Η Refinitiv Eikon αναφέρει μέσω του Reuters ότι η Ελλάδα έχει αναδειχθεί σε νέο κόμβο για το ρωσικό πετρέλαιο μέσω φορτώσεων από πλοίο σε πλοίο (STS)…
Σε επίπεδα ρεκόρ εκτινάχθηκαν οι «αφίξεις» ρωσικού μαζούτ στην Ελλάδα τον Απρίλιο του 2022.
Οι κυρώσεις που έχουν επιβληθεί από τη Δύση στη Μόσχα έχουν αναγκάσει τις πετρελαϊκές να αναζητήσουν νέους τρόπους για να εξαγάγουν το ρωσικό αργό μέσω φορτώσεων από πλοίο σε πλοίο (STS), όπως αναφέρει η Refinitiv Eikon.
Σημειώνεται πως το εμπόριο ρωσικού αργού και άλλων πετρελαϊκών προϊόντων προς το παρόν παραμένει νόμιμο, καθώς η Ευρωπαϊκή Ένωση δεν έχει συμφωνήσει ακόμη για τους όρους του προτεινόμενου εμπάργκο.
Βέβαια, οι τραπεζικές και άλλες οικονομικές κυρώσεις που έχουν επιβληθεί στη Ρωσία μετά την εισβολή της στην Ουκρανία, στις 24 Φεβρουαρίου, έχουν δυσκολέψει πολύ τα πράγματα.
Τον Απρίλιο, οι αποστολές ρωσικού μαζούτ με προορισμό την Ελλάδα έφτασαν σχεδόν τους 0,9 εκατομμύρια τόνους – περίπου σε διπλάσια επίπεδα από τον Μάρτιο – και θα μπορούσαν να φτάσουν σε νέα ρεκόρ τον Μάιο, σύμφωνα με στοιχεία της Refinitiv.
Το μεγαλύτερο μέρος αυτού μεταφέρθηκε από τα ρωσικά λιμάνια στο λιμάνι της Καλαμάτας, όπως έδειξαν τα στοιχεία.
Το υπουργείο Ενέργειας αρνήθηκε να σχολιάσει κάτι περαιτέρω, πέρα από το ότι πρόκειται για μια υπόθεση ιδιωτικών εταιρειών.
Οι έμποροι δήλωσαν ότι το μαζούτ -ένα υποπροϊόν της διύλισης του αργού πετρελαίου σε ελαφρύτερα, καθαρότερα προϊόντα όπως τα καύσιμα αυτοκινήτων- αποθηκεύεται και αναμειγνύεται στην ανοικτή θάλασσα σε δεξαμενόπλοια και εκφορτώνεται από πλοίο σε πλοίο για επανεξαγωγή.
Αν και δεν είναι ασυνήθιστο να φορτώνεται μαζούτ στην Ελλάδα και μετά να εξάγεται σε άλλους προορισμούς, το επίπεδο δραστηριότητας ήταν πολύ υψηλό σε σύγκριση με τα κανονικά επίπεδα του Απριλίου, είπε μια πηγή του κλάδου.
Το δεξαμενόπλοιο «Ευρυδίκη», το οποίο έχει χωρητικότητα 130.000 τόνων, φόρτωσε ρωσικό φορτίο με μαζούτ στα μέσα Απριλίου ανοιχτά της Καλαμάτας, ανέφεραν δύο ναυτιλιακές πηγές.
Στη συνέχεια, το δεξαμενόπλοιο έφτασε στον πετρελαϊκό κόμβο Fjairah των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων, σύμφωνα με στοιχεία της Refinitiv.
Η Ρωσία έχει αυξήσει τις εξαγωγές καυσίμων στον κόμβο, με τις αφίξεις να εκτινάσσονται σε περίπου 2,5 εκατομμύρια βαρέλια, σύμφωνα με στοιχεία της εταιρείας ανάλυσης πετρελαίου Vortexa.
Ένα άλλο δεξαμενόπλοιο, το «Okeanos», με την ίδια χωρητικότητα, φόρτωσε μαζούτ μέσω STS ανοιχτά της Καλαμάτας νωρίτερα αυτό το μήνα και επί του παρόντος κατευθύνεται προς την Ινδία.
Το Kriti King, το οποίο φόρτωσε ένα φορτίο πετρελαίου 130.000 τόνων στην ανοικτή θάλασσα της Καλαμάτας στις αρχές Μαΐου, κατευθύνεται προς την Κίνα, σύμφωνα με στοιχεία της Refinitiv.
Πηγές ανέφεραν στο Reuters ότι οι Ρώσοι πωλητές πετρελαίου έχουν αποκαταστήσει τις επιχειρήσεις STS στο Ρότερνταμ και κοντά στη Θέουτα της Ισπανίας, αφού οι κυρώσεις της ΕΕ και οι διαδηλώσεις ακτιβιστών εμπόδισαν τις επιχειρήσεις στη Δανία.
Σημειώνεται πως το μαζούτ χρησιμοποιείται ως καύσιμο ναυτιλίας, στην παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας ή ως πρώτη ύλη για ορισμένες μονάδες διύλισης που το αναβαθμίζουν σε άλλα καύσιμα.
Οι πελάτες της Ρωσίας…
Η Ινδία καλύπτει με εισαγωγές το 80% των αναγκών της σε πετρέλαιο, αλλά δεν υπήρξε ποτέ μεγάλος αγοραστής ρωσικού αργού.
Έως και πριν αρχίσει ο πόλεμος στην Ουκρανία, η Ινδία εισήγαγε μόνο το 2-5% του πετρελαίου της από τη Ρωσία, ενώ περίπου αλλο ένα 2% ως 5% εισήγαγαν και ΗΠΑ, πριν ανακοινώσουν την 100% απαγόρευση εισαγωγής ρωσικού αργού.
Συγκεκριμένα το 2021, η Ινδία εισήγαγε μόνο 12 εκατομμύρια βαρέλια ρωσικού αργού με το μεγαλύτερο μέρος των εισαγωγών πετρελαίου της να προέρχεται από το Ιράκ, τη Σαουδική Αραβία, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και τη Νιγηρία.
Ωστόσο, μόλις άρχισαν οι κυρώσεις η Ινδία αύξησε σημαντικά τις αγορές ρωσικού πετρελαίου και σύμφωνα με τα στοιχεία που ανέφερε ο Matt Smith, επικεφαλής αναλυτής πετρελαίου στην Kpler, στο CNBC από τις αρχές Μαρτίου, πέντε φορτία ρωσικού πετρελαίου, ή περίπου 6 εκατομμύρια βαρέλια, απεστάλησαν στην Ινδία. Αυτό σημαίνει ότι η Ινδία μέσα σε ένα μήνα εισήγαγε από τη Ρωσία το μισό αργό πετρέλαιο από όσο εισήγαγε το 2021 σε έναν ολόκληρο χρόνο, προφανώς γιατί το έπαιρνε με μεγάλη έκπτωση.
Κίνα
Η Κίνα, από την άλλη πλευρά, μείωσε φαινομενικά τις εισαγωγές πετρελαίου από τη Ρωσία τους πρώτους δύο μήνες του 2022 κατά 9,1% στα 1,57 mb/d.
Όμως, με την πολυετή εμπειρία της στις θαλάσσιες μεταφορές του ευρισκομενου υπό κυρώσεις πετρελαίου του Ιράν η Κίνα έχει αναπτύξει διάφορες μεθόδους απόκρυψης και αναμένεται να παραμείνει ένας από τους μεγαλύτερους πελάτες πετρελαίου της Ρωσίας.
Όλα αυτά σημαίνουν ότι ακόμη και αν η Ευρώπη επιβάλλει embargo στο ρωσικό πετρέλαιο, η Ρωσία δεν θα δυσκολευτεί να βρει νέους αγοραστές για το πετρέλαιο των Ουραλίων καθώς μάλιστα το δίνει με μεγάλη έκπτωση.
Ελβετία και Σιγκαπούρη
Παρ’ όλες τις σκληρές συζητήσεις για embargo στα πετρέλαιο και το φυσικό αέριο της Ρωσίας, η Ρωσία εξακολουθεί να πουλάει αξιόλογες ποσότητες πετρελαίου και φυσικού αερίου, αφού ορισμένοι από τους μεγαλύτερους εμπόρους εμπορευμάτων δεν ενδιαφέρονται καθόλου για το αν θα χρηματοδοτήσουν ή όχι την πολεμική μηχανή του Πούτιν.
Σύμφωνα με στοιχεία παρακολούθησης πλοίων και λιμένων, οι ελβετικές Vitol, Glencore και Gunvor καθώς και η Trafigura της Σιγκαπούρης, συνεχίζουν να αγοράζουν μεγάλες ποσότητες ρωσικού αργού και πετρελαϊκών προϊόντων, συμπεριλαμβανομένου του ντίζελ.
Η Vitol έχει δεσμευτεί ότι θα σταματήσει να αγοράζει ρωσικό αργό ως το το τέλος του 2022, αλλά ως τότε μεσολαβούν ακόμη 7 μήνες.
Η Trafigura είπε ότι θα σταματήσει να αγοράζει αργό από τη ρωσική κρατική Rosneft έως τις 15 Μαΐου, αλλά αγοράζει κανονικά φορτία ρωσικού αργού από άλλους προμηθευτές.
Η Glencore είπε ότι δεν θα εισέλθει σε καμία «νέα» εμπορική δραστηριότητα με τη Ρωσία.
Αλλά η αλήθεια είναι ότι ενώ η G7 έχει δεσμευτεί να απαγορεύσει ή να καταργήσει σταδιακά τις εισαγωγές ρωσικού πετρελαίου, και ενώ οι ΗΠΑ, ο Καναδάς, το Ηνωμένο Βασίλειο και η Αυστραλία έχουν επιβάλει οριστικές απαγορεύσεις, η ΕΕ εξακολουθεί να μην μπορεί να συμφωνήσει σε ένα embargo στο ρωσικό πετρέλαιο, λόγω των αντιρρήσεων της Ουγγαρίας.
Εν τω μεταξύ, η Ινδία και η Κίνα, αυξάνουν τις δικές τους προμήθειες ρωσικού πετρελαίου, αναπληρώνοντας μεγάλο μέρος των απωλειών που έχει η Ρωσία.
Το μεγαλύτερο μέρος της ευθύνης πέφτει στην Ελβετία
Αλλά τελικά μεγάλο μέρος της ευθύνης πέφτει στην Ελβετία.
Η μερίδα του λέοντος των ρωσικών πρώτων υλών διακινείται μέσω της Ελβετίας και των σχεδόν 1.000 εταιρειών εμπορευμάτων της.
Η Ελβετία είναι ένας σημαντικός παγκόσμιος οικονομικός κόμβος με ακμάζοντα τομέα εμπορευμάτων, παρότι απέχει πολύ από όλους τους παγκόσμιους εμπορικούς δρόμους και δεν έχει πρόσβαση στη θάλασσα, δεν έχει πρώην αποικιακά εδάφη και δεν έχει σημαντικές δικές της πρώτες ύλες.
Ο Oliver Classen, υπεύθυνος μέσων ενημέρωσης στην ελβετική ΜΚΟ Public Eye, λέει ότι «ο τομέας του εμπορίου εμπορευμάτων αντιπροσωπεύει πολύ μεγαλύτερο μέρος του ΑΕΠ της Ελβετίας από τον τουρισμό ή τη βιομηχανία μηχανημάτων».
Σύμφωνα με μια έκθεση της ελβετικής κυβέρνησης του 2018, ο όγκος συναλλαγών του ελβετικού κλάδου εμπορευμάτων φτάνει τα 903 δισεκατομμύρια δολάρια.