Άγκυρα: Ζήτησε επίσημα στον ΟΗΕ την αποστρατικοποίηση των νησιών του Α.Αιγαίου!

992
άγκυρα

Το υπουργείο Εξωτερικών της Τουρκίας, εξέδωσε επιθετική ανακοίνωση με τον οποία  υπογραμμίζει ότι η ελληνική υφαλοκρηπίδα μεταξύ Ρόδου, νησιωτικού συμπλέγματος Μεγίστης και Κρήτης είναι… «τουρκική» και άρα «το Oruc Reis βρίσκεται εντός τουρκική υφαλοκρηπίδας», ενώ με επιστολή στον ΟΗΕ ζητεί από την Ελλάδα να μειώσει τον Εθνικό Εναέριο χώρο της στα 6 μίλια και… «να αποστρατικοποιήσει τα νησιά του Α. Αιγαίου»!

Η ανακοίνωση του τουρκικού ΥΠΕΞ αναφέρει επί λέξει:

«Το ελληνικό υπουργείο Εξωτερικών εξέδωσε σήμερα (25 Οκτωβρίου) μια αβάσιμη δήλωση που ισχυρίζεται ότι οι σεισμικές ερευνητικές δραστηριότητες που διεξάγει η χώρα μας σε υφαλοκρηπίδα στην Ανατολική Μεσόγειο πραγματοποιήθηκαν στην ελληνική υφαλοκρηπίδα και χαρακτήρισαν αυτές τις δραστηριότητες ως “παράνομες”. 

Η περιοχή όπου το πλοίο Ορούτς Ρέις διεξάγει σεισμικές ερευνητικές δραστηριότητες βρίσκεται εξ ολοκλήρου στην ηπειρωτική υφαλοκρηπίδα της χώρας μας, η οποία καθορίζεται βάσει του διεθνούς δικαίου και είναι εγγεγραμμένη στα Ηνωμένα Έθνη»!

Δηλαδή ολόκληρη η περιοχή των ερευνών του Oruc Reis εντός των θαλασσίων περιοχών των ελληνικών νησιών, είναι τουρκική υφαλοκρηπίδα!

Δυστυχώς, αυτός ο απόλυτα ψευδής ισχυρισμός δεν αμφισβητείται εμπράκτως από την Ελλάδα: Κανένα ελληνικό πολεμικό πλοίο και κανένα μαχητικό αεροσκάφος, προφανώς κατόπιν πολιτικών εντολών, δεν έχει εισέλθει στην γραμμή αποκλεισμού που έχει επιβάλλει de facto το τουρκικό Γενικό Επιτελείο, περιμετρικά του Oruc Reis.

Αλλά το αδιανόητο θράσος της Άγκυρας δεν περιορίστηκε μόνο στην ανακοίνωση του τουρκικού ΥΠΕΞ.

Η Τουρκία με επιστολή που έστειλε ο Μόνιμος Αντιπρόσωπος της Τουρκίας στα Ηνωμένα Έθνη, Φεριντούν Χ. Σινιρλιόγλου, στον Γενικό Γραμματέα του ΟΗΕ, ζητά την μείωση του Εθνικού Εναέριου Χώρου (ΕΕΧ) στα 6 ναυτικά μίλια, όσα είναι και τα Εθνικά Χωρικά Ύδατα (ΕΧΥ), ενώ ζητεί επίσης επίσημα και την αποστρατικοποίηση των νησιών του Α.Αιγαίου!

«Θα ήθελα να υπενθυμίσω ότι είναι κυρίως τα προκλητικά βήματα της Ελλάδας κατά παράβαση του καθεστώτος αποστρατικοποίησης των νησιών του Ανατολικού Αιγαίου, που έχει τεθεί με τις Ειρηνευτικές Συνθήκες της Λωζάννης του 1923 και του Παρισιού του 1947, που υπονομεύουν το διεθνές δίκαιο. Η Ελλάδα, αν και έχει χωρικά ύδατα 6 ναυτικών μιλίων, διεκδικεί έναν εθνικό εναέριο χώρο 10 ναυτικών μιλίων, σε αντίθεση με το διεθνές δίκαιο και ως η μοναδική χώρα στον κόσμο με μια τέτοια αξίωση. Ομοίως, ο πλέον διαβόητος ”χάρτης της Σεβίλλης” τον οποίο επικαλείται η Ελλάδα όχι μόνο αντιβαίνει στη βασική αρχή του διεθνούς δικαίου, η οποία είναι δίκαιη οριοθέτηση, αλλά προκαλεί και τη λογική. Για να συνεχιστεί κάθε πραγματική προσπάθεια διαλόγου, η Ελλάδα πρέπει πρώτα να αφήσει κατά μέρος αυτές τις αναφορές».

«Το τελευταίο παράδειγμα της απροθυμίας της Ελλάδας παρατηρήθηκε τον Ιούλιο του τρέχοντος έτους, όταν η Τουρκία έδειξε την καλή της θέληση και ανέστειλε τις δραστηριότητες σεισμικής έρευνας του σκάφους Oruc Reis, για να δώσει μια ευκαιρία στη διπλωματία. Χάρη στις επίπονες προσπάθειες τρίτων, Τουρκία και Ελλάδα συμφώνησαν να επαναλάβουν τη διαδικασία διμερούς διαλόγου, η οποία είναι γνωστή ως “διερευνητικές συνομιλίες”», αναφέρεται, ακόμη, στην επιστολή.

Μάλιστα, γίνεται λόγος από την Άγκυρα για παραβιάσεις δικαιωμάτων. «Δεν μπορούμε να παραμείνουμε αδιάφοροι απέναντι στις παραβιάσεις των δικαιωμάτων μας, καθώς και των Τουρκοκυπρίων», επισημαίνεται χαρακτηριστικά.

Υπενθυμίζεται ότι ο γενικός γραμματέας του NATO Γενς Στόλτενμπεργκ πρότεινε αμοιβαία αναστολή δραστηριότητος στρατιωτικών ασκήσεων σε περίοδο εορτών και προέτρεψε την Τουρκία να αποφύγει τη συνέχιση των σεισμικών ερευνών και να επιλύσει οποιαδήποτε διαφορά βάσει του Διεθνούς Δικαίου.

Ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Νίκος Παναγιωτόπουλος συμμετείχε στην τακτική φθινοπωρινή Σύνοδο των υπουργών Άμυνας του ΝΑΤΟ, που πραγματοποιήθηκε μέσω τηλεδιάσκεψης, στις 22 και 23 Οκτωβρίου.

Ο κ.Παναγιωτόπουλος υπογράμμισε τον πλήρη σεβασμό της Ελλάδος στον θεμελιώδη κανόνα της Συνθήκης του ΝΑΤΟ και της Χάρτας των Ηνωμένων Εθνών για την ειρηνική επίλυση οποιασδήποτε διαφοράς, με βάση το Διεθνές Δίκαιο.

Η τουρκική επιστολή:

«Επιστολή του Μόνιμου Αντιπροσώπου της Τουρκίας στα Ηνωμένα Έθνη με ημερομηνία 14 Οκτωβρίου 2020 προς τον Γενικό Γραμματέα.

Σας γράφω σχετικά με τη δήλωση του Πρωθυπουργού της Ελλάδας κατά τη διάρκεια της γενικής συζήτησης της εβδομηκοστής πέμπτης συνόδου της Γενικής Συνέλευσης των Ηνωμένων Εθνών. Είναι λυπηρό το γεγονός ότι ο πρωθυπουργός της Ελλάδας παρουσίασε ανακριβώς τις πρόσφατες εξελίξεις στην Ανατολική Μεσόγειο και, ως εκ τούτου, πρόβαλε αβάσιμους ισχυρισμούς κατά της χώρας μου.

Το πρώτο βήμα κάθε βιώσιμης λύσης είναι η ακριβής διάγνωση του προβλήματος. Στο επίκεντρο των σημερινών εντάσεων στην περιοχή βρίσκονται οι μαξιμαλιστικές απαιτήσεις και τα μονομερή βήματα της Ελλάδας και της Ελληνοκυπριακής Διοίκησης από το 2003, τα οποία παραβιάζουν τα εγγενή δικαιώματα και τα κυριαρχικά δικαιώματα της Τουρκίας και της Τουρκοκυπριακής πλευράς, συμπεριλαμβανομένων των πόρων υδρογονανθράκων.

Όπως τόνισε ο Πρόεδρος Ερντογάν κατά την ομιλία του στη Γενική Συνέλευση, δεν έχουμε σχέδια για τα δικαιώματα και τα νόμιμα συμφέροντα κανενός άλλου, ούτε στην Ανατολική Μεσόγειο ούτε οπουδήποτε αλλού. Ωστόσο, δεν μπορούμε να παραμείνουμε αδιάφοροι απέναντι στις παραβιάσεις των δικαιωμάτων μας, καθώς και των Τουρκοκυπρίων.

Η Τουρκία πάντα υπερασπιζόταν την επίλυση των διαφορών μέσω διαλόγου και της διπλωματίας στη βάση της δικαιοσύνης σύμφωνα με το διεθνές δίκαιο. Στην πραγματικότητα, ο Πρόεδρός μου ήταν αυτός που, στο περιθώριο της εβδομηκοστής τέταρτης συνόδου της Γενικής Συνέλευσης, επέκτεινε την πρόταση στον Πρωθυπουργό της Ελλάδας για διμερή διάλογο σχετικά με όλα τα εκκρεμή ζητήματα στην περιοχή. Ωστόσο, προς μεγάλη μας λύπη, η Ελλάδα δεν ανταποκρίθηκε θετικά. Το τελευταίο παράδειγμα της απροθυμίας της Ελλάδας παρατηρήθηκε τον Ιούλιο του τρέχοντος έτους, όταν η Τουρκία έδειξε την καλή της θέληση και ανέστειλε τις δραστηριότητες σεισμικής έρευνας του σκάφους Oruç Reis, για να δώσει μια ευκαιρία στη διπλωματία. Χάρη στις επίπονες προσπάθειες τρίτων, Τουρκία και Ελλάδα συμφώνησαν να επαναλάβουν τη διαδικασία διμερούς διαλόγου, η οποία είναι γνωστή ως “διερευνητικές συνομιλίες”. Ωστόσο, μία ημέρα πριν από τη δημόσια ανακοίνωση της επανέναρξης των συνομιλιών, δηλαδή στις 6 Αυγούστου, η Ελλάδα υπέγραψε συμφωνία με την Αίγυπτο για την οριοθέτηση της ΑΟΖ. Όπως ανέφερα στην επιστολή μου της 21ης Αυγούστου 2020 (A/74/997-S/2020/826), η συμφωνία αυτή παραβιάζει τα δικαιώματα της Τουρκίας στην Ανατολική Μεσόγειο. Ως εκ τούτου, η Τουρκία δεν την αναγνωρίζει και την θεωρεί άκυρη. Η χρονική στιγμή της συμφωνίας αποδεικνύει ότι η Ελλάδα δεν ενδιαφερόταν να εμπλακεί σε ουσιαστικό διάλογο με την Τουρκία.

Είναι περιττό να πούμε ότι οποιαδήποτε πρωτοβουλία που εξαιρεί την Τουρκία, ως τη χώρα με τις μεγαλύτερες ηπειρωτικές ακτές στην περιοχή, είναι καταδικασμένη να αποτύχει.

Στη δήλωσή του, ο πρωθυπουργός της Ελλάδας αναφέρθηκε στο διεθνές δίκαιο. Θα ήθελα να υπενθυμίσω ότι είναι κυρίως τα προκλητικά βήματα της Ελλάδας κατά παράβαση του καθεστώτος αποστρατικοποίησης των νησιών του Ανατολικού Αιγαίου, που έχει τεθεί με τις Ειρηνευτικές Συνθήκες της Λωζάννης του 1923 και του Παρισιού του 1947, που υπονομεύουν το διεθνές δίκαιο.

Η Ελλάδα, αν και έχει χωρικά ύδατα 6 ναυτικών μιλίων, διεκδικεί έναν εθνικό εναέριο χώρο 10 ναυτικών μιλίων, σε αντίθεση με το διεθνές δίκαιο και ως η μοναδική χώρα στον κόσμο με μια τέτοια αξίωση.

Ομοίως, ο πλέον διαβόητος «χάρτης της Σεβίλλης» τον οποίο επικαλείται η Ελλάδα όχι μόνο αντιβαίνει στη βασική αρχή του διεθνούς δικαίου, η οποία είναι δίκαιη οριοθέτηση, αλλά προκαλεί και τη λογική. Για να συνεχιστεί κάθε πραγματική προσπάθεια διαλόγου, η Ελλάδα πρέπει πρώτα να αφήσει κατά μέρος αυτές τις αναφορές.

Όσον αφορά την πρόταση του Πρωθυπουργού της Ελλάδας να παραπέμψει το θέμα στο Διεθνές Δικαστήριο, η Τουρκία δεν αποκλείει κανένα ειρηνικό μέσο διευθέτησης, συμπεριλαμβανομένου του Δικαστηρίου, το οποίο θα πρέπει να βασίζεται στην αμοιβαία συναίνεση των μερών.

Ωστόσο, για να συμβεί αυτό, πρέπει πρώτα να έχουμε έναν σωστό διάλογο. Πρέπει να συμφωνήσουμε διμερώς σχετικά με τις διαφορές που θα αναθέσουμε στο Δικαστήριο.

Σε αυτό το σημείο, θα ήθελα να υπενθυμίσω ότι η Ελλάδα έχει εισαγάγει επιφυλάξεις στη δικαιοδοσία του Δικαστηρίου σε ορισμένα κρίσιμα ζητήματα, συμπεριλαμβανομένης της αποστρατιωτικοποίησης των νησιών, του εύρους και των ορίων των χωρικών υδάτων και του εναέριου χώρου της, και της οριοθέτησης της υφαλοκρηπίδας.

Είναι αντιφατικό να υποστηρίζεται μια διευθέτηση μέσω του Δικαστηρίου, αφενός, και να διατηρούνται συνολικές και παραλυτικές επιφυλάξεις σχετικά με τη δικαιοδοσία του, αφετέρου. Η Ελλάδα προέβη σε παρόμοιες δηλώσεις κατά την επικύρωση της Σύμβασης των Ηνωμένων Εθνών για το Δίκαιο της Θάλασσας όσον αφορά την επίλυση διαφορών.

Η Τουρκία έχει προτείνει μια διαδικασία διαλόγου, όχι μόνο με την Ελλάδα, αλλά και με όλα τα παράκτια κράτη της περιοχής με τα οποία έχει διπλωματικές σχέσεις.

Θα ήθελα επίσης να υπενθυμίσω την πρόταση του Προέδρου Ερντογάν κατά την ομιλία του στη Γενική Συνέλευση για τη σύγκληση περιφερειακής διάσκεψης για την Ανατολική Μεσόγειο με τη συμμετοχή των Τουρκοκυπρίων.

Αυτή η διάσκεψη θα μπορούσε να προσφέρει μια έγκαιρη ευκαιρία για την εκτόνωση των εντάσεων στην περιοχή και τη δημιουργία θετικής δυναμικής. Θα σας ήμουν ευγνώμων αν μπορούσατε να έχετε κυκλοφορήσει την παρούσα επιστολή ως έγγραφο της Γενικής Συνέλευσης, στο σημείο 8 της ημερήσιας διάταξης».

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Παρακαλώ προσθέστε το σχόλιό σας
Παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας