Η υπόθεση αυτή θα μπορούσε να έχει τίτλο: “Πωλείται η Ελλάς”. Για πολλούς, όμως, η ψευδεπίγραφη επικεφαλίδα γράφει αναπτυξιακές ιδιωτικές επενδύσεις του ξένου, κυρίως, κεφαλαίου. Η γλώσσα μας είναι τόσο πλούσια που μπορούν οι κυρίαρχοι να λένε τα μεγαλύτερα ψέματα με τα πιο ωραία λεκτικά σχήματα. Ιδού η ιστορία για αγρίους.
Κ.Μ
Με την απόσυρση των επιδιώξεων της κυβέρνησης για ακύρωση των αποκρατικοποιήσεων κυρίως στον τομέα της ενέργειας επισφραγίζεται η συμφωνία με τους δανειστές να προχωρήσει άμεσα το πακέτο των συμφωνημένων πωλήσεων, οι οποίες πλέον χωρίζονται σε τρεις φάσεις. Σε πρώτο πλάνο, βρίσκεται η ολοκλήρωση των συμφωνιών που αντιμετωπίζουν μια σειρά από προβλήματα, όπως των 14 περιφερειακών αεροδρομίων, του Ελληνικού και η ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Σειρά έχουν διαγωνισμοί που είτε αναμένεται να ολοκληρωθούν είτε να επαναπροκηρυχθούν, όπως οι περιπτώσεις του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης και του Διαχειριστή Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΔΕΣΦΑ). Στην τρίτη “ομάδα” βρίσκεται η “επόμενη γενιά” πωλήσεων, όπου προεξάρχοντα ρόλο διαδραματίζει ο κλάδος της ενέργειας, με τις εμβληματικές πωλήσεις του 17% της ΔΕΗ, καθώς επίσης και τη διάθεση πακέτων στη Δημόσια Επιχείρηση Αερίου (ΔΕΠΑ) και στα Ελληνικά Πετρέλαια.
Ενέργεια
Στο πεδίο των ενεργειακών αποκρατικοποιήσεων, βασικός στόχος της κυβέρνησης ήταν να αποτραπεί η πώληση του 17% της ΔΕΗ, που, ως γνωστόν, έχει μεταβιβαστεί στο ΤΑΙΠΕΔ. Καθώς, λοιπόν, η καταστατική υποχρέωση του ΤΑΙΠΕΔ είναι η πώληση, η κυβέρνηση επεδίωξε τη μεταβίβαση του μεριδίου της εταιρείας στο Υπερταμείο, συναντώντας, ωστόσο, την κάθετη άρνηση της πλευράς των δανειστών. Πλέον, οι ενεργειακές αποκρατικοποιήσεις μπαίνουν σε πρώτο πλάνο, με υποχρέωση να επισπευσθούν οι διαδικασίες.
Το επικαιροποιημένο πρόγραμμα ανάπτυξης του ΤΑΙΠΕΔ περιλαμβάνει το σύνολο των 19 ιδιωτικοποιήσεων που υπήρχαν και στο προηγούμενο σχέδιο, μαζί με την υποχρέωση πώλησης του 17% της ΔΕΗ, του 65% της ΔΕΠΑ και του 35% των ΕΛΠΕ.
Αλλά και η πρώτη απόφαση του Κυβερνητικού Συμβουλίου Οικονομικής Πολιτικής (ΚΥΣΟΙΠ) έχει ενεργειακό χρώμα, καθώς αφορά την επαναπροκήρυξη της πώλησης του 66% ΔΕΣΦΑ, όπου και εδώ η επιδίωξη της κυβέρνησης για διάθεση μειοψηφικού ποσοστού δεν έγινε δεκτή. Οι μόνες αλλαγές σε σχέση με τον διαγωνισμό, που απέβη άκαρπος μετά το ναυάγιο της πώλησης στη Socar, αφορούν επιμέρους όρους και προϋποθέσεις, όπως, π.χ., την υποχρέωση των συμμετεχόντων να έχουν πιστοποίηση Ευρωπαίου διαχειριστή.
Εντός του μήνα, ωστόσο, θα ακολουθήσει η πρόσληψη συμβούλου για την πώληση του 17% της ΔΕΗ. Για τα ΕΛΠΕ η κυβέρνηση επιδιώκει να βάλει στο τραπέζι και εναλλακτικές μεθόδους αξιοποίησης, οι οποίες θα εξεταστούν από τον σύμβουλο που θα προσληφθεί. Μέσα στον Μάρτιο προβλέπεται να προσληφθεί σύμβουλος και για τη ΔΕΠΑ, προκειμένου να αποφασιστούν τα επόμενα βήματα για την αξιοποίηση του 65% που έχει περάσει στο ΤΑΙΠΕΔ. Μεταξύ άλλων, εξετάζονται λύσεις όπως η πώληση ή η διάθεση πακέτου στο Χρηματιστήριο.
Υποδομές
Σε πρώτη προτεραιότητα βρίσκεται η ολοκλήρωση της ιδιωτικοποίησης, ύψους 1,23 δισ. ευρώ, των 14 περιφερειακών αεροδρομίων, που καταγράφει ήδη πολύμηνη καθυστέρηση, με την ημερομηνία-ορόσημο της 15ης Μαρτίου για το οικονομικό κλείσιμο της παραχώρησης να έχει χαθεί.
Ο νέος χρονικός στόχος που έχει τεθεί είναι ο Απρίλιος, καθώς το ζητούμενο είναι να κλείσουν σημαντικές εκκρεμότητες που σχετίζονται με την υπογραφή σύμβασης με το ΕΚΑΒ για την παροχή ιατρικών και νοσηλευτικών υπηρεσιών στα αεροδρόμια. Δεδομένου ότι το Δημόσιο αρνείται να καλύψει το κόστος των συγκεκριμένων υπηρεσιών, αναζητείται η “χρυσή τομή” μεταξύ των δύο πλευρών. Απαιτείται ακόμη να συναφθεί η σύμβαση με την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) που αφορά την πιστοποίηση των παρεχόμενων από τη Fraport υπηρεσιών στα αεροδρόμια. Πάντως, η κοινοπραξία Fraport-Slentel εμφανίζεται επιχειρησιακά έτοιμη, ιδίως μετά την ολοκλήρωση της αύξησης μετοχικού κεφαλαίου ύψους 620 εκατ. ευρώ.
Μία ακόμη “ώριμη” αποκρατικοποίηση που καθυστερεί αφορά την πώληση του 100% της ΤΡΑΙΝΟΣΕ στην ιταλική Ferrovie. Σύμφωνα με το ΤΑΙΠΕΔ, το οικονομικό κλείσιμο της σύμβασης ύψους 45 εκατ. ευρώ αποτελεί υπόθεση χρόνου, με την “ουρά” που απομένει να αφορά την αναθεώρηση της σύμβασης για τις επιχορηγήσεις που λαμβάνει η σιδηροδρομική εταιρεία για τις άγονες γραμμές.
Η περίπτωση του Ελληνικού
Όσον αφορά την έκταση των 6,2 χιλ. στρεμμάτων στο Ελληνικό, παρά τις κυβερνητικές δεσμεύσεις, θα απαιτηθεί ακόμη χρόνος. Η αγορά θα λάβει το μήνυμα ότι τα εμπόδια έχουν ξεπεραστεί όταν λάβει χώρα ο διεθνής διαγωνισμός για τη χορήγηση άδειας καζίνο στο ακίνητο, αλλά και όταν οι πρόσφυγες απομακρυνθούν από την έκταση.
Παράλληλα, εκκρεμεί η επίλυση των ζητημάτων που έχουν ανακύψει σχετικά με τον χαρακτηρισμό της έκτασης ως δασικής και τμημάτων αυτής ως αρχαιολογικών χώρων, ενώ θα πρέπει να εγκριθεί το Σχέδιο Ολοκληρωμένης Ανάπτυξης (ΣΟΑ) του επενδυτή με Προεδρικό Διάταγμα. Ακόμα, η Πολιτεία θα πρέπει να εγκρίνει τη γενική οργάνωση του μητροπολιτικού πάρκου, τις πολεοδομικές μελέτες (εντός 6 μηνών από τη στιγμή που θα υποβληθεί πλήρης φάκελος στο γραφείο Ελληνικού) και τις ζώνες ανάπτυξης. Μετά την έγκριση του ΣΟΑ, το Δημόσιο και η κοινοπραξία θα πρέπει να καθορίσουν ποιο κομμάτι θα λάβει ο επενδυτής κατά κυριότητα (σύμφωνα με τη σύμβαση, το 30% της παραλιακής ζώνης και το 30% του υπολοίπου).
Επίσης, το αμέσως προσεχές διάστημα θα κατατεθούν δεσμευτικές προσφορές για τον ΟΛΘ, όπως και να ξεκινήσει ο διαγωνισμός για το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης. Μέσα στον Μάρτιο υπολογίζεται ότι θα εκκινήσει η διαδικασία εκδήλωσης ενδιαφέροντος για τη Μαρίνα Αλίμου, η οποία αναμένεται, όπως αναφέρουν από το ΤΑΙΠΕΔ, να προσελκύσει υψηλό επενδυτικό ενδιαφέρον. Και αυτό λόγω και της ολοκλήρωσης της ιδιωτικοποίησης του Αστέρα Βουλιαγμένης, που θα επιτρέψει τη μετατροπή της ξενοδοχειακής μονάδας σε υπερπολυτελές ξενοδοχειακό συγκρότημα, ενισχύοντας της αγορά των yachts.
Για την Εγνατία Οδό, το ΤΑΙΠΕΔ εκτιμά ότι, μέχρι το καλοκαίρι, θα ξεκινήσει η διαδικασία υποβολής αρχικού ενδιαφέροντος, με βασική προϋπόθεση για την ιδιωτικοποίηση να αποτελεί η δημιουργία σταθμών διοδίων κατά μήκος του άξονα, διαδικασία που αποτελεί αίτημα των δανειστών από το 2014.
*Πηγή: capital.gr, Χ.Φλουδόπουλος – Δ.Δελεβέγκος