Η «βουτιά» των λιανικών πωλήσεων τον Οκτώβριο φαίνεται ότι δεν ήταν συγκυριακή, καθώς τα πρώτα αποτελέσματα της Χριστουγεννιάτικης αγοράς δεν είναι ιδιαιτέρως ενθαρρυντικά.
Και το επόμενο κρίσιμο ερώτημα είναι το πώς θα επηρεαστούν τα έσοδα από ΦΠΑ στο πρώτο κρίσιμο τρίμηνο του έτους.
Σύμφωνα με τις μετρήσεις του Ινστιτούτου Ερευνών της ΕΣΕΕ, το βασικό συμπέρασμα είναι ότι ο χριστουγεννιάτικος τζίρος για τις μισές επιχειρήσεις (51%) ήταν χαμηλότερος σε σύγκριση με το αντίστοιχο ποσοστό του 2017, το οποίο ήταν 42% (με μειώσεις της τάξης του 10%-20%). Ο κλάδος που επλήγη περισσότερο είναι η ένδυση/υπόδηση. Εντυπωσιακό είναι, μάλιστα, το γεγονός ότι το 48% των επιχειρήσεων που είχαν μείωση τζίρου, είδαν τις πωλήσεις τους μειωμένες ως και 20%, ενώ καταγράφεται κι ένα διόλου μικρό ποσοστό 16,7%, που είχαν μειωμένες πωλήσεις πάνω από 41%.
Αύξηση πωλήσεων παρουσίασε μόλις το 18% των επιχειρήσεων, ενώ αν δει κανείς την ποιοτική ανάλυση, θα διαπιστώσει ότι το ποσοστό αυτό ανεβαίνει (28,6%) για τις μεγάλες επιχειρήσεις. Συμπέρασμα; Χαμένοι της εορταστικής περιόδου είναι οι αυταπασχολούμενοι και οι πολύ μικρές επιχειρήσεις, δηλαδή η ραχοκοκαλιά της οικονομίας. Σημειωτέον ότι η συντριπτική πλειοψηφία των εμπόρων (57,6%) που είχαν αύξηση τζίρου, αυτή δεν ξεπέρασε το 10%.
Το μόνο ενθαρρυντικό είναι ότι κατά δήλωση τους το 74,5% των επιχειρήσεων κατάφερε να καλύψει τις φορολογικές του υποχρεώσεις. Ωστόσο αυτό μένει να αποτυπωθεί και στα έσοδα της αντίστοιχης περιόδου, ειδικά στις περιοδικές δηλώσεις ΦΠΑ του Ιανουαρίου, του Φεβρουαρίου και του Μαρτίου. Υπενθυμίζεται ότι το υπουργείο Οικονομικών περιμένει φέτος 17,210 δις ευρώ από το ΦΠΑ, έναντι 16,645 δις ευρώ που προέβλεπε με το Μεσοπρόθεσμο.
*Πηγή: iefimerida – Γιώργος Παππούς