Οι ευρωπαϊκές κυβερνήσεις έχουν χαλαρώσει τις προσπάθειές τους για τον περιορισμό της διαπραγμάτευσης στις αγορές του ρωσικού πετρελαίου, υπαναχωρώντας από το σχέδιο αποκλεισμού της Μόσχας από τη ζωτικής σημασίας ναυτιλιακή ασφαλιστική αγορά των Lloyd’s του Λονδίνου και επιτρέποντας ορισμένες διεθνείς αποστολές εν μέσω φόβων για αύξηση των τιμών του αργού και ανεπάρκεια στον παγκόσμιο ενεργειακό εφοδιασμό, σύμφωνα με δημοσίευμα των Financial Times την Κυριακή 31 Ιουλίου 2022.
Ο ρόλος της Βρετανίας
Η ΕΕ ανακοίνωσε παγκόσμια απαγόρευση παροχής θαλάσσιας ασφάλισης σε πλοία που μεταφέρουν ρωσικό πετρέλαιο πριν από δύο μήνες, αναμένοντας συντονισμένη δράση με τη βρετανική κυβέρνηση.
Ωστόσο, το Ηνωμένο Βασίλειο δεν έχει ακόμη θεσπίσει παρόμοιους περιορισμούς.
Η συμμετοχή του Ηνωμένου Βασιλείου είναι ζωτικής σημασίας για την αποτελεσματικότητα οποιασδήποτε τέτοιας απαγόρευσης, επειδή το Λονδίνο βρίσκεται στο επίκεντρο της βιομηχανίας ναυτιλιακών ασφαλίσεων
Αρση στη πράξη των … κυρώσεων
Εν τω μεταξύ, οι Βρυξέλλες στα τέλη Ιουλίου τροποποίησαν ορισμένους περιορισμούς στις συναλλαγές με κρατικές ρωσικές εταιρείες, επικαλούμενη ανησυχίες για την παγκόσμια ενεργειακή ασφάλεια.
Μια κοινή απαγόρευση Βρετανίας ΕΕ για τη ναυτική ασφάλιση θα αποτελούσε τον πιο ολοκληρωμένο περιορισμό μέχρι σήμερα για το ρωσικό πετρέλαιο, τερματίζοντας την πρόσβαση σε μεγάλο μέρος του παγκόσμιου στόλου δεξαμενόπλοιων για τις εξαγωγές της Μόσχας.
Ωστόσο, αξιωματούχοι των ΗΠΑ έχουν εκφράσει την ανησυχία τους ότι μια άμεση παγκόσμια απαγόρευση της ναυτιλιακής ασφάλισης θα ανέβαζε τις τιμές εξαφανίζοντας εκατομμύρια βαρέλια ρωσικού αργού και πετρελαϊκών προϊόντων από την αγορά – και προκαλώντας σοκ στην προσφορά σε μια φάση μάλιστα αναμενόμενης κλιμάκωσης της ενεργειακής κρίσης.
Τα «παραθυράκια»
Ευρωπαίοι και βρετανοί αξιωματούχοι δήλωσαν στους Financial Times τον Μάιο ότι το Ηνωμένο Βασίλειο συμφώνησε με την ΕΕ να συντονίσει την απαγόρευση της ασφάλισης ρωσικών φορτίων πετρελαίου.
Ωστόσο, οι τελευταίες κυρώσεις της Βρετανίας κατά της Ρωσίας, που εγκρίθηκαν από το κοινοβούλιο τον Ιούλιο, απαγορεύουν την παροχή ασφάλισης σε πλοία που μεταφέρουν ρωσικό πετρέλαιο στο Ηνωμένο Βασίλειο και μόνο μετά τις 31 Δεκεμβρίου.
Η νομοθεσία εισήχθη αφού η κυβέρνηση υποσχέθηκε να θέσει εκτός νόμου την εισαγωγή ρωσικού πετρελαίου από το τέλος του έτους, αλλά δεν απαγορεύει την παροχή υπηρεσιών σε αποστολές από τη Ρωσία σε άλλες χώρες, δήλωσαν βρετανοί αξιωματούχοι.
Δεν υπάρχει απαγόρευση…
«Δεν υπάρχει τρέχουσα απαγόρευση εκ μέρους του Ηνωμένου Βασιλείου που να επηρεάζει τις παγκόσμιες αποστολές ρωσικού πετρελαίου», δήλωσε ο Patrick Davison, διευθυντής του Lloyd’s Market Association, που ανήκει στους Lloyd’s.
«Δεδομένης της παγκόσμιας φύσης του ασφαλιστικού κλάδου, η ύπαρξη των περιορισμών της ΕΕ μπορεί κάλλιστα να επηρεάσει την όρεξη για ρωσικές αποστολές πετρελαίου στο Λονδίνο».
Επισήμανε ότι η Lloyd’s ήταν σε στενή επαφή με την κυβέρνηση του Ηνωμένου Βασιλείου «και θα συνεργαστεί για τυχόν μελλοντικές κυρώσεις που υα επιδιωχθεί να επιβληθούν».
Το Υπουργείο Οικονομικών του Ηνωμένου Βασιλείου δήλωσε ότι εξακολουθεί να διερευνά την καλύτερη πορεία δράσης.
«Είμαστε έτοιμοι να επιβάλουμε περαιτέρω κυρώσεις στη Ρωσία και εργαζόμαστε σε συνεργασία με τους συμμάχους μας πρικειμένου να διασφαλίσουμε ότι αυτές μπορούν να εφαρμοστούν με το μέγιστο αποτέλεσμα στη ρωσική οικονομία», ανέφερε.
Έως τις 7 Δεκεμβρίου 2022
Η απαγόρευση ασφάλισης της ΕΕ εισήχθη στις 4 Ιουνίου και παραμένει σε ισχύ.
Εμποδίζει τις εταιρείες του μπλοκ να συντάξουν αναγνωρίζουν την ασφάλιση για οποιοδήποτε πλοίο μεταφέρει ρωσικό πετρέλαιο οπουδήποτε.
Οι υφιστάμενες συμβάσεις παραμένουν σε ισχύ μέχρι τις 5 Δεκεμβρίου, οπότε και θα απαγορευθούν όλες αυτές οι δραστηριότητες.
Ωστόσο, η ΕΕ τροποποίησε μέρος των δικών της κυρώσεων για να επιτρέψει στις ευρωπαϊκές εταιρείες να συναλλάσσονται με ορισμένες ρωσικές κρατικές οντότητες, όπως η Rosneft, με σκοπό τη μεταφορά πετρελαίου σε χώρες εκτός του μπλοκ.
Οι ευρωπαϊκές εταιρείες δεν θα εμποδίζονται πλέον να πληρώνουν σε εταιρείες όπως η Rosneft, «εάν αυτές οι συναλλαγές είναι απολύτως απαραίτητες», για την αγορά ή τη μεταφορά αργού ή πετρελαϊκών προϊόντων προς τρίτες χώρες, δήλωσε εκπρόσωπος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στους FT.
Η ΕΕ ανέφερε σε ανακοίνωσή της ότι τα μέτρα ελήφθησαν για «να αποφευχθούν τυχόν αρνητικές συνέπειες για την επισιτιστική και ενεργειακή ασφάλεια σε όλο τον κόσμο.
Το πλαφόν στις τιμές
Ο Λευκός Οίκος εργάζεται από τον Ιούνιο για να πιέσει τις χώρες της G7 να υποστηρίξουν έναν μηχανισμό ανώτατου ορίου τιμών που θα επέτρεπε σε κάποιο ρωσικό πετρέλαιο να φτάσει σε τρίτες χώρες, εφόσον συμφωνούσαν να πληρώσουν τιμή χαμηλότερη της αγοράς για το φορτίο.
Αξιωματούχοι στην Ουάσιγκτον δήλωσαν ότι οι ΗΠΑ και το Ηνωμένο Βασίλειο εξακολουθούν να σχεδιάζουν να απαγορεύσουν τις θαλάσσιες υπηρεσίες, συμπεριλαμβανομένης της ασφάλισης, μέχρι την πλήρη ισχύ της απαγόρευσης της ΕΕ τον Δεκέμβριο.
Αλλά θέλουν πρώτα να τεθεί ένα ανώτατο όριο στην τιμή του πετρελαίου.
Ο πρόεδρος των ΗΠΑ Joe Biden επιθυμεί να μειώσει τις τιμές της βενζίνης πριν από τις ενδιάμεσες εκλογές του Νοεμβρίου.
Μας εξέπληξε…
Nομικοί που ασχολούνται με τις κυρώσεις δήλωσαν ότι η ΕΕ φαίνεται να… μην επιταχύνει τις προσπάθειές της να ανακόψει την παγκόσμια ροή ρωσικού πετρελαίου και ότι υπήρχε νέα αβεβαιότητα μεταξύ των εμπόρων σχετικά με τη δέσμευση του Ηνωμένου Βασιλείου σε μια παγκόσμια απαγόρευση των ασφαλίσεων για τη μεταφορά των ρωσικών φορτίων.
Η Sarah Hunt, συνεργάτης της HFW, μιας δικηγορικής εταιρείας, είπε ότι οι εμπορικοί οίκοι ρωτούσαν εάν είναι πλέον νόμιμη η αγορά πετρελαίου της Rosneft για αποστολή σε χώρες εκτός ΕΕ.
«Οι νέες κυρώσεις της ΕΕ επιτρέπουν ουσιαστικά την μεταφορά του ρωσικού αργού από ευρωπαϊκές εταιρείες.
Μας εξέπληξε αυτό», είπε.
Ο Leigh Hansson, συνεργάτης της Reed Smith, άλλης δικηγορικής εταιρείας, επισήμανε ότι η τροποποίηση των κυρώσεων της ΕΕ ήταν μια «μεγάλη υποχώρηση», προσθέτοντας ότι οι νομικοί περίμεναν επίσης «πιο ισχυρά» μέτρα μέχρι τώρα από το Ηνωμένο Βασίλειο.