Είναι η πρώτη φορά που ΝΑΤΟϊκό κράτος αναθέτει την εκπαίδευση των χειριστών του σε χώρα εκτός ΝΑΤΟ, την ώρα που σε γεωστρατηγικό επίπεδο η ανάθεση ελπίζεται, ματαίως βέβαια, να ενισχύσει την στρατιωτική συνεργασία των δύο κρατών απέναντι στη Τουρκία.
Η έγκριση του ΝΑΤΟ σε αυτή τη συμφωνία δείχνει ότι για το ΝΑΤΟ το Ισραήλ είναι κάτι περισσότερο απο μέλος του και στο πλαίσιο της ατλαντικής συμμαχίας και ευρύτερα της Δύσης διαδραματίζει εξέχοντα στρατηγικό ρόλο!
Ισραήλ – Ελλάδα: Ένα βήμα ακόμη προχώρησε η στρατιωτική συνεργασία Ελλάδας με τα κατοχικά γεράκια του Ισραήλ μετά την απόφαση της Αθήνας να αναθέσει στην ισραηλινή εταιρεία ELBIT τη δημιουργία Διεθνούς Εκπαιδευτικού Κέντρου Πτήσεων στην Καλαμάτα. Πρόκειται για την κατάληξη μίας σκληρής διαπραγμάτευσης, ενώ κομβικό ρόλο έπαιξε η επίσκεψη του Κυριάκου Μητσοτάκη στη χώρα.
Το πρόγραμμα, που αναμένεται να υλοποιηθεί με διακρατική συμφωνία και με χρηματοδοτική μίσθωση, εντάσσεται στο Μνημόνιο Αμυντικής Συνεργασίας Ελλάδας – Ισραήλ ενώ παρουσιάστηκε στη Βουλή τη Δευτέρα από τον υπουργό Εθνικής Άμυνας Νίκο Παναγιωτόπουλο. Πέραν από τη δημιουργία Διεθνούς Κέντρου Αεροπορικής Εκπαίδευσης, συμφωνήθηκε η απόκτηση 80 τεθωρακισμένων οχημάτων Μ1117 και η συντήρηση οκτώ μεταγωγικών αεροσκαφών C27.
Ισραήλ – Ελλάδα: Τι προβλέπει η συμφωνία
Για την Πολεμική Αεροπορία είναι η πρώτη φορά στην ιστορία της που δεν προχωρά σε αγορά νέων αεροσκαφών LIFT, αλλά σε ενοικίασή τους από ένα ανάδοχο ο οποίος θα αναλάβει την παροχή συνολικά του εκπαιδευτικού έργου σε υλικοτεχνική υποδοχή. Στην αρμόδια κοινοβουλευτική επιτροπή τέθηκε και η απόκτηση 80 τεθωρακισμένων οχημάτων μεταφοράς προσωπικού Μ1117, τα οποία αποσύρουν οι ΗΠΑ. Επιπλέον μετά από πολλά χρόνια «ξεκλειδώνει» και η συμφωνία με την κατασκευάστρια εταιρεία (Leonardo) για τη συντήρηση των 8 αεροσκαφών C27 ύψους 55,5 εκατομμυρίων ευρώ για 4 έτη. Μετά τη γνωμοδότηση της Επιτροπής, τα προγράμματα θα περάσουν από το ΚΥΣΕΑ πριν λάβουν «πράσινο φως» για την υλοποίησή τους.
Ισραήλ – Ελλάδα: Τι περιλαμβάνει η συμφωνία με την ELBIT
Πιο αναλυτικά, η συνεργασία με την ισραηλινή ELBIT περιλαμβάνει:
• Δημιουργία διεθνούς εκπαιδευτικού κέντρου πτήσεων στην Καλαμάτα με χρηματοδοτική μίσθωση.
• Δυνατότητα στην Πολεμική μας Αεροπορία αναβάθμισης και ενίσχυσης των εκπαιδευτικών ελικοφόρων, ώστε αυτά να μην είναι ποτέ κάτω από τον αριθμό των 25 στη διάθεση των Ικάρων. Σήμερα οι διαθεσιμότητες είναι πολύ χαμηλότερες.
• Πρόκειται να έρθουν στο αεροδρόμιο της Καλαμάτας νέα εκπαιδευτικά αεροσκάφη και συγκεκριμένα τα Μ-346.
• Δημιουργείται νέο σύστημα επίγειας εκπαίδευσης (προσομοιωτές πτήσεως)
• Δυνατότητα σε αεροπορίες από άλλες πλευρές της ευρύτερης γεωγραφικής περιοχής να εκπαιδεύονται στην Ελλάδα.
• Παρέχονται περίπου 10.000 ώρες πτήσεις για κάθε χρόνο.
Η ELBIT Systems είναι μια διεθνής εταιρεία υψηλής τεχνολογίας που δραστηριοποιείται σε ένα ευρύ φάσμα προγραμμάτων σε όλο τον κόσμο, κυρίως στους τομείς της άμυνας και της εσωτερικής ασφάλειας. Η εταιρεία αναπτύσσει και παρέχει ένα ευρύ χαρτοφυλάκιο αερομεταφερόμενων, χερσαίων και ναυτικών συστημάτων καθώς και προϊόντα για άμυνα, εγχώρια ασφάλεια και εμπορικές εφαρμογές. Τα προγράμματα εκπαίδευσης πτήσης Επόμενης Γενιάς (Next-Generation) της ELBIT Systems προσφέρουν μια σύγχρονη και οικονομική λύση εκπαίδευσης πληρωμάτων πολεμικών αεροσκαφών.
Η βάση της Καλαμάτας
Στην Καλαμάτα, στην 120 ΠΕΑ είναι η βάση εκπαίδευσης των νέων μας πιλότων εδώ και χρόνια. Ανάμεσα στους εκπαιδευτές πιλότων μαχητικών αεροσκαφών είναι και μία γυναίκα, η υποσμηναγός (Ι) Ιωάννα Χρυσαυγή, που είναι η πρώτη Ελληνίδα πιλότος ενός μαχητικού F-4.Η υποσμηναγός δεν εκπαιδεύει μόνον Έλληνες πιλότους αλλά και Ιταλούς σύμφωνα με το πρόγραμμα που υπάρχει στην εκπαίδευση ανάμεσα στην Ελλάδα και την Ιταλία.
Αξιοσημείωτο είναι πως η Καλαμάτα μετατρέπεται σε κέντρο εκπαίδευσης όχι μόνο των πιλότων της ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας, αλλά και πιλότων της ευρύτερης περιοχής, καθώς θα προσφέρεται η δυνατότητα σε αεροπορίες άλλων χωρών – και εκτός ΝΑΤΟ – να εκπαιδεύονται στην Ελλάδα.