Αποχωρούν μία-μία οι ξένες εταιρίες από το διαγωνισμό για το έργο του τραμ που έχει ως στόχο την εξυπηρέτηση των παράνομων εποικισμών στην κατεχόμενη Ανατολική Ιερουσαλήμ και την εδραίωση της επίσης παράνομης προσάρτησής της. Ένα έργο που αντιβαίνει στο διεθνές δίκαιο και το οποίο διεκδικεί και κοινοπραξία με τη ΣΤΑΣΥ και την ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ.
Όπως γράφει η Electronic Intifada, η γαλλική εταιρία Alstom σκοπεύει να αποχωρήσει από σχετική κοινοπραξία που διεκδικεί το έργο, και γι’ αυτό δύο ισραηλινές εταιρίες της ίδιας κοινοπραξίας, οι Dan και Electra, ζήτησαν την Κυριακή από τον ισραηλινό Πρωθυπουργό Νετανιάχου να παρατείνει την προθεσμία υποβολής των φακέλων.
«Την Παρασκευή λάβαμε με έκπληξη την επίσημη άποψη της Alstom, η οποία πρακτικά εμποδίζει την Electra και την Dan να μπορέσουν να υποβάλουν υποψηφιότητα για το διαγωνισμό, καθώς η προθεσμία λήγει αύριο», αναφέρει η επιστολή. «Αυτή η θέση βασίζεται αποκλειστικά στην ισραηλινο-παλαιστινιακή σύγκρουση, και το σημείο αφετηρίας που παρουσιάστηκε στην Electra και στην Dan είναι ότι ο διαγωνισμός και η εφαρμογή του πρότζεκτ κατά τα φαινόμενα είναι ή εν δυνάμει μπορούν να γίνουν επιβλαβή για τα ανθρώπινα δικαιώματα. […] Επιπλέον, η Alstom ισχυρίζεται ότι η συμμετοχή της αντίκειται στη γαλλική νομοθεσία».
Η Γαλλία, παρά τις πολύ φιλο-ισραηλινές της πολιτικές, ωστόσο προειδοποιεί τις εταιρίες να μην κάνουν μπίζνες στους εποικισμούς. Το γαλλικό Υπουργείο Εξωτερικών λέει ότι το εμπόριο και οι επιχειρηματικές δραστηριότητες «με ή που ωφελούν τους εποικισμούς συνεπάγεται νομικούς και οικονομικούς κινδύνους που συνδέονται με το γεγονός ότι οι ισραηλινοί εποικισμοί, κατά το διεθνές δίκαιο, είναι χτισμένοι σε κατεχόμενα εδάφη και δεν αναγνωρίζονται ως μέρος του Ισραήλ».
Αποχώρηση της κοινοπραξίας των Bombardier και Macquarie
Λίγες ημέρες νωρίτερα η Electronic Intifada είχε αποκαλύψει πως όχι απλώς η αυστραλιανή επενδυτική εταιρία Macquarie αλλά ολόκληρη η κοινοπραξία στην οποία συμμετέχει, μεταξύ άλλων, και ο καναδικός κολοσσός Bombardier αποχώρησαν από το διαγωνισμό.
Αποχώρηση της κοινοπραξίας των Citypass και Siemens
H CityPass, η οποία λειτουργεί την ήδη υπάρχουσα κόκκινη γραμμή του τραμ, σχεδίαζε να συμμετάσχει στον διαγωνισμό σε μια κοινοπραξία μαζί με την γερμανική Siemens, την Connect Jerusalem (Light Train), και την Moscow Mosgortrans, αλλά αποσύρθηκε λόγω άνισης κατανομής των κινδύνων, όπως είπε.
Μάλιστα, σύμφωνα με την Jerusalem Post, η City Pass αποφάσισε όχι απλώς να μην συμμετάσχει στο διαγωνισμό για την νέα «μπλε» και τη νέα «πράσινη» γραμμή, αλλά να αποχωρήσει τελείως από το έργο και την Ιερουσαλήμ.
Παλιότερες αποχωρήσεις
Υπενθυμίζεται ότι στο παρελθόν η γαλλική Veolia μετά από εκτεταμένο διεθνές μποϊκοτάζ και επικρίσεις από φορείς του ΟΗΕ, είχε αναγκαστεί να εγκαταλείψει το τραμ της Ιερουσαλήμ. Ενώ πέρυσι, η επίσης γαλλική Systra που ανήκει στις κρατικές SNCF και RATP, είχε ανακοινώσει την «απόσυρσή της από την κόκκινη και μωβ γραμμή του ελαφριού σιδηροδρόμου της Ιερουσαλήμ», έπειτα από τη δημοσίευση μιας έκθεσης από οργανώσεις αλληλεγγύης, συνδικάτα και μη κυβερνητικές οργανώσεις, συμπεριλαμβανομένης της Διεθνούς Ομοσπονδίας Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων (FIDH) και της παλαιστινιακής οργάνωσης ανθρωπίνων δικαιωμάτων Al Haq, σχετικά με την ανάμιξη και τις ευθύνες 3 γαλλικών εταιριών (SYSTRA, Egis Rail, και βέβαια η Alstom), στα έργα επέκτασης του έργου του ελαφριού μετρό/τραμ της Ιερουσαλήμ.
Ποιες κοινοπραξίες μένουν
Σύμφωνα με την Globes, (πέρα από την κοινοπραξία των Dan και Electra, στην οποία πέραν από την Alstom που φαίνεται να αποχωρεί, συμμετέχει και η Moventia που λειτουργεί ελαφρύ σιδηρόδρομο στη Βαρκελώνη, και η οποία κοινοπραξία είναι άγνωστο τι θα απογίνει) στο διαγωνισμό συμμετέχουν:
- μία κοινοπραξία που αποτελείται από τις Shapir Civil and Marine Engineering, την CAF ως προμηθευτή του σιδηροδρομικού υλικού και την Superbus για τη λειτουργία. Ωστόσο, το συνδικάτο των εργαζομένων στην CAF, η οποία έχει την έδρα της στη Χώρα των Βάσκων, έχει αντιταχθεί στο έργο.
- μια κοινοπραξία όπου συμμετέχουν οι Shikun & Binui, Egged, η κινεζική CRRC, και η ισπανική εταιρία επενδύσεων Meridiam.
- Και βέβαια η κοινοπραξία στην οποία συμμετέχουν μεταξύ άλλων η ΣΤΑΣΥ και η ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ, και οι οποίες σύμφωνα με πρόσφατα ξένα δημοσιεύματα δεν είχαν ακόμα ξεκαθαρίσει τη θέση τους.
Συνεχίζονται οι κινητοποιήσεις και οι αντιδράσεις στην Ελλάδα
Τους τελευταίους μήνες έχει αναπτυχθεί ένα πλατύ κίνημα ενάντια στη συμμετοχή της ΣΤΑΣΥ και της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Έχουν πραγματοποιηθεί τουλάχιστον τρεις σχετικές κινητοποιήσεις, ενώ θέση εναντίον της ελληνικής συμμετοχής, έχουν πάρει, πέρα από πρωτοβουλίες αλληλεγγύης στην Παλαιστίνη, πλήθος οργανώσεων της αριστεράς, αλλά και συλλογικότητες από το χώρο της αυτονομίας καθώς και του αναρχικού χώρου, και πολλά συνδικάτα, συμπεριλαμβανομένου του Σωματείου Εργαζομένων Λειτουργίας Μετρό Αθηνών (ΣΕΛΜΑ), που αφορά την ίδια τη ΣΤΑΣΥ. Ενώ αντιδράσεις φαίνεται να υπάρχουν και από οργανώσεις ανθρωπίνων δικαιωμάτων.
*Πηγή: Déjà vu – info-war.gr