Το 84,1% των εμπορικών καταστημάτων της πρωτεύουσας είχαν μεγάλη πτώση τζίρου, φέτος το Μάιο, σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2019.
Αυτό το δυσάρεστο συμπέρασμα προκύπτει από έρευνα του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών, που πραγματοποιήθηκε το Μάιο του 2021, με σκοπό να καταγράψει την πραγματική κατάσταση της αγοράς την πρώτη περίοδο της επαναλειτουργίας της.
Εκτίμηση του συλλόγου είναι ότι η ελαχιστοποίηση της χρήσης των μέσων μαζικής μεταφοράς ως μέτρο προστασίας από τον κοροναϊό και η έλλειψη τουρισμού, έχουν ως αποτέλεσμα η πτώση του τζίρου στο κέντρο της Αθήνας να είναι πολύ μεγαλύτερη από τις περιφερειακές αγορές, ενώ ειδικά η παραδοσιακή αγορά της Πλάκας και του Μοναστηρακίου, όπου δραστηριοποιούνται εμπορικές επιχειρήσεις που απευθύνονται αποκλειστικά στον εισερχόμενο τουρισμό, αντιμετωπίζουν κάθετη πτώση τζίρου.
Το δείγμα της έρευνας αποτελείται από 225 καταστήματα.
Τα καταστήματα που έλαβαν μέρος στην έρευνα ανήκουν στις κάτωθι κατηγορίες και κατανέμονται ως εξής:
- 71,6% Ένδυση – Υπόδηση – Αξεσουάρ
- 4,8% Είδη οικιακής χρήσης – Είδη δώρων – Λευκά είδη – Υφάσματα
- 1,8% Κοσμήματα – Ρολόγια – Μπιζού
- 11,6% Εμπορικά καταστήματα Τουριστικής περιοχής
- 10,2% Λοιπά είδη (Καλλυντικά – έπιπλα – ανταλλακτικά κλπ)
Η έρευνα πραγματοποιήθηκε στις εξής περιοχές:
- Κέντρο Αθήνας, που περιλαμβάνει τις περιοχές: Εμπορικό Τρίγωνο & Ερμού, Κολωνάκι, Ομόνοια, Κάνιγγος, Πατησίων έως την Λ. Αλεξάνδρας.
- Τουριστική περιοχή: Πλάκα, Μοναστηράκι, Θησείο, Ψυρρή. Είναι η περιοχή που αποτελεί την Παραδοσιακή – αμιγώς τουριστική αγορά της Αθήνας και τα εμπορικά καταστήματα της «Παλιάς πόλης της Αθήνας» στηρίζονται αποκλειστικά στον εισερχόμενο τουρισμό.
- Περιφερειακές αγορές Δ. Αθηναίων: Πατησίων – Αχαρνών – Κυψέλη – Παγκράτι – Ιλίσια – Αμπελόκηποι κ.λπ.
- Εμπορικές περιοχές εκτός Δ. Αθηναίων: Περιλαμβάνονται εμπορικές περιοχές σε κοντινούς δήμους, όπου δραστηριοποιούνται μέλη του Ε.Σ.Α, όπως είναι ο Βύρωνας, του Ζωγράφου, η Καλλιθέα, η Ν. Σμύρνη, το Γαλάτσι κλπ. Επίσης σε αυτή την ενότητα περιλαμβάνονται και καταστήματα που λειτουργούν στα Μall (15 συνολικά).
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα:
- 37,8% των ερωτηθέντων, έχουν κατάστημα στο Κέντρο της Αθήνας.
- 12,0% των ερωτηθέντων, έχουν κατάστημα στη Τουριστική περιοχή.
- 17,3% των ερωτηθέντων, έχουν κατάστημα στις Περιφερειακές αγορές του Δ. Αθηναίων.
- 32,9% των ερωτηθέντων, έχουν κατάστημα σε Εμπορικές περιοχές εκτός Δ. Αθηναίων.
Οι πωλήσεις το Μάιο του 2021 σε σύγκριση με το Μάιο του 2019:
Αυξήθηκαν από 51% και πάνω απάντησε το 0,0%
Αυξήθηκαν από 31%-50% απάντησε το 0,0%
Αυξήθηκαν από 16%-30% απάντησε το 4,4%
Αυξήθηκαν έως 15% απάντησε το 4,4%
Στα ίδια επίπεδα απάντησε το 6,2%
Μειώθηκαν έως 15% απάντησε το 10,2%
Μειώθηκαν από 16%-30% απάντησε το 18,7%
Μειώθηκαν από 31%-50% απάντησε το 31,6%
Μειώθηκαν από 51% και κάτω απάντησε το 23,6%
Δεν λειτουργούσε το κατάστημα το 2019 απάντησε το 0,9%
Δεν ξέρω δεν απαντώ, απάντησε το 0,0%
- Οι πωλήσεις, το Μάιο του 2021 σε σύγκριση με τον Μάιο του 2019, δείχνουν ότι η πλειοψηφία 84,1% δηλώνει πτώση τζίρου.
- Πτώση τζίρου κάτω από 30% δηλώνει το 55,2% των ερωτηθέντων.
- Ελάχιστοι, της τάξης του 8,8%, δήλωσαν αύξηση τζίρου και αυτό οφείλεται στην ίδρυση νέων υποκαταστημάτων το 2021.
Οι πωλήσεις το Μάιο του 2021 σε σύγκριση με το Μάιο του 2020:
Αυξήθηκαν από 51% και πάνω, απάντησε το 2,7%
Αυξήθηκαν από 31%-50% απάντησε το 2,2%
Αυξήθηκαν από 16%-30% απάντησε το 4,4%
Αυξήθηκαν έως 15% απάντησε το 24,9%
Στα ίδια επίπεδα απάντησε το 16,0%
Μειώθηκαν έως 15% απάντησε το 8,4%
Μειώθηκαν από 16%-30% απάντησε το 23,6%
Μειώθηκαν από 31%-50% απάντησε το 10,2%
Μειώθηκαν από 51% και κάτω απάντησε το 3,1%
Δεν λειτουργούσε το κατάστημα το 2019 απάντησε το 0,9%
Δεν ξέρω δεν απαντώ, απάντησε το 3,6%
Λιγότεροι από τους μισούς (45,3%) δήλωσαν πτώση του τζίρου το Μάϊο του 2021 σε σύγκριση με τον Μάιο του 2020.
Το ενθαρρυντικό είναι ότι ένας στους τέσσερεις (24,9%) πέτυχε αύξηση έως 15% το Μάϊο του 2021 σε σύγκριση με το Μάϊο του 2020.
Περισσότεροι από τους μισούς (50,2%) είχαν ίδια αποτελέσματα με τον περσινό Μάιο ή δήλωσαν αυξημένο τζίρο.
Οι πωλήσεις του πρώτου πενταμήνου του 2021, σε σύγκριση με το αντίστοιχο του 2020:
Αυξήθηκαν από 51% και πάνω, απάντησε το 0,9%
Αυξήθηκαν από 31 – 50% απάντησε το 0,0%
Αυξήθηκαν από 16 – 30% απάντησε το 1,4%
Αυξήθηκαν έως 15% απάντησε το 9,3%
Στα ίδια επίπεδα απάντησε το 13,3%
Μειώθηκαν έως 15% απάντησε το 12,9%
Μειώθηκαν από 16 – 30% απάντησε το 21,3%
Μειώθηκαν από 31 – 50% απάντησε το 16,9%
Μειώθηκαν από 51% και κάτω απάντησε το 16,9%
Δεν λειτουργούσε το κατάστημα το 2019 απάντησε το 0,4%
Δεν ξέρω δεν απαντώ, απάντησε το 6,7%
- Το 68% των ερωτηθέντων κατέγραψαν πτώση τζίρου.
- Μόνο σχεδόν ένας στους 10 (11,6%) πέτυχε αύξηση τζίρου στο Α’ πεντάμηνο του 2021.
Καφούνης: Ανοίξαμε αλλά δεν τελειώσαμε
Με αφορμή την έρευνα, ο πρόεδρος του ΕΣΑ, Σταύρος Καφούνης, δήλωσε:
«Η επαναλειτουργία της αγοράς σε καθεστώς χαμηλών τζίρων και η διαπίστωση ότι χρειάζεται πολύς χρόνος ακόμα, για να επανέλθουμε στους ρυθμούς του 2019 έχοντας βελτιωμένη ρευστότητα, δείχνει ότι οι εμπορικές επιχειρήσεις χρειάζονται ακόμα στοχευμένη στήριξη για να καλυφθεί «το βουνό των υποχρεώσεων» που μεταφέρθηκαν από την περίοδο της πανδημίας στο εγγύς μέλλον.
Είναι απαραίτητο οι επιχειρήσεις να λειτουργήσουν έως το τέλος του έτους με μειωμένες δαπάνες και να έχουν τη δυνατότητα μίας γενναίας ρύθμισης των συνολικών οφειλών τους, με παράλληλη διατήρηση του μέτρου της υποχρεωτικής μείωσης των ενοικίων για ένα ακόμα εξάμηνο και στοχευμένη στήριξη του λιανεμπορίου, με τη δημιουργία ενός ειδικού προγράμματος ΕΣΠΑ, ακολουθώντας το παράδειγμα της στήριξης του κλάδου της εστίασης».