ΙΟΒΕ:6 στους 10 Έλληνες μόλις και μετά βίας τα βγάζουν πέρα

1425
έρευνα

Μπορεί η κυβέρνηση να πανηγυρίζει για την έξοδο της χώρας από Μνημόνια ωστόσο στην πράξη, στις ζωές και στην τσέπη των πολιτών, δεν φαίνεται να έχουν αλλάξει πολλά πράγματα με τους περισσότερους από αυτούς να εξακολουθούν να στενάζουν κάτω από τον ζυγό της υπερφορολόγησης και της πιστωτικής ασφυξίας.

Ιδιαιτέρως ζοφερά, λοιπόν, είναι τα στοιχεία που δημοσιεύει έρευνα του ΙΟΒΕ, σχετικά με την οικονομική κατάσταση των Ελλήνων, αφού σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας 6 στους 10 καταναλωτές μετά βίας τα βγάζουν πέρα.

Σύμφωνα με την έρευνα αυτή, το 62% των καταναλωτών δηλώνει ότι «μόλις τα βγάζει πέρα».

Από το 62% που δήλωσε ότι οριακά τα βγάζει πέρα, ένα το 11% έχει αναγκαστεί να καταφύγει στις αποταμιεύσεις ούτως ώστε να μπορέσει να ανταπεξέλθει στις καθημερινές υποχρεώσεις του.

Το 82% των νοικοκυριών στη χώρα μας δεν θα καταφέρει να αποταμιεύσει ούτε ένα ευρώ τους επόμενους 12 μήνες, ενώ το των καταναλωτών δηλώνει ότι «μόλις τα βγάζει πέρα». Για το 12% δεν είναι πιθανή η αποταμίευση και για το 70% είναι απλά αδύνατη.

Η έρευνα του ΙΟΒΕ, η οποία πραγματοποιήθηκε σε αντιπροσωπευτικό δείγμα 1.500 καταναλωτών, δείχνει ότι μόλις το 13% των ερωτηθέντων θεωρεί αρκετά πιθανή την αποταμίευση το προσεχές 12μηνο και μόλις 1% τη θεωρεί πολύ πιθανή. Αντιθέτως, για το 12% δεν είναι πιθανή και για το 70% είναι… απλά απίθανη.

Οι καταναλωτές που αναφέρουν ότι αποταμιεύουν λίγο ή πολύ αυξήθηκαν οριακά τον Οκτώβριο στο 14% του συνόλου, έναντι 12% τον Σεπτέμβριο και ο δείκτης της πρόθεσης για αποταμίευση τους προσεχείς 12 μήνες διαμορφώθηκε τον Οκτώβριο στις -69,3 μονάδες (από -75,3 τον Σεπτέμβριο).

Ενδεικτικό είναι ότι όσο «ροκανίζονται» οι αποταμιεύσεις, τόσο αποδυναμώνεται η χρηματοδότηση της πραγματικής οικονομίας από τις τράπεζες. Αρκεί να ληφθεί υπόψη πως οι αποταμιεύσεις των νοικοκυριών στις ελληνικές τράπεζες μετά βίας ξεπερνούσαν τον Σεπτέμβριο τα 131,7 δισ. ευρώ, σύμφωνα με την Τράπεζα της Ελλάδος, τη στιγμή που το Νοέμβριο του 2014 έφθαναν τα 164 δισ. ευρώ.

Πως σκοπεύουν να καταναλώσουν

Με τα παραπάνω δεν προκαλούν εντύπωση τα ευρήματα σχετικά με το τι προτίθενται να δαπανήσουν οι καταναλωτές το επόμενο διάστημα.

Το 41%  των καταναλωτών προβλέπει ότι θα προβεί σε λιγότερες ή πολύ λιγότερες δαπάνες το επόμενο 12μηνο, ενώ από την άλλη πλευρά μόλις το 8% αναμένει ότι θα αυξήσει τις δαπάνες.

Παρ’όλα αυτά τα συγκεκριμένα ποσοστά είναι βελτιωμένα μιας και τον Σεπτέμβριο, το 58% των καταναλωτών προέβλεπε ότι θα κάνει λιγότερες ή πολύ λιγότερες δαπάνες και μόλις 4% βρισκόταν στην αντίπερα όχθη.

Σε ότι αφορά τις μεγάλες δαπάνες, όπως για παράδειγμα την αγορά αυτοκινήτου ή την κατασκευή σπιτιού, οι καταναλωτές εμφανίζονται κάτι παραπάνω από επιφυλακτικοί. Για τη συντριπτική πλειοψηφία των καταναλωτών (95,5%) η αγορά αυτοκινήτου το προσεχές 12μηνο φαντάζει απλά απίθανη.

Ακόμη πιο μικρό το ποσοστό όσων σκέφτονται να αγοράσουν ή να κτασκευάσουν σπίτι μέσα στον επόμενο χρόνο: Μόλις το 1,9% φαίνεται ότι έχει τέτοια πρόθεση. Ωστόσο, ένα 10,9% των καταναλωτών, σκέφτεται να διαθέσει ένα ποσό για να ανακαινίσει και να βελτιώσει το σπίτι του.

Ο δείκτης καταναλωτικής εμπιστοσύνης

Την ίδια στιγμή, εντύπωση προκαλεί ότι ο δείκτης καταναλωτικής εμπιστοσύνης τον Οκτώβριο βρέθηκε στο υψηλότερο σημείο των τελευταίων 3,5 ετών (-38,3 μονάδες, από -44,9 τον Σεπτέμβριο).

Συγκεκριμένα:

  • Το 45% (από 55% τον Σεπτέμβριο) των νοικοκυριών αναμένει ελαφρά ή αισθητή επιδείνωση της οικονομικής του κατάστασης, ενώ το 8% (από 5%) προβλέπει μικρή βελτίωση.
  • Το 49% (από 60% τον Σεπτέμβριο) προβλέπει ελαφρά ή αισθητή επιδείνωση της οικονομικής κατάστασης της χώρας, έναντι του 27% το οποίο αναμένει εκ νέου σταθερότητα.
  • Το 43% (από 45% ένα μήνα νωρίτερα) προβλέπει μικρή ή αισθητή άνοδο της ανεργίας, ενώ το 23% (από 18%) των ερωτηθέντων να αναμένει μικρή ή αισθητή μείωσή της.
  • Το 38% (από 36% τον Σεπτέμβριο) προβλέπει εκ νέου άνοδο τιμών με τον ίδιο ή ταχύτερο ρυθμό και το 38% (από 42%) αναμένει σταθερότητα.

«Το γεγονός ότι η χώρα βρίσκεται εκτός προγράμματος προσαρμογής μετά από οκτώ έτη και η συνεχής κάμψη της ανεργίας, θεωρούνται οι κύριοι παράγοντες ενίσχυσης της καταναλωτικής εμπιστοσύνης. Σε αυτές τις επιδράσεις προστέθηκε προσφάτως η θετική επενέργεια της πιθανολογούμενης χαλάρωσης ή μη εφαρμογής δημοσιονομικών μέτρων που είχαν προγραμματιστεί για το 2019» σχολιάζει ο ΙΟΒΕ.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Παρακαλώ προσθέστε το σχόλιό σας
Παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας