Το Sputnik αναζητά τα πιθανά σενάρια αντίδρασης των ελληνικών αρχών, αναφορικά με το ιρανικό τάνκερ που φέρεται να έχει πορεία προς τη χώρα μας και αναμένεται να φτάσει σε λίγες μέρες.
Μετά από εβδομάδες ακινησίας στα χωρικά ύδατα του Γιβραλτάρ, το ιρανικό τάνκερ, αφού έδωσε εγγυήσεις ότι το φορτίο του των 2,1 εκατομμυρίων βαρελιών δεν θα παραδοθεί στη Συρία, ξεκίνησε ξανά το ταξίδι του.
Το «Adrian Darya», γνωστό και ως «Grace 1», που βρισκόταν ακινητοποιημένο στα Στενά του Γιβραλτάρ, από τις 4 Ιουλίου, φέρεται να κατευθύνεται προς την Ελλάδα και συγκεκριμένα στο λιμάνι της Καλαμάτας, με την ελληνική κυβέρνηση να δηλώνει ότι δεν έχει λάβει αίτημα κατάπλευσης.
Σύμφωνα με έμπειρους αξιωματικούς του λιμενικού, «η ελληνική κυβέρνηση θα ζυγίσει τις επιλογές της, ωστόσο το επικρατέστερο σενάριο είναι αυτό του τυπικού ελέγχου. Να ζητήσει δηλαδή η ελληνική κυβέρνηση να ελεγχθεί το πλοίο από ομάδα επιθεωρητών».
Όπως αναφέρουν, μόλις μπει το πλοίο στα ελληνικά χωρικά ύδατα, η κυβέρνηση της Ελλάδας μπορεί να ζητήσει την άμεση επιθεώρησή του.
«Να μπει το δεξαμενόπλοιο στην Ελλάδα και να αγκυροβολήσει μεσοπέλαγα ή πολύ κοντά σε κάποιο λιμάνι, αλλά όχι να ελλιμενιστεί. Αυτό γίνεται με την απλή διαδικασία, του να ρίξει την άγκυρα του μέσα στη θάλασσα, σε περιοχές που τα βάθη το επιτρέπουν. Αυτή είναι η πιο νόμιμη δίοδος, ώστε να κρατηθεί το πλοίο στη χώρα μας. Ενδεχομένως, έτσι δεν θα υπάρξει καμία αντίδραση από κανέναν. Θεωρητικά μιλώντας, μπορεί να το κρατήσουν επ’ αόριστον, υπό το πρόσχημα του ελέγχου, μέχρι να ληφθεί κάποια απόφαση. Τότε δεν θεωρείται ότι το βοηθούν, αλλά και την ίδια στιγμή, οι αμερικανικές αρχές δεν μπορούν να το κατάσχουν, γιατί θα βρίσκεται υπό τον έλεγχο των ελληνικών αρχών», σημειώνουν οι ίδιοι κύκλοι.
Το σενάριο αυτό της αγκυροβόλησης μεσοπέλαγα, αποκτά βάση καθώς δεν είναι εύκολη η πρόσβαση του στο λιμάνι λόγω αντικειμενικών συνθηκών.
«Είναι εύκολο να μπει το πλοίο στην Ελλάδα αλλά δύσκολο να αγκυροβολήσει. Το πλοίο είναι δύσκολο να ελλιμενιστεί, λόγω του μεγέθους του. Τα λιμάνια της Ελλάδας δεν έχουν υποδομές για κάτι τέτοιο».
Υπάρχει επίσης το σενάριο αναχαίτισης του δεξαμενόπλοιου από το λιμενικό αλλά και το πολεμικό ναυτικό.
«Αυτό θα γίνει αν η Ελλάδα δεν αποδεχθεί πιθανό αίτημα κατάπλευσης του πλοίου. Η αναχαίτιση συνίσταται στην παρεμπόδιση της πορείας του πλοίου και την εκδίωξή του από τα χωρικά ύδατα. Ωστόσο θα μπορούσαν να εφαρμοστούν και πιο επιθετικές πρακτικές απέναντί του. Κάτι τέτοιο βέβαια θα ήταν πρωτοφανές για την Ελλάδα καθώς παραδοσιακά δεν προβαίνει σε τέτοιες πρακτικές, αλλά όχι για το ΝΑΤΟ του οποίου είναι κράτος μέλος».
Σε επέκταση του ίδιου σεναρίου, οι ίδιοι κύκλοι επισημαίνουν ότι υπάρχει το ενδεχόμενο το ΝΑΤΟ να προχωρήσει σε κατάσχεση του φορτίου ακόμα και του ίδιου του πλοίου.
«Κάποιες φορές το ΝΑΤΟ περιπλέκει τα πράγματα και τα οδηγεί στα άκρα. Όπως όταν πριν από μερικά χρόνια κατέσχεσε το φορτίο ενός βορειοκορεατικού πλοίου που κατευθυνόταν προς τη Συρία, με εξοπλισμό για τον συριακό στρατό. Δεν αποκλείεται να κάνει το ίδιο και σήμερα. Ας μην ξεχνάμε επίσης ότι υπάρχει «ένταλμα κατάσχεσής» που εξέδωσε το αμερικανικό υπουργείο Δικαιοσύνης. Και όχι μόνο για το φορτίο αλλά και για ολόκληρο το πλοίο. Με άλλα λόγια το ΝΑΤΟ μπορεί να περιμένει το πλοίο στη χώρα μας για να πέσει στη φάκα του», αναφέρουν οι ίδιες πηγές.
Το σενάριο που είναι επίσης πιθανό σύμφωνα με τους ίδιους κύκλους, είναι να μην φτάσει ποτέ το πλοίο στην Ελλάδα.
«Δεν είναι αδύνατο μέσα στο τετραήμερο – πενθήμερο που υπολογίζεται ότι χρειάζεται ακόμα για να αφιχθεί στη χώρα μας, να αλλάξει την πορεία που φέρεται να είχε και τελικά να αγκυροβολήσει σε κάποιο άλλο λιμάνι, πιθανότατα της Ιταλίας, υποβάλλοντας εκεί σχετικό αίτημα».
*Πηγή: sputniknews.gr