Ένα χρόνο μετά το ιστορικό ρεκόρ του 2018 σε μεταφορική ικανότητα, η ανάπτυξη του ελληνόκτητου στόλου φρέναρε το 2019 και παρουσίασε ελαφρά μείωση τόσο σε αριθμό πλοίων όσο και tonnage, ενώ για πρώτη φορά τα τελευταία χρόνια η ελληνική σημαία πέρασε από την πρώτη στη δεύτερη θέση (με όρους dwt) στις προτιμήσεις των ελλήνων εφοπλιστών.
Ειδικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία της IHS Markit που επεξεργάστηκε η Ελληνική Επιτροπή Ναυτιλιακής Συνεργασίας του Λονδίνου (Committee), ο ελληνόκτητος εμπορικός στόλος την 6η Μαρτίου 2019 αποτελείται από 4.017 πλοία όλων των κατηγοριών μεταφορικής ικανότητας 339.549.357 DWT and 198.164.080 gt. Συγκρινόμενος με ένα χρόνο πριν ο στόλος εμφανίζει μείωση κατά 131 πλοία, 2.376.000 DWT και 1.121.933 GT. Στα στοιχεία περιλαμβάνονται και 156 πλοία διαφόρων κατηγοριών υπό παραγγελία, 17.219.847 DWT και 11.811.076 GT. Παραμένει βέβαια στην πρωτη θέση παγκοσμίως με όρους dwt (15.9% του παγκοσμίου στόλου).
Η μεγαλύτερη μείωση σε αριθμό πλοίων και μεταφορική ικανότητα παρατηρείται πρωτίστως στην κατηγορία των bulkers (μειώθηκαν κατά 55 στα 1.859 πλοία από 1.894 πέρυσι με ανάλογη μείωση σε dwt και gt) στα πλοία μεταφοράς χημικών και products (μειώθηκαν κατά 26 στα 523 πλοία από 549 πλοία) και στα pure container (μειώθηκαν κατά 20 στα 343 πλοία από 363 πλοία το 2018).
Στα δεξαμενόπλοια η αρνητική μεταβολή είναι οριακή (μείον τρία πλοία στα 798 πλοία το 2019 από 801 πλοία το 2018) ενώ λίγο μεγαλύτερη είναι η μείωση του αριθμού των πλοίων σε άλλες κατηγορίες όπως αυτή της μεταφοράς υγραερίου.
Βέβαια θα πρέπει να σημειωθεί ότι με όρους dwt και gt η μείωση του στόλου είναι μικρότερη καθώς αυξάνει συνεχώς το μέσο μέγεθος του ελληνόκτητου πλοίου.
Επίσης ενδιαφέρον παρουσιάζει και το μερίδιο του ελληνόκτητου στον παγκόσμιο στόλο ανά κατηγορία πλοίων. Ειδικότερα στα δεξαμενόπλοια παρατηρείται άνοδος μεριδίου σε αριθμό πλοίων και dwt στο 26,9% από 26,4% και στο 26,2% από 25,9% το 2018, αντιστοίχως.
Επίσης βελτίωση του μεριδίου με όρους dwt καταγράφεται στα πλοία μεταφοράς αερίων (12% από 11,1%)
Στις άλλες κατηγορίες καταγράφεται ελαφριά πτώση όμως να υπογραμμιστεί ότι ο ελληνόκτητος στόλος είναι πρώτος στα δεξαμενόπλοια και στα bulkers.
Η συγκράτηση του ρυθμού επέκτασης του ελληνόκτητου στόλου μπορεί να αποδοθεί σε συγκυριακούς παράγοντες που έχουν να κάνουν με την κατάσταση στις αγορές και διαλύσεις πλοίων και τις νέες ναυπηγήσεις καθώς οι έλληνες φαίνεται να απέχουν από τα ναυπηγεία περισσότερο από ότι οι ανταγωνιστές τους από άλλες εθνικότητες, ενώ έστειλαν και περισσότερα πλοία στα διαλυτήρια προκειμένου να μειώσουν την προσφορά χωρητικότητας, αξιοποιώντας και τις τιμές. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Allied Shipbroking το 2018 οι έλληνες έστειλαν στα διαλυτήρια 81 πλοία σε ένα σύνολο 958 του παγκοσμίου στόλου ενώ το 2017 είχαν διαλύσει μόλις 66 πλοία σε ένα σύνολο 1.048 πλοίων.
Να σημειωθεί επίσης ότι το βιβλίο παραγγελιών (orderbook) του ελληνικού εφοπλισμού το 2018 ήταν 200 πλοία σε ένα σύνολο 3.869 πλοίων του παγκόσμιου orderbook και το 2019 είναι 44 λιγότερα δηλαδή 156 πλοία σε ένα σύνολο του παγκόσμιου orderbook μόλις 12 πλοίων λιγότερων (3.857 πλοία).
Ωστόσο ιδιαίτερα ανησυχητική είναι η τάση συρρίκνωσης του ελληνικού νηολογίου.
Ο υπό ελληνική σημαία στόλος μειώθηκε τον Μάρτιο του 2019 στα 671 πλοία, 39.981.741 GT και 68.261.953 DWT, από 723 πλοία, 43.393.089 gt και 74.537.350 dwt. το 2018.
Η ελληνική σημαία μείωσε και άλλο το μερίδιο της στον ελληνόκτητο στόλο σε αντίθεση με τις σημαίες της Λιβερίας και των νήσων Μάρσαλ. Οι δυο ξένες σημαίες προσελκύουν από 840 και 838 πλοία αντίστοιχα. Με όρους dwt η Λιβερία προηγείται με 72.532.167 dwt (21,3% του ελληνόκτητου στόλου) έναντι των Marshall Island που ακολουθούν με 68.036.023 dwt. (20%). Η ελληνική σημαία συγκεντρώνει 68.261.953 dwt και με ποσοστό 20,1% υποχώρησε στη δεύτερη θέση πίσω από τη Λιβερία. Η συρρίκνωση του ελληνικού νηολογίου δείχνει ότι παραμένει λιγότερο ανταγωνιστικό σε σύγκριση με άλλα νηολόγια.
Τέλος ο ελληνόκτητος στόλος είναι ταξινομημένος σε 21 νηογνώμονες με το Lloyd’s Register να συγκεντρώνει τα περισσότερα πλοία (809) και τον ABS να ακολουθεί (781) με τον δεύτερο όμως να προηγείται με όρους dwt και gt.