Μόλις 53 ευρώ ήταν η ημερήσια δαπάνη των Ρουμάνων τουριστών που ήρθαν πέρσι στην Ελλάδα (με μέση κατά κεφαλήν δαπάνη στα 324 ευρώ και 6,1 ημέρες μέση διάρκεια παραμονής). Των Σέρβων επισκεπτών ήταν ακόμη χαμηλότερη, στα 43 ευρώ ημερησίως (344 η μέση κατά κεφαλήν δαπάνη και 8 ημέρες η μέση διάρκεια παραμονής), όπως και των τουριστών από τη Βουλγαρία (38 ευρώ η ημερήσια δαπάνη, 101 ευρώ μέση κατά κεφαλήν δαπάνη και 2,3 ημέρες παραμονή). Οι Αλβανοί επισκέπτες ξόδεψαν τη χρονιά που πέρασε 69 ευρώ ημερησίως κατά μέσο όρο και από τη Βόρεια Μακεδονία 48 ευρώ.
Τα στοιχεία αυτά περιέχονται στη νέα μελέτη του ΙΝΣΕΤΕ για τις προοπτικές του εισερχόμενου οδικού τουρισμού στην Ελλάδα το 2019, δείχνοντας τη χαμηλή κατανάλωση των επισκεπτών που έρχονται οδικώς από τις Βαλκανικές χώρες. Εξαίρεση αποτελούν μόνο οι Τούρκοι επισκέπτες με ημερήσια δαπάνη στα 97 ευρώ.
Σημειώνεται πως πέρσι σύμφωνα με τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος, η μέση δαπάνη ανά ταξίδι συνολικά για τον εισερχόμενο τουρισμό ήταν 486 ευρώ, η δαπάνη ανά διανυκτέρευση 70 ευρώ, ενώ η μέση διάρκεια παραμονής διαμορφώθηκε στις 7 διανυκτερεύσεις. Τα έσοδα αντίστοιχα σύμφωνα με την ΤτΕ άγγιξαν τα 15,6 δισ. ευρώ, χωρίς να υπολογίζεται η κρουαζιέρα.
Όπως αναφέρεται στη μελέτη του ΙΝΣΕΤΕ, ο αριθμός των ταξιδιωτών που προσήλθε οδικώς στην χώρα μας το 2018, ανήλθε σε 8,8 εκατ., που αντιστοιχεί στο 29% από τα 30,3 εκατ. εισερχόμενους ταξιδιώτες συνολικά (πλην κρουαζιέρας). Η μελέτη τονίζει ακόμη ένα χαρακτηριστικό των τουριστών που έρχονται οδικώς στη χώρα μας είναι η δυνατότητα που έχουν να αλλάξουν ή να επιλέξουν προορισμό την τελευταία στιγμή, χωρίς να τους απασχολούν ακυρωτικά κόστη όπως με τα αεροπορικά εισιτήρια. Ως εκ τούτου, το οικονομικό κλίμα που επικρατεί στις αντίστοιχες αγορές, είναι καθοριστικό για τις επιλογές διακοπών που θα κάνουν οι κάτοικοί τους.
Σύμφωνα επίσης με τη μελέτη, η φετινή υστέρηση που καταγράφει η ζήτηση από το εξωτερικό, που φάνηκε και στον αριθμό των προκρατήσεων από τις αεροπορικές εταιρείες και που αναμένεται να επηρεάσει και το καλάθι των εσόδων, παρατηρείται και στους επισκέπτες που φθάνουν οδικώς.
Οι οδικές αφίξεις κατά το πρώτο εξάμηνο παρουσιάζουν υστέρηση όλους τους μήνες. Η συνολική μείωση ανέρχεται σε 536 χιλιάδες ή 12% σε σχέση με το πρώτο εξάμηνο του 2018. Η εικόνα, όπως επισημαίνεται, δεν είναι ενιαία, και υπάρχουν διαφοροποιήσεις ανά χώρα και μεθοριακό σταθμό που καταγράφονται οι διελεύσεις των επισκεπτών. Για παράδειγμα, οι αφίξεις από την Αλβανία έχουν επανέλθει από τον Μάιο σε θετικούς ρυθμούς, ενώ από τη Βουλγαρία υπάρχει σταθερά αρνητική διψήφια μεταβολή από την αρχή του έτους.
Αναφορικά με τη θέση της Ελλάδας στον εξερχόμενο τουρισμό των εξεταζόμενων αγορών το 2017, επισημαίνεται ότι σε όλες βρίσκεται στην 1η θέση των κυριότερων τουριστικών προορισμών, με εξαίρεση την αγορά της Ρουμανίας όπου έχει την 2η θέση μετά την Ουγγαρία, διατηρώντας τις θέσεις που είχε και το 2016. Η εικόνα είναι παρόμοια όσον αφορά στους Μεσογειακούς προορισμούς, με την Ελλάδα να βρίσκεται σε όλες τις αγορές στην 1η θέση των κυριότερων προορισμών.