρησης Σαββίδη, ακούγεται συχνά και για διάφορους λόγους, πλην όμως παραμένει σε επίπεδο σεναρίων. Πάντως στο διάστημα παρουσίας της στον ΟΛΘ η πλευρά Σαββίδη έχει εισπράξει από μερίσματα περίπου 31,2 εκατ. ευρώ. Με συνέπεια το πραγματικό κόστος κτήσης ανά μετοχή να έχει υποχωρήσει στα 27,8 ευρώ.