Έχει κυριαρχήσει στην επικαιρότητα τις τελευταίες ημέρες, το θέμα της πετρελαιοκηλίδας. Ένα πολύ σημαντικό πρόβλημα το οποίο επηρεάζει ολόκληρη την Αττική, όχι μόνο για την ρύπανση των ακτών της αλλά και για το γεγονός ότι εγκυμονεί τεράστιους κινδύνους για την δημόσια υγεία και την διατροφική αλυσίδα.
Το ζήτημα ανέδειξε για άλλη μία φορά, τις τεράστιες ευθύνες της πολιτικής ηγεσίας και του ίδιου του υπουργού Παναγιώτη Κουρουμπλή, ο οποίος μάλιστα δήλωσε τις πρώτες ημέρες ότι δεν υπάρχει πρόβλημα και κάλεσε τον κόσμο να κάνει μπάνιο, ακολουθώντας την γνωστή τακτική: «Εάν υποβαθμίσεις ένα πρόβλημα, εξαφανίζεις και τις δικές σου υποχρεώσεις και ευθύνες».
Η οξύτητα του προβλήματος αναδείχθηκε τέσσερις ημέρες μετά το συμβάν, όταν το πετρέλαιο έφτασε στις ακτές της Γλυφάδας και υπήρξαν οι αντιδράσεις των κατοίκων και οι μηνυτήριες αναφορές των δημάρχων.
Από τότε παρακολουθούμε μία προσπάθεια «κουκουλώματος» από την πλευρά της Κυβέρνησης, με προτάσεις που οδηγούν σε συγκάλυψη (ο πρωθυπουργός ακόμη και στην πρόσφατη συζήτηση στη Βουλή, κάλυψε πλήρως τον κ. Κουρουπλή) και όχι σε αντιμετώπιση του προβλήματος καθώς και ένα επικοινωνιακό «show» από πλευράς αξιωματικής αντιπολίτευσης, που οδηγεί σε γελοιότητες.
Είναι χαρακτηριστικές οι αντιπαραθέσεις του Άδωνι Γεωργιάδη με τον Πάνο Καμμένο για «κότερα και Porsche» και βεβαίως η προσπάθεια και από τους δύο (Κυβέρνηση και αξιωματική αντιπολίτευση) να αποκρύψουν το ουσιαστικό πρόβλημα που δεν είναι άλλο από την ρύπανση του περιβάλλοντος.
α) Η πραγματικότητα είναι ότι στην Ελλάδα, από την Κρήτη μέχρι την Αλεξανδρούπολη, εκτελούν αποστολές εφοδιασμού, μικρά γερασμένα τάνκερ, (45 και 55 ετών), «σαπάκια» τα οποία δεν ανταποκρίνονται στις σύγχρονες προδιαγραφές και τις οδηγίες ασφάλειας της ΕΕ, αλλά λειτουργούν με παρατάσεις πιστοποιητικών αξιοπλοΐας.
β) Επίσης η πραγματικότητα είναι ότι ο συγκεκριμένος πλοιοκτήτης, ο οποίος είχε προφυλακιστεί για πρώτη φορά το 1991 για λαθρεμπόριο καυσίμων και έχει συλληφθεί και άλλες φορές, κατορθώνει κάθε φορά να απαλλάσσεται και να προμηθεύεται άδειες εμπορίας και διακίνησης καυσίμων.
γ) Πίσω από περιπτώσεις σαν κι αυτή του συγκεκριμένου, είναι γνωστό και συζητείται παντού πως υπάρχουν «άλλοι» -μεγαλύτεροι διακινητές, οι οποίοι βρίσκονται πάντα στο απυρόβλητο κι εξασφαλίζουν προστασία στις «βιτρίνες» τους.
δ) Τα «σαπάκια» αυτά πλέουν ανενόχλητα στις θάλασσες μας, ενώ στην πραγματικότητα αποτελούν «περιβαλλοντολογικές βόμβες». Φυσικά, για να μπορεί να επιτευχθεί αυτό, φαίνεται να υπάρχει ένα «δίκτυο» από το ίδιο το Υπουργείο Ναυτιλίας, για συνενοχή και αλληλοκάλυψη.
ε) Το μέγεθος του προβλήματος αναδείχθηκε από την ακινητοποίηση του πλοίου «LASSEA» για την διενέργεια ελέγχου στο εσωτερικό του. Στο πλοίο εν τέλει βρέθηκαν παράνομα καύσιμα και ακολούθησε η σύλληψη των υπευθύνων του πληρώματος.
Σημειώνεται ότι το συγκεκριμένο πλοίο είχε αναλάβει την απορρύπανση του Σαρωνικού από το ναυάγιο του «Αγία Ζώνη ΙΙ». Δηλαδή, το πλοίο που επιχείρησε την απορρύπανση, έκανε και το ίδιο λαθρεμπόριο καυσίμων και εν τέλει κατασχέθηκε από τις λιμενικές αρχές.
Αντιλαμβανόμαστε δηλαδή την έκταση της λαθρεμπορίας καυσίμων στη χώρα. Το πραγματικό θέμα όμως είναι, τι μέτρα πρέπει να ληφθούν.
Μέχρι τώρα, οι προτάσεις που έχουν γίνει, όχι μόνο είναι απαράδεκτες αλλά θα οδηγήσουν με βεβαιότητα στην διόγκωση του προβλήματος.
Ο Πρωθυπουργός πρότεινε την αφαίρεση αρμοδιοτήτων από το Σώμα Επιθεωρητών Ασφαλείας Πλοίων και τη μεταφορά τους στον «Ελληνικό Νηογνώμονα» ο οποίος είναι ιδιωτική εταιρεία και βαρύνεται ήδη με πολλά «αμαρτήματα» του παρελθόντος.
Μην ξεχνάμε πως τόσο το «Express Σάμινα» όσο και «Δύστος», είχαν πάρει πιστοποιητικό αξιοπλοΐας από τον «Ελληνικό Νηογνώμονα» μία εβδομάδα πριν βυθιστούν, οδηγώντας στον θάνατο 85 και 20 επιβάτες, αντίστοιχα.
Το σωστό είναι να υπάρχει δημόσιος φορέας νηογνώμονα, που να πιστοποιεί κατόπιν ελέγχων, την ασφάλεια και το αξιόπλοο των πλοίων.
Ο κ. Μητσοτάκης, από την άλλη πλευρά, δεν έκανε προτάσεις για το συγκεκριμένο ζήτημα. Παρόλα αυτά μέσα στις συνολικές προτάσεις που ανακοίνωσε ως πρόγραμμα στην Θεσσαλονίκη, αναφέρθηκε στην απλοποίηση της διαδικασίας αδειοδότησης με την πρωτοφανή πρόταση για την «αντιστροφή του βάρους της απόδειξης της συμμόρφωσης», από τον ιδιώτη στο κράτος. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι ο ιδιώτης δεν υποχρεούται να αποδείξει τη συμμόρφωση με τον νόμο και την τήρηση των απαραίτητων προϋποθέσεων και πρέπει το κράτος να συμμορφώνεται προς τον ιδιώτη.
Με λίγα λόγια δεν έχει κανένα δικαίωμα παραδείγματος χάρη το ΚΑΣ (Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο) να εκφράσει αντιρρήσεις για πιθανή καταστροφή αρχαιοτήτων. Ούτε οποιαδήποτε άλλη υπηρεσία, να θέσει προϋποθέσεις παραδείγματος χάρη για προστασία του περιβάλλοντος.
Είπε συγκεκριμένα ότι σε περίπτωση καθυστέρησης έκδοσης αδειών (λόγω μη τήρησης της νομοθεσίας ουσιαστικά…) θα αναλαμβάνει την ευθύνη ο Υπουργός να δίνει άδειες και να υπογράφει το οτιδήποτε. Δηλαδή ο ιδιώτης δεν θα υπόκειται σε κανέναν έλεγχο!
Ο κ. Μητσοτάκης καταργεί με αυτόν τον τρόπο και το Σύνταγμα και τους νόμους, όλα προς όφελος των ιδιωτών. Αυτά δεν συμβαίνουν σε καμία πολιτισμένη χώρα. Συμβαίνουν όμως εδώ… Καταστρέφουμε το σύμπαν, αποχαρακτηρίζουμε κατά βούλησιν…
Ζούμε σε μία χώρα που στο όνομα της ανάπτυξης και προς όφελος του κεφαλαίου, ξεπουλιούνται τα πάντα. Οι συνέπειες της έλλειψης ελέγχων, αποδεικνύονται σε περιπτώσεις σαν και την περίπτωση της πετρελαιοκηλίδας. Εάν τα πράγματα συνεχιστούν με τις προτάσεις που γίνονται, όχι μόνο της Κυβέρνησης αλλά και της αξιωματικής αντιπολίτευσης, τότε σημαίνει ότι οδηγούμαστε με μαθηματική ακρίβεια και στο ξεπούλημα του δημόσιου πλούτου και στην καταστροφή του περιβάλλοντος αυτού του τόπου.
Ας αντισταθούμε!
Πηγή: κυριακάτικη εφημερίδα Kontranews (24/9/2017)