Αποσύρονται και μεταβιβάζονται άμεσα στην Γαλλία τα 19 εναπομείντα μαχητικά από την αρχική αγορά των 40 μαχητικών, Mirage 2000EGM και διθέσια BGM, όπως προβλέπει ο -περίεργος- όρος της συμφωνία αγοράς των μαχητικών Rafale F.3R.
Όπως είχε γράψει πρώτο το pronews.gr όταν αποκάλυψε την συμφωνία αγοράς των Rafale F.3R τον Αύγουστο του 2020, η συμφωνία προέβλεπε την μεταβίβαση στην Γαλλία των 19 δελταπτέρυγων μαχητικών, που γενικά βρίσκονται σε καλή κατάσταση, καθώς πέρα από την εξαιρετική δουλειά των τεχνιτών της 332Μ, για τα συγκεκριμένα Mirage 2000 υπήρχε και επάρκεια ανταλλακτικών, αντίθετα με τα Mirage 2000-5 Mk2 τα οποία υπέφεραν από έλλειψη ανταλλακτικών στα «πέτρινα χρόνια» των Μνημονίων που δυστυχώς συνεχίζονται υπό μορφή «πανδημίας».
Θα μπορούσαμε να πούμε ότι η Πολεμική Αεροπορία χάνει τις δυνατότητες προσβολής αέρος-επιφανείας, για ένα μεγάλο χρονικό διάστημα μέχρις ότου τα Rafale F.3R αποκτήσουν πλήρη επιχειρησιακή δυνατότητα χρήσης των πυραύλων αέρος-επιφανείας AM-39 Exocet στο ελληνικό επιχειρησιακό περιβάλλον (μόνο τα παλιά MIrage 2000EGM/BGM έχουν αυτή την δυνατότητα καθώς το λογισμικό SΕG 52 για την επιχειρησιακή χρήση των Mirage 2000-5 σε αυτό τον ρόλο, δεν εγκαταστάθηκε στα αεροσκάφη της αγοράς του 1999, ποτέ), αλλά τα πράγματα είναι δυστυχώς χειρότερα.
Η ΠΑ δεν έχει ούτε ένα βλήμα AM-39 Exocet επιχειρησιακό εδώ και χρόνια, καθώς έληξε ο χρόνος ζωής τους και αποσύρθηκαν. Μάλιστα κάηκαν και οι κινητήρες τους με το προωθητικό υλικό τους, καθώς ήταν επικίνδυνη η αποθήκευσή τους.
Ελπίζεται μέχρι το τέλος του χρόνου να έχουν αποδοθεί τα πρώτα βλήματα από την σύμβαση υποστήριξης που υπογράφηκε μόλις πριν ένα χρόνο, μετά από καθυστέρηση περίπου δεκαετίας.
Τα 19 μαχητικά Mirage 2000EGM/BGM που επιστρέφουν στην Γαλλία προφανώς θα αναβαθμιστούν και θα προσφερθούν σε άλλο πελάτη ή θα χρησιμοποιηθούν ως ανταλλακτικά.
Ήταν ο απαραίτητος όρος που είχε θέσει η Dassault στην Ελλάδα προκειμένου να υπάρξει «μείωση» (:) στην τιμή αγοράς των Rafale F.3R και να δοθούν άμεσα μεταχειρισμένα μαχητικά από την γαλλική Αεροπορία στην Ελλάδα, όπως τα έξι πρώτη που αφίχθηκαν χθες.
Φυσικά τα 19 υπερπολύτιμα μαχητικά Mirage 2000EGM/BGM, δεν έπρεπε να αποτελούν μέρος της σύμβασης ως αντάλλαγμα στην Γαλλία.
Έπρεπε να παραμείνουν σε υπηρεσία στην ΠΑ, να περάσουν ένα περιορισμένο πρόγραμμα αναβάθμισης των δυνατοτήτων τους και να συνεχίσουν να υπηρετούν μέχρι το 2030 τουλάχιστον. Ποιος θα κάνει αναχαιτίσεις στο Αιγαίο; Τα δικινητήρια Rafale F.3R που έχουν τριπλάσιο κόστος χρήσης ανά ώρα πτήσης από τα Mirage 2000;
Όταν συνεχίζουν να πετάνε τα F-4E του 1974, αναβαθμισμένα, φυσικά στο επίπεδο P.I.2000, είναι δυνατόν να αποσύρουμε τα Mirage 2000 του 1988;
Μιλώντας χθες για τον αποχωρισμό των Mirage 2000EGM/BGM ο διοικητής της 332 Μοίρας Παντός Καιρού, Αντισμήναρχος (Ι) Μιχαήλ Κούρτης, δήλωσε ότι «Από το 1988 συμπλήρωσαν 130.000 ώρες πτήσης από τις οποίες 7.000 ώρες σε scramble».
Και όχι μόνο γι αυτό, αλλά και για εθνικούς λόγους: Ανάμεσα σε αυτά που μεταβιβάζονται στην Γαλλία είναι και το μαχητικό που κατέρριψε το διθέσιο τουρκικό F-16 τo 1996!
Στις 8η Οκτωβρίου 1996, ένα σχηματισμός τουρκικών μαχητικών F-16C/D από την 192 Filo του Μπαλίκεσιρ παραβίασε τον Εθνικό Εναέριο Χώρο και δύο Mirage 2000EGM βρέθηκαν στον αέρα.
Στο χειριστήριο του ενός Mirage 2000ΕGM βρισκόταν ο – τότε – υποσμηναγός Α.Γ νούμερο «2» στο ζευγάρι του. Η συνάντηση των Mirage 2000 με τα τουρκικά F-16 έγινε δυτικά της Χίου μεταξύ των 6 και 10 ν.μ.
Αμέσως ζητήθηκε από τα τουρκικά μαχητικά να αποχωρήσουν από την περιοχή και να επιστρέψουν στον διεθνή εναέριο χώρο, αλλά εκείνα επέμειναν και ξεκίνησε η εμπλοκή δυτικά της Χίου.
Στα χειριστήρια του διθέσιου F-16D βρισκόταν ο Οσμάν Τσιλεκλί επίσης υποσμηναγός με εκπαιδευτή τον σμηναγό Ναίλ Ερντογάν. Η εμπλοκή ήταν σκληρή και οι Τούρκοι επιχείρησαν να τραβήξουν σε χαμηλό ύψος τα ελληνικά Mirage 2000, όπου τα F-16 υπερτερούν σε απόδοση.
Ο υποσμηναγός της ΠΑ απασφάλισε, όπως ήταν η πάγια διαδικασία σε όλη την δεκαετία του ’90 αλλά και του 2000, όταν φαινόταν ότι οι Τούρκοι εισβολείς θα επέμεναν να πάρουν την «ουρά» των ελληνικών μαχητικών.
Και τότε έγινε: Σε μία παρατεταμένη στροφή κι ενώ το ελληνικό μαχητικό είχε πάρει την ουρά του τουρκικού F-16, ένα από τα βλήματα μικρής ακτίνας δράσης R-550 Magic II, εκτοξεύθηκε από το ελληνικό μαχητικό.
Μετά από πτήση ελάχιστων δευτερολέπτων κι ενώ μέσα στα χειριστήρια του διθέσιου μαχητικού ηχούσε σαν τρελό το RWR της Loral που έδειχνε ότι εναντίον του είχε εκτοξευθεί βλήμα αέρος-αέρος, καρφώθηκε στην ουρά του F-16.
Το F-16D έγινε μια πύρινη μπάλα από την μέση και πίσω. Ο Οσμάν Τσιλεκλί, κατάφερε να εκτιναχθεί όταν το αεροσκάφος του δέχθηκε την γιγάντια «κλωτσιά» και άρχισε να πέφτει σε περιδίνηση. Ο σμηναγός Ναίλ Ερντογάν δεν τα κατάφερε και πλήρωσε τις φιλοδοξίες της Άγκυρας στο Αιγαίο.
Η ελληνική νίκη ολοκληρώθηκε με την περισυλλογή του Οσμάν Τσιλεκλί από ελληνικό ελικόπτερο έρευνας-διάσωσης και την νοσηλεία του σε νοσοκομείο της Χίου.
Στην φωτό κάτω, το σήμα κατάρριψης που κόσμησε για κάποιο καιρό το συγκεκριμένο Mirage 2000 πριν δοθεί πολιτική εντολή σβησίματός του.
Θεωρώ πώς είναι όντως απαράδεκ τος αυτός ο όρος γιά τήν επιστρο φήν πίσω στήν Εταιρεία Dassault Αviation τών 19 εν ενεργεία Ελληνι κών Mirages. Μήπως άραγε η Ελλά δα θά μπορούσε νά αναδιαπραγμα τευθεί τόν συγκεκριμένον όρον με τήν Εταιρείαν Dassault Αviation προκειμένου νά διατηρήσει στήν ΠΑ εν ενεργεία τά συγκεκριμένα ετοιμο πόλεμα αεροσκάφη, τά οποία διαθέ τουν όχι μόνο τούς πολύ έμπειρους Έλληνες πιλότους των, τούς επίσης πολύ έμπειρους τεχνικούς υποστη ρίξεως εδάφους, αλλά επίσης καί σημαντικόν αριθμόν ανταλλακτικών καθώς επίσης καί τήν δυνατότητα χρήσεως τών πυραύλων exoset, τήν οποίαν όμως ΔΈΝ διαθέτουν δυστυ χώς, λόγω τού ειδικού λογισμικού των, τά ακόμη πιό σύγχρονα αερο σκάφη τής Ελληνικής Π.Α., τά
Mirages 2000-5…!!!