Εθνικό έγκλημα-πράξη “εσχάτης προδοσίας” η εκποίηση ΔΕΠΑ με πίτα 1 δις

1662
δεπα

Λίγο πριν από την έναρξη της «μάχης» για την καταλήστευση της πίτας του 1 δισ. ευρώ της ΔΕΠΑ στο φυσικό αέριο βρίσκονται πολυεθνικές εταιρείες και εγχώρια ενεργειακά τρωκτικά, καθώς σε περίπου 10 μέρες αναμένεται να προκηρυχθεί ο πρώτος από τους δύο διαγωνισμούς εκποίησης του κραταιού ελληνικού μονοπωλίου, που δίνει ετησίως υψηλά κέρδη στα δημόσια ταμεία και δυνατότητες εθνικού ενεργειακού σχεδιασμού και ασφάλειας της χώρας.

Πιο συγκεκριμένα, και μετά την ψήφιση του νόμου για τον εταιρικό μετασχηματισμό της δημόσιας επιχείρησης αερίου, αναμένεται μέχρι τις 15 Δεκεμβρίου να δημοσιευτεί από το ΤΑΙΠΕΔ η πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος για την εγκληματική πώληση του 100% (!) της ΔΕΠΑ Υποδομών και του 65% της ΔΕΠΑ Εμπορίας.

Το ποσοστό πώλησης της πρώτης εταιρείας προκύπτει από το 65% του Δημοσίου και το 35% των Ελληνικών Πετρελαίων (ο όμιλος δεν θα παραμείνει στην επιχείρηση), ενώ στη δεύτερη πωλητής είναι μόνο το Δημόσιο δίνοντας το 65%. Τα ΕΛΠΕ θα διατηρούν το 35% και θα διεκδικήσουν το υπόλοιπο μερίδιο (!) ως προίκα στον Λάτση.

Πολιτικοί και ενεργειακοί κύκλοι χαρακτήριζαν ως μέγα εθνικό ιστορικό έγκλημα σε βαθμό υποθήκευσης της οικονομικής ζωής και της ασφάλειας της χώρας το ξεπούλημα της κραταιάς ΔΕΠΑ, την ώρα μάλιστα που η Ελλάδα επιδιώκει και μπορεί να γίνει στρατηγικός κόμβος ειδικά στις ροές του φυσικού αερίου.

Η εκποίηση της ΔΕΠΑ μετά και την υποβάθμιση, διάλυση και σχεδιαζόμενη πώληση της ΔΕΗ, παραδίδει την ενεργειακή βάση της χώρας σε πολυεθνικές και εγχώρια τρωκτικά, κάτι που δεν συμβαίνει σε καμία ευρωπαϊκή χώρα.

Το τραγικό είναι ότι αυτή η βόμβα στα θεμέλια της χώρας τοποθετείται χωρίς να υπάρχει καμία πολιτική και κινηματική αντίδραση από πουθενά ούτε καν από αριστερές δυνάμεις οι οποίες θα έπρεπε να είχαν βγει στα κεραμίδια για κινήσεις εκποίησης που ισοδυναμούν με εθνική προδοσία.

Πηγές κάνουν λόγο για μεγάλο επενδυτικό ενδιαφέρον. Η αύξηση της κατανάλωσης φυσικού αερίου, όπως εκτιμάται για τα επόμενα 10 χρόνια μετά και την κυβερνητική απόφαση της απολιγνιτοποίησης, αποτελεί το δέλεαρ για τις επιχειρήσεις. Όπως επίσης και οι επεκτάσεις των δικτύων διανομής τα οποία προσφέρουν σταθερά και ρυθμιζόμενα έσοδα. Η ζήτηση, σύμφωνα με εκτιμήσεις παραγόντων της αγοράς, θα ανέβει στη δεκαετία κατά 1 έως 2,5 δισ. κυβικά μέτρα και συγκεκριμένα στα 8 δισ. από περίπου 6 δισ. κυβικά μέτρα σήμερα.

Αυτό σημαίνει σε συνδυασμό με τα μεγάλα διεθνή έργα διαμετακόμισης φυσικού αερίου ότι ανοίγει μία μεγάλη αγορά για κέρδη.

Το συγκεκριμένο καύσιμο θα είναι το κυρίαρχο στη μεταβατική περίοδο (2020-2030) της καθαρής ενέργειας καθώς μέχρι το 2028 θα έχουν κλείσει όλες οι λιγνιτικές μονάδες ηλεκτροπαραγωγής, ενώ στόχος της κυβέρνησης είναι έως το 2030 οι ΑΠΕ να αντιστοιχούν στο 35% της τελικής κατανάλωσης ενέργειας και πάνω από το 60% της ηλεκτροπαραγωγής.

Αλλά κι από φέτος η αλλαγή αυτή γίνεται όλο και πιο φανερή. Σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία της ΔΕΠΑ, η κατανάλωση φυσικού αερίου αναμένεται να κλείσει με αύξηση 15%. Να ανέλθει στις 60 τεραβατώρες από 52 το 2018. Κάτι που αποδίδεται στην έκρηξη των εισαγωγών φορτίων LNG. Το 2018 αντιστοιχούσαν στο 20% των ποσοτήτων και φέτος βρίσκονται στο 45%. Επιπλέον κατά το στέλεχος της ΔΕΠΑ το μερίδιο του φυσικού αερίου στην ηλεκτροπαραγωγή έχει ανέλθει στο 35% από 30% πέρυσι.

Το ενδιαφέρον για τις «δίδυμες» ΔΕΠΑ αναμένεται ισχυρό, με κύκλους της κυβέρνησης να μιλούν ακόμη και για ενδιαφέρον αντίστοιχο με εκείνο του Διεθνούς Αεροδρομίου Αθηνών.

ΔΕΠΑ ΥΠΟΔΟΜΩΝ

 Στους ενδιαφερόμενους για τη ΔΕΠΑ Υποδομών φέρονται η ιταλική Italgas και η γερμανική Ε.ΟΝ που έχει δραστηριότητα στο δίκτυο διανομής φυσικού αερίου. Υποψηφιότητες δεν αποκλείεται να υπάρχουν και από τους μετόχους του ΔΕΣΦΑ, όπως η βελγική Fluxys και η ισπανική Enagas.

Στη ΔΕΠΑ Υποδομών αναμένεται συνωστισμός ενδιαφερομένων με συμμετοχή και funds που επενδύουν στα δίκτυα λόγω των υψηλών αποδόσεων που προσφέρουν οι επενδύσεις.

Οι αποδόσεις επί των απασχολούμενων κεφαλαίων (WACC) στα δίκτυα διανομής αερίου κυμαίνονται περίπου στο 7% με 8%.

Η ΔΕΠΑ Υποδομών μετά την ψήφιση του νόμου του ΥΠΕΝ έχει υπό τη σκέπη της το 100% της Εταιρείας Διανομής Αερίου Αττικής, το 51% της ΕΔΑ Θεσσαλονίκης – Θεσσαλίας, το 100% της ΔΕΔΑ (Λοιπή Ελλάδα). Επίσης στην εταιρεία ανήκουν τα πάγια των δικτύων διανομής, το δίκτυο οπτικών ινών που ανήκει στην κυριότητα της ΔΕΠΑ Α.Ε., καθώς και τα δικαιώματα και υποχρεώσεις της ΔΕΠΑ Α.Ε. αναφορικά με την ανάπτυξη, τον σχεδιασμό και την υλοποίηση έργων υποδομής δικτύων διανομής συμπεριλαμβανομένων σχετικών έργων συμπιεσμένου φυσικού αερίου ή μικρής κλίμακας ΥΦΑ.

Οι τρεις εταιρείες διανομής αερίου έχουν μπροστά τους πενταετή επενδυτικά προγράμματα επέκτασης των δικτύων διανομής της τάξης των 250 εκατ. ευρώ.

Τα έσοδα τους επίσης είναι ρυθμιζόμενα και διασφαλισμένα και είναι συνολικά της τάξης των 130 εκατ. ευρώ.

ΔΕΠΑ ΕΜΠΟΡΙΑΣ

Για τη ΔΕΠΑ Εμπορίας, πηγές της αγοράς βλέπουν να εκδηλώνεται ενδιαφέρον από τη Mytilineos, τη Motor Oil, τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και το, κατά τις πληροφορίες, σχήμα των Κοπελούζου – KKCG, της τσεχικής που έχει συμμετοχή και στον ΟΠΑΠ. Για την εμπορία ενδιαφέρον έχουν και διεθνείς παίκτες, όπως τις ιταλικές Eni και Edison τη Gas de France.

Στον διαγωνισμό θα συμμετάσχει και η εταιρεία Ελληνικά Πετρέλαια, η οποία ελέγχει το 35% της δημόσιας επιχείρησης αερίου.

Η ΔΕΠΑ Εμπορίας, με βάση τον νόμο, έχει:

1. Την ΕΠΑ Αττικής ΑΕ.

2. Την εισαγωγή φυσικού αερίου στη χώρα (είτε μέσω αγωγών είτε Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου) μέσω των μακροπρόθεσμων συμβάσεων προμήθειας της ΔΕΠΑ Α.Ε. είτε από οποιαδήποτε άλλη πηγή.

3. Την προμήθεια φυσικού αερίου μέσω ή εκτός Συστημάτων Μεταφοράς Φυσικού Αερίου ή Δικτύων Διανομής Φυσικού Αερίου.

4. Την εισαγωγή, προμήθεια και εμπορία ηλεκτρικής ενέργειας.

5. Τον ανεφοδιασμό οχημάτων με συμπιεσμένο φυσικό αέριο μέσω ιδιόκτητων πρατηρίων ή μέσω συνεργαζόμενων δικτύων πρατηρίων, συμπεριλαμβανομένων όλων των σχετικών συμβάσεων, και τη χρήση του εμπορικού σήματος «FISIKON».

6. Την προμήθεια τελικών πελατών, μη συνδεδεμένων σε Δίκτυο Διανομής Φυσικού Αερίου ή στο Εθνικό Σύστημα Φυσικού Αερίου (ΕΣΦΑ) ή σε Ανεξάρτητο Σύστημα Φυσικού Αερίου (ΑΣΦΑ), με συμπιεσμένο φυσικό αέριο ή ΥΦΑ, μεταξύ άλλων και για χρήση του φυσικού αερίου ως καυσίμου σε κινητήρες μέσων θαλάσσιας και χερσαίας μεταφοράς.

7. Την προμήθεια απομακρυσμένων Δικτύων Διανομής Φυσικού Αερίου.

8. Οποιαδήποτε άλλη δραστηριότητα σχετίζεται με την ανάπτυξη, την επέκταση και τη λειτουργία της δραστηριότητας προμήθειας φυσικού αερίου, συμπεριλαμβανομένων των δικαιωμάτων και υποχρεώσεων της ΔΕΠΑ Α.Ε. σε διεθνή έργα, όπως δεσμεύσεις ποσοτήτων στον διασυνδετήριο αγωγό Ελλάδας – Βουλγαρίας (IGB) ή στον πλωτό τερματικό αεριοποίησης ΥΦΑ (FSRU) στην Αλεξανδρούπολη.

 

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Παρακαλώ προσθέστε το σχόλιό σας
Παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας