Σε δύο μήνες από σήμερα, συμπληρώνεται ένας χρόνος από την ιδιωτικοποίηση του αεροδρομίου Μακεδονία στη Θεσσαλονίκη στο πλαίσιο της παραχώρησης των 14 περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας στη γερμανική Fraport. Ωστόσο, τα πρώτα “γενέθλια” δεν αναμένεται να συνοδευτούν με μεγάλες γιορτές καθώς τα προβλήματα που υπάρχουν στο αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης, αντί να επιλύονται, αυξάνονται. Ένα μεγάλο πρόβλημα που προέκυψε και δεν έχει αναδειχθεί, είναι η άκρως προβληματική σύνδεση internet σε όλο τον χώρο του αεροδρομίου. Ειδικότερα, σε ότι αφορά τον κάτω όροφο, όπου βρίσκεται η αίθουσα αφίξεων, η σύνδεση με το διαδίκτυο είναι αδύνατη. Αντίστοιχα, στον επάνω όροφο, που χρησιμοποιείται ως αίθουσα αναχωρήσεων και όπου βρίσκονται τα εμπορικά καταστήματα του αεροδρομίου, η προσπάθεια σύνδεσης με το διαδίκτυο μέσω κινητού τηλεφώνου ή φορητού ηλεκτρονικού υπολογιστή και tablet, είναι μία… επιχείρηση που απαιτεί να κινείσαι συνέχεια προκειμένου να βρεις το κατάλληλο σημείο σύνδεσης, χωρίς όμως να υπάρχει εγγύηση επιτυχίας. Πρόκειται αναμφισβήτητα για ένα ιδιαίτερα μελανό σημείο στη λειτουργία του αεροδρομίου που προκαλεί αρνητικές εντυπώσεις σε όλους τους επισκέπτες του. Στη σημερινή ψηφιακή εποχή, όπου η ασύρματη σύνδεση με το internet είναι μία βασική υπηρεσία που παρέχεται είτε δωρεάν είτε με χρέωση στα περισσότερα αεροδρόμια του κόσμου, δε νοείται το αεροδρόμιο της δεύτερης μεγαλύτερης ελληνικής πόλης να μην έχει ουσιαστικά σύνδεση με το διαδίκτυο. Ειδικά εάν ληφθούν υπόψιν και οι πολύ συχνές ακυρώσεις πτήσεων στο Μακεδονία λόγω της ομίχλης και των έντονων ανέμων.
Άγνοια και υποσχέσεις
Επικοινωνήσαμε για το θέμα με τον υπεύθυνο Τύπου της Fraport, Γιάννη Παπάζογλου, ο οποίος δήλωσε αρχικά άγνοια για το θέμα. “Είναι η πρώτη φορά που με καλεί κάποιος για το θέμα”, μας είπε αρχικά και αφού του δώσαμε τον απαραίτητο χρόνο για να ενημερωθεί, έδωσε υποσχέσεις για το μέλλον: “ Υπάρχουν πράγματι κάποια σημεία με προβλήματα, κυρίως ο χώρος αναχωρήσεων Sengen και τα σημεία κοντά στα duty-free, μετά τον χώρο ελέγχου των εισιτηρίων. Ωστόσο, έχει επέλθει βελτίωση. Για τη Fraport, η παροχή γρήγορου internet είναι υποχρέωση και δέσμευση. Ωστόσο, οι υποδομές του αεροδρομίου Μακεδονία είναι τέτοιες που μας δυσκολεύουν. Υπάρχουν πολλοί τοίχοι που προκαλούν δυσχέρειες”, σημείωσε. Όταν του επισημάναμε ότι οι ίδιοι τοίχοι υπήρχαν και πριν αναλάβει η Fraport, χωρίς να υπάρχουν προβλήματα στη σύνδεση, πρόσθεσε: “ Έχουμε τοποθετήσει το router που απαιτείται και χρησιμοποιούμε το σύστημα GSM (σ.σ. δίκτυα δεύτερης γενιάς που είναι πιο εξελιγμένα και εξυπηρετούν κινητές συσκευές). Θα αναβαθμίσουμε την σχετική τεχνολογία σε VDSL (σ.σ. τεχνολογία που προσφέρει γρηγορότερους ρυθμούς μετάδοσης δεδομένων). Θέλουμε να έχουμε πάρα πολύ γρήγορο internet. Η Fraport θα επενδύσει στο αεροδρόμιο Μακεδονία 95.000.000 ευρώ”, είπε.
Δεν υπάρχει τμήμα φύλαξης αποσκευών σε κανένα αεροδρόμιο
Ωστόσο, πέρα από τις υποσχέσεις για το μέλλον και τις εντυπωσιακές μακέτες η αλήθεια είναι ότι από τότε που το αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης πέρασε στα χέρια της γερμανικής κοινοπραξίας, στις 11 Απριλίου του 2017, δεν έχει γίνει καμία μεγάλη αναβάθμιση. Αντίθετα, αυτό που έχει συμβεί στον υπερθετικό βαθμό, είναι η καλλιέργεια μίας κόντρας με την κυβέρνηση, που μοιάζει να γίνεται για το θεαθήναι. Ο Υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, Χρήστος Σπίρτζης, έχει καταφερθεί με δηλώσεις του κατά της Fraport αναφέροντας ότι δεν έχει δώσει καλά δείγματα γραφής και δεν έχει λειτουργήσει καλύτερα τα αεροδρόμια από ότι τα λειτουργούσε η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας
Πρόσθεσε επίσης, ότι η Fraport δεν έχει προχωρήσει στις επενδύσεις που όφειλε να προχωρήσει στο σύνολο των περιφερειακών αεροδρομίων της Ελλάδας τονίζοντας ότι υπάρχουν προβλήματα ακόμη και με την καθαριότητα στις τουαλέτες, που-όπως είπε- είναι σε πολλά αεροδρόμια χειρότερη σε σχέση με το παρελθόν. Σε ότι αφορά το αεροδρόμιο Μακεδονία, όπου είχαμε τη δυνατότητα να κάνουμε επιτόπιο ρεπορτάζ, πράγματι η κατάσταση στις αντρικές τουαλέτες δεν ήταν η ιδανικότερη, καθώς τις περισσότερες φορές δεν υπήρχε καν χαρτί στο νιπτήρα, ενώ ο στεγνωτήρας χεριών για μεγάλο διάστημα δεν λειτουργούσε. Επιπλέον, από το ρεπορτάζ προέκυψε ότι στο αεροδρόμιο δεν υπάρχει τμήμα φύλαξης αποσκευών. Το συγκεκριμένο πρόβλημα πάντως, όπως ανακαλύψαμε, δεν αφορά αποκλειστικά το Μακεδονία.
“Δεν υπάρχει φύλαξη αποσκευών σε κανένα από τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια που διαχειριζόμαστε. Είναι μία υπηρεσία πολύ σημαντική, όμως υπάρχουν πρωτόκολλα ασφαλείας που πρέπει να λάβουμε υπόψιν. Οι χώροι των αεροδρομίων είναι πολύ περιορισμένοι, γι αυτό και προχωράμε στην αναβάθμιση των χώρων και στη μείωση των εμπορικών χώρων. Σας καλώ να κάνετε λίγο υπομονή για να δείτε στην πράξη τα αποτελέσματα των σχεδιασμών μας”, απαντά σχετικά στο freereporter, ο υπεύθυνος Τύπου της Fraport.
Πολιτικές κόντρες με θύματα τους πολίτες
Πρέπει να σημειωθεί πάντως ότι η δικαιολογία που χρησιμοποιήθηκε από τη Fraport για τη μη πραγματοποίηση των μεγαλύτερων έργων αναβάθμισης του αεροδρομίου Μακεδονία (ανακαίνιση και εκσυγχρονισμός του τερματικού σταθμού, αναδιάπλαση των εμπορικών χώρων, αύξηση των σταθμών Check-in, των ζωνών παραλαβής αποσκευών και του συνολικού αριθμού πυλών,διπλασιασμός των ζωνών ασφαλείας του αεροδρομίου αναδιοργάνωση του χώρου στάθμευσης των αεροσκαφών και κατασκευή νέου πυροσβεστικού σταθμού με λειτουργικό σχεδιασμό σύμφωνα με τις διεθνείς απαιτήσεις) αλλά και των άλλων 13 περιφερειακών αεροδρομίων, ήταν ότι δεν ήθελε να επηρεάσει την ομαλή λειτουργία των αεροδρομίων και την επιβατική κίνηση σε αυτά, καθώς τυχόν έναρξη των έργων στη διάρκεια της τουριστικής περιόδου θα επέφερε σημαντική μείωση στη χωρητικότητα και τη δυναμικότητα τους και θα επηρέαζε αρνητικά την τουριστική κίνηση. Η καλοκαιρινή σεζόν πλέον έχει λήξει εδώ και μήνες και η δικαιολογία αυτή δεν στέκει πλέον. Από την άλλη, η σπουδή της κυβέρνησης να αντιπαρατίθεται με τη Fraport ανά τακτά χρονικά διαστήματα μπορεί να αντανακλά μία σειρά διαφωνιών στο ζήτημα των έργων που πρέπει να πραγματοποιηθούν ή να αποτελεί απλώς έναν εύσχημο τρόπο να καλύψει το γεγονός ότι η παραχώρηση των περιφερειακών αεροδρομίων στη Fraport ήταν η πρώτη ιδιωτικοποίηση που υπέγραψε ως κυβέρνηση τον Αύγουστο του 2015, τη στιγμή που στις προεκλογικές της εξαγγελίες καταφερόταν κατά της παραχώρησης τους. Σε κάθε περίπτωση, οι λεκτικοί διαξιφισμοί γίνονται περισσότερο για το θεαθήναι, από τη στιγμή που έχουν “πέσει”οι σχετικές υπογραφές και σε τελική ανάλυση δεν αφορούν τους πολίτες, που επιθυμούν να απολαμβάνουν υπηρεσίες υψηλής ποιότητας στα αεροδρόμια της χώρας. Απομένει να δούμε ποια θα είναι η εικόνα των αεροδρομίων το προσεχές καλοκαίρι και ποιες υποσχέσεις της Fraport θα γίνουν πραγματικότητα.
*Πηγή: freereporter.gr