Η αγορά εργασίας βρίσκεται σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης εδώ κι ένα χρόνο κι όπως όλα δείχνουν αυτό το ιδιότυπο καθεστώς θα παραταθεί με τον έναν ή τον άλλο τρόπο τουλάχιστον για το πρώτο εξάμηνο του έτους.
Τα μέτρα στήριξης των επιχειρήσεων κινούνταν εξαρχής πάνω σε δύο άξονες: 1) την παροχή ρευστότητας 2) την προστασία των θέσεων εργασίας.
Κρίνοντας εκ του αποτελέσματος, η ανεργία συγκρατήθηκε κυρίως μέσω του «εργαλείου» των αναστολών συμβάσεων, ενώ και ο όρος διατήρησης των θέσεων απασχόλησης απ’ όσους εντάσσονται στην Επιστρεπτέα Προκαταβολή, συνέβαλε καθοριστικά. Αυτό δεν σημαίνει, όμως, ότι όλα είναι… αγγελικά καμωμένα. Αντιθέτως, πληθαίνουν οι καταγγελίες για εργοδοτικές αυθαιρεσίες, σε μια συγκυρία όπου οι έλεγχοι από την Επιθεώρηση Εργασίας θα έπρεπε να περισσότεροι, εντονότεροι και πάνω απ’ όλα στοχευμένοι.
«Βροχή» οι καταγγελίες για εκβιασμούς στον χώρο εργασίας
Οι καταγγελίες για εκβιασμούς σε εργαζόμενους, προκειμένου να επιστρέψουν το Δώρο Πάσχα και το Δώρο Χριστουγέννων, είναι μόνο η κορυφή του παγόβουνου. Νέες καταγγελίες από την Κρήτη και τον επισιτισμό ανοίγουν το μεγάλο κεφάλαιο των εργοδοτικών πιέσεων σε εργαζόμενους για οικειοθελείς αποχωρήσεις, δηλαδή για παραιτήσεις, καθώς τέτοιου είδους μείωση προσωπικού δεν απαγορεύεται ούτε από το πλαίσιο για τις αναστολές συμβάσεων ούτε από τους κανόνες της Επιστρεπτέας Προκαταβολής. «Βροχή» πέφτουν τις τελευταίες ημέρες οι καταγγελίες και από τη Μεσσηνία, για 10ωρη ή και 11ωρη εργασία, για άρνηση αδειών ειδικού σκοπού σε εργαζόμενες μητέρες, για «πάγωμα» δεδουλευμένων ρεπό, ακόμα και για αδήλωτη Κυριακάτικη εργασία.
Η… κορωνίδα των καταγγελιών, σχεδόν από την αρχή της κρίσης, αφορά στις μαϊμού τηλεργασίες. Πρόσφατα, ο καθηγητής Σαρηγιάννης σε εκδήλωση για το λιανεμπόριο είχε καταγγείλει ότι γνωρίζει περιπτώσεις εταιριών, οι οποίες ενώ έχουν δηλώσει το 50% του προσωπικού τους σε τηλεργασία– όπως άλλωστε ορίζει ο νόμος– υποχρεώνουν αυτούς τους εργαζόμενους να παρίστανται κανονικά στο χώρο εργασίας τους.
Μια ματιά, άλλωστε, στους γεμάτους δρόμους και στα στοιχεία που δείχνουν ότι η κυκλοφορία στις κεντρικές αρτηρίες είναι σχεδόν ίδια ή και αυξημένη σε σχέση με πέρσι, που δεν υπήρχε lockdown, αποδεικνύει ότι κάτι δεν πάει καλά με την τηλεργασία.
Οι καταγγελίες αφορούν κυρίως σε call centers, e-shops, ασφαλιστικές εταιρίες, επιχειρήσεις παροχής υπηρεσιών, ενώ κατά γενική ομολογία ο έλεγχος είναι εξαιρετικά δυσχερής, ενισχύοντας τα επιχειρήματα όσων ζητούν την επίσπευση θεσμοθέτησης και εφαρμογής της ηλεκτρονικής κάρτας εργασίας.