Για ένα συμπεριληπτικό και ανεκτικό σχολείο ενάντια στο σχολικό εκφοβισμό

1467
ανεκτικό

Για τον εκφοβισμό στα σχολεία, το λεγόμενο σχολικό bullying, εξαιτίας του οποίου -δυστυχώς- υπήρξε προσφάτως μια αυτοκτονία 15χρονου μαθητή, στη Γλυφάδα, μιλά στην εκπομπή «Στη δουλειά & στον αγώνα» που μεταδίδεται από το ραδιόφωνο της ΕΡΤopen, το μέλος της Αγωνιστικής Ριζοσπαστικής Ενότητας (ΑΡΕΝ) και καθηγήτρια της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, Γεωργία Βαλωμένου.

Αφού δίνεται ο ορισμός του σχολικού εκφοβισμού, που είναι μια επιθετική συμπεριφορά, σωματική, λεκτική, ψυχολογική, κοινωνική κτλ., η οποία εκδηλώνεται σκόπιμα, απρόκλητα και επαναλαμβανόμενα, στο σχολείο, στην κοινωνία, στην οικογένεια, ακόμη στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, με άμεσο στόχο την επιβολή ή και την πρόκληση σωματικού και ψυχικού πόνου στο άτομο (ή ομάδα ατόμων) που την υφίσταται, η Γ. Βαλωμένου απαντά στο τι είναι τελικά το bullying, από πού προέρχεται, πώς το αντιμετωπίζουν οι εκπαιδευτικοί κτλ.

Όπως σημειώνει η Γ. Βαλωμένου, η συμπεριφορά αυτή συναντιέται στα σχολεία και δεν είναι σε καμία περίπτωση φυσιολογική. «Πολύ συχνά ξεπερνά τα όρια αυτή η συμπεριφορά και πρέπει να αντιμετωπίζεται άμεσα ως ακραίο και επικίνδυνο φαινόμενο», τονίζει και περιγράφει ποιο είναι το κοινό για τα θύματα του bullying: «Το στοιχείο της διαφορετικότητας», όπως το να είμαι ομοφυλόφιλος, τρανς, εύσωμος, μετανάστης – πρόσφυγας που δεν ξέρει καλά τη γλώσσα κτλ. «Νομίζω», τονίζει, «πως τα ομοφυλόφιλα και τρανς παιδιά είμαι μια ειδική κατηγορία, που δέχεται σίγουρα κάποιας μορφής bullying, εκτός εάν είναι τα ίδια χειραφετημένα και συνειδητά». Ωστόσο, σε κάθε περίπτωση, το πρόβλημα δεν είναι τα παιδιά που έχουν αυτοπεποίθηση, αλλά εκείνα που δε μιλούν και αυτά που θεωρούν τη θυματοποίησή τους ως μέρος της ένταξής τους στην παρέα, αναφέρει.

Όπως λέει, επίσης, πίσω από ένα παιδί που ασκεί σχολικό bullying προς τους συμμαθητές του αλλά και προς τους καθηγητές του (διότι υπάρχει και τέτοιο φαινόμενο) μπορεί να έχει από πίσω του ανάλογα βιώματα, μια βίαιη οικογένεια, για παράδειγμα. Αυτό το παιδί χρειάζεται τη βοήθεια ενός ειδικού, «είναι στοιχειώδες να παραπέμπουμε τα παιδιά στους ειδικούς αλλά και να μιλάμε στους γονείς. Από εκεί και πέρα, πρέπει να προσφέρουμε την υποστήριξή μας στο θύμα του εκφοβισμού, να βάζουμε όρια σε αυτόν που ασκεί το bullying», τονίζει η Γ. Βαλωμένου και επισημαίνει πως «το πιο δύσκολο είναι να αντιληφθούμε την κατάσταση».

Και αυτό συμβαίνει για δύο λόγους:

1. διότι οι καθηγητές, εξαιτίας της διάλυσης του δημόσιου σχολείου λόγω των μνημονιακών πολιτικών, έχουν μετατραπεί σε «κυνηγοί ωραρίων και ύλης» και είναι σε πολλά σχολεία ταυτόχρονα, με αποτέλεσμα να μην μπορούν να γνωρίσουν μια τάξη και να έχουν αποκτήσει σχέση εμπιστοσύνη με τους μαθητές.

2. διότι τα παιδιά πολύ συχνά κρύβονται και δεν λένε το πρόβλημά τους και δε δίνουν την ευκαιρία στους καθηγητές να τα βοηθήσουν.

Το μήνυμα της Γ. Βαλωμένου είναι σαφές προς τα παιδιά που δέχονται τον εκφοβισμό: να μιλήσουν άμεσα, να απευθυνθούν στους καθηγητές τους και να τους εμπιστευτούν, προτού τα πράγματα φτάσουν στο απροχώρητο.

Ακούστε στο παρακάτω οπτικοποιημένο απόσπασμα της εκπομπής «Στη δουλειά & στον αγώνα» τι είπε αναλυτικότερα για το σχολικό εκφοβισμό η Γεωργία Βαλωμένου. Η εκπομπή μεταδόθηκε στις 14-07-18.

*Πηγή: ergasianet.gr

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Παρακαλώ προσθέστε το σχόλιό σας
Παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας