Η Μόσχα «κόβει» σιγά-σιγά και πετρέλαιο: Κλείνει τον αγωγό της Κασπίας

1075
Η Μόσχα «κόβει» σιγά-σιγά

Η Μόσχα άρχισε να κόβει και το πετρέλαιο προς την Δύση καθώς  κλείνει το αγωγό της Κασπίας από τον οποίο περνάει το 1% της παγκόσμιας παραγωγής.

Η κίνηση αυτή γίνεται λίγο μετά τις ιαπωνικές ανοησίες για «σπλιτ» στη τιμή του ρωσικού πετρελαίου.

Η ρωσική Δικαιοσύνη διέταξε την Κοινοπραξία Αγωγού της Κασπίας (CPC), έναν από τους μεγαλύτερους αγωγούς του κόσμου που διοχετεύει πετρέλαιο από το Καζακστάν στη Μαύρη Θάλασσα, να αναστείλει τη δραστηριότητά του για 30 ημέρες ενισχύοντας τις παγκόσμιες ανησυχίες για τις πετρελαϊκές προμήθειες, αν και πηγές ανέφεραν πως οι ροές πετρελαίου μέσω του αγωγού συνεχίζονται.

Η CPC, που διαχειρίζεται περίπου το 1% του παγκόσμιου πετρελαίου και περιλαμβάνει τις αμερικανικές πετρελαϊκές εταιρείες Chevron και Exxon, ανακοίνωσε πως η απόφαση για την αναστολή των επιχειρήσεών της αφορά θέματα σχετικά με τη διαχείριση πετρελαιοκηλίδων και ότι η κοινοπραξία πρέπει να συμμορφωθεί με την απόφαση.

Δύο εμπορικές πηγές που γνωρίζουν για τις επιχειρήσεις του τερματικού σταθμού είπαν στο Reuters πως οι εξαγωγές πετρελαίου από τον τερματικό σταθμό της CPC στη Μαύρη Θάλασσα συνεχίζονταν σήμερα το πρωί.

Τρεις άλλες πηγές στη βιομηχανία δήλωσαν πως οι πετρελαϊκές προμήθειες από τις πετρελαιοπηγές στον αγωγό της CPC δεν έχουν διακοπεί από σήμερα το πρωί.

Η Κοινοπραξία Αγωγού της Κασπίας αρνήθηκε να κάνει περαιτέρω σχόλια για τη δραστηριότητά της και τις επιχειρήσεις της.

Οι τιμές του πετρελαίου αυξήθηκαν σήμερα κατά περισσότερο από 1% σε πάνω από τα 104 δολάρια το βαρέλι.

Ο αγωγός CPC βρίσκεται στο κέντρο του ενδιαφέροντος αφότου η Ρωσία άρχισε την ειδική στρατιωτική επιχείρηση στην Ουκρανία, η οποία έχει περιορίσει τις ρωσικές εξαγωγές και έχει οδηγήσει σε μεγάλη άνοδο τις πετρελαϊκές τιμές.

Οι Ηνωμένες Πολιτείες έχουν επιβάλει κυρώσεις στο ρωσικό πετρέλαιο, αλλά έχουν δηλώσει πως οι ροές από το Καζακστάν μέσω της Ρωσίας θα πρέπει να συνεχιστούν χωρίς διακοπή.

Η CPC ανακοίνωσε σήμερα πως η αντιπρόεδρος της ρωσικής κυβέρνησης Βικτόρια Αμπραμτσένκο έδωσε εντολή στις ρυθμιστικές αρχές, περιλαμβανομένης της αρχής για τη βιομηχανική ασφάλεια Rostekhnadzor, να επιθεωρήσουν τις εγκαταστάσεις της ρωσικής πλευράς της κοινοπραξίας.

Σύμφωνα με την ίδια πηγή, κατά την επιθεώρηση βρέθηκαν ορισμένες παρατυπίες «σε έγγραφα» αναφορικά με τα σχέδια για τον τρόπο αντιμετώπισης των πετρελαιοκηλίδων. Μια πετρελαιοκηλίδα είχε σχηματιστεί πέρυσι στον τερματικό σταθμό.

Από τον εν λόγω πετρελαιαγωγό εξάγονταν πέρυσι μέσω της Μαύρης Θάλασσας μέχρι και 54 εκατομμύρια τόνοι ή περίπου 1,2 εκατομμύριο βαρέλια πετρελαίου την ημέρα.

Οποιαδήποτε μείζων διαταραχή στις ροές του θα αυξήσει την πίεση στην παγκόσμια αγορά πετρελαίου, η οποία αντιμετωπίζει ήδη τα μεγαλύτερα προβλήματα στις προμήθειές της από τα χρόνια του 1970 και το αραβικό πετρελαϊκό εμπάργκο.

Δεν είναι τυχαία η σημερινή απόφαση της ρωσικής Δικαιοσύνης καθώς έρχεται ως απάντηση στις ιαπωνικές «ελαφρότητες» περί σπλι στις τιμές του πετρελαίου.

Η πρόταση της Ιαπωνίας για αντίποινα στη Ρωσία επειδή η Μόσχα «πετάει» έξω τις ιαπωνικές εταιρείες από το κοίτασμα φυσικού αερίου Σαχαλίνη-2, θα μπορούσε να πάει τις παγκόσμιες τιμές πετρελαίου στα 300 και 400 δολάρια το βαρέλι με συνέπεια την παγκόσμια οικονομική καταστροφή, όπως προειδοποίησε ο τ.πρόεδρος της Ρωσίας και νυν αντιπρόεδρος του ρωσικού Συμβουλίου Ασφαλείας Ντμίτρι Μεντβέντεφ.

Η αιτία της ιαπωνικής πρότασης είναι το γεγονός ότι η Ρωσία ουσιαστικά απέβαλλε τη Shell και τις ιαπωνικές εταιρείες Mitsui & Co και Mitsubishi Corp από την αξιοποίηση των κοιτασμάτων της νήσου Σαχαλίνης, η οποία περιήλθε στην κατοχή της Σοβιετικής Ένωσης το 1945 (δεν αναγνωρίστηκε η κατοχή της από την Ιαπωνία και της ΗΠΑ).

Η πρόταση των ιαπωνικών αντιποίνων δεν είναι τυχαία, καθώς το Τόκιο έχει έλθει σε απελπιστική κατάσταση σε ότι αφορά την ενεργειακή αδυναμία της Ιαπωνίας.

Φυσικά ακόμα κι αν συνέβαινε αυτό που ζήτησε ο Ιάπωνας πρωθυπουργός, τα κέρδη για τη Ρωσία θα ήταν ίδια ή ακόμα μεγαλύτερα: Από τα 120 δολάρια μπορεί να έφτανε τα 400.

Άλλωστε ο βασικός λόγος για τον οποίο «θησαυρίζει» σήμερα η Ρωσία είναι ότι η αξία των πωλήσεων του πετρελαίου που κάνει είναι πολύ μεγαλύτερη από την αξία των ποσοτήτων που σταμάτησαν να αγοράζουν οι ΗΠΑ, η Βρετανία και ορισμένες χώρες της ΕΕ!

Αυτοί που πραγματικά όμως θα πληγούν από μια τέτοια ενέργεια σε ότι αφορά τον προσδιορισμό ανώτατης τιμής στα μέσα επίπεδα της παγκόσμιας τιμής του πετρελαίου για το ρωσικό πετρέλαιο, είναι οι χώρες του αναπτυσσόμενου κόσμου αλλά και οι ενεργειακά αδύναμες χώρες όπως είναι η Γερμανία, η Ολλανδία, η Ελλάδα, η Ιταλία κλπ. αφού η Ρωσία θα σταματήσει να τους πουλάει πετρέλαιο στο 50% της αξίας του

Δηλαδή θα επέρχετο ένας οικονομικός Αρμαγεδδών.

Ο πρόεδρος Βλαντίμιρ Πούτιν υπέγραψε την περασμένη εβδομάδα διάταγμα, με το οποίο αναλαμβάνει τον πλήρη έλεγχο του προγράμματος αερίου και πετρελαίου Σαχαλίνη-2 στη ρωσική άπω Ανατολή, μια κίνηση που θα μπορούσε να εξαναγκάσει τη Shell και τις ιαπωνικές εταιρείες Mitsui & Co και Mitsubishi Corp να αποχωρήσουν.

Για να παραμείνουν στη νέα εταιρεία που πρόκειται να αντικαταστήσει την υφιστάμενη εταιρεία λειτουργίας, τη Sakhalin Energy Investment Company, οι ξένοι μέτοχοι πρέπει μέσα σε ένα μήνα να ζητήσουν μερίδιο από τη ρωσική κυβέρνηση.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Παρακαλώ προσθέστε το σχόλιό σας
Παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας