«Μακάριοι οι δεδιωγμένοι ένεκεν δικαιοσύνης..».
Ο Σεβασμιότατος μητροπολίτης Καλαβρύτων κι Αιγιαλείας Αμβρόσιος έκανε την τιμή στη ΛΑ.Ε Αιγιαλείας να ασχοληθεί με την ασημαντότητά της. Τον ευχαριστούμε κατ΄ αρχήν, που μας δίνει τη δυνατότητα να απαντήσουμε στην επιχειρηματολογία του και να επικοινωνήσουμε με το Χριστεπώνυμον πλήρωμα τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως και να ακούσει και το δικό μας λόγο, όπως όμως εμείς τον εκφράζουμε. Αυτοί είναι συμπολίτες μας που σεβόμεθα και τιμούμε. Στο όνομα αυτών επομένως είμαστε υποχρεωμένοι να απαντήσουμε.
Δεν θα μπαίναμε επομένως στον κόπο να ασχοληθούμε με τις απόψεις και τις πολιτικές πεποιθήσεις οποιουδήποτε αν αυτός δεν ήταν η κεφαλή της τοπικής ορθόδοξης εκκλησίας. Ο κάθε πολίτης έχει δικαίωμα και καθήκον να έχει άποψη και θέση. Αυτό είναι αναφαίρετο δικαίωμα κάθε πολίτη και φυσικά και των κληρικών κάθε βαθμίδας.
Ο θεσμός όμως; Η εκκλησία σαν θεσμός έχει δικαίωμα εκφοράς πολιτικού λόγου και παρέμβασης στην πολιτική; Έχει ο θεσμός της εκκλησίας το δικαίωμα να οδηγεί το ποίμνιό του σε ατραπούς σκοτεινές; Στις ατραπούς του μίσους και του διχασμού; Έχει το δικαίωμα ένας μητροπολίτης εκμεταλλευόμενος το κύρος της θέσης του και του θεσμού που εκπροσωπεί να σπέρνει το μίσος και το διχασμό;
Γράφει ο Σεβασμιότατος:
Βεβαίως αγαπώ την Πατρίδα μου, αλλά πέρα και πάνω από όλα αγαπώ τον Χριστό μας! Επάνω από τον Χριστό μας και την Ορθοδοξία μας ΔΕΝ ΤΟΠΟΘΕΤΩ ΤΙΠΟΤΕ άλλο! Γι αυτό και υπήρξα ακομμάτιστος. Είμαι με όποιον σέβεται τόν Χριστό καί την Εκκλησία. Πολεμάω κάθε άθεο και αντίχριστο, πράσινο, κόκκινο, γαλάζιο, άσπρο ή μαύρο, όπου και αν ανήκει! Χριστός και Ελλάδα βεβαίως είναι τα ιδανικά μου!……Παρέχετε αφειδώς κοινωνικά επιδόματα και χρηματικά βοηθήματα στους λαθρομετανάστες.
Στο παραπάνω ο Μητροπολίτης μας ισχυρίζεται πως όσα κάνει, τα κάνει στο όνομα του Ιησού και της ορθοδοξίας. Είναι έτσι όμως ή μήπως παραπλανά το ακροατήριό του εκμεταλλευόμενος την άγνοιά του και τη καλή του πίστη;
Ο Ιησούς, στον οποίο ομνύει ο Σεβασμιότατος κάνει σαφέστατο διαχωρισμό του κοσμικού από τη θρησκεία. Ἀπόδοτε οὖν τὰ Καίσαρος Καίσαρι καὶ τὰ τοῦ θεοῦ τῷ θεῷ (από το κατά Ματθαίον Ευαγγέλιο κβ’:21). Τὰ Καίσαρος Καίσαρι Σεβασμιότατε. Τα της πολιτείας καθορίζονται από την πολιτεία. Η θρησκεία και οι λειτουργοί της αποκλειστικά στα θρησκευτικά τους καθήκοντα λέγει ο Ιησούς. Κι ο δικός σας λόγος και οι πράξεις θέλουν να ορίσουν τα της πολιτείας. Δεν είναι και τόσο σύμφωνο με την ευαγγελική ρήση αυτό μάλλον, αλλά ούτε και με τις συνοδικές αποφάσεις
«Ἐπίσκοπος ἤ πρεσβύτερος ἤ Διάκονος κοσμικάς φροντίδας μή ἀναλαμβανέτω. Εἰδέ μή καθαιρείσθω» (στ΄ Αποστολικός Κανών).
Μήπως όμως αποτελεί παράδοση της ορθοδοξίας ο παποκαισαρισμός; Ο παποκαισαρισμός ήταν σχεδόν ο κανόνας στην δυτική ρωμαιοκαθολική εκκλησία. Στην ανατολική εκκλησία η ιεραρχία ήταν υπό την κοσμική εξουσία. Ο αυτοκράτορας συγκαλούσε τις συνόδους. Ο αυτοκράτορας προήδρευε σε αυτές. Η κοσμική εξουσία καθόριζε ακόμη και το δόγμα σε σημαντικές περιπτώσεις. Ποια είναι η ορθοδοξία στην οποία αναφέρεστε εσείς Σεβασμιότατε;
Ας δούμε όμως και τα υπόλοιπα:
«…και ένας από αυτούς, ειδήμονας στον Νόμο, ρώτησε για να τον δοκιμάσει: «Δάσκαλε, ποια είναι η μεγαλύτερη εντολή στον Νόμο;» Αυτός του είπε: «“Πρέπει να αγαπάς τον Θεό σου με όλη σου την καρδιά και με όλη σου την ψυχή και με όλη σου τη διάνοια”. Αυτή είναι η μεγαλύτερη και πρώτη εντολή. Η δεύτερη, όμοια με αυτήν, είναι η εξής: “Πρέπει να αγαπάς τον πλησίον σου όπως τον εαυτό σου” “Ματθαίος 22:34-39”»
Και ποιος είναι ο πλησίον ρώτησαν; Με μια παραβολή ο Ιησούς όρισε τον πλησίον. Ο πλησίον ήταν αλλόθρησκος. «τις ουν τούτων των τριών πλησίον δοκεί σοι γεγονέναι του εμπεσόντος εις τους λῃστάς; ο δε είπεν· ο ποιήσας το έλεος μετ ᾿ αυτού. είπεν ουν αυτώ ο Ιησους· πορεύου και συ ποίει ομοίως» (Λουκ. ι΄, 36-37)
Εκτιμάτε Σεβασμιότατε πως όσα εσείς θεωρείτε σωστά είναι σύμφωνα με τη διδασκαλία του Ιησού την οποία και διακονείτε;
Το ότι αγαπάτε την πατρίδα σας εμείς δεν θα το αμφισβητήσουμε ακολουθούντες τη δική σας λογική. Όσο για τη στάση της ιεραρχίας στο ζήτημα του έθνους και του κράτους του ας ανατρέξετε στην «Διδασκαλία Πατρική». Το κείμενο που καλούσε στην υποταγή τον ραγιά. Πιο ραγιάδικο κείμενο δύσκολα θα βρείτε κι ανατρέξτε και στην απάντηση του Κοραή «Αδελφική διδασκαλία» που θα δώσει πολλές απαντήσεις για τη στάση της ιεραρχίας κατά την προετοιμασία της επανάστασης. Τι λέμε όμως τώρα Σεβασμιώτατε. Κατσαπλιάς κι αυτός ήταν.
Για να μη μένει καμιά αμφιβολία και να μην έχομε και χρεία μαρτύρων πως ο Μητροπολίτης μας είναι κήρυκας της διχόνοιας και του μίσους συμπληρώνει το λίβελό του κατά της ΛΑΕ, με ένα αφήγημα από μια από τις πλέον μαύρες σελίδες της νεότερης ελληνικής ιστορίας. Τα Δεκεμβριανά. Αντί ο σεβαστός ιεράρχης να φροντίζει για την επούλωση των πληγών και την σίγαση των παθών φροντίζει για την αναμόχλευσή τους. Δεν θα απαντήσουμε φυσικά επί της ουσίας διότι η ιστορία δεν είναι της αρμοδιότητας του Σεβασμιότατου μητροπολίτη. Πολύ δε περισσότερο που δεν έχει αναφορά σε κανέναν ιστορικό.
Φυσικά με τον προκαθήμενο της εκκλησίας μας δεν θα συζητήσουμε ζητήματα που δεν αφορούν την εκκλησία, αλλά την πολιτεία και τους ιστορικούς. Και οι ιστορικοί έχουν μιλήσει. Θα του πούμε μόνο πως ο πατριωτισμός αποδεικνύεται στην πράξη. Την σκληρή την δύσκολη. Και στη ανυστερόβουλη θυσία.
Ας του πούμε λοιπόν πως για το ζήτημα της Μακεδονίας, που τόσο κόπτεται ο Σεβασμιότατος, όταν τα γερμανικά στρατεύματα κατοχής αποφάσισαν να παραχωρήσουν τη Μακεδονία και τη Θράκη στους Βούλγαρους το ΕΑΜ διοργάνωσε ένα από τα μεγαλύτερα συλλαλητήρια στην Αθήνα. 400.000 λαού, μέσα στην κατοχή διαδήλωσαν στους δρόμους της Αθήνας την 22α Ιουλίου του 1943. Οι Γερμανοί άνοιξαν πυρ. Οι κατσαπλιάδες με το αίμα τους απέδειξαν ποιος είναι πατριώτης.
Με χαρά μας πάντως θέλουμε να δηλώσουμε πως είδαμε το Σεβασμιότατο να στηλιτεύει τους πλειστηριασμούς της λαϊκής κατοικίας. Ελπίζουμε λοιπόν πως από δω και πέρα ο Σεβασμιότατος και το πολυπληθές ποίμνιό του θα είναι δίπλα μας στην αποτροπή των πλειστηριασμών. Μέχρι τώρα μόνο εμείς οι ολίγοι της ΛΑΕ και λίγες δεκάδες συμπολιτών μας καταφέραμε να σταματήσουμε το πλειστηριασμό της πρώτης κατοικίας τετραμελούς οικογένειας συμπολιτών μας. Το κύρος και η δύναμη του Μητροπολίτη ας βαρύνει τη ζυγαριά υπέρ των φτωχοποιημένων συμπολιτών μας. Περιμένουμε.
Αρκετοί από μας, αν δεν το γνωρίζετε Σεβασμιότατε, σαν έτοιμοι από καιρό και χωρίς δισταγμό εγκατέλειψαν την εξουσία και τις τιμές και το χρήμα που τη συνοδεύουν όταν αυτή ήρθε σε σύγκρουση με τη συνείδησή τους. Εσείς είσαστε έτοιμος γι αυτό; Όσο για μας πάντα με τους ταπεινούς και καταφρονεμένους. Με τους πεινώντες και διψώντες. Με τους κατατρεγμένους. Με τους κατσαπλιάδες και τους κι εξωλέστατους (σας θυμίζει κάτι η λέξη σεβασμιότατε:)
Υ.Γ 1: Αρνούμαστε συνειδητά να απαντήσουμε στα πολιτικά ζητήματα γιατί αρνούμαστε τη νομιμοποίηση του πολιτικού ρόλου σας. Αρκούμαστε απλά να σημάνουμε την αντίθεση των λόγων και του έργου σας με τη θέση που κατέχετε και τη θρησκεία που ισχυρίζεστε πως διακονείτε.
Υ.Γ.2: Εμείς, οι φασίστες, είμαστε απολύτως δεκτικοί σε οποιονδήποτε δημόσιο διάλογο και για οποιοδήποτε πολιτικό ή μη θέμα με οποιονδήποτε και με σας Σεβασμιότατε όχι σαν ιεράρχη αλλά σαν φυσικό πρόσωπο. Όχι δηλαδή ως μητροπολίτη Αμβρόσιο αλλά σαν Αθανάσιο Λενή
Με αγάπη αδελφική
Οι της ΛΑ.Ε Αιγιαλείας αγράμματοι