Την υποκρισία όλων των κυβερνήσεων των τελευταίων χρόνων στηλιτεύει με ανακοίνωσή της η Πανελλήνια Ένωση Συνταξιούχων Εκπαιδευτικών, με μια εμπεριστατωμένη ανακοίνωσή της:
1. Το 2014, ο τότε ( και νυν) Υπουργός Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης Γιάννης Βρούτσης είχε ζητήσει από την Ολομέλεια του ΣΤΕ, στα πλαίσια της πιλοτικής δίκης, να αποφανθεί για τα αναδρομικά που διεκδικούσαν οι συνταξιούχοι. Στην ουσία επεδίωκε να θωρακισθούν συνταγματικά οι περικοπές των ετών 2013 και 2014 και η κατάργηση των δώρων (13η και 14η σύνταξη), με βάση τους ν. 4093/2012 και 4051/2012, που ο ίδιος είχε προτείνει στη Βουλή με εντολή της κυβέρνησης.
2. Η Ολομέλεια του ΣΤΕ, τον Ιούνιο του 2015, δε νομιμοποίησε τις περικοπές του 2013 και 2014 ( επί υπουργίας Βρούτση), αλλά αποφάσισε(απ. 2287-2290/2015) ότι είναι αντισυνταγματικές οι περικοπές των κύριων και επικουρικών συντάξεων με βάση τους νόμους 4051/2012 και 4093/2012 και η κατάργηση των δώρων, από 1.1.2013, συνολικού ύψους 800€ (400+200+200) το χρόνο. Επί πλέον διέταξε την επαναφορά όλων των συντάξεων στα επίπεδα του 2012, χωρίς προηγούμενη προσφυγή στα δικαστήρια, και την καταβολή της 13ης και 14ης σύνταξης (δηλ. των δώρων) σε όλους τους συνταξιούχους. Το ΑΕΔ (Ανώτατο Ειδικό Δικαστήριο)- μετά από προσφυγή των Δικαστικών- με τις αποφάσεις του, 1-4/2018, προχώρησε ακόμη πιο πέρα, αποσυνδέοντας το ισόβιο δικαίωμα των συνταξιούχων για τα δώρα και επίδομα άδειας από το νόμο Κατρούγκαλου (ν. 4387/2016).
3. Στην απόφασή του 2287/2015 το ΣτΕ εξέτασε επίσης και το θέμα της αναδρομικότητας και αποφάσισε «Εν όψει των δεδομένων τούτων, το Δικαστήριο, μετά στάθμιση του δημοσίου συμφέροντος, αναφερομένου στην οξυμένη δημοσιονομική κρίση και στην κοινώς γνωστή ταμειακή δυσχέρεια του ελληνικού Κράτους, ορίζει ότι οι συνέπειες της αντισυνταγματικότητας των επιμάχων διατάξεων θα επέλθουν μετά την δημοσίευση της παρούσης αποφάσεως» δηλ. από 11.6.2015 έπρεπε να εφαρμοστούν οι αποφάσεις του ΣΤΕ.
4. Η τότε κυβέρνηση Σύριζα όχι μόνο δεν υλοποίησε την απόφαση του ΣΤΕ, αλλά ψήφισε το ν. Κατρούγκαλου με σκοπό όχι μόνο να μειώσει επί πλέον τις συντάξεις, αλλά και να θωρακίσει συνταγματικά τις μνημονιακές περικοπές των νόμων Βρούτση, όπως είχε δηλώσει κατ’ επανάληψη ο ίδιος ο Κατρούγκαλος. Με το ν. Κατρούγκαλου (ν. 4387/2016) από την εφαρμογή του 13.5.2016 προβλέπεται σύστημα συντάξεων δώδεκα (12) μηνών και έτσι καταργήθηκε και επίσημα τη 13η και 14η σύνταξη!
5. Με την αλλαγή της κυβέρνησης (τον Ιούλιο του 2019) και με πρόεδρο του ΣτΕ τη σημερινή πρόεδρο της Ελληνικής Δημοκρατίας, στις 4.10.2019, το ΣτΕ με τις αποφάσεις του 1889 και 1890/4.10.2019 έκρινε συνταγματικά νόμιμο το ν. Κατρούγκαλου, επομένως κρίθηκε συνταγματικά νόμιμη η προσωπική διαφορά , νόμιμη η περικοπή των δώρων, νόμιμη η τριχοτόμηση της σύνταξης σε Εθνική, ανταποδοτική και προσωπική διαφορά. Έκρινε επίσης το ΣτΕ ότι η σύνταξη του Δεκεμβρίου του 2014 είναι συνταγματικά νόμιμη με συνέπεια οι αναδρομικές μας διεκδικήσεις για το 2013 και 2014 να πάνε περίπατο. Στην ουσία η νέα απόφαση του ΣτΕ με τη νομιμοποίηση του ν. Κατρούγκαλου έβαζε ταφόπλακα στις αναδρομικές διεκδικήσεις των συνταξιούχων.
6. Για να μην τα παρουσιάζουμε…. όλα μαύρα, το ΣτΕ έκρινε αντισυνταγματικές ορισμένες ρυθμίσεις του ν. Κατρούγκαλου: Τα ποσοστά της ανταποδοτικής σύνταξης από 31 έως ως 40 χρόνια συντάξιμα και τις περικοπές των επικουρικών συντάξεων , όταν το άθροισμα κύριας και επικουρικής, μετά τον επανυπολογισμό των επικουρικών το 2016 , ήταν πάνω από 1300 €. Ο ν. Βρούτση ( ν. 4670/2020) αύξησε το ποσοστό της ανταποδοτικής σύνταξης πάνω από 31 χρόνια , κυρίως με τα 40 χρόνια συντάξιμα , από 42,8 (του ν. Κατρούγκαλου) σε 50%, ανεξάρτητα αν στο μέλλον κανένας δε θα συμπληρώνει 40 χρόνια συντάξιμα( με την ανεργία και τις ελαστικές σχέσεις εργασίας), για να πιάσει το υψηλότερο ποσοστό ανταποδοτικής σύνταξης. Επίσης από 1.10.2019 πρόκειται να αυξήσει αναδρομικά τις επικουρικές συντάξεις που μειώθηκαν το 2016 , όταν το άθροισμα κύριας και επικουρικής υπερέβαινε τα 1300€. Αυτό αφορά τους δικαστικούς και τους συνταξιούχους των ΔΕΚΟ και όχι τους εκπαιδευτικούς, που φυσικά είχαν άθροισμα κύριας και επικουρικής κάτω από 1300€ το 2016 και η απόφαση αυτή δε μας αφορά.
7. Μετά τη νέα απόφαση του ΣΤΕ, 4.10.2019 που έκρινε από 13.5. 2016 νόμιμες τις περικοπές του ν. Κατρούγκαλου, υπήρχε εν ισχύι η απόφαση του ΣτΕ , 10 Ιουνίου 2015, που είχε κρίνει αντισυνταγματικές τις περικοπές του 2013 και 2014. Μόλις ο Γ. Βρούτσης ανέλαβε το Υπουργείο Εργασίας έκανε για δεύτερη φορά προσφυγή στο ΣΤΕ, στα πλαίσια της πιλοτικής δίκης, ζητώντας να κριθούν συνταγματικές όλες οι περικοπές μέχρι 12.6 2016 και η κατάργηση της 13ης και 14ης σύνταξης. Η υπόθεση αυτή εκδικάστηκε στις 10.1.2020. Η απόφαση δεν έχει εκδοθεί ακόμη, αλλά υπάρχουν διαρροές στον τύπο. Ταυτόχρονα με την προσφυγή του ο Υπουργός δεσμεύτηκε ότι θα εφαρμόσει τις δικαστικές αποφάσεις. Τις ίδιες δηλώσεις είχε κάνει συχνά και ο προηγούμενος υπουργός της κυβέρνησης Σύριζα. Εμείς γνωρίζουμε ότι, όταν οι αρμόδιοι Υπουργοί δεσμεύονται ότι θα εφαρμόσουν τις δικαστικές αποφάσεις, είμαστε βέβαιοι ότι γνωρίζουν από πριν ότι οι αποφάσεις θα είναι αρνητικές για τους εργαζόμενους και συνταξιούχους. Τα ίδια έλεγε και ο υπουργός Εργασίας της κυβέρνησης Σύριζα για την απόφαση του ΣτΕ που εκδόθηκε τον Οκτ. του 2019, ενώ από τον Μάιο του 2018 είχε διαρρεύσει ότι με ψήφους 13-12 το ΣτΕ είχε κρίνει το ν. Κατρούγκαλου Συνταγματικό. Και αν οι αποφάσεις είναι θετικές για τους εργαζόμενους και συνταξιούχους, δεν τις εφαρμόζουν για δημοσιονομικούς λόγους (σημειωτέον ότι, επειδή η απόφαση του ΣτΕ του 2019 ακύρωνε στην ουσία την ευνοϊκή για τους συνταξιούχους απόφαση του 2015, το Μάιο του 2018 παραιτήθηκε ο τότε πρόεδρος του ΣτΕ και ανέλαβε ως νέος πρόεδρος η νυν πρόεδρος της Δημοκρατίας).
8. Για τη νέα (πιλοτική) απόφαση του ΣτΕ που αναμένεται να δημοσιευτεί, το Δ.Σ της ΠΕΣΕΚ δεν τρέφει αυταπάτες. Με δεδομένο ότι ν. Κατρούγκαλου έχει κριθεί συνταγματικός από 13.6.2016 και η απόφαση του ΣτΕ του 2015 έχει κρίνει αντισυνταγματικές μεν τις περικοπές από το 2013 και εντεύθεν, αλλά για δημοσιονομικούς λόγους κρίνει ότι πρέπει να εφαρμοστεί η αναδρομικότητα από 11 Ιουνίου του 2015, στην καλύτερη περίπτωση το ΣτΕ θα αποφασίσει αναδρομικά από 11.6.2015 μέχρι 12.5.2016, δηλ. για 11 μήνες. Για αυτά τα ψίχουλα ο Υπουργός έχει υποσχεθεί πολλές φορές ότι θα τα δώσει σ’ όλους και ότι δεν απαιτείται καμία δικαστική προσφυγή. Και αν ληφθεί υπόψη ότι τα αναδρομικά υπόκεινται σε παρακράτηση 20% και ότι θα δοθούν , αν δοθούν, σε διάρκεια 48-72 μηνών, «ώδινε όρος και έτεκε μυν». Έτσι και με τη βούλα της δικαστικής εξουσίας τα αναδρομικά εξαϋλώθηκαν.
9. Στο θέμα των δικαστικών προσφυγών και διεκδικήσεων η ΠΕΣΕΚ έχει κρατήσει ξεκάθαρη στάση: Τα δικαστήρια δεν μπορούν να ανατρέψουν τα μνημόνια και τις μνημονιακές περικοπές. Κανένα δικαστήριο δεν μπορεί να εμποδίσει την κυβέρνηση να εφαρμόσει την πολιτική της. Καμία δικαστική απόφαση δεν εμπόδισε τις μνημονιακές κυβερνήσεις από το 2010 μέχρι σήμερα να εφαρμόσουν τα μνημόνια δηλ. τις εντολές της Ε.Ε και του ΔΝΤ. Οι κυβερνήσεις μπορούν να χρησιμοποιούν τις δικαστικές αποφάσεις κατά το δοκούν. Με πολιτική απόφαση πήραν τα αναδρομικά οι ένστολοι, οι δικαστικοί, οι πανεπιστημιακοί και οι γιατροί του ΕΣΥ και όχι με δικαστική απόφαση. Αν πράγματι πιστεύαμε ότι οι δικαστικές αποφάσεις μπορούσαν να ανατρέψουν τη μνημονιακή πολιτική της κυβέρνησης και των εντολέων της – δανειστών- Ε.Ε – θα είχαμε καλέσει όλους τους συνταξιούχους να ασκήσουν τα νόμιμα δικαιώματά τους με προσφυγές στα δικαστήρια και δε θα αφήναμε τους όψιμους συνταξιουχοπατέρες και τα δικηγορικά γραφεία να εκμεταλλεύονται τη ληστεία των συντάξεών μας.
10. Εμμένουμε στη θέση μας: Μόνο με αγώνες και πίεση μπορούμε να πετύχουμε κάτι. Και όχι με κούφιες ελπίδες που απλόχερα προσφέρουν όσοι εκμεταλλεύονται τον πόνο των συνταξιούχων. Η υποκρισία τους δοκιμάστηκε και αποκαλύφθηκε τώρα με τον Κορωνοϊό: Η Τρίτη ηλικία δεν έχει θέση μεν στις μονάδες εντατικής θεραπείας (ΜΕΘ), για να αποσυμπιεστεί το ασφαλιστικό τους σύστημα, από την άλλη όμως δίνουν κίνητρα για να εργάζεται μέχρι «να αποδημήσει εις κύριον».