Το νέο μαχητικό αεροσκάφος της παρουσίασε η Τουρκία, πρόκειται για το υπό εξέλιξη τουρκικό μαχητικό 5ης γενιάς TF-X.
Η παρουσίαση έγινε στα Αγγλικά και δημόσια στα πλαίσια της πολυεθνικής άσκησης Anatolian Eagle 2021, ενώ κυκλοφόρησε και ένα εντυπωσιακό βίντεο από την παρουσίαση.
Οι προδιαγραφές και το χρονοδιάγραμμα παράδοσης
Από πλευράς όπλων, το TF-X προβλέπεται να έχει εσωτερικά εγκατεστημένο πυροβόλο, και ικανότητα μεταφοράς όλων των γνωστών πυραύλων και βομβών (τόσο αμερικανικής όσο και τουρκικής κατασκευής, όπως π.χ. τους πυραύλους Bozdogan και Gokdogan, τον πύραυλο cruise SOM, τα κατευθυνόμενα πυρομαχικά οικογένειας HGK, τον πύραυλο αντιραντάρ AKBABA), αλλά και ένα, όπως αναφέρεται «τύπου Meteor πύραυλο με κινητήρα ramjet»! Ακόμη εξωτερικά θα φέρονται δεξαμενές καυσίμων έως 600 γαλόνια αλλά και ατρακτίδια αναγνώρισης κ.λπ.
Ενδιαφέρον εδώ έχει η -ασαφής- σύγκριση για την εμβέλεια και την ταχύτητα του TF-Χ. Έτσι η ταχύτητα supercruise εκτιμάται χαμηλότερη από τα τρέχοντα μαχητικά 5ης γενιάς. Aν υπολογίσουμε πως το F-35 επιτυγχάνει 1,2 Mach σε αντίστοιχη λειτουργία, το TF-X μάλλον θα είναι οριακά στο 1,1. Όσο για την εμβέλεια με φόρτο αναφέρθηκε ότι θα είναι μικρότερη από τα 5ης γενιάς και μεγαλύτερη από τα 4ης-4,5ης γενιάς.
Το ίχνος σε ραντάρ είναι βέβαια από τα πιο κρίσιμα χαρακτηριστικά ενός μαχητικού 5ης γενιάς. Και εδώ η αναφορά δεν ήταν ξεκάθαρη (αναμενόμενο, καθώς όλα αυτά τα στοιχεία είναι απόρρητα) αλλά σε slide που παρουσιάστηκε η μέση διατομή εκτιμήθηκε ως «χαμηλής παρατηρησιμότητας», μια διατύπωση που μάλλον προσανατολίζει σε ένα ενδιάμεσο στάδιο μεταξύ π.χ. ενός σημερινού μαχητικού 4ης γενιάς και ενός 5ης.
Από αισθητήρες το TF-X θα φέρει ραντάρ AESA υψηλής ευαισθησίας (σχεδιάζεται ήδη από τη Aselsan), αισθητήρα υπερύθρων όπως και συγκρότημα ηλεκτρο-οπτικών, δυνατότητα ηλεκτρονικής παρεμβολής και αυτοάμυνας, ικανότητα ταυτόχρονης παρακολούθησης εναέριων και επίγειων στόχων, και «περιμετρική, 360 μοιρών, ικανότητα επιχειρησιακής αντίληψης».
Το πρόγραμμα εξέλιξης τώρα προβλέπει την παρουσίαση του πρώτου πρωτοτύπου το 2023, την παραγωγή του πρώτου αεροσκάφους το 2025 (Block 0), την πρώτη πτήση το 2026 και την επιχειρησιακή ανάπτυξη από το 2029 και μετά (ως Block 1) ενώ η μαζική παραγωγή θα γίνει μεταξύ 2034 και 2040.