Κατά 60% έχουν μειωθεί οι μετακινήσεις με ταξί στην Αθήνα την τελευταία δεκαετία, ως συνέπεια της κάθετης πτώσης του βιοτικού επιπέδου της μεγάλης λαϊκής πλειονότητας.
Όπως προκύπτει από σχετική έρευνα του ΕΜΠ, το ταξί δεν αποτελεί πρώτη επιλογή των μετακινούμενων, κυρίως λόγω κόστους, ενώ οι ίδιοι οι οδηγοί φαίνεται ότι βρίσκονται πίσω από το τιμόνι πολύ περισσότερες ώρες από όσες επιτρέπει η ευρωπαϊκή νομοθεσία.
Λόγω κρίσης, το μεταφορικό έργο έχει περιοριστεί κατά 60% την τελευταία δεκαετία, ενώ η έλλειψη πόρων οδηγεί στη γήρανση του στόλου, που έχει άμεσο αντίκτυπο τόσο στο επίπεδο των παρεχόμενων υπηρεσιών όσο και στο κόστος συντήρησης και κυκλοφορίας των ταξί. Όσο πιο παλιό ένα ταξί και όσο περισσότερα χιλιόμετρα «μετρά», τόσο αυξάνεται η κατανάλωση καυσίμων, αλλά και οι μηχανολογικές απαιτήσεις συντήρησης του οχήματος.
Ειδικότερα, μόλις το 10% των ταξί που κυκλοφορούν στην Αθήνα είναι κάτω των τριών ετών, διάστημα κατά το οποίο υπολογίζεται ότι έχει διανύσει περίπου 300.000 χιλιόμετρα. Ποσοστό που ξεπερνά το 70% του στόλου της Αττικής υπερβαίνει τα έξι χρόνια ζωής, ενώ το 33% είναι άνω των 10 ετών, άρα και χωρίς κινητήρες αντιρρυπαντικής τεχνολογίας.
Τα παραπάνω στοιχεία της έρευνας του ΕΜΠ παρουσιάστηκαν από τον γενικό διευθυντή της BEAT Βασίλη Ντάνια, στο πλαίσιο συζήτησης που έλαβε χώρα στο 3ο Συνέδριο Υποδομών – Μεταφορών, με αντικείμενο τη βιώσιμη αστική κινητικότητα.
Ιδιαίτερη εντύπωση προκαλεί το γεγονός ότι, μεταξύ των επαγγελματιών ταξί, μόλις το 27% πιστεύει ότι τα οχήματα θα πρέπει να είναι έως επτά ετών, ενώ το 34% δηλώνει ότι θα πρέπει τα ταξί να είναι τουλάχιστον 11 ετών.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας, οι οδηγοί ταξί βρίσκονται πίσω από το τιμόνι πολύ περισσότερες ώρες από όσες επιτρέπει η ευρωπαϊκή νομοθεσία. Σύμφωνα με αυτήν, δεν θα έπρεπε να ξεπερνούν τις 45 ώρες οδήγησης την εβδομάδα, ενώ στην Ελλάδα δεν είναι λίγοι εκείνοι που οδηγούν ακόμη και 90 ώρες την εβδομάδα. Η οικονομική κρίση έχει αναγκάσει το 93% των οδηγών να κάθεται στο τιμόνι για τουλάχιστον 10 ώρες την ημέρα, ενώ το 65% ξεπερνά τις 12 ώρες ημερησίως. Η πλειονότητα των οδηγών (96%) απασχολείται για 6 ημέρες την εβδομάδα τουλάχιστον και το 60% εργάζεται 7 ημέρες την εβδομάδα.