Φόβοι για επέκταση σε όλο το Σαρωνικό του μαζούτ από το δεξαμενόπλοιο

2579
σαρωνικό

Τεράστια είναι η οικολογική ρύπανση στη Σαλαμίνα μετά τη βύθιση του δεξαμενόπλοιου «Αγία Ζώνη ΙΙ», στη θαλάσσια περιοχή νοτιοδυτικά της Αταλάντης, στον Σαρωνικό, στις 2:45 τα ξημερώματα της Κυριακής.
Το «Αγία Ζώνη ΙΙ» είχε αποπλεύσει έμφορτο, από τα διυλιστήρια του Ασπροπύργου με 2.200 μετρικούς τόνους fuel oil και 370 μετρικούς τόνους marine gas oil.
Μέχρι και αυτή την ώρα τα αίτια του ναυαγίου παραμένουν αδιευκρίνιστα, ωστόσο πληροφορίες που δεν επιβεβαιώνονται, αναφέρουν ότι πιθανόν υπήρξε εισροή υδάτων στο μηχανοστάσιο του πλοίου από κάποιο σωλήνα.
Οι εικόνες από τις παραλίες της Σαλαμίνας χθες όμως είναι τρομακτικές, αφού απεικονίζουν το μέγεθος της ρύπανσης στις ακτές του νησιού. Οι παραλίες της Σαλαμίνας από την Κυνοσούρα έως τα Σελήνια έγιναν «μαύρες», λόγω της διαρροής μαζούτ και σύμφωνα με πληροφορίες η ρύπανση από τα πετρελαιοειδή και την πίσσα εκτείνεται σε μήκος 1,5 χιλιομέτρου.

«Υπάρχει μεγάλη οικολογική καταστροφή στη Σαλαμίνα, όχι απλή ρύπανση, είναι καταστροφή, γιατί έχει φτάσει το μαζούτ μέχρι έξω, έχει καλύψει δηλαδή τις ακτές. Είναι όλη η περιοχή των Σεληνίων και η περιοχή της Κυνοσούρας. Είναι μεγάλη η ακτογραμμή που έχει ρυπανθεί και το θαλάσσιο περιβάλλον. Εκεί υπάρχουν επιχειρήσεις εστίασης και η μυρωδιά είναι ανυπόφορη. Νομίζω ότι υπήρξε καθυστέρηση και στην ενημέρωση του δήμου, έτσι ώστε ακόμη και με τα λίγα μέσα που διαθέταμε από το λιμενικό ταμείο να μπορούσαμε να αντιδράσουμε αλλά και στην αξιολόγηση του κινδύνου να διαφύγει το μαζούτ με την στροφή που έκανε ο άνεμος και να στραφεί προς τις ακτές της Σαλαμίνας. Βεβαίως αν αλλάξει η κατεύθυνση του ανέμου μπορεί να γεμίσει όλος ο Σαρωνικός», λέει η δήμαρχος Σαλαμίνας.
Όπως επισημαίνει η κ. Νάννου – Παπαθανασίου η πλοιοκτήτρια εταιρεία διαθέτει ασφαλιστική κάλυψη και έχει αναθέσει σε δύο ιδιωτικές εταιρείες τις εργασίας  απορρύπανσης: «Βρίσκονται εδώ από το πρωί της Δευτέρας και μας εγγυώνται ότι θα γίνει καλή δουλειά αλλά χρειάζεται χρόνος τον οποίο οριοθετούν περίπου στον ένα μήνα. Εμείς σαν δήμος καταδικάζουμε το γεγονός και τον τρόπο με τον οποίο ελλιμενίζονται τα βαπόρια σε αυτή την απόσταση από τις ακτές της Σαλαμίνας».
Σχετικά με το πετρέλαιο που έχει διαρρεύσει στη θάλασσα, ο υπουργός Ναυτιλίας, Παναγιώτης Κουρουμπλής, μιλώντας σήμερα το πρωί στον ραδιοφωνικό σταθμό Realfm, ανέφερε ότι «αυτό που έφυγε (το πετρέλαιο), πρέπει να έγινε την ώρα που βυθιζόταν. Έγιναν άμεσα οι ενέργειες για να αναλάβουν οι δύο εταιρείες απορρύπανσης. Έχουν γίνει οι κινητοποιήσεις οι απαραίτητες, έχει πάει ο γενικός γραμματέας, στις 2 η ώρα τη νύχτα που ενημερώθηκα, έδωσα εντολή το πρωί να πάει αμέσως ο αρχηγός (του λιμενικού)».
Στην ερώτηση για το πώς βούλιαξε το δεξαμενόπλοιο, ο υπουργός Ναυτιλίας απάντησε ότι «όλα ψάχνονται, όλα ψάχνονται, γιατί, εντάξει, υπάρχουν πάντα ερωτηματικά».
Επίσης, ο κ. Κουρουμπλής ανέφερε ότι «το δεξαμενόπλοιο έχει στις δεξαμενές τους 3.200 τόνους πετρέλαιο» και διαβεβαίωσε ότι «η στεγανοποίηση έχει πετύχει στο 95% και δεν υπάρχει κίνδυνος για άλλη διαρροή. Η πρώτη μας προσπάθεια ήταν να στεγανοποιηθεί το πλοίο που βυθίστηκε. Η στεγανοποίηση έχει πετύχει στο 95% και ίσως σήμερα το απόγευμα να αρχίσει η απάντληση του πετρελαίου».
Καθησυχαστικός εμφανίζεται από την πλευρά του ο διευθυντής της εταιρείας «Τεχνική Προστασίας Περιβάλλοντος» η οποία έχει αναλάβει ένα μέρος του έργου λέγοντας πως η λέξη «καταστροφή» είναι υπερβολική καθώς θα υπάρξει πλήρης αποκατάσταση της ακτογραμμής και του περιβάλλοντος: «Πολύ γρήγορα στεγανοποιήθηκε το πλοίο με αποτελεσματικό τρόπο και σταμάτησε η περαιτέρω διαρροή. Όταν βυθιστεί το πλοίο και διαρρεύσει το πετρέλαιο δεν έχεις χρόνο. Εξαπλώνεται με πολύ μεγάλη ταχύτητα. Όταν λοιπόν διέρρευσε το πετρέλαιο μετά την βύθιση ήταν αναμενόμενο κάποιες περιοχές να πληγούν. Το γεγονός ότι το πετρέλαιο εμφανίστηκε κάποιες ώρες μετά δεν έχει να κάνει με την ταχύτητα της αντίδρασης, έχει να κάνει με την ταχύτητα με την οποία κινήθηκε η κηλίδα, με την ταχύτητα των ανέμων και των ρευμάτων. Θα υπάρξει πλήρης αποκατάσταση της ακτογραμμής και του περιβάλλοντος όπως έχει γίνει και στο παρελθόν με επιτυχία. Μιλάμε για μία ρύπανση μεγάλη σε έκταση όχι όμως για μία καταστροφή ανεπανόρθωτη. Η λέξη καταστροφή είναι υπερβολική. Δεν παύει να είναι κάτι που έχει συμβεί επανειλημμένα στο παρελθόν και έχει αντιμετωπιστεί. Στο Σαρωνικό και στη Σαλαμίνα έχουν γίνει πολύ μεγαλύτερες ρυπάνσεις την τελευταία 15ετία», σημειώνει ο κ. Μαμαλούκας.
Στην περιοχή των Σεληνίων επιχειρεί συνεργείο είκοσι τριών ατόμων ιδιωτικής εταιρείας με πέντε βυτιοφόρα οχήματα και παράκτια αντιρρυπαντικά σκάφη. Ο αριθμός τους ήδη από σήμερα πρόκειται να αυξηθεί προκειμένου να επιταχυνθούν οι εργασίες και να αποφευχθεί μία τυχόν μετακίνηση της κηλίδας σε άλλα σημεία των θαλάσσιων περιοχών του νησιού.
Ακόμη σύμφωνα με ανακοίνωση του λιμενικού στην περιοχή του ναυαγίου συνεχίζουν να επιχειρούν περιπολικό σκάφος, ειδικό αντιρρυπαντικό σκάφος, πλωτός γερανός με πλωτά φράγματα, ρυμουλκά, παράκτια αντιρρυπαντικά σκάφη καθώς και βοηθητικό σκάφος. Επιπρόσθετα, στην περιοχή μετέβη κλιμάκιο της Μονάδας Υποβρυχίων Αποστολών του Λιμενικού Σώματος.

Ανάστατοι οι κάτοικοι της Σαλαμίνας 
Ανάστατοι είναι οι κάτοικοι της Σαλαμίνας, κάποιοι από τους οποίους καταγγέλλουν ότι τα συνεργεία απορρύπανσης άργησαν να φτάσουν στην περιοχή με αποτέλεσμα  η καταστροφή  αυτή τη στιγμή να είναι πολύ μεγάλη.
«Άργησαν να εμφανιστούν τα συνεργεία απορρύπανσης. Είναι πολύ μεγάλη η καταστροφή και εκτός από οικολογική είναι και οικονομική καταστροφή για εμάς που έχουμε μαγαζιά κοντά στην παραλία», λένε ιδιοκτήτες εστιατορίων.
«Αυτό που συνέβη είναι πρωτόγνωρο για τη Σαλαμίνα. Είναι πολύ άσχημο να βλέπουμε την παραλία μας μολυσμένη», λέει άλλος κάτοικος του νησιού.
Να σημειωθεί, πως ο πλοίαρχος και ο πρώτος μηχανικός του δεξαμενόπλοιου αφού συνελήφθησαν, στη συνέχεια αφέθησαν προσωρινά ελεύθεροι έως ότου οριστεί τακτική δικάσιμος. Την ίδια ώρα η δήμαρχος Σαλαμίνας τονίζει πως από την πλευρά του δήμου θα δηλώσουν παράσταση πολιτικής αγωγής «για να μπορέσουμε και εμείς να είμαστε γνώστες των ευθυνών, να επιρρίψουμε ευθύνες αλλά και να ζητήσουμε αποζημιώσεις τόσο για το νησί μας όσο και για τους επιχειρηματίες και τα σκάφη που έχουν υποστεί ζημιές».







ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Παρακαλώ προσθέστε το σχόλιό σας
Παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας