Η ψήφιση του αντιεκπαιδευτικού νομοσχεδίου του υπουργείου “Παιδείας” και Θρησκευμάτων και του υπουγείου “Προστασίας του Πολίτη”, για την είσοδο αστυνομικών στα ελληνικά πανεπιστήμια, έφερε ξανά στην επιφάνεια της κοινοβουλευτικής αντιπαράθεσης τις παρεμβάσεις της Αμερικάνικης Πρεσβείας στην ελληνική εκπαίδευση. Προ 10 ετών τα Wikileaks είχαν φέρει στο φως τηλεγράφημα της Πρεσβείας από το 2009 με τίτλο “Η θλιβερή κατάσταση του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος: Μια πρόκληση για το τμήμα δημόσιας διπλωματίας των ΗΠΑ”. Το θέμα του εγγράφου είναι “κατάσταση του τομέα και οι τρέχουσες προσπάθειες μεταρρύθμισης του και η προσέγγιση της ελληνικής νεολαίας παρά τα εμπόδια αυτά”. Μια μελέτη του εγγράφου δεν αφήνει καμία αμφιβολία πως η ελληνική κυβέρνηση υλοποιεί (με μεγάλη της ευχαρίστηση), τις οδηγίες των υπερατλαντικών αφεντικών της.
“Αταξία” στο δημόσιο σχολείο
Η “αταξία” που επικρατεί στο ελληνικό δημόσιο σχολείο, σύμφωνα πάντα με την Αμερικάνικη Πρεσβεία, δεν έχει να κάνει με την υποβάθμιση και την έλλειψη προοδευτικής εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης, αλλά με το ότι αυτό είναι θύμα “πολιτικών αντιπαραθέσεων”. Το πρόβλημα έγκειται στο ότι “τα δικαιώματα των μαθητών να διαδηλώνουν και να κλείνουν τις τάξεις παραβιάζουν τα δικαιώματα όλων σε μια ποιοτική εκπαίδευση”, καθώς “ομάδες μαθητών που συνδέονται με την πολιτική είχαν αυξανόμενη εξουσία”, υποκαθιστώντας τους δευθυντές. Τα φροντιστήρια αποτελούν σωτηρία για τους μαθητές που θέλουν να περάσουν σε μια καλή σχολή, απέναντι στα σχολικά προβλήματα, που για την Πρεσβεία έχουν να κάνουν με την πολιτικοποίηση των μαθητών, την οποία συνδέει με την εξέγερση των μαθητών τον Δεκέμβρη του 2008.
Η σημερινή κυβέρνηση έσπευσε να ικανοποιήσει τις ανησυχίες τον περασμένο Σεπτέμβριο, όταν με ρύθμιση ενημέρωσε τους εκπαιδευτικούς ότι δεν επιτρέπεται να λείπουν από τα σχολεία ούτε για τις εκλογικές τους διαδικασίες, προκειμένου “να μην αναστέλλεται η εκπαιδευτική διαδικασία”. Εν μέσω της καταστροφικής διαχείρισης της κυβέρνησης απέναντι στην πανδημία του κορονοϊού, με το δίχως μέτρα άνοιγμα των σχολείων, την έλλειψη οργάνωσης και σοβαρού πλάνου για την σχολική χρονιά και την αποτυχία να εισαχθεί σοβαρό πρόγραμμα τηλε-εκπαίδευσης, η κυβέρνηση απάντησε με απειλές και άγρια καταστολή κατά των μαθητικών και εκπαιδευτικών κινητοποιήσεων που απαιτούσαν ένα ασφαλές σχολείο, προσλήψεις καθηγητών και προσωπικού καθαριότητας, μικρότερα τμήματα, μαζικά τεστ, ίδρυση ιατρικής υπηρεσίας σχολείων κα. Με πρόφαση τον υγειονομικό κίνδυνο, η ίδια κυβέρνσηση που άφησε έκθετη την υγεία μαθητών και καθηγητών, δήλωσε δια στόματος του τότε κυβερνητικού εκπροσώπου Στ. Πέτσα πως θα ληφθούν μέτρα “πέραν της πειθούς και της συνεχούς έκκλησης να μην γίνονται τέτοιες ενέργειες”. Η απουσίες για όσους μαθητές “παρεμποδίζουν την διεξαγωγή μαθημάτων” αποτέλεσε ένα κρίσιμο μέτρο με το οποίο η κυβέρνηση σταμάτησε το κύμα διαμαρτυριών της “άτακτης” μαθητιώσας νεολάιας.
Εξίσωση ιδιωτικής και δημόσιας εκπαίδευσης
Η επόμενη ανησυχία της Πρεσβείας που έσπευσε να υλοποιήσει η κυβέρνηση είναι αυτή της μη αναγνώρισης των ιδιωτικών σχολείων και πανεπιστημίων ως ισότιμα της δημοσιας εκπαίδευσης. Το 2008, οι ΗΠΑ έκαναν λόγω για “πολιτικές πιέσεις” που αναγκάζουν την κυβέρνηση να κρατήσει τα διπλώματα από τα ιδιωτικά σχολεία και πανεπιστήμια στο περιθώριο. Η σημερινή κυβέρνηση δεν είχε τέτοιες αναστολές, με την Κεραμέως να περνάει νύχτα την αναγνώριση επαγγελματικών προσόντων και επαγγελματικής ισοδυναμίας των πτυχίων των Κολεγίων, σύμφωνα με την οποία οι πτυχιούχοι Κολλεγίων θα έχουν τα ίδια επαγγελματικά δικαιώματα με αυτά των πτυχιούχων των ελληνικών Πανεπιστημίων. Το τελευταίο αντιεκπαιδευτικό νομοσχέδιο έχει την ίδια στόχευση, να εξυπηρετήσει τα συμφέροντα των ιδιωτικών. Επαναφέροντας την βάση του 10, σχετικοποιώντας τον βαθμό εισαγωγής από συντελεστή που θα ορίζει το κάθε πανεπιστημιακό τμήμα και κόβοντας το 10% των τμημάτων, η κυβέρνηση θέτει έναν μεγάλο αριθμό μαθητών εκτός δημόσιων πανεπιστημιών, οι πιο ευκατάστατοι από αυτούς δίνονται δώρο στα “ισότιμα” πλέον ιδιωτικά ιδρύματα.
“Το άσυλο θρεφει τον αντι-Αμερικανισμό”
Το σημείο του τηλεγραφήματος που χαίρει των περισσότερων αναφορών στην κοινοβουλευτική συζήτηση από τα κόμματα της αντιπολίτευσης, έχει τον τίτλο “Ελληνικά πανεπιστήμια: Ισχυρές φοιτητικές ενώσεις και άσυλο”. Σύμφωνα με την Αμερικάνικη Πρεσβεία:
“Η μεγαλύτερη πρόκληση για τα ελληνικά πανεπιστήμια είναι οι πανίσχυρες, πολιτικά συνδεόμενες φοιτητικές ενώσεις. Το φοιτητικό κίνημα της Ελλάδος έχει σταθερή αύξηση της ισχύος και της επιρροής από το 1973, όταν οι φοιτητές του Πολυτεχνικού Πανεπιστημίου της Αθήνας έγιναν το σύμβολο τοης λαϊκής αντίστασης και καταλύτης για την πτώση της μισητής στρατιωτικής δικτατορίας που κυβερνούσε την Ελλάδα εκείνη την εποχή. Η Εξέγερση του 1973 στο Πολυτεχνειο, συνθλίφθηκε από τα τανκς της χούντας στον χώρο του Πολυτεχνείου γέννησε την έννοια του πανεπιστημιακού “ασύλου” που ισχύει ακόμη και χρησιμοποιείται ως πολιτικό κεφάλαιο σήμερα. Ειναι απίστευτο πως η αστυνομία και άλλοι αξιωματούχοι επιβολής του νόμου απαγορεύεται να εισέλθουν σε οποιεσδήποτε δημόσιες σχολικές ή πανεπιστημιακές εγκαταστάσεις, για οποιονδήποτε λόγο, εκτός εάν το γραφείο του εισαγγελέα το ζητήσει και εγκριθεί από το συμβούλιο του πανεπιστημίου (το οποίο περιλαμβάνει εκπρόσωπο σπουδαστών, οπότε η έγκριση δεν χορηγείται ποτέ)”.
Η ταύτιση επιχειρημάτων Πρεσβείας-κυβέρνησης είναι ενδεικτική, όπως και η υποκρισία που υποκρύπτει. Φυσικά, η Αμερικάνικη Πρεσβεία νίπτει τα χέρια της για τον ρόλο που έπαιξε η ίδια και το αμερικάνικο βαθύ κράτος, από κοινού με τους ντόπιους ολιγάρχες στην άνοδο της Χούντας. Το ίδιο ισχύει και με την αναφορά της στην “εκμετάλλευση του ασύλου από αναρχικούς και εγκληματίες” στην εξέγερση του 2008 για την δολοφονία του μαθητή Αλέξανδρου Γρηγορόπουλου. Προσπερνά πως ο Αλέξης ήταν το 4ο κατά σειρά θύμα της αστυνομίας σε καιρό δημοκρατίας, καθώς είχαν προηγηθεί οι δολονίες του φοιτητη Ιάκωβου Κουμή και της νεαρής εργάτριας Σταματίνας Κανελοπούλου το Νοεμβρίο 1980 και του φοιτητή Μιχάλη Καλτεζά το 1985. Ο καθηγητής Νίκος Τεμπονέρας δολοφονήθηκε επίσης το 1991 από τον ΟΝΝΕΔιτη Καλαμπόκα τον οποίο στο δικαστήριο υπερασπίστηκε ο μετέπειτα βουλευτής της καταδικασμένης νεοναζιστικής οργάνωσης της Χρυσής Αυγής, Μιχάλης Αρβανίτης. Το σημερινό κυβερνών κόμμα κάλυψε τον δολοφόνο και δεν καταδίκασε ποτέ την δολοφονία του αριστερού καθηγητή, ενώ ο δράστης έμεινε μόλις 7 χρόνια στην φυλακή και στην συνέχεια διορίστηκε στην Εθνική Τράπεζα. Σήμερα, δολοφόνος του Γρηγορόπουλου έχει επίσης αποφυλακιστεί, ένω οι δολοφονίες των Κούμη-Κανελοπούλου έμειναν ανεξιχνίαστες. Δεδομένης της ψήφου της νεοζαστικής Χρυσής Αυγής από σειρά αστυνομικά τμήματα τα προηγούμενα χρόνια και των αποδεδειγμένων πλέον σχέσεων ΕΛΑΣ-ΧΑ που προκύπτει από την δικογραφία της δίκης της εγκληματικής οργάνωσης, γεννάται το ερώτημα: “Ποιος θα προστατεύει τους φοιτητές από τους ένστολους φασίστες;”!
Τα παραπάνω δεν αφορούν βέβαια την Πρεσβεία, η οποία θεωρεί ότι το σημαντικότερο πρόβλημα στα ελληνικά πανεπιστήμια είναι ο αντι-Aμερικανισμός των αριστερών οργανώσεων:
“Ο αντιαμερικανισμός εξακολουθεί να είναι αρκετά υψηλός στα ελληνικά πανεπιστήμια, και οι φοιτητικές διαδηλώσεις οδηγούν συχνά έξω από την Πρεσβεία. Ο ιδιαίτερα πολιτικοποιημένος και συχνά αριστερός χαρακτήρας πολλών πανεπιστημίων στην Ελλάδα καθιστά επικίνδυνο για το προσωπικό των Πρεσβειών να επισκέπτεται πανεπιστημιακές εγκαταστάσεις και αδύνατο να συμμετάσχει η Πρεσβεία σε κοινά προγράμματα”.
Υπεύθυνες για τα παραπάνω θεωρεί τα αριστερά κόμματα(συμπεριλαμβάνει και τον ΣΥΡΙΖΑ) και το ΚΚΕ, για την επιμονή τους να υπερασπίζονται το άσυλο “με κάθε κόστος”. Η πρεσβεία παρουσιάζει μια εικόνα που θέλει τις φοιτητικές ενώσει να αποφασίζουν για τα πάντα, “από τις καταλήψεις μέχρι του διορισμούς σε σχολές”, τους οποίους αποκαλεί “ιδιαίτερα πολιτικοποιημένους”, βάζοντας στο στόχαστρο το αυτοδιοικητο της πανεπιστημιακής κοινότητας.
Το “προβληματικό” ελληνικό Σύνταγμα και η “αριστερή ιδεοληψία” της δωρεάν καθολικής εκπαίδευσης
Η λύση στον αντι-Αμερικανισμό θα μπορούσε, σύμφωνα με το τηλεγραφημα, να βρεθεί στα ιδιωτικά πανεπιστήμια. Ωστόσο, πέρα από τις πολιτικές πιέσεις και τις κοινωνικές αντιστάσεις που το εμπόδιζαν, υπήρχε άλλο ένα “πρόβλημα”: Το ελληνικό σύνταγμα που καθιστά το κράτος υπεύθυνο για την εκπαίδευση, με αποτέλεσμα “ιδιωτικές σχολές και πανεπιστήμια Ελλάδα, συμπεριλαμβανομένων σχολείων που συνδέονται με τις ΗΠΑ, να λειτουργούν ως ‘κέντρα μάθησης’ και τα πτυχία τους να μην αναγνωρίζονται ούτε να ισχύουν για την απασχόληση στο δημόσιο τομέα”. Oι συνταγματικοί περιορισμοί δεν στάθηκαν εμπόδιο στην σημερινή κυβέρνηση της ΝΔ, που αξιοποίησε μια έκτακτη κατάσταση υγείας με τις σχολές κλειστές, για να περάσει τα αντι-εκπαιδευτικά της νομοσχέδια.Το καλοκαίρι του 2019, η Ν. Κεραμέως συνταντήθηκε με τον Αμερικάνο πρέσβη Τζέφρι Πάιατ, όπου συζητησαν για τις “ευκαιρίες συνεργασίας” Ελλάδας-ΗΠΑ στην εκπαίδευση. Η Κεραμέως ήταν επίσης ειδική προσκεκλημένη με τον πρωην υπουργό Μετανάστευσης Κουμουτσάκο, σε τραπέζι που παρέθεσε ο Πάιατ τον Δεκέμβρη του ίδιου έτους.
Το εγγραφο παραδέχεται πως η “Πρεσβεία αφιερώνει αρκετό χρόνο γι την υποστήριξη των αμερικανικών ιδρυμάτων που λειτουργούν στην Ελλάδα”, ενώ παραδέχεται πως ”τα παιδιά πολλών Ελλήνων αξιωματούχων από όλο το πολιτικό φάσμα φοιτούν σε ιδιωτικό γυμνάσιο ή / και ιδιωτικό πανεπιστήμιο στην Ελλάδα”, την τότε κυβέρνηση να παραδέχεται την “αξία της αμερικανικής εκπαίδευσης που παρέχουν αυτά τα ιδρύματα και έχει επιδείξει προθυμία να συνεργαστεί μαζί μας για την τακτοποίηση της κατάστασης αυτών των ιδρυμάτων και την εφαρμογή ενός διαφανούς συστήματος διαπίστευσης αναγνώρισης πτυχίων”, την οποία ωστόσο προτιμούσε να κρατήσει σ εχαμηλό προφιλ λόγω “της αναμενόμενης αρνητικής αντίδρασης από την αριστερά και από φοιτητικές ομάδες σχετικά με την ιδεοληψία της «δωρεάν και για όλους» εκπαιδευτικής υπόσχεσης”.
Oύτε βήμα πίσω!
Οι μάταιες προσπάθειες των βουλευτών από το μεγαλύτερο μέρος της αντιπολίτευσης να αναδείξουν τον αντισυνταγματικό χαρακτήρα της αντι-εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης, έπεσαν στο κενό. Η κυβέρνηση συνέχισε να επιμένει πως σε όλο τον κόσμό υπάρχει αστυνομία στα πανεπιστήμια παρά την αποκάλυψη του ψέμματός της τόσο μέσα στην Βουλή, όσο και από ανακοινώσεις ξένων Πανεπιστημίων μα και ακαδημαικών και πρώην υπουργών που πρόσκεινται στο κυβερνών κόμμα. Οι διαμαρτυρίες των φοιτητών αντιμετωπίστηκαν με ένα όργιο καταστολής, με την υπουργό “Παιδέιας” να δηλώνει ευθαρσώς πως τίποτε δεν θα τους οδηγήσει στο να κάνουν πίσω.
Το αντι-εκπαιδευτικό νομοσχέδιο υπερψηφίστηκε από τους βουλευτές της ΝΔ, από κοινού με το ακροδεξιό κόμμα της Ελληνικής Λύσης, οι οποίοι πραγματικά δεν έκαναν βήμα πίσω στην εξυπηρέτηση των ιδιωτικών κολλεγίων και εντολών της Αμερικάνικης Πρεσβείας, που αποκτά μια ακόμα βάση, κοινωνικού αυτή την φορά πολέμου, κατά των λαϊκών αγώνων και της νεολαίας. Το φοιτητικό και λαϊκό κίνημα δεν πρέπει με την σειρά του να κάνει επίσης βήμα πίσω στην αποτροπή της εφαρμογής των αντι-εκπαιδευτικών σχεδιασμών κυβέρνησης-ολιγαρχίας-ιμπεριαλιστών.