-
Εισαγωγή. Η πλήρης κυριαρχία του νεοφιλελεύθερου οικονομικού μοντέλου.
Ασφαλώς, δεν είναι η χώρα μας η μοναδική, που εφαρμόζει το νεοφιλελεύθερο δόγμα στην οικονομική πολιτική. Το δόγμα αυτό ξεκινώντας από Αμερική και συνεχίζοντας στη Μεγάλη Βρετανία της Θάτσερ, έχει πάρει πλέον παγκόσμιες διαστάσεις. Στην Ελλάδα άρχισε να εφαρμόζεται κυρίως από τη δεκαετία του ’90 και αφού υιοθετήθηκε αρχικά από τις κυβερνήσεις ΝΔ και ΠΑΣΟΚ, σήμερα εφαρμόζεται και από ΣΥΡΙΖΑ. Λόγω της πολύχρονης εφαρμογής, των ιδιωτικοποιήσεων και στη χώρα μας, το θέμα αυτό είναι τεράστιο, για αυτό θα προσπαθήσω στα στενά χρονικά πλαίσια της ημερίδας, ν’ αναφερθώ στα πιο επίκαιρα ζητήματα, αυτά που αφορούν τον προϋπολογισμό 2018 και στα καθήκοντα που απορρέουν από αυτόν.
Να επισημάνω αρχικά, ότι, ο ΣΥΡΙΖΑ πριν τις εκλογές του 2015, ως γνωστό, διακήρυττε, ότι, όχι μόνο θα έβαζε τέρμα στις ιδιωτικοποιήσεις, αλλά απεναντίας θα ανακτούσε τον πλειοψηφικό έλεγχο σε επιχειρήσεις –όπως πχ τα ΕΛΠΕ- που είχαν ιδιωτικοποιηθεί σε σημαντικό βαθμό και η Τρόικα επέβαλε την πλήρη ιδιωτικοποίησή τους, ότι θα δυνάμωνε τον δημόσιο τομέα με δημόσιο πυλώνα πχ στον τραπεζικό τομέα και στον ενεργειακό
-
Πριν αναλάβει διακυβέρνηση ο ΣΥΡΙΖΑ.
Πριν αναλάβει ο ΣΥΡΙΖΑ την διακυβέρνηση της χώρας, ήδη, με ευθύνη ΠΑΣΟΚ και ΝΔ, είχαν ιδιωτικοποιηθεί πολλές δημόσιες επιχειρήσεις (Δ.Ε.) και τράπεζες. εν μέρει(πώληση ποσοστού μετοχών) ή συνολικά.
Μπορούμε να αναφέρουμε συγκεκριμένα, πως μετά το 1990, με σταθμό δηλαδή τη διακυβέρνηση Μητσοτάκη(1990-93), προωθήθηκαν αρκετές ιδιωτικοποιήσεις με την ευρύτερη έννοια, δηλαδή την μείωση του ελέγχου του δημοσίου σε αυτές, με διάφορες μορφές, όπως κατάργηση Δ.Ε., πώληση, μετοχοποίηση και πώληση ποσοστού μετοχών.
Την σκυτάλη πήρε ο Σημίτης, που συνέχισε στην ίδια κατεύθυνση και όπως γνωρίζουμε, το 1998, είχαμε την αναγγελία για εισαγωγή στο Χρηματιστήριο, την περίοδο 1998-2000, πολλών (Δ.Ε.), ανάμεσά τους αρκετές σημαντικές, όπως τα λιμάνια, ΟΠΑΠ κλπ
Ως την ανάληψη της διακυβέρνησης από ΣΥΡΙΖΑ είχαμε:
-εκτεταμένη ιδιωτικοποίηση τραπεζών και γενικότερα χρηματοπιστωτικού τομέα.
Θα μπορούσαμε να πούμε πως στον χώρο των Τραπεζών πέρασε οδοστρωτήρας, που ξεθεμελίωσε συνολικά τον τραπεζικό τομέα και ο δημόσιος έλεγχος χάθηκε η μειώθηκε στο σύνολο σχεδόν των Τραπεζών (πχ Εθνική Τράπεζα, Εμπορική Τράπεζα, Τράπεζα της Αττικής, Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο, Τράπεζα Πειραιώς, Τράπεζα Κρήτης, Γενική Τράπεζα, Τράπεζα Μακεδονίας Θράκης , Εγνατία Τράπεζα, Εμπορική Τράπεζα, Αγροτικής Τράπεζας της Ελλάδος , μετοχοποίηση Χρηματιστηρίου Αθηνών, μείωση ελέγχου στο Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων). κλπ. Πώληση της ΕΤΒΑ, Ιονική Τράπεζα, Τράπεζας Κεντρικής Ελλάδος, Αθηνών.
–Ιδιωτικοποίηση σε μεγάλο βαθμό του Ενεργειακού τομέα (πχ της ΔΕΗ, ΔΕΠΑ, ΔΕΔΣΦΑ, ΔΕΠ-τα μετέπειτα ΕΛΠΕ)
–Ιδιωτικοποίηση τομέα Μεταφορών- Επικοινωνιών- τηλεπικοινωνιών (πχ ΟΤΕ, Ολυμπιακή κλπ)
Είναι γνωστή η περιπετειώδης Ιδιωτικοποίηση των αστικών συγκοινωνιών με την ίδρυση των Συγκοινωνιακών Επιχειρήσεων (ΣΕΠ), οι εξελίξεις με την αναδιάρθρωση Ταχυδρομικού Ταμιευτηρίου και μετοχική συνεργασία με ΕΛΤΑ), η ιδιωτικοποίηση ΟΤΕ, η Ιδιωτικοποίηση της Ολυμπιακής Αεροπορίας μέσα από διαδικασία απαξίωσης της,
– Προώθηση ιδιωτικοποίησης επιχειρήσεων Κοινής Ωφέλειας πχ ΕΥΔΑΠ, ΕΥΑΘ
-Ιδιωτικοποίηση επιχειρήσεων υποδομών (πχ Αεροδρόμια) , μετοχοποίηση Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης, Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς
-Επιχειρήσεων Βιομηχανίας- Ναυπηγικού κλάδου (πχ της Ελληνικής Βιομηχανίας Ζάχαρης με εισαγωγή της στο Χρηματιστήριο το 1993. πώληση των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά) στην γερμανική HDW.
–Παράδοση σε ιδιώτες Εταιριών στοιχημάτων και τυχερών παιγνίων (πχ ΟΠΑΠ, Καζίνο Πάρνηθας, ΟΔΙΕ-Ιππόδρομος)
–Εταιριών εμπορικού, επισιτιστικού χαρακτήρα (Καταστήματα Αφορολογήτων ειδών- Ολύμπικ Κέτερινγκ)
Στον πίνακα που επισυνάπτεται, παρουσιάζονται αναλυτικά στοιχεία, για την διαχρονική πορεία ιδιωτικοποιήσεων ανά επιχείρηση, με το σχετικό τίμημα τους.
-
Τον δρόμο αυτό συνεχίζει σήμερα ο ΣΥΡΙΖΑ, χωρίς αιδώ, διαψεύδοντας τον εαυτό του ως πολέμιο τάχα του Νεοφιλελευθερισμού.
Για παράδειγμα, ο Τραπεζικός τομέας σήμερα, όχι μόνο έχει ιδιωτικοποιηθεί, αλλά και αφελληνιστεί, με την ανάληψη πλέον του management των τραπεζών από το ξένο κεφάλαιο. Βλέπουμε την παράδοση ακινήτων (φιλέτων) σε ιδιώτες (πχ Ελληνικό). Με τα προγράμματα που υλοποιεί σήμερα ο ΣΥΡΙΖΑ, σημαντικές, στρατηγικής σημασίας επιχειρήσεις(πχ ενεργειακές) είτε κάποιες λειτουργίες τους, παραχωρούνται στους ιδιώτες.
Οι κυβερνήσεις μας, τα μνημονιακά χρόνια, υποτελείς στη Γερμανία, δημιουργώντας το ΤΑΙΠΕΔ και στη συνέχεια το υπερταμείο, ακολουθούν το παράδειγμα της Treuhand, της εταιρίας που δημιουργήθηκε με την ενοποίηση των Γερμανιών και ενσωμάτωση της Ανατολικής Γερμανίας.
Την δημιουργία αυτών των φορέων πρότεινε ο Σόϊμπλε, για επανάληψη στη χώρα μας της πρακτικής Treuhand, που είναι η εταιρία που, μεταξύ 1990-94, κυριολεκτικά χάρισε όλη την παραγωγική βάση της Ανατολικής Γερμανίας, καθώς και τη γη, αντί πινακίου φακής. Ταυτόχρονα, άφησε πίσω της τουλάχιστον 2,5 εκατομμύρια ανέργους,
Αυτό το σχέδιο υλοποιείται τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα και «χωρίς περίσκεψιν χωρίς αιδώ» και με κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ.
Σε βιβλίο της Νάντιας Βαλαβάνη «Η αρπαγή της Ελλάδας» αναφέρει σε κεφάλαιο του: «Και οι Έλληνες έχουμε πλέον την Treuhand μας…» (Α΄ Μέρος) αναφέρoντας: «…Ξεπερνούσε και την πιο νοσηρή -νεοφιλελεύθερη- φαντασία τότε. ότι θα ήταν μια κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ που θα έκανε το αποφασιστικό βήμα για το ξεπούλημα του νερού: Με τη μεταβίβαση της ΕΥΔΑΠ και της ΕΥΑΘ, μαζί με άλλες δέκα ΔΕΚΟ (ΕΛΒΟ, ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ, ΚΤΙΡΙΑΚΕΣ ΥΠΟΔΟΜΕΣ και ΔΕΗ τον Σεπτέμβριο του 2016, ΟΑΣΑ, ΟΣΥ, ΟΣΕ, ΣΤΑΣΥ, ΟΑΚΑ και ΕΛΤΑ τον Μάιο του ίδιου έτους) και τελικά με το σύνολο των συμμετοχών και όλη την ακίνητη περιουσία του Δημοσίου, στο νέο «Υπερταμείο» αποκρατικοποιήσεων, την Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας (ΕΕΣΥΠ), που έχει μοναδικό προορισμό την ιδιωτικοποίηση (ή ρευστοποίηση) του συνόλου της δημόσιας και ιδιωτικής περιουσίας του Δημοσίου. Υπό την άμεση επιτήρηση των δανειστών, αφού στο πενταμελές Εποπτικό Συμβούλιο του «Υπερταμείου» αυτοί διορίζουν κι ελέγχουν όχι μόνο τον Πρόεδρο και άλλο ένα μέλος, αλλά έχουν και δικαίωμα βέτο, χάρη στην πρόβλεψη ότι για οποιαδήποτε απόφαση χρειάζεται πλειοψηφία τεσσάρων μελών!
-
Ιδιωτικοποιήσεις για το 2018. Ξεπουλιέται ότι έχει απομείνει.
Ας έρθουμε όμως στην φετινή εισηγητική έκθεση και να δούμε εν συντομία τι προβλέπει. Ο προϋπολογισμός 2018 για τις ΔΕΚΟ αναφέρει πως έχουν προγραμματιστεί αρκετές σημαντικές ιδιωτικοποιήσεις επιχειρήσεων με ότι ποσοστό έχει απομείνει στο δημόσιο, καθώς και έσοδα από διαγωνισμούς έργων, έσοδα από πωλήσεις ακινήτων, με συνολικά προσδοκώμενα έσοδα περίπου 2,73 δισ. Ευρώ.
Με βάση τον προϋπολογισμό της κυβέρνησης, μεταξύ των αποκρατικοποιήσεων που βρίσκονται σε προετοιμασία για να υλοποιηθούν το 2018 είναι οι εξής με τα αντίστοιχα προσδοκώμενα έσοδα.
Προγραμματισμός ιδιωτικοποιήσεων και αντίστοιχα προσδοκώμενα έσοδα.
Επιχείρηση |
% ιδιωτικοποίησης |
Προσδοκώμενα έσοδα (εκ €) |
ΔΕΠΑ |
65%), |
250 |
ΕΛΠΕ |
35% |
500 |
ΕΥΑΘ |
23% |
35 |
ΕΥΔΑΠ |
11% |
64 |
ΔΕΗ |
17! |
~100 |
Άρα ΔΕΠΑ, ΕΛΠΕ, ΕΥΑΘ, ΕΥΔΑΠ, ΔΕΗ με προσδοκώμενα έσοδα ~ 950 εκ €
Επίσης.
-Προσδοκώμενα έσοδα 613 εκατ. ευρώ από διαγωνισμούς, που έχουν υποβληθεί δεσμευτικές προσφορές,
-Από την ιδιωτικοποίηση της Ελληνικής Εταιρείας Συντήρησης Σιδηροδρομικού Τροχαίου Υλικού (ΕΕΣΣΤΥ). (πώληση 100% των μετοχών )
Με βάση τον προϋπολογισμό μεταφέρεται στο υπερταμείο το 5% του ΟΤΕ στην Deutsche Telekom απεμπολώντας έτσι και τον τελευταίο έλεγχο σε μια επιχείρηση τεράστιας σημασίας όπως ο ΟΤΕ με προσδοκώμενα έσοδα 250 εκ€.
-Από ΔΕΣΦΑ, Ο διαγωνισμός της πώλησης του 66% της ΔΕΣΦΑ ΑΕ εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθεί στις αρχές του 2018, οπότε και αναμένεται να εισπραχθεί το αντίστοιχο τίμημα.
-Έσοδα 111 εκατ. ευρώ από καταβολές δόσεων, ολοκληρωμένων συναλλαγών προηγούμενων ετών (έως 2017).
-Εκτιμώμενα έσοδα 2.011 εκατ. ευρώ από διαγωνισμούς έργων, οι οποίοι αναμένεται να ολοκληρωθούν το 2018.
-Από την πώληση του 100% των μετοχών της Ελληνικό ΑΕ. (Η πρώτη δόση του τιμήματος αναμένεται να καταβληθεί το 2018).
-Από το τίμημα για την πώληση του 67% των μετοχών του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης που η κυβέρνηση εκτιμά θα καταβληθεί στις αρχές του 2018.
-Επίσης από την πώληση του ακινήτου Castello Bibelli στην Κέρκυρα που αναμένεται ότι το τίμημα θα καταβληθεί το 2018.
-Από την μακροχρόνια παραχώρηση του δικαιώματος λειτουργίας, συντήρησης και εκμετάλλευσης του αυτοκινητοδρόμου «Εγνατία Οδός» και των επί του αυτοκινητοδρόμου τριών Κάθετων Αξόνων
-Από ιδιωτικοποίηση σε μαρίνες, και διάφορα άλλα ακίνητα
Από την παραχώρηση του δικαιώματος χρήσης, λειτουργίας, διαχείρισης και εκμετάλλευσης των Μαρίνων Χίου, Πύλου, Θεσσαλονίκης (Αρετσού, Καλαμαριά) και Αλίμου.
Επισημαίνουμε ιδιαίτερα τις ιδιωτικοποιήσεις σε ΕΥΔΑΠ, ΕΥΑΘ, ΟΤΕ, ΔΕΗ που όπως αναφέραμε σε κάποιο ή μεγαλύτερο βαθμό έχουν ήδη ιδιωτικοποιηθεί, αλλά δεν «είχαμε φτάσει στο κόκκαλο», και υπήρχε «λίπος»
Σημαντικό στοιχείο της έκθεσης είναι ότι προετοιμάζεται η σταδιακή μεταβίβαση στο υπερταμείο περίπου 200.000 ακινήτων. Πρόκειται για ακίνητα που διαχειρίζονται τα υπουργεία και είναι πέραν των 70.000 ακινήτων που διαχειρίζεται η Εταιρεία Ακινήτων Δημοσίου (ΕΤΑΔ). Τα ακίνητα αυτά, σύμφωνα με την έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, θα επεξεργαστεί η ειδική ομάδα εργασίας που συστάθηκε στη Γενική Γραμματεία Δημόσιας Περιουσίας και η οποία θα αναλάβει να καταγράψει το σύνολο της ακίνητης περιουσίας του ελληνικού Δημοσίου. Συνολικά επομένως το υπερταμείο θα διαχειριστεί περίπου 270.000 ακίνητα.
Ξεπουλιέται δηλαδή τεράστιος δημόσιος πλούτος από ότι έχει απομείνει
Με βάση και το τελευταίο μνημόνιο και τον υπό ψήφιση προϋπολογισμό, ορθά αναγράφεται στον τύπο, «Πωλείται η Ελλάς», αφού και η σημερινή κυβέρνηση δεσμεύεται να πουλήσει ότι έχει απομείνει. Να ξεπουληθούν τα πάντα, να μην μείνει τίποτα στο δημόσιο
-Οι εταιρίες Ενέργειας, φαίνεται να έχουν την τιμητική τους το 2018 και για την υλοποίηση του προγράμματος την υλοποίηση έχει αναλάβει ο καταλληλότερος! υπουργός, που διαδέχτηκε Λαφαζάνη και Σκουρλέτη, ο Σταθάκης.
-
Επισήμανση. Ιδιωτικοποιήσεις με ίδια επιχειρηματολογία όλων των κυβερνήσεων .
Δεν με παραξένεψε το γεγονός, πως, συγκρίνοντας τις εισηγητικές εκθέσεις των προϋπολογισμών 2013(Σαμαράς) και 2018(Τσίπρας) διαπίστωσα, σχεδόν ίδιες αναφορές – copy paste– όπως λέμε και ίδια επιχειρηματολογία για την προώθηση των ιδιωτικοποιήσεων. Δηλαδή «το ελληνικό δημόσιο σχεδιάζει εξαιρετικά φιλόδοξο πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων», ότι θα υπάρξουν πολλαπλά οφέλη για την ελληνική οικονομία, πχ με άμεση μείωση του δημόσιου χρέους, τη μείωση-εξάλειψη της κρατικής χρηματοδότησης οποιασδήποτε μορφής προς αυτά και συνεπακόλουθη μείωση των ελλειμμάτων του προϋπολογισμού,» ότι «θα ενισχύσουν την οικονομική δραστηριότητα της χώρας, δημιουργία θέσεων εργασίας, νέα φορολογικά έσοδα» κλπ
Προβαλλόταν δηλαδή ίδια επιχειρηματολογία από τις διάφορες κυβερνήσεις σε σχέση με την αναγκαιότητα των ιδιωτικοποιήσεων
-
Επισήμανση. Στόχοι ουτοπικοί κι’ανέφικτοι.
Κάνοντας μία αναδρομή στο 2011, θυμόμαστε πως η τρόικα ζήτησε, και η τότε κυβέρνηση (ΓΑΠ) αποδέχτηκε, να εφαρμοστεί από 2011 μέχρι το 2015 εκτεταμένο πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων, προκειμένου να εισπραχθούν 50 δισ. ευρώ, εκ των οποίων τα 15 εντός της διετίας 2011 – 2012. Ο στόχος αυτός θυμόμαστε αναφερόταν στην αιτιολογική έκθεση του λεγόμενου μεσοπρόθεσμου. Βεβαίως ο στόχος δεν πιάστηκε ούτε κατά προσέγγιση, γιατί ήταν ουτοπικός, αλλά ποιος τότε, από κυβέρνηση και Τρόϊκα άκουγε, ή έπαιρνε υπόψη; Αρκετοί προοδευτικοί αναλυτές το είχαν επισημάνει, το είχαν επισημάνει ιδιαίτερα αριστεροί οικονομολόγοι, αλλά υπήρχαν επισημάνσεις και από κρατικούς λειτουργούς που όμως δεν εισακούγονταν. Για παράδειγμα ο Θ Μητράκος που είναι σήμερα υποδιοικητής της Τράπεζας Ελλάδος και το 2011 στέλεχος της, ανέφερε σε ομιλία του πως ο στόχος σχετικά με έσοδα από την «αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας ήταν ανεδαφικός» λόγω της ύφεσης και επομένως εξαιρετικά δύσκολο να μπορεί άμεσα ή βραχυπρόθεσμα να αμβλυνθεί ουσιαστικά από τη διαχείριση της ακίνητης περιουσίας του δημοσίου. «Η τρέχουσα ύφεση στην αγορά ακινήτων δυσχεραίνει την εκποίηση δημόσιων περιουσιακών στοιχείων και περιορίζει σημαντικά τις δυνατότητες αξιοποίησης της δημόσια περιουσίας» ανέφερε. Αλλά ανεδαφικοί στόχοι συνεχίζονται και στις μέρες μας. Όπως αναφέρει ένας από τους πιο ενημερωμένους δημοσιογράφους (Φιντικάκης), εξειδικευμένος στα ενεργειακά), έγραφε στις 23 Νοεμβρίου, πως: «στα χαρτιά θα μείνουν τα εκατομμύρια ευρώ εσόδων από ενεργειακές ιδιωτικοποιήσεις – Δεν βγαίνουν τα χρονοδιαγράμματα». Όπως αναφέρει: «Από μαξιμαλιστικές έως εντελώς ανεδαφικές χαρακτηρίζονται οι προβλέψεις του προϋπολογισμού του 2018 για τα έσοδα από τις αποκρατικοποιήσεις, και ειδικότερα στον τομέα της ενέργειας, γιατί για τις τρεις εμβληματικές ενεργειακές αποκρατικοποιήσεις, υπάρχουν δυσεπίλυτοι γρίφοι (ΔΕΠΑ, ΕΛΠΕ), είτε πολύ απλά δεν πρόκειται να ολοκληρωθούν την επόμενη χρονιά (ΔΕΗ), ακόμη και αν προκηρυχθούν». Γεννάται έτσι το ερώτημα, γιατί ετίθεντο ουτοπικοί στόχοι εφόσον θα διαψευδόταν; Η λογική εξήγηση που δίνω προσωπικά, είναι πως οι υπερβολικοί, ουτοπικοί στόχοι, έδιναν στην Τρόϊκα το δικαίωμα για ισχυρότατη, την μέγιστη δυνατή πίεση, για να πιαστεί το μέγιστο δυνατό αποτέλεσμα.
-
Υπάρχει κάποιος απολογισμός για τους προαναφερόμενους στόχους;
Κανένας ουσιαστικός απολογισμός δεν υπήρξε γι αυτά που αναφερόταν σαν στόχοι στις εισηγητικές εκθέσεις των προϋπολογισμών. Κανένας πραγματικός απολογισμός για αυτά που πρόβαλαν οι κυβερνήσεις, δηλαδή για πολλαπλά οφέλη της οικονομίας, για τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας κλπ
Αναφέρονταν μόνο συγκεκριμένα δεδομένα, ποιες δηλαδή ΔΕ ιδιωτικοποιήθηκαν, εν μέρει ή εν όλω και ποια χρηματικά ποσά μπήκαν στον κρατικό κορβανά και τίποτε περισσότερο. Αποδεικνύεται, πως όλοι οι άλλοι στόχοι που αναφερόταν, γραφόταν και έμπαιναν μόνο για προκάλυμμα Μόνο τα ποσά που εισέπραττε το ελληνικό δημόσιο ήταν στο ενδιαφέρον των κυβερνήσεων και της Τρόϊκα, αφού τα ποσά αυτά αφορούσαν την εξυπηρέτηση του χρέους. Τα έσοδα αυτά κατευθύνονταν κυρίως στην εξυπηρέτηση του δημοσίου χρέους και όχι σε αναπτυξιακούς και άλλους σκοπούς, όπως αρχικά είχε εξαγγελθεί.
Απολογισμός ιδιωτικοποιήσεων και έσοδα Δημοσίου προ κρίσης |
||
|
Έσοδα δημοσίου εκατ. € |
Κυβέρνηση |
1998 |
2180 |
Σημίτη |
1999 |
3650 |
Σημίτη |
2000 |
1800 |
Σημίτη |
2001 |
120? |
Σημίτη |
2002 |
2,7 |
Σημίτη |
2003 |
3,1 |
Σημίτη |
2004 |
0,8 |
Σημίτη, Καραμανλής |
2005 |
2,1 |
Καραμανλής |
2006 |
1,7 |
Καραμανλής |
2007 |
1,7 |
Καραμανλής |
2008 |
1,6 |
Καραμανλής |
Μερικό Σύνολο |
23,3 |
Καραμανλής |
Απολογισμός ιδιωτικοποιήσεων και έσοδα Δημοσίου μετά κρίση |
||
2011 |
1165,7 |
Παπανδρέου , Παπαδήμος |
2012 |
0,52 |
Σαμαράς, Παπαδήμος, Πικραμένς |
2013 |
1040,4 |
Σαμαράς |
2014 |
304,1 |
Σαμαράς |
Μερικό Σύνολο |
2510,72 |
|
2015 |
260,6 |
Σαμαράς, Θάνου, Τσίπρας |
2016 |
499,3 |
Τσίπρας |
2017 |
1656,7 |
Τσίπρας |
Μερικό Σύνολο |
2416,6 |
|
Γενικό σύνολο 2011-2017 |
4927,3 |
|
2018 |
2736,3 |
Τσίπρας |
Με βάση Προϋπολογισμό σύνολο 2011-2018 |
8663,6 |
Για την ιστορία, να αναφέρουμε(βλέπε παραπάνω πίνακα) πως οι ιδιωτικοποιήσεις, μετά το 98 ως 2009 φέρουν τη σφραγίδα Σημίτη Καραμανλή και τα μνημονιακά χρόνια, των Παπανδρέου , Σαμαρά, Παπαδήμου, Τσίπρα.
Με βάση τον παραπάνω πίνακα κατά την περίοδο 2011-2015 πιάστηκαν περίπου 2,9 δις και για την περίοδο 2011- 2018 αν πιαστεί ο στόχος του 2018 εκτιμώνται σε ~7,8 δις €
Όμως πέρα από τα μεγέθη αυτά, η ουσία είναι, πως, τεράστιας έκτασης και βάθους ιδιωτικοποιήσεις έχουν συντελεστεί τις τελευταίες δεκαετίες και σήμερα, πλέον, ο όποιος δημόσιος έλεγχος στις Δ.Ε. είναι ισχνός, το δε γράμμα και πνεύμα των μνημονίων, εκφράζει τη βούληση να απολεστεί και ο παραμικρός έλεγχος, με συνέπεια, αύριο μια πραγματική και όχι ψευδεπίγραφη κυβέρνηση Αριστεράς να μην έχει αναπτυξιακά εργαλεία για να υλοποιήσει μια πραγματικά αριστερή πολιτική.
-
Σχετικά με την αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας
Στον τομέα αυτό, φαίνεται πως υπάρχει πολύ ζουμί και ασφαλώς υπάρχει μέλλον.
Να δηλώσουμε εδώ, πως σχετικά με την αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας, είναι προφανές, πως εμείς, σε σχέδιο πραγματικής αξιοποίησης δημόσιας περιουσίας, δεν θα είχαμε αντίρρηση . Μόνο που πρέπει να είναι σαφές πως εννοείται αυτή η αξιοποίηση
Η δική μας θέση μας είναι σαφής. Είμαστε υπέρ της αξιοποίησης της, αλλά πολέμιοι της εκποίησης της.
Θα συμφωνούσαμε αν με την αξιοποίηση: Πρώτο θα υπήρχε στόχευση για αύξηση της αξίας της και όχι απώλεια με την παράδοση σε ιδιώτες, δεύτερον αξιοποίηση της για κοινωνικούς σκοπούς και τρίτο αξιοποίηση της σε αναπτυξιακούς σκοπούς.
Η εμπειρία δείχνει ότι η κυβέρνηση κάτω από την πίεση Τρόικας και ισχυρών ιδιωτικών ομίλων, προωθεί το ξεπούλημα της περιουσίας με γνώμονα το συμφέρον των ιδιωτών και όχι το δημόσιο συμφέρον. Χαρακτηριστικό παράδειγμα η παράδοση του Ελληνικού, που έγινε με βάση τις επιδιώξεις του Λάτση, ενώ είχε διαμορφωθεί εδώ και αρκετά χρόνια, πραγματικά αναπτυξιακή πρόταση αξιοποίησης του από το ΕΜΠ που πήγε στο καλάθι των αχρήστων.
Η δημόσια περιουσία ανήκει στο λαό και επομένως πρέπει να αξιοποιηθεί για αυτόν, για αναπτυξιακούς και κοινωνικούς λόγους και όχι μόνο για τη σημερινή γενιά. Ο δημόσιος πλούτος ανήκει σε όλες τις γενιές και πρέπει να αποτραπεί στη σημερινή κυβέρνηση υποτελών να την ξεπουλήσει. Δεν ανήκει ούτε στον Χ ιδιώτη, ούτε σε Σαμαρά ούτε σε Παπανδρέου, Βενιζέλο, Τσίπρα.
-
Ιδεολογικά
Παρά το γεγονός, πως, τα μνημονιακά χρόνια έχει συρρικνωθεί υπερβολικά το Δημόσιο, υπάρχουν οικονομολόγοι απολογητές, (πχ Μιράντα Ξαφά για την οποία έχει γίνει πολύ λόγος τελευταία στον τύπο αναφερόμενη σαν σύμβουλος του Κυριάκου και η οποία επιμένει πως το Δημόσιο είναι πολύ μεγάλο, αν και τα ίδια τα στοιχεία ΕΛΣΤΑΤ την διαψεύδουν Να αναφέρω εδώ, ένα δικό μου υπολογισμό πριν 3-4 χρόνια που την διαψεύδει. Στον ενεργειακό τομέα και για βασικές επιχειρήσεις ηλεκτρικής ενέργειας, διύλισης και χονδρεμπόριου πετρελαίων, αν ο έλεγχος του δημοσίου αρχές δεκαετίας 2000 ήταν 80% δημόσιο σε σχέση με 20% ιδιωτικό, σήμερα, έχει αντιστραφεί, δηλαδή το 80% είναι ιδιωτικό.
-
Συνοψίζουμε.
Τελικός στόχος Τρόικα και μνημονικών κυβερνήσεων, είναι να ιδιωτικοποιηθούν τα πάντα και να καταργηθεί και ο ελάχιστος έλεγχος σε Δημόσιες επιχειρήσεις και στην περιουσία του δημοσίου.
Αν κάνουμε μια χρονική αποτίμηση στην υλοποίηση των ιδιωτικοποιήσεων, προτεραιότητα πήρε ο Τραπεζικός τομέας, ακολούθησαν οι μεταφορές και τηλεπικοινωνίες, βιομηχανία, ναυπηγεία, στοιχήματα παίγνια και τελευταίες οι επιχειρήσεις ενέργειας και κοινωφελείς, όπου υπήρξαν και εσωτερικές κυβερνητικές τριβές και οι μέγιστες σχετικά αντιστάσεις από το λαϊκό κίνημα.
Για πολιτική αποτίμηση, γνωρίζοντας, αρχές και θέσεις του ΣΥΡΙΖΑ προ κυβερνήσεως, μόνο θλίψη και οργή αισθάνεται κάθε προοδευτικός πολίτης.
Η κυβέρνηση, ενώ στα λόγια κατηγορεί άλλους (συγκεκριμένα τη ΝΔ) για νεοφιλελεύθερο Κόμμα, στην πράξη, αποδεικνύεται ως η πιο αποτελεσματική ΝΦ Κυβέρνηση
Σχετικά με τις ΔΕΚΟ, την δημόσια περιουσία, τον δημόσιο τομέα γενικότερα, ο υπό ψήφιση προϋπολογισμός 2018 επιβεβαιώνει τις εκτιμήσεις της ΛΑΕ για τον μεταλλαγμένο σήμερα ΣΥΡΙΖΑ. Αν υλοποιηθούν τα προβλεπόμενα του προϋπολογισμού 2018, τότε η κυβέρνησή θα έχει να περηφανεύεται για την ιδιαίτερη μνημονιακή συνέπειά της.
Σήμερα, όχι μόνο συνεχίζει ιδιωτικοποιήσεις και νεοφιλελεύθερες εργασιακές σχέσεις, στο δρόμο που χάραξαν Τρόϊκα, ΝΔ, ΠΑΣΟΚ, αλλά τις εφαρμόζει με μεγαλύτερη συνέπεια. Υλοποιεί, «μεταρρυθμίσεις» στα λόγια, αντιμεταρρυθμίσεις στην ουσία, που δεν τόλμησαν προηγούμενες κυβερνήσεις
Μόνο γέλιο, προκαλεί λοιπόν, να ακούει κάποιος τον Τσίπρα να κατηγορεί τον Μητσοτάκη για θιασώτη του νεοφιλελευθερισμού, ή να διαβάζει τις εκκλήσεις του υπουργού Βερναρδάκη, για ανάγκη μετώπου των αντί-νεοφιλελεύθερων πολιτικών δυνάμεων, εντάσσοντας δηλαδή, όπως υποθέτουμε, τον ΣΥΡΙΖΑ σε αυτές.
Τα μνημονιακά χρόνια, συντελείται με την ιδιωτικοποίηση τέτοιων σημαντικών επιχειρήσεων (όπως των ενεργειακών) και ακινήτων, ένα τεράστιο έγκλημα- μόνο για έγκλημα μπορεί να γίνει λόγος- για το οποίο οι υπεύθυνοι πρέπει να λογοδοτήσουν και να τιμωρηθούν. Οι υπεύθυνοι πρέπει να οδηγηθούν σε ειδικό δικαστήριο, γιατί καμία κυβέρνηση δεν είχε, ούτε έχει νομιμοποίηση για μια τέτοιας έκτασης και αξίας παράδοση δημόσιου πλούτου . Η όποια κυβέρνηση ήθελε να απεμπολήσει τον δημόσιο πλούτο της χώρας όφειλε να απευθυνθεί με δημοψήφισμα στο λαό που είναι ο μόνος αρμόδιος για μια τέτοια απόφαση. Η απώλεια αυτού του πλούτου, έχει άμεση επίπτωση στη ζωή του και δεν επιτρεπόταν να μην ερωτηθεί.
Έστω και σήμερα η Αριστερά και το μαζικό κίνημα, πρέπει να προσανατολιστεί σήμερα στην οικοδόμηση ενός πολιτικού μετώπου και ισχυρού μαζικού κινήματος που να βάλει φρένο στις επικείμενες και όποιες άλλες ιδιωτικοποιήσεις έρθουν για ψήφιση. Ένα μέτωπο, ευρύτερο, πανελλαδικό, αλλά και τοπικό, με δεδομένο τα σχέδια παράδοσης λιμανιών, αεροδρομίων, ξενοδοχείων κλπ Για την ανάκτηση από το δημόσιο των χρυσαφικών και ασημικών που ξεπούλησαν σε τιμές πολύ κάτω της πραγματικής αξίας τους. Για αξιοποίηση των Δημόσιων επιχειρήσεων αυτών σε στρατηγικούς και κρίσιμους κλάδους (πχ τραπεζικό, ενέργειας, ορυκτού πλούτου, όπως ο χρυσός, νικέλιο , βωξίτες, πετρέλαια, προς όφελος της Ε.Τ, των εργαζομένων και της κοινωνίας ευρύτερα.
ΕΤΟΣ |
ΔΙΑΧΡΟΝΙΚΗ ΠΟΡΕΙΑ ΙΔΙΩΤΙΚΟΠΟΙΗΣΕΩΝ |
ΕΣΟΔΑ |
|
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ |
εκ € |
1991 |
Πώληση της Τράπεζας Πειραιώς σε Όμιλο επενδυτών / Ιδιωτικοποίηση αστικών συγκοινωνιών με ίδρυση των Συγκοινωνιακών Επιχειρήσεων (ΣΕΠ) |
|
1993 |
Μετοχοποίηση και εισαγωγή της Ελληνικής Βιομηχανίας Ζάχαρης στο Χρηματιστήριο./ Πώληση της Τράπεζας Αθηνών στην Hanwha Fisrt Investment. |
|
Καθηγητής Μελάς 1991-93 |
|
1380 |
1996 |
Πρώτη μετοχοποίηση ΟΤΕ |
|
1997 |
Αναγγελία μετοχοποίησης Ομίλου ΔΕΠ |
|
Καθηγητής Μελάς 1994-97 |
|
1780 |
1998 |
Πρώτη και δεύτερη μετοχοποίηση Καταστημάτων Αφορολογήτων ειδών/ Πώληση Τράπεζας Κρήτης στην Eurobank /Πρώτη και δεύτερη μετοχοποίηση Χρηματιστηρίου Αθηνών / : Μετοχοποίηση ΔΕΠ (δημόσια έσοδα 35 δισ. δραχμές)/ Δεύτερη και τρίτη μετοχοποίηση ΟΤΕ/ Πώληση μετοχών Εθνικής Τράπεζας / Τράπεζα Μακεδονίας – Θράκης από Τράπεζα Πειραιώς (έσοδα 27,3 δισ. δραχμές)/ Πώληση της Τράπεζας Κεντρικής Ελλάδος στην Εγνατία Τράπεζα (έσοδα 17,3 δισ. δραχμές)/ Μετοχοποίηση Ολύμπκ Κέτερινγκ Μετοχοποίηση Ολύμπκ Κέτερινγκ/ Μετοχοποίηση Γενικής Τράπεζας (έσοδα 14 δισ. δραχμές) |
2104 |
1999 |
Τέταρτη μετοχοποίηση ΟΤΕ /Μετοχοποίηση Εθνικής Τράπεζας/ Τρίτη μετοχοποίηση Καταστημάτων Αφορολογήτων Ειδών/ Νέα μετοχοποίηση ΔΕΠ Μετοχοποίηση ΔΕΠΑ /Μετοχοποίηση ΕΥΔΑΠ / Πώληση Ιονικής Τράπεζας στην Alpha Bank / Νέα μετοχοποίηση Ολύμπκ Κέτερινγκ / Μετοχοποίηση ΕΤΒΑ |
3971 |
2000 |
|
1830 |
2001 |
Μετοχοποίηση της Εταιρείας Ύδρευσης Αποχέτευσης Θεσσαλονίκης / Μετοχοποίηση Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης (/ Νέα μετοχοποίηση ΟΠΑΠ |
1651 |
2002 |
Πώληση της ΕΤΒΑ στην Τράπεζα Πειραιώς / Νέα μετοχοποίηση ΟΤΕ / Νέα μετοχοποίηση ΟΠΑΠ/ Πρώτη και δεύτερη μετοχοποίηση ΔΕΗ / Πώληση πακέτου 2,3% μετοχών που είχε η Εμπορική Τράπεζα στο Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων στην Κρεντί Αγκρικόλ – CA/ Πώληση 58% της Ολύμπικ Κέτερινγκ στην Everest Α.Α. / Πώληση 49% του Ελληνικού Καζίνου Πάρνηθας στην κοινοπραξία Hyatt -ET και Επενδύσεις (/ Πώληση των Ελληνικών Ναυπηγείων (Ναυπηγεία Σκαραμαγκά) στην HDW. |
2697 |
2003 |
Τρίτη μετοχοποίηση ΔΕΗ /-: Πώληση πακέτου 11% της Εθνικής Τράπεζας/ Δημόσια εγγραφή Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς/ Πώληση πακέτου 33,4% της Ελληνικά /Τρίτη (24,61%) μετοχοποίηση ΟΠΑΠ Χρηματιστήρια Ελλάδος/ : Πώληση πακέτου 16,65% των Ελληνικών Πετρελαίων/ : Πώληση πακέτου 40% των Καταστημάτων Αφορολόγητων Ειδών |
3148 |
2004 |
Πώληση πακέτου 8,21% των Ελληνικών Πετρελαίων / Πώληση πακέτου 7,46% της Εθνικής Τράπεζας |
754 |
2005 |
Διάθεση 16,44% μετοχών του ΟΠΑΠ /2005: Διάθεση 10% των μετοχών του ΟΤΕ |
2101 |
2006 |
Διάθεση του 7,18% των μετοχών της Αγροτικής Τράπεζας της Ελλάδος / Κεφαλαιακή αναδιάρθρωση Ταχυδρομικού Ταμιευτηρίου και μετοχική συνεργασίας με ΕΛΤΑ /Εισαγωγή στο Χρηματιστήριο Αθηνών με τη διάθεση 34,84% των μετοχών του Ταχυδρομικού Ταμιευτηρίου / Διάθεση του 11,01% των μετοχών της Εμπορικής Τράπεζας |
1740 |
2007 |
Προσφορά 10,7% των μετοχών του ΟΤΕ / 2007 : Διάθεση 20,0% των μετοχών του Ταχυδρομικού Ταχυδρομείου |
1633 |
2008 |
2008 : Διάθεση 3,0% των μετοχών του ΟΤΕ ( 431 εκατ. Ευρώ) |
431 |
1991-2008 ΜΕΛΑΣ |
|
25220 |
2011 |
είχαμε τη χορήγηση δικαιωμάτων χρήσεως ραδιοσυχνοτήτων |
316,7 |
|
πώληση αδείας εγκατάστασης και λειτουργίας μηχανημάτων VLTs |
374 |
|
επέκταση διάρκειας διεξαγωγής παιγνίων για 10 χρόνια μεταξύ δημοσίου και ΟΠΑΠ |
375 |
ΣΥΝΟΛΟ 2011 |
|
1166 |
Σύνολο 2012 |
Πωλήσεις μετοχών ΕΤΕ, Alpha, Πειραιώς |
5,2 |
2013 |
πώληση αδείας εγκατάστασης και λειτουργίας μηχανημάτων VLTs |
86 |
|
πωλήσεις μετοχών Μετοχές (ΕΤΕ, ALPHA Πειραιώς / |
8,5 |
|
Πώληση επιλεγμένων κτιρίων Λονδίνο, Τασκένδη Βρυξέλλες |
30,3 |
|
πώληση άδειας κρατικών λαχείων |
190 |
|
πώληση 33%μετοχών ΟΠΑΠ |
622 |
|
πώληση μετοχών ΟΠΑΠ |
21 |
|
Εκμίσθωση Διεθνούς Κέντροτ Ραδιοτηλεόρασης IBC |
81 |
ΣΥΝΟΛΟ 2013 |
|
1040,4 |
|
|
|
2014 |
πώληση μετοχών ΟΠΑΠ |
3 |
|
E-AUCTION |
8 |
|
Πώληση επιλεγμένων κτιρίων Ντύσσεντολφ |
0,8 |
|
Παλιούρι |
7 |
|
ψηφιακό μέρισμα |
114 |
|
Πώληση εκμίσθωση κτιρίων |
281,3 |
ΣΥΝΟΛΟ 2014 |
|
414,1 |
|
|
|
2015 |
χορήγηση δικαιωμάτων χρήσεως ραδιοσυχνοτήτων, |
34,2 |
|
πώληση 33% μετοχών ΟΠΑΠ |
3 |
|
E-AUCTION Ι |
1,9 |
|
Παλιούρι |
3 |
|
ψηφιακό μέρισμα |
189,8 |
|
E-AUCTION ΙΙ |
0,5 |
|
E-AUCTION ΙΙΙ, |
5,3 |
|
Πώληση επιλεγμένων κτιρίων Βελιγράδι |
2,4 |
|
Ξενία Σκιάθου |
2,6 |
|
Άγιος Ιωάννης |
9,6 |
|
E-AUCTION ΙV |
8,1 |
|
Αμοιβαίο Ιπποδρομιακό στοίχημα |
0,1 |
ΣΥΝΟΛΟ 2015 |
|
260,5 |
|
|
|
2016 |
χορήγηση δικαιωμάτων χρήσεως ραδιοσυχνοτήτων |
35,9 |
|
πώληση 33% μετοχών ΟΠΑΠ |
3 |
|
E-AUCTION Ι |
0,368 |
|
Παλιούρι, |
2 |
|
ψηφιακό μέρισμα |
29,6 |
|
E-AUCTION ΙΙ |
0,3 |
|
E-AUCTION ΙΙΙ |
0,8 |
|
Αμοιβαίο Ιπποδρομιακό στοίχημα |
12,2 |
|
E-AUCTION ΙV |
0,16 |
|
Πώληση επιλεγμένων κτιρίων εξωτερικού Νέα Υόρκη |
10,6 |
|
Πώληση επιλεγμένων κτιρίων εξωτερικού Ρώμη Ερεβαν |
10,8 |
|
Πώληση επιλεγμένων κτιρίων εξωτερικού Λουμπλιάνα |
0,6 |
|
ΟΛΠ |
280,5 |
|
E-AUCTION ΙV |
3,5 |
|
Αστήρ Βουλιαγμένης |
95 |
|
κασιόπη |
10 |
|
αγορά Μουδιάνο Θεσ/νίκη |
0,38 |
|
Πώληση 2 Airbus |
3,84 |
|
|
0,16 |
ΣΥΝΟΛΟ 2016 |
|
499,7 |
2017 |
είχαμε τη χορήγηση δικαιωμάτων χρήσεως ραδιοσυχνοτήτων |
37,7 |
|
πώληση 33% μετοχών ΟΠΑΠ |
3 |
|
E-AUCTION Ι |
0,3 |
|
Παλιούρι |
2 |
|
ψηφιακό μέρισμα |
28,27 |
|
E-AUCTION ΙΙΙ |
0,3 |
|
Αμοιβαίο Ιπποδρομιακό στοίχημα |
20,2 |
|
E-AUCTION ΙV |
0,05 |
|
E-AUCTION VΙ |
3,7 |
|
Κασιόπη |
3 |
|
αγορά Μουδιάνο Θεσ/νίκη |
0,38 |
|
E-AUCTION V |
0,8 |
|
Περιφερειακά αεροδρόμια |
1234 |
|
Αφάντου Ρόδος |
27,5 |
|
TΡΑΙΝΟΣΕ |
45 |
|
Διεθνής Αερολιμένας |
240 |
|
E-AUCTION VΙ |
9,75 |
ΣΥΝΟΛΟ 2017 |
|
1655,95 |
|
|
|
2018 |
χορήγηση δικαιωμάτων χρήσεως ραδιοσυχνοτήτων, |
100 |
|
πώληση 33% μετοχών ΟΠΑΠ |
3 |
|
ψηφιακό μέρισμα, |
26,9 |
|
Αμοιβαίο Ιπποδρομιακό στοίχημα, |
2 |
|
Κασιόπη |
3 |
|
αγορά Μουδιάνο Θεσ/νίκη |
0,38 |
|
Περιφερειακά αεροδρόμια |
23 |
|
Αφάντου Ρόδος |
21 |
|
Αξιοποίηση έκτασης Ελληνικού |
300 |
|
ΕΕΣΣΤΥ |
5 |
|
ΟΛΘ |
231 |
|
ΟΤΕ 5% |
250 |
|
ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ |
50 |
|
ΕΛΠΕ |
500 |
|
Διεθνής Αερολιμάνας |
500 |
|
ΕΥΑΘ/ |
35 |
|
ΔΕΗ |
100 |
|
ΔΕΠΑ |
250 |
|
ΔΕΣΦΑ |
188 |
|
ΕΥΔΑΠ |
64 |
|
Λοιπά ακίνητα |
31 |
|
Μικροί Λιμένες Μαρίνες |
28 |
|
E-AUCTION VΙΙΙ |
24,8 |
ΣΥΝΟΛΟ 2018 |
|
2736 |
ΣΥΝΟΛΟ 2011-18 |
7778 |
Πηγή: Προϋπολογισμοί/ εργασία Καθηγητή Οικονομικών Κώστα Μελά / Επεξεργασία Νίκου Γεωργακάκη