Σαμοθράκη: “Άγονη γραμμή” και άγονες πολιτικές. Εφοπλιστική ασυδοσία και κρατική παχυδερμία

1892
σαμοθράκη

Δεν είναι η πρώτη φορά ούτε φυσικά και το πρώτο από τα νησιά μας που απομονώνεται επί μέρες, εξαιτίας του συνδυασμού εφοπλιστικής απληστίας και ασυδοσίας, και κρατικής παχυδερμίας.

Μόνο που αυτές τις μέρες, στην αποκορύφωση της τουριστικής περιόδου, με τον τουρισμό να αποτελεί την κύρια και ζωτική πηγή εισοδήματος για την ακριτική Σαμοθράκη, η πολυήμερη απομόνωσή της αποκάλυψε το μέγεθος του προβλήματος, που χρονίζει και έχει, πλέον, κακοφορμίσει. Σαν μια πληγή στο σώμα της νησιωτικής Ελλάδας και κυρίως των νησιών της λεγόμενης “άγονης γραμμής”.

Και μόνο ο χαρακτηρισμός “άγονη γραμμή” είναι ενδεικτικός, καθώς προκύπτει από την εκτίμηση πως δεν προσφέρεται για την ανεξέλεγκτη κερδοφορία του εφοπλιστικού κεφαλαίου, που δραστηριοποιείται στην ακτοπλοΐα, το οποίο, εντούτοις, επί δεκαετίες επιδοτείται αφειδώς και πλουσιοπάροχα από τον κρατικό προϋπολογισμό.

Είναι χαρακτηριστικό το γεγονός ότι η εφοπλιστική εταιρεία SAOS FERRIES του επιχειρηματία Μανούση, που έχει αναλάβει την ατμοπλοϊκή σύνδεση της Σαμοθράκης, επιδοτείται κάθε χρόνο επί ένα δεκάμηνο και συσσωρεύει υψηλά κέρδη κατά την περίοδο της τουριστικής αιχμής.

Το “καμπανάκι” είχε χτυπήσει για τη Σαμοθράκη κάμποσες φορές, με το νησί να απομονώνεται εξαιτίας προβλημάτων και βλαβών στα πλοία της εταιρείας, που η παλαιότητά τους και η απουσία της όποιας μέριμνας για τη συντήρησή τους, πόσο μάλλον για την αντικατάστασή τους με νέα πλοία, αναδεικνύει το μέγεθος της εφοπλιστικής απληστίας και ασυδοσίας.

Κάτι τέτοιο συνέβη και κατά τη διάρκεια των εορτών των Χριστουγέννων φέτος, όταν η Σαμοθράκη αποκλείστηκε από την ηπειρωτική χώρα επί μία εβδομάδα.

Παρ’ όλα αυτά, ούτε και παλιότερα ούτε και τότε εκδηλώθηκε το παραμικρό ενδιαφέρον από τους εκάστοτε κυβερνώντες. Για να φτάσουμε, αισίως, στον καταστροφικό για την οικονομία του νησιού αποκλεισμό των τελευταίων ημερών.

Με τα πλοία της SAOS FERRIES να ‘χουν αποσυρθεί από την περασμένη Κυριακή 11 Αυγούστου, η κυβέρνηση των “αρίστων” της Ν.Δ. έμοιαζε να παραβγαίνει σε εκδήλωση αδιαφορίας και παχυδερμίας με την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ.

Όπως συνέβη και στις γιορτές, έτσι ακριβώς και τώρα, έπρεπε να περάσουν μέρες μέχρις ότου αναζητηθεί κάποια λύση. Και μόλις προχθές, μετά από ένα τετραήμερο αποκλεισμού της Σαμοθράκης, πάρθηκε η αυτονόητη πρωτοβουλία της δρομολόγησης άλλων πλοίων για τη μεταφορά των περίπου 2.000 επισκεπτών του νησιού που ήθελαν να ταξιδέψουν αλλά εγκλωβίστηκαν σ’ αυτό. Με χιλιάδες άλλους να ακυρώνουν την επίσκεψή τους.

Ενώ συνάμα, ακριβώς λόγω της τουριστικής κίνησης, είχαν αρχίσει να εμφανίζονται σοβαρά προβλήματα τροφοδοσίας της αγοράς του νησιού με τρόφιμα, φάρμακα και άλλα είδη πρώτης ανάγκης.

Τεράστιο το πλήγμα για την οικονομία της Σαμοθράκης, η οποία βλέπει με οδύνη να τερματίζεται για φέτος η τουριστική κίνηση, ενώ η δυσφήμησή της, διεθνώς, απειλεί και το άμεσο μέλλον της.

Η απομόνωση του ακριτικού νησιού αυτές τις μέρες επανέφερε στο προσκήνιο και ένα άλλο σοβαρό πρόβλημα, που είναι κι αυτό ενδεικτικό της  χρόνιας κρατικής αδιαφορίας. Πρόκειται για την ακαταλληλότητα του κύριου λιμανιού της Καμαριώτισσας για την προσάραξη μεγάλων σκαφών, ως συνέπεια των επιχωματώσεων που έχουν αλλοιώσει τα αβαθή του, καθιστώντας το ανασφαλές.

Το πρόβλημα αυτό, που θα μπορούσε να αντιμετωπιστεί με τη διάθεση μερικών χιλιάδων ευρώ, αφέθηκε επίσης να χρονίζει, αν και ήταν πλήρως ενήμεροι όλοι όσοι διετέλεσαν υπουργοί Ναυτιλίας τα τελευταία χρόνια. Ενδεικτικό κι αυτό του τρόπου με τον οποίο το ελληνικό κράτος και οι εκάστοτε κυβερνήσεις αντιμετωπίζουν τα ακριτικά μας νησιά. Και χαρακτηριστικό του τρόπου που αντιλαμβάνονται την ίδια τη σημασία τους, ως προς την καίρια θέση τους ακόμη και για την αμυντική πολιτική της χώρας.

Σωστά όλ’ αυτά, θα έλεγε κάποιος, αλλά να που η κυβέρνηση Μητσοτάκη πραγματοποιεί “διυπουργική σύσκεψη” για το ζήτημα που προέκυψε στη Σαμοθράκη.

Ε, ναι! Γυρνώντας από τις δεκαπενταυγουστιάτικες εξορμήσεις τους στους πρωτοκλασάτους τουριστικούς προορισμούς, απ’ όπου μάθαιναν (αν μάθαιναν) για τα διαδραματιζόμενα στη Σαμοθράκη, οι υπουργοί Ναυτιλίας Γιάννης Πλακιωτάκης, Τουρισμού Χάρης Θεοχάρης, Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Καραμανλής, και Εσωτερικών Τάκης Θεοδωρικάκος, ο υφυπουργός Παρά τω Πρωθυπουργώ και κυβερνητικός εκπρόσωπος Στέλιος Πέτσας, και ο Περιφερειάρχης Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης Χρήστος Μέτιος, θα συναντηθούν τη… Δευτέρα 19 Αυγούστου για να εξετάσουν το ζήτημα.

Τώρα που η ζημιά στην τοπική οικονομία της Σαμοθράκης έχει ήδη συντελεστεί. Τώρα που η δυσφήμηση του νησιού έχει πάρει διεθνείς διαστάσεις, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για το μέλλον του. 

Χωρίς να έχουν πει το παραμικρό όλες αυτές τις μέρες για τις ευθύνες της εφοπλιστικής εταιρείας (εξάλλου, ο Μανούσης είναι παράγοντας της Ν.Δ.) και χωρίς να έχουν ψελλίσει, έστω και “για τα μάτια του κόσμου”, μια στοιχειώδη συγγνώμη για την αδιαφορία τους τόσων ημερών, προς τους επισκέπτες και κυρίως προς τους κατοίκους του νησιού.

Το προφανές και ξεκάθαρο είναι ότι το πρόβλημα που αναδείχτηκε με τόσο δραματικό τρόπο αυτές τις μέρες στη Σαμοθράκη δεν μπορεί να αντιμετωπιστεί από κυβερνήσεις – υπηρέτες επιχειρηματικών συμφερόντων. Από κυβερνήσεις που αντιμετωπίζουν τα προβλήματα της χώρας και ιδιαίτερα αυτά των ακριτικών της περιοχών, με γνώμονα τα συμφέροντα του κεφαλαίου.

Τα ζητήματα αυτά αποτελούν πρωτίστως υπόθεση του ίδιου του λαού μας και των κατοίκων αυτών των περιοχών. Και η αντιμετώπισή τους απαιτεί μια άλλη πολιτική που να θέτει στο επίκεντρο τα λαϊκά και εθνικά συμφέροντα.

Στην προκειμένη περίπτωση, μια πολιτική που να ορίζεται από τη μέριμνα για την απαλλαγή από την εφοπλιστική ασυδοσία. Με την ανάπτυξη μιας άλλου τύπου ακτοπλοΐας, υπό λαϊκό κοινωνικό έλεγχο, άμεσα συνδεδεμένης με ένα συνολικότερο σχέδιο οικονομικής ανάπτυξης που να εξυπηρετεί τα λαϊκά συμφέροντα. 

 

 

 

 

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Παρακαλώ προσθέστε το σχόλιό σας
Παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας