Κινητικότητα για τον αμερικάνικο σταθμό LNG στην Αλεξανδρούπολη. Κίνδυνοι για πόλη

1686
Αλεξανδρούπολη

Μέσα στο πρώτο 15νθήμερο του Σεπτεμβρίου προγραμματίζει η Gastrade να πραγματοποιήσει το market test για τη δέσμευση χωρητικότητας στον πλωτό σταθμό υποδοχής, προσωρινής αποθήκευσης και αεριοποίησης (FSRU) υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG), τον οποίο σχεδιάζει η εταιρεία να εγκαταστήσει ανοιχτά της Αλεξανδρούπολης. Παράλληλα η Gastrade, στην οποία συμμετέχουν ο όμιλος Κοπελούζου με 80% και η Gaslog του Παναγιώτη Λιβανού με 20%, βρίσκεται σε προχωρημένες συζητήσεις με έναν αρκετά μεγάλο αριθμό σημαντικών διεθνών επιχειρήσεων του κλάδου, ώστε να βρεθεί η πέμπτη εταιρεία που θα εισέλθει στη μετοχική της σύνθεση, με δεδομένη τη δρομολογημένη είσοδο τόσο της ΔΕΠΑ όσο και της κρατικής εταιρείας ενέργειας της Βουλγαρίας ΒΕΗ (Bulgarian Energy Holdings), καθεμίας επίσης με 20%.

Οι παραπάνω κινήσεις εντάσσονται στον απώτερο στόχο για τη λήψη της τελικής επενδυτικής απόφασης (FID) για το έργο έως το τέλος του 2018. Απόφαση που θα ανοίξει τον δρόμο ώστε να αναπτυχθεί στη θαλάσσια περιοχή της Αλεξανδρούπολης ο πλωτός σταθμός, για να αποτελέσει την τέταρτη πύλη εισαγωγής φυσικού αερίου στη χώρα μας και μια νέα πύλη εισόδου στις αγορές της Νοτιοανατολικής και Κεντρικής Ευρώπης. Το τερματικό θα εγκατασταθεί 17,6 χλμ. νοτιοδυτικά του λιμένα της Αλεξανδρούπολης και μέσω ενός συστήματος υποθαλάσσιου και χερσαίου αγωγού θα συνδέεται στο εθνικό σύστημα (μεταφοράς) φυσικού αερίου. Θα διαθέτει αποθηκευτικούς χώρους 170.000 κυβικών μέτρων, καθώς και δυνατότητα παροχής φυσικού αερίου 6,1 δισ. κυβικών μέτρων ετησίως.

Το έργο εκτιμάται πως θα διασφαλίσει νέες ποσότητες φυσικού αερίου για την τροφοδοσία της ελληνικής και της περιφερειακής αγοράς της ΝΑ Ευρώπης, συμβάλλοντας ταυτόχρονα στη διεύρυνση των πηγών και των οδών προμήθειας φυσικού αερίου, στην προώθηση του ανταγωνισμού προς όφελος του τελικού καταναλωτή, στην ασφάλεια εφοδιασμού της Ελλάδας και των βαλκανικών χωρών. Παράλληλα, θα βελτιώσει την αξιοπιστία και την ευελιξία του εθνικού συστήματος φυσικού αερίου καθώς και των περιφερειακών και διευρωπαϊκών συστημάτων, ενώ θα ενισχύσει τους περιβαλλοντικούς στόχους της χώρας.

Στο πλαίσιο της τροφοδοσίας της ευρύτερης περιοχής, το τερματικό θεωρείται «συγχρονισμένο» με τον διασυνδετήριο αγωγό φυσικού αερίου Ελλάδας-Βουλγαρίας (IGB), ο οποίος θα συνδέσει το ελληνικό σύστημα μεταφοράς φυσικού αερίου με το βουλγαρικό, ξεκινώντας από την Κομοτηνή και καταλήγοντας στη Στάρα Ζαγόρα στη γειτονική χώρα. Έτσι, οι πρόσφατες εξελίξεις που «σφράγισαν» την έναρξη κατασκευής του IGB, όπως η συμφωνία με την ΕΤΕπ για τη χρηματοδότηση κατασκευής του αγωγού, καθιστούν ακόμη πιο ευοίωνες τις προοπτικές εμπορικής ανάπτυξης του FSRU.

 

Δώρο στον Κοπελούζο

 

Να σημειώσουμε ότι ο πλωτός σταθμός ανοικτά στην θαλάσσια περιοχή της Αλεξανδρούπουλης, στον βαθμό που θα έπρεπε να εγκατασταθεί, θα όφειλε να ήταν υπό δημόσια ιδιοκτησία και έλεγχο και να υπηρετούσε μια δημόσια στρατηγική στον χώρο του φυσικού αερίου.

Δυστυχώς, όμως, ο πλωτός αυτός σταθμός, δόθηκε ως ανεπίτρεπτο δώρο στον όμιλο Κοπελούζου, παρ’ όλο ότι, επιπλέον, θα κατασκευαστεί με κονδύλια της ΕΕ και της ΕΤΕπ.

Να υπογραμμίσουμε, επίσης, ότι από τον πλωτό αυτόν σταθμό προγραμματίζεται να διέρχεται κατά κύριο λόγο αμερικανικό σχιστολιθικό αέριο, προκειμένου να διαμορφωθεί ένα «ανταγωνιστικό» εργαλείο στο ρωσικό φυσικό αέριο.

Η Αλεξανδρούπολη προορίζεται ως ένας ενεργειακός, διαμετακομιστικός και στρατιωτικός σταθμός (βάση ελικοπτέρων κ.λπ.) για τα αμερικανικά συμφέροντα στην περιοχή και την Ευρώπη, πράγμα που φορτώνει με κινδύνους και όχληση την πόλη, χωρίς κανένα ανταποδοτικό όφελος.

Γ.Χ

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Παρακαλώ προσθέστε το σχόλιό σας
Παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας