Ενώ ο εμφύλιος πόλεμος στη Λιβύη έχει φτάσει στην αποκορύφωσή του, ήδη οι Αμερικανοί προετοιμάζουν την επόμενη μέρα, υπογράφοντας συμφωνίες οικονομικής διείσδυσης στη χώρα.
Ιδιαίτερη σημασία έχει το γεγονός ότι οι συμφωνίες αυτές δεν υπογράφονται με τη διεθνώς αναγνωρισμένη Κυβέρνηση Εθνικής Ενότητας που εδρεύει στην Τρίπολη, αλλά με τον επικεφαλής του αντικυβερνητικού Λιβυκού Εθνικού Στρατού στρατηγό Χαλίφα Χάφταρ.
Στο πλαίσιο αυτής της δραστηριότητας οι αρχές της ελεγχόμενης από τον Χάφταρ ανατολικής Λιβύης και η αμερικανική εταιρεία Guidry Group ετοιμάζονται να οριστικοποιήσουν διμερή συμφωνία για την κατασκευή μεγάλου λιμανιού στη Σούσα.
Οι συνομιλίες για την κατασκευή του λιμένα στη Σούσα – μια μάλλον σπάνια επένδυση στη χώρα, όπου επικρατεί χάος από το 2011 και την ανατροπή του καθεστώτος του Μουάμαρ Καντάφι με εξέγερση που υποστηρίχθηκε από το NATO — διαρκούν περίπου ένα χρόνο.
Ο όμιλος Γκίντρι και οι αρχές της Λιβύης «υπέγραψαν επίσημα τη 13η Μαΐου τη συμφωνία παραχώρησης για την ανάπτυξη λιμένα βαθέος ύδατος πολλαπλών χρήσεων στη Σούσα», ενημέρωσε η εταιρεία σε ανακοίνωσή της που εστάλη στο πρακτορείο ειδήσεων Reuters.
Τα επόμενα βήματα του σχεδίου αφορούν βασικά την κάλυψη των «τεχνικών, οικονομικών, επιχειρησιακών και εμπορικών προϋποθέσεων», σύμφωνα με την ανακοίνωση.
«Βρισκόμαστε στο τελικό στάδιο»
Ο Σαλά Ελχάσι, επικεφαλής του οργανισμού λιμένων της κυβέρνησης της ανατολικής Λιβύης, σημείωσε από την πλευρά του ότι δεν έχει ακόμη υπογραφεί οριστική συμφωνία, ωστόσο πρόσθεσε πως έχει ολοκληρωθεί το 90% του έργου που απαιτείται γι’ αυτό.
«Βρισκόμαστε στο τελικό στάδιο της συμφωνίας (…) εξετάζουμε τις λεπτομέρειές της», εξήγησε.
Καμιά από τις δύο πλευρές δεν θέλησε να υπεισέλθει σε περισσότερες λεπτομέρειες. Τον Φεβρουάριο, αμφότερες εκτιμούσαν ότι το έργο θα έχει κόστος 1,5 δισ. δολαρίων.
Εάν υπογραφεί οριστική συμφωνία, θα πρόκειται για απροσδόκητη επιτυχία της παράλληλης κυβέρνησης στην ανατολική Λιβύη, που δεν διαθέτει διεθνή αναγνώριση.
Το λιμάνι της Σούσας θα μετατραπεί, εάν προχωρήσει το έργο, στη σημαντικότερη πύλη εισόδου αγαθών στη Λιβύη, καθώς ένα λιμάνι βάθους 40 μέτρων θα επέτρεπε τη φόρτωση και την εκφόρτωση εμπορευμάτων που προορίζονται για άλλες πόλεις.
Το λιμάνι υποτίθεται ότι θα εξυπηρετεί ολόκληρη τη Λιβύη.
Ο όμιλος Γκίντρι διαβεβαίωσε ότι βρίσκεται «πολύ κοντά» στη σύναψη συμφωνίας χρηματοδότησης για την έναρξη του έργου.
Εμπόδιο για το έργο αποτελεί ο κίνδυνος να βλάψει αρχαιολογικούς χώρους.
Η Σούσα και το νυσταλέο λιμάνι της, απ’ όπου αποπλέουν κυρίως αλιευτικά σκάφη, βρίσκεται σε μικρή απόσταση από αρχαίους ναούς και αρχαιολογικούς χώρους στον βυθό της θάλασσας, αλλά και την Κυρήνη, ελληνική αποικία στην αρχαιότητα.