Μ.Α.Ζ.Ι.: Η τηλεκπαίδευση δεν είναι εκπαίδευση…

Η τηλεκπαίδευση δεν είναι εκπαίδευση

Τη Δευτέρα 24/1/2022 οι εκπαιδευτικοί της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης από αρκετές περιοχές της Ελλάδας, κληθήκαμε να παράσχουμε όλοι ταυτόχρονα πρωινή τηλεκπαίδευση λόγω κακοκαιρίας.

Η  ΟΛΜΕ με προηγούμενες ανακοινώσεις της, υπενθυμίζει ότι οι εκπαιδευτικοί δεν είναι υποχρεωμένοι να χρησιμοποιούν τη δική τους υλικοτεχνική υποδομή για να κάνουν τηλεκπαίδευση στα υπό κατάληψη σχολεία. Τη Δευτέρα βρεθήκαμε όλοι σε μια πρωτόγνωρη κατάσταση.  Επικράτησε ένα χάος στην εκπαιδευτική κοινότητα, τόσο σε διευθυντές σχολείων όσο και σε διδακτικό προσωπικό, αφού πολλοί αναγκάστηκαν να μεταβούν στο σχολείο τους για παροχή τηλεκπαίδευσης με παρεχόμενο εξοπλισμό από την υπηρεσία τους. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα την έκθεσή τους σε κίνδυνο για τη σωματική τους ακεραιότητα λόγω δυσμενών καιρικών συνθηκών.

Το ζήτημα της τηλεκπαίδευσης δε μπορεί να αποτελεί αντικείμενο έκτακτων ανακοινώσεων του Υπουργείου ή των σωματείων μας, όπου δίνονται κατευθυντήριες γραμμές στους εκπαιδευτικούς οι οποίοι νιώθουν να παίζεται εις βάρος τους το παιχνίδι  «της γάτας που κυνηγάει την ουρά της».

Από τη μια το Υπουργείο αποφασίζει να γίνει τηλεκπαίδευση αδιαφορώντας για το αν οι εκπαιδευτικοί διαθέτουν τον κατάλληλο χώρο και την κατάλληλη υλικοτεχνική  υποδομή, παρακάμπτοντας την νόμιμη υποχρέωσή του να παρέχει στους εργαζόμενους το παραπάνω πλαίσιο εργασίας.

Από την άλλη οι ανακοινώσεις των σωματείων που δίνουν βάση μόνο στον τρόπο που μπορεί να διεξαχθεί η τηλεκπαίδευση, συντελούν στο να εγκλωβίζουν τους εκπαιδευτικούς σε μια προβληματική κατάσταση που δημιουργεί η ίδια η ύπαρξη της τηλεκπαίδευσης.

Ο ουσιώδης προβληματισμός ύστερα από δύο παρατεταμένα lockdowns με παροχή τηλεκπαίδευσης, με τόσες ψυχολογικές και σωματικές επιπτώσεις ειδικά στην ευαίσθητη ηλικία των παιδιών σε ανάπτυξη, σίγουρα δε μπορεί να είναι: «Από πού και με τι μέσα θα διεξαχθεί η τηλεκπαίδευση;».

Τα ουσιώδη ερωτήματα είναι:

  • Υποκαθιστά η τηλεκπαίδευση τη δια ζώσης εκπαίδευση;
  • Εξομαλύνει ή επιτείνει τελικά η παροχή τηλεκπαίδευσης τις κοινωνικές ανισότητες σε μια πραγματικότητα ποικίλης μορφωτικής, κοινωνικής και περιβαλλοντικής διαστρωμάτωσης με διαφορές επιπλέον ακόμα και στην ποιότητα των ψηφιακών και εκπαιδευτικών παροχών;

Όσον αφορά το πρώτο ερώτημα εκπαιδευτικοί, μαθητές και γονείς γνωρίζουν πολύ καλά την ακαταλληλότητα και αναποτελεσματικότητα της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης για τα παιδιά.

Σχετικά με το δεύτερο ερώτημα είναι ξεκάθαρο ότι η τηλεκπαίδευση οξύνει την κοινωνική ανισότητα διότι τα προβλήματα που ήδη αντιμετωπίζει κάθε οικογένεια (π.χ. πολυμελείς οικογένειες με λίγα δωμάτια, θόρυβος, κακής ποιότητας ή έλλειψη σύνδεσης, απουσία ηλεκτρικού ρεύματος κ.λ.π) εντείνονται την ίδια στιγμή που η κάθε οικογένεια καλείται να αντεπεξέλθει στις απαιτήσεις της τηλεκπαίδευσης.

Με την επιβολή της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, η κυβέρνηση και το ΥΠΑΙΘ  αποποιούνται την ευθύνη για σωστή διαχείριση και αντιμετώπιση κρίσεων. Η κυβέρνηση εμφανώς δείχνει την πλήρη και εσκεμμένη αδιαφορία της για την σχολική κοινότητα. Το αίτημα όλων για ολιγομελή τμήματα όχι μόνο δεν εισακούστηκε, αντιθέτως η κυβέρνηση ανακοίνωσε συγχωνεύσεις τμημάτων, δείχνοντας τις πραγματικές προθέσεις της. Η αντιπαιδαγωγική και αντιεκπαιδευτική τηλεκπαίδευση προωθείται ως πανάκεια για όλα τα προβλήματα που η ίδια η κυβέρνηση δημιουργεί.

Ειδικότητες εκπαιδευτικών που διδάσκουν εκτός προβλεπόμενων αναθέσεων σε κάποιες περιοχές της χώρας, ακατάλληλα σχολικά συγκροτήματα, ελλείψεις σε υλικοτεχνική υποδομή, ελλείψεις εκπαιδευτικού προσωπικού με αποτέλεσμα πολλοί μαθητές να μη διδάσκονται ακόμη και πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα. Και ενώ το ΥΠΑΙΘ  αδιαφορεί για  όλα τα παραπάνω χρονίζοντα προβλήματα, προβάλλει ως επιτακτική ανάγκη τη χρήση της τηλεκπαίδευσης για τις περιορισμένες μέρες των έκτακτων καιρικών συνθηκών.

Η εκτός πραγματικότητας αντίληψη των υπευθύνων του Υπουργείου φτάνει μέχρι το σημείο να μην αντιλαμβάνονται ότι οι έκτακτες καιρικές συνθήκες ενδεχομένως να δημιουργήσουν προβλήματα (π.χ. διακοπή ρεύματος) με αποτέλεσμα να μην μπορεί να εφαρμοστεί η τηλεκπαίδευση. Αντί λοιπόν η κυβέρνηση να ασχοληθεί με την απτή πραγματικότητα και να καλύψει βασικές ανάγκες των πολιτών, που δημιουργήθηκαν από την έκτακτη κατάσταση, δείχνει μια πρωτοφανή εμμονή στην ανάδειξη δήθεν αναγκών -που υποτίθεται- ότι θα καλυφθούν με ψηφιακά μέσα. Ακόμη και στις περιπτώσεις που η εκπαιδευτική διαδικασία εμποδίζεται λόγω πραγματικής έκτακτης ανάγκης όπως είναι η κακοκαιρία, δεν μπορεί με κανέναν τρόπο η τηλεκπαίδευση να θεωρείται κατάλληλη για τους μαθητές μας. Οι υπεύθυνοι του ΥΠΑΙΘ φαίνεται ότι δεν έχουν καμία γνώση για το τι σημαίνει εκπαιδευτική διαδικασία. Η ξαφνική αλλαγή στο περιβάλλον μάθησης των ανήλικων μαθητών μας αποτελεί εμπόδιο στην ομαλή ροή της μάθησης και μετατρέπει την ίδια την εκπαιδευτική διαδικασία σε απλή απασχόληση του μαθητικού δυναμικού, με αποτέλεσμα την ακόμη μεγαλύτερη απαξίωση του ρόλου του εκπαιδευτικού και παιδαγωγού, της ίδιας της εκπαιδευτικής διαδικασίας και των μαθητών μας. 

Σε μια εποχή που πληθώρα ερευνών κρούουν των κώδωνα του κινδύνου για την ομαλή  ψυχοσυναισθηματική ανάπτυξη των παιδιών μας λόγω της αυξανόμενης ενασχόλησής τους με ηλεκτρονικές συσκευές, σε μια εποχή που οι γονείς προσπαθούν να μειώσουν τις ώρες που τα παιδιά  τους βρίσκονται μπροστά σε μια οθόνη, το ίδιο το υπουργείο επιβάλλει στους μαθητές μας την πολύωρη προσήλωση σε μια οθόνη, χωρίς να ενδιαφέρεται για τις επιπτώσεις στην ψυχοσυναισθηματική τους ανάπτυξη.

Πλέον όλων αυτών των ουσιωδών προβληματισμών,  εφαρμογή της τηλεκπαίδευσης ήταν εξ’ αρχής τόσο προβληματική που εγείρει ζητήματα νομιμότητας και συνταγματικότητας, αφού:

  • Δεν υπήρξε ποτέ διαφάνεια και ανάρτηση των συμβάσεων του ΥΠΑΙΘ με την Cisco. Ακόμα και μέχρι σήμερα δεν έχει δημοσιοποιηθεί τίποτα στο «Διαύγεια». Επομένως, είναι ολοφάνερο ότι είμαστε «ακάλυπτοι» να χρησιμοποιήσουμε μια πλατφόρμα για την οποία δεν υπάρχει διαφάνεια στη σύμβασή της και στους όρους χρήσης της, άρα… μπάτε σκύλοι αλέστε!!
  • Ήταν εκτεθειμένα τα προσωπικά δεδομένα των εκπαιδευτικών, των

μαθητών και των οικογενειών τους από τη στιγμή που εξαναγκάστηκαν να συμμετέχουν σε μια ψηφιακή πλατφόρμα. Επιπλέον τα προσωπικά δεδομένα  των εκπαιδευτικών και μαθητών εμπορευματοποιήθηκαν και έγιναν βορά στα χέρια ιδιωτών, με στόχο τον πλουτισμό εις βάρος πολιτών που εξαναγκάζονταν σε ανέχεια εξ αιτίας των παρατεταμένων και «τυφλών» lockdowns. Είναι ήδη γνωστό ότι το  ΥΠΑΙΘ έχει λάβει τέσσερις επιπλήξεις από την Αρχή Προστασίας Δεδομένων και δεν έχει ακόμα συμμορφωθεί πλήρως. Ωστόσο η Αρχή Προστασίας Δεδομένων ανακοίνωσε στις 16.1.2022 ότι  «αντιμετωπίζονται οι ελλείψεις για τις οποίες είχε δοθεί προθεσμία δύο μηνών, ενώ βρίσκεται σε πορεία υλοποίησης η ικανοποίηση της τέταρτης επισήμανσης». Παρόλα αυτά η ΑΠΔ ολοκληρώνει την ανακοίνωσή της με την διευκρίνιση ότι η τηλεκπαίδευση «είναι συμβατή με τη βασική αποστολή του Κράτους», αν και δεν μας έχει γνωστοποιηθεί ο τρόπος που αντιμετωπίζονται τα παραπάνω ζητήματα προστασίας προσωπικών δεδομένων και φυσικά δεν έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία συμμόρφωσης. Αν και δεν κατανοούμε πλήρως τι σημαίνει συμμόρφωση όσον αφορά την εξαναγκαστική έκθεση των προσωπικών μας δεδομένων, η επιβολή της τηλεκπαίδευσης χωρίς να έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία συμμόρφωσης, εγείρει ερωτήματα νομιμότητας ως προς την εφαρμογή της.

  • Δεν ήταν ποτέ δωρεάν η χρήση της πλατφόρμας Ciscowebex. Η κ. Κεραμέως διατεινόταν ότι η πλατφόρμα ήταν δωρεάν, την ίδια στιγμή που απέκρυπτε ότι πλήρωσε εκατομμύρια για την σύναψη της σύμβασης.

Είναι λογικό επομένως να αναρωτιόμαστε όλοι:

Ήρθε τελικά η τηλεκπαίδευση για να λύσει προβλήματα ή δημιούργησε άλλα πιο σοβαρά;

Το  ΜΑΖΙ καλεί όλη την εκπαιδευτική κοινότητα και τα σωματεία μας (ΟΛΜΕ, ΔΟΕ):

  • να μη υποκύπτουν στο ψευτοδίλημμα «Από πού και πώς θα γίνει η τηλεκπαίδευση: από το σχολείο με δημόσιο εξοπλισμό ή από το σπίτι με ιδιωτικό εξοπλισμό». Τέτοια διλήμματα μας αποπροσανατολίζουν από τα πραγματικά και ουσιαστικά προβλήματα της εκπαίδευσης.
  • να απαιτήσουν να δοθούν τα πλήρη και ακριβή στοιχεία από την εταιρεία Cisco και το ΥΠΑΙΘ ως προς το ποια πρόσωπα θίχτηκαν, ποια δικαιώματά τους παραβιάστηκαν και πώς αποκαταστάθηκαν αυτές οι βλάβες ονομαστικά ως προς τα υποκείμενα,  ως προς το είδος της βλάβης και ως προς τον τρόπο αποκατάστασής της.
  • να αρνηθούμε σύσσωμοι την εφαρμογή της αντιεκπαιδευτικής και αντιπαιδαγωγικής τηλεκπαίδευσης υπό οποιεσδήποτε συνθήκες

Ζητάμε από την ΟΛΜΕ και ΔΟΕ να καλύψουν συνδικαλιστικά όλους τους εκπαιδευτικούς που επιλέγουν να αντιδράσουν στη νέα μη κανονικότητα που επιχειρείται να διαμορφωθεί μέσω της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης.

Εμείς οι εκπαιδευτικοί καλούμαστε να διασφαλίσουμετην εκπαίδευση των παιδιών μας από τα αρπακτικά που προσπαθούν να την υπονομεύσουν με όλους τους τρόπους (αξιολόγηση, τηλεκπαίδευση, γενική απαξίωση).

Τετάρτη 26 Ιανουαρίου 2022  

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Παρακαλώ προσθέστε το σχόλιό σας
Παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας