Η Ρωσία χρησιμοποίησε πρόσφατα κατασκευασμένους πυραύλους φορτωμένους με ξένα εξαρτήματα για να επιτεθεί στην Ουκρανία, δήλωσε πρόσφατα ο Yurii Ihnat, εκπρόσωπος της Πολεμικής Αεροπορίας των Ενόπλων Δυνάμεων της Ουκρανίας, όπως μεταδίδει το Eurasian Times.
“Γνωρίζουμε ότι οι Ρώσοι έχουν απομείνει λίγοι πύραυλοι, αν και συνεχίζουν να τους παράγουν. Τα υπολείμματα που βρέθηκαν κατά τις προηγούμενες επιθέσεις δείχνουν ότι πρόκειται για φρέσκους πυραύλους, κατασκευάστηκαν το φθινόπωρο και υπάρχουν χειμερινές επιλογές για ανταλλακτικά. Ο εχθρός συνεχίζει να τους παράγει. Αλλά ο ρυθμός παραγωγής δεν θα είναι υψηλός, πρόκειται για ένα τεχνολογικό όπλο και δεν κατασκευάζεται γρήγορα”.
Ο Ihnat πρόσθεσε: “Η σήμανση εκεί είναι σίγουρα ρωσική, η βαφή είναι ρωσική, το μέταλλο και όλα τα άλλα σίγουρα δεν είναι ρωσικά”.
“Ένας πύραυλος κρουζ είναι στην πραγματικότητα ένα μη επανδρωμένο αεροσκάφος που κοστίζει εκατομμύρια δολάρια. Δεκάδες χιλιάδες εξαρτήματα εκεί είναι υψηλής τεχνολογίας. Η Ρωσία σίγουρα δεν μπορεί να τα κατασκευάσει, αυτό είναι γεγονός. Δυστυχώς, μπορεί να τα προμηθευτεί, υποθέτω. Ίσως έχει κάποιο απόθεμα, αλλά μπορεί να τους προμηθεύεται μέσω τρίτων χωρών, μέσω λαθρεμπορίου”, δήλωσε ο εκπρόσωπος της Πολεμικής Αεροπορίας.
Νωρίτερα, σε μια εντυπωσιακή αποκάλυψη, αποκαλύφθηκε ότι ένας κινητήρας που τροφοδοτεί τα μη επανδρωμένα αεροσκάφη Shahed-136 – τα οποία η Ρωσία προμηθεύτηκε από το Ιράν – βασίζεται σε γερμανική τεχνολογία που είχε κλαπεί πριν από σχεδόν δύο δεκαετίες.
Η αποκάλυψη
Η αποκάλυψη σχετικά με την προέλευση του κινητήρα έγινε για πρώτη φορά από το CNN, επικαλούμενο την Conflict Armament Research (CAR). Αυτός ο οργανισμός με έδρα το Ηνωμένο Βασίλειο ερευνά εξαρτήματα όπλων για να αποκαλύψει την προέλευση και τα δίκτυα διανομής τους.
Η τελευταία έρευνα αποκαλύπτει ότι το Ιράν έχει δημιουργήσει μια ισχυρή βιομηχανία όπλων με δυτική τεχνολογία. Η Ρωσία έχει αναπτύξει μη επανδρωμένα αεροσκάφη ιρανικής κατασκευής για να επιτεθεί στην Ουκρανία.
Η Conflict Armament Research διερεύνησε τα εξαρτήματα 20 ιρανικών μη επανδρωμένων αεροσκαφών και πυρομαχικών στην Ουκρανία μεταξύ Νοεμβρίου 2018 και Μαρτίου 2023.
Η CAR φέρεται να μπόρεσε να επικυρώσει ότι ο κινητήρας που χρησιμοποιήθηκε στα μη επανδρωμένα αεροσκάφη Shahed-136 είχε κατασκευαστεί αντίστροφα από μια ιρανική εταιρεία γνωστή ως Mado, που βρίσκεται στην πόλη Shokuhieh στην επαρχία Qom.
Το εμπορικό σήμα της Mado βρέθηκε στα καπάκια των μπουζί στο εσωτερικό των κινητήρων των μη επανδρωμένων αεροσκαφών και σε μοτίβα σειριακών αριθμών μοναδικά για τη Mado.
Η CAR βρήκε επίσης τις ακολουθίες σειριακών αριθμών που χρησιμοποιεί η Mado.
Η Mado είναι βασικός παίκτης στην αναπτυσσόμενη βιομηχανία μη επανδρωμένων αεροσκαφών του Ιράν.
Οι ερευνητές των Ηνωμένων Εθνών ανακάλυψαν επίσης ότι το ίδιο μοτίβο σειριακών αριθμών υπήρχε στα μη επανδρωμένα αεροσκάφη που αναπτύχθηκαν από τους συμμάχους του Ιράν Χούτι στην Υεμένη και στις πυραυλικές επιθέσεις κατά του Άμπου Ντάμπι πέρυσι.
Αποκαλύφθηκε η ικανότητα του Ιράν να βελτιώνει κλεμμένη στρατιωτική τεχνολογία.
Η έκθεση σημειώνει ότι το Ιράν καταβάλλει επίμονες προσπάθειες όλα αυτά τα χρόνια να αποκτήσει προηγμένη δυτική τεχνολογία για να βελτιώσει τα μη επανδρωμένα αεροσκάφη και τους πυραύλους του, παρά το γεγονός ότι αντιμετωπίζει αυστηρές διεθνείς κυρώσεις. Ο σχεδιασμός του κινητήρα του Mado χρησιμεύει ως απόδειξη αυτών των προσπαθειών.
Το 2006, η Τεχεράνη απέκτησε παράνομα κινητήρες μη επανδρωμένων αεροσκαφών από τη γερμανική εταιρεία Limbach Flugmotoren.
Στη συνέχεια, μετά από τρία χρόνια, ένας Ιρανός μηχανικός ονόματι Yousef Abutalebi αποκάλυψε ότι η εταιρεία του είχε αναπτύξει έναν κινητήρα κατάλληλο για ένα μη επανδρωμένο αεροσκάφος (UAV).
Η CAR ανέφερε ότι η εταιρεία προσπάθησε να αποκρύψει τη συμμετοχή της στην ανάπτυξη των μη επανδρωμένων αεροσκαφών Shahed. Κατά την έρευνα, διαπιστώθηκε ότι από τα εξαρτήματα του μη επανδρωμένου αεροσκάφους που ανακτήθηκαν στην Ουκρανία είχαν αφαιρεθεί οι αρχικοί σειριακοί αριθμοί τους, γεγονός που υποδηλώνει προσπάθεια απόκρυψης της προέλευσής τους.
Οι τροποποιήσεις που έγιναν στα εξαρτήματα των μη επανδρωμένων αεροσκαφών δυσκόλεψαν τους ερευνητές να εντοπίσουν τα δίκτυα προμηθειών που ήταν υπεύθυνα για τη διευκόλυνση της παγκόσμιας μεταφοράς κρίσιμων εξαρτημάτων στο Ιράν.
Δυτικά εξαρτήματα στα ιρανικά όπλα
Το Ιράν έχει επίσης προμηθευτεί και αντιγράψει διάφορα δυτικά εξαρτήματα, συμπεριλαμβανομένων τμημάτων πυραύλων τσεχικής κατασκευής.
Σύμφωνα με έκθεση του ΟΗΕ που δημοσιεύθηκε το 2020, ο κινητήρας του πυραύλου Quds-1 που χρησιμοποιήθηκε στην επίθεση κατά των διυλιστηρίων πετρελαίου της Σαουδικής Αραβίας το 2022 ήταν ένα “μη εξουσιοδοτημένο αντίγραφο” του κινητήρα αεροσκάφους TJ-100 που δημιουργήθηκε από την PBS Velká Bíteš, μια εταιρεία στην Τσεχική Δημοκρατία.
Ο Τσέχος κατασκευαστής αρνήθηκε ότι προμήθευσε τον κινητήρα είτε στο Ιράν είτε στην Υεμένη. Ωστόσο, το άρθρο σημειώνει ότι το Ιράν έχει γίνει ικανό στο να παρακάμπτει τους τεχνολογικούς ελέγχους, συχνά μέσω εταιρειών βιτρίνας.
Μια ομάδα εμπειρογνωμόνων του ΟΗΕ ανακάλυψε ότι εξαρτήματα που εξήχθησαν από μια τσεχική εταιρεία σε μια εταιρεία στο Χονγκ Κονγκ το 2010 χρησιμοποιήθηκαν στη συνέχεια σε ιρανικούς πυραύλους το 2019.
Ο Taimur Khan, αναλυτής του Κόλπου στην CAR, σχολίασε ότι το Ιράν βελτιώνει και επικαιροποιεί συνεχώς τα συστήματα UAV του. Πρόσθεσε ότι τα συστήματα αυτά επιδεικνύουν αυξανόμενη ακρίβεια στις δυνατότητες στόχευσης και καθοδήγησης και στην ικανότητα αντιμετώπισης παρεμβολών.