Σε μονομερή αφοπλισμό αποφάσισε να προχωρήσει η Κύπρος έναντι της τουρκικής απειλής, με την οριστικοποίηση της απόφασης πώλησης των 11 Mi-35P στην Σερβία, χωρίς –να σημειωθεί- να υπάρχει διάδοχη κατάσταση.
Όλα αυτά την ώρα που η Τουρκία διώχνει τα ερευνητικά σκάφη από την κυπριακή ΑΟΖ.
Έτσι ουσιαστικά η Λευκωσία καταργεί μονομερώς την αεροπορική της ισχύ, που είχε με τα βαρέως τύπου ρωσικά ιπτάμενα “άρματα μάχης” και τα οποία ήταν η μοναδική αξιόπιστη εναέρια πλατφόρμα αποτροπής στη μεγαλόνησο.
Όπως ανακοίνωσε σήμερα ο Σέρβος πρόεδρος Αλεξάνταρ Βούτσιτς και στο πλαίσιο του πενταετούς εξοπλιστικού πλάνου ο Στρατός της χώρας, θα προμηθευτεί έως και 30 συνολικά ελικόπτερα.
Αυτά θα είναι 11 νέα Airbus H145, 4 Mi-35, 3 μεταφορικά Mi-17 και «11-12 μεταχειρισμένα Mi-35, από κράτος μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης», δηλαδή από την Κύπρο.
Τα 11 Mi-35P της Κυπριακής Εθνοφρουράς είχαν αγοραστεί το 2002 (12 αρχικά αλλά ένα είχε καταπέσει το 2006).
Το Φεβρουάριο του 2021 το υπουργείο Άμυνας της Κυπριακής Δημοκρατίας αποφάσισε να μην επιδιώξει ούτε την εργοστασιακή συντήρηση τους ούτε και της αναβάθμισής του με το πρόσχημα της «παλαιότητας» (η ΕΦ ως γνωστόν δεν… ανέχεται να έχει στην διάθεσή της παλαιά όπλα) των ρωσικών ελικοπτέρων και των «αδυναμιών» που παρουσιάζουν στο νυκτερινό αγώνα.
Παράλληλα το κόστος, που για μια αναβάθμιση θα ήταν υποτίθεται υψηλό. Πραγματικός λόγος, έτσι όπως τον αντιλήφθηκε η Λευκωσία ήταν η βελτίωση των σχέσεων με τις ΗΠΑ, θέλοντας να δείξει στην Ουάσιγκτον πόσο «καλό παιδί» είναι καταργώντας τα ρωσικά ελικόπτερα.
Τεχνικό σερβικό κλιμάκιο βρήκε τα «παλαιά» κατά τα άλλα «Hind» της 450ΜΕΠ σε άριστη κατάσταση και ακολούθησε επίσημο αίτημα της σερβικής κυβέρνησης προς τη Λευκωσία στις 20 Μαΐου 2021 και η συμφωνία έκλεισε.
Έχει όμως και συνέχεια η υπόθεση. Η «αγωνία» της Λευκωσίας είναι να βρει τώρα διάδοχη κατάσταση. Και ποια είναι αυτή; Θεωρητικά έχει επιμερίσει ποσό από 150 έως 300 εκατ. € για την αγορά 6 έως 12 επιθετικών ελικοπτέρων. Σκέψεις υπάρχουν για την προμήθεια έξι SA342M από τα αποθέματα του Γαλλικού Στρατού, καθώς αυτά δεν είναι παλαιά σαν τα Mil Mi-35P(!) σύμφωνα με το σκεπτικό της ΕΦ, πάντα.
Πρόκειται για ελικόπτερα που εντάχθηκαν σε υπηρεσία το 1973(!) και φέρουν βλήματα AS.11 ή AS.12 ή τέλος Euromissile HOT.
Οποιαδήποτε βέβαια σύγκριση με τα Mil Mi-35P είναι απλά κωμική. Βέβαια υπάρχει και η δεύτερη λεγόμενη «φάση», η εφαρμογή της οποίας χάνεται στα τέλη της δεκαετίας. Πρόκειται για την προμήθεια επιθετικών ελικοπτέρων EC665 Tiger.
Από πού όμως; Τα ελικόπτερα χρησιμοποιούν μόνο η Γαλλία, η Γερμανία, η Ισπανία και η Αυστραλία.
Η τελευταία έχει υπό παραγγελία 29 AH-64E Apache και είχε αφήσει να διαφανεί ότι μπορεί να αποσύρει τα 22 δικά της Tiger με την ολοκληρώσει των παραλαβών των Apache. Πότε θα γίνει αυτή; Δεν υπάρχει συγκεκριμένη ημερομηνία, αλλά οι πρώτες παραδόσεις πρόκειται να ξεκινήσουν από το 2025 και μετά.
Η Αυστραλία είναι και η μοναδική χώρα που έχει ανακοινώσει την μελλοντική απόσυρση των Tiger. Σε ότι αφορά την Γαλλία είναι άγνωστο κατά πόσο θα μπορούσε να ικανοποιήσει ένα κυπριακό αίτημα. Οι… «καλές» ειδήσεις όμως δεν σταματούν εδώ. Τα TRiger χρησιμοποιούν αμερικανικά συστήματα και το εμπάργκο πώλησης όπλων των ΗΠΑ προς την Κύπρο εξακολουθεί να ισχύει! Δεν ισχύει μόνο για «μη φονικά» συστήματα. Έτσι τα συγκεκριμένα ελικόπτερα και εάν αποφασιζόταν η προμήθειά τους δεν μπορούν να φέρουν απάρτια και συστήματα αμερικανικής προέλευσης ούτε καν του Α/Τ πυραύλους AGM-114K Hellfire II που χρησιμοποιούνται σε γαλλική υπηρεσία!
Έτσι ουσιαστικά συμπεραίνονται τα εξής:
Η Κύπρος εξουδετερώνει την Αεροπορική της ισχύ μονομερώς και αυτοβούλως.
Το πιθανότερα είναι να καταλήξει με 6 απαρχαιωμένα Gazelle.
Προμήθεια νέου επιθετικού ελικοπτέρου (δηλαδή μεταχειρισμένων Tiger) χάνεται στα τέλη της δεκαετίας.
Ακατανόητη και εγκληματική απόφαση; Δυστυχώς η απάντηση εδώ είναι ένα ξερό «ναι» και δεν επιδέχεται καμίας άλλης ερμηνείας.