Έκθεση ΔΝΤ: Εξαιρετικά μη βιώσιμο το χρέος, μακροπρόθεσμη οικονομική στασιμότητα, νέα κεφαλαιακή στήριξη τραπεζών

2167
ΔΝΤ

Επιμονή στις ακραίες νεοφιλελεύθερες και αντεργατικές απορρυθμίσεις.
Η Έκθεση του ΔΝΤ περιέχει πολύ πιο ρεαλιστικές εκτιμήσεις για την κατάσταση και τις προοπτικές της ελληνικής οικονομίας σε σχέση με εκείνες της ΕΕ, αν και επιμένει να υποδεικνύει ακραίες νεοφιλελεύθερες και αντεργατικές συνταγές για την αντιμετώπιση των προβλημάτων.
√ Το ΔΝΤ επιμένει να χαρακτηρίζει το χρέος εξαιρετικά μη βιώσιμο, αν και δεν προτείνει το κούρεμα του χρέους ως μέσο για τη βιωσιμότητα του.
Αν δεν ληφθούν μέτρα που θα το καταστήσουν κατά το ΔΝΤ βιώσιμο, το Ταμείο δεν πρόκειται να μετάσχει με χρήματα (1,6 δισ) στο ελληνικό πρόγραμμα.
√ Το ΔΝΤ επιβεβαιώνει ότι θέτει ως οροφή του χρέους της Κεντρικής κυβέρνησης για φέτος και για το 2018 τα 325 δισ, πράγμα που δυσχεραίνει την έκδοση μεγάλου ύψους ομολόγου του Δημοσίου, κάτι που μάλλον θα πρέπει να θεωρηθεί, μέσα στην τραγικότητα μας, ως θετικό.
√ Το ΔΝΤ θεωρεί ότι τα πρωτογενή πλεονάσματα στα οποία δεσμεύτηκε η χώρα είναι πολύ υψηλά και πρέπει να περιοριστούν στο επίπεδο του 1,5% του ΑΕΠ, ενώ εκτιμά ότι ο μακροχρόνιος ρυθμός ανάπτυξης της χώρας δεν πρόκειται να ξεπεράσει, λόγω και της υπογεννητικότητας, το 1% του ΑΕΠ!
Μιλάει δηλαδή για οργανική μακροχρόνια δομική οικονομική στασιμότητα.
√ Το ΔΝΤ θεωρεί ότι οι Τράπεζες αντιμετωπίζουν νέο πρόβλημα, γι’ αυτό προτείνει κεφαλαιακή ενίσχυση ύψους 10δισ. για να ανταπεξέλθουν στα ”κόκκινα δάνεια” και νέα τεστ αντοχής για να διαπιστωθεί το εύρος της νέας ανακεφαλαιοποίησης.
Με δυο λόγια, το ΔΝΤ έρχεται να διαπιστώσει το πλήρες ναυάγιο των μέχρι τώρα μνημονιακών προγραμμάτων και το αδιέξοδο των ελληνικών προοπτικών.
√ Κατά τα άλλα, το ΔΝΤ επιμένει δογματικά στις γνωστές νεοφιλελεύθερες αντεργατικές απορρυθμίσεις του.

Τ.Κ

Στη συνέχεια η Iskra παραθέτει ρεπορτάζ από το περιεχόμενο της Έκθεσης του ΔΝΤ:

Έκθεση του ΔΝΤ

Το διοικητικό συμβούλιο του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου ανακοίνωσε τα ξημερώματα της Παρασκευής (ώρα Ελλάδας) ότι ενέκρινε την καταρχήν συμφωνία με την Ελλάδα για την παροχή προληπτικής γραμμής χρηματοδότησης ύψους έως και 1,6 δισ. ευρώ.

Το ΔΝΤ εκτιμά ότι για την κάλυψη των χρηματοδοτικών αναγκών της Ελλάδος μέχρι το τέλος του προγράμματος θα χρειαστούν συνολικά 11 δισ. ευρώ.
Το νέο πρόγραμμα οικονομικής προσαρμογής έχει εγκριθεί καταρχήν, πράγμα που σημαίνει ότι θα τεθεί σε ισχύ μόνο αφού το Ταμείο λάβει συγκεκριμένες και αξιόπιστες διαβεβαιώσεις από τους ευρωπαίους εταίρους της Ελλάδας για τη βιωσιμότητα του χρέους, και υπό τον όρο ότι η Ελλάδα ακολουθεί πιστά το οικονομικό πρόγραμμα.
Η πρώτη αξιολόγηση του προγράμματος θα πραγματοποιηθεί τον Φεβρουάριο του 2018.
Στην Έκθεση Βιωσιμότητας του Δημοσίου Χρέους το ΔΝΤ επιμένει ότι το χρέος της Ελλάδος παραμένει μη βιώσιμο, καθώς θα υποχωρήσει στο 150% του ΑΕΠ από 181% που έκλεισε πέρυσι και οι χρηματοδοτικές ανάγκες για την εξυπηρέτησή του στο 17% του ΑΕΠ ως το 2030, ωστόσο στη συνέχεια θα λάβουν εκρηκτικές διαστάσεις.
Για το λόγο αυτό το ΔΝΤ καλεί τους Ευρωπαίους εταίρους να προχωρήσουν σε πρόσθετες διευθετήσεις (επέκταση περιόδου χάριτος των δανείων, αναβολή καταβολής τόκων), κυρίως αν συνυπολογιστεί ότι ο μακροχρόνιος ρυθμός ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας θα υποχωρήσει στο 1%.
Επιπροσθέτως, το ΔΝΤ υποστηρίζει ότι στο πρόγραμμα θα πρέπει να παραμείνει ένα αποθεματικό της τάξεως των 10 δισ. ευρώ προκειμένου να χρησιμοποιηθεί από τις τράπεζες για να αντιμετωπίσουν πιο αποτελεσματικά το οξύ πρόβλημα των κόκκινων δανείων
Ζητεί μάλιστα να διενεργηθεί νέος κύκλος τεστ αντοχής στις ελληνικές τράπεζες (stress tests) πριν την ολοκλήρωση του προγράμματος του ESM.
Μετά τη συζήτηση της Εκτελεστικής Επιτροπής, η γενική διευθύντρια του Ταμείου Κριστίν Λαγκάρντ εξέφρασε την ικανοποίησή της, τονίζοντας ότι το νέο πρόγραμμα οικονομικής προσαρμογής της Ελλάδας στηρίζει τις προσπάθειες των ελληνικών αρχών να επιστρέψουν στη χρηματοδότηση από τις αγορές σε βιώσιμη βάση.
«Τα πρόσφατα νομοθετημένα μέτρα για τη διεύρυνση της φορολογικής βάσης εισοδήματος και για τη μεταρρύθμιση των συνταξιοδοτικών δαπανών έχουν αποφασιστική σημασία για την επανεξισορρόπηση του προϋπολογισμού προς πολιτικές φιλικές προς την ανάπτυξη. 
» Μεσοπρόθεσμα, θα συμβάλουν στην επίτευξη ενός φιλόδοξου πρωτογενούς πλεονάσματος, ύψους 3,5% του ΑΕΠ. Ωστόσο, ο στόχος αυτός θα πρέπει να περιοριστεί σε ένα πιο βιώσιμο επίπεδο του 1,5% του ΑΕΠ το συντομότερο δυνατό, να δημιουργηθεί δημοσιονομικός χώρος για καλύτερη στόχευση της κοινωνικής βοήθειας, τόνωση των δημόσιων επενδύσεων και μείωση των φορολογικών συντελεστών για τη στήριξη της ανάπτυξης. 
» Η προστασία των ευάλωτων ομάδων, διατηρώντας παράλληλα τη δημοσιονομική ευρωστία, είναι καθοριστικής σημασίας για τη διατήρηση της βιωσιμότητας και της δίκαιης προσπάθειας προσαρμογής της Ελλάδας» αναφέρει η ίδια χαρακτηριστικά.
Παράλληλα, η επικεφαλής του ΔΝΤ ζήτησε από τις ελληνικές αρχές να λάβουν τα κατάλληλα πρόσθετα μέτρα ώστε να διασφαλίσουν ότι οι τράπεζες κεφαλαιοποιούνται επαρκώς πριν από το τέλος του προγράμματος.
Η ίδια εκτιμά ότι παρά την πρόοδο που σημειώθηκε στο διαρθρωτικό μέτωπο, η πρωταρχική πρόκληση της Ελλάδας παραμένει η απελευθέρωση των περιορισμών που υποβαθμίζουν το επενδυτικό κλίμα της. 
Συνεπώς, οι αρχές θα πρέπει να επανεξετάσουν τα σχέδιά τους για τις συλλογικές διαπραγματεύσεις μετά το τέλος του προγράμματος και να επικεντρωθούν στην αύξηση των προσπαθειών για άνοιγμα αγορών προϊόντων και υπηρεσιών που εξακολουθούν να προστατεύονται, ώστε να διευκολυνθούν οι επενδύσεις και να δημιουργηθούν νέες θέσεις εργασίας.
Αναφορικά με τις οικονομικές εξελίξεις, το ΔΝΤ είπε ότι το ΑΕΠ ανέκαμψε ελαφρώς το πρώτο τρίμηνο του 2017, λόγω της ανθεκτικής κατανάλωσης και της συσσώρευσης αποθεμάτων. Η αγορά εργασίας ανέκαμψε σταδιακά, αν και οφείλεται κυρίως στην αύξηση της μερικής απασχόλησης. Η φτώχεια και η ανισότητα παραμένουν μεταξύ των υψηλότερων στην ευρωζώνη.
Το πρωτογενές δημοσιονομικό αποτέλεσμα ήταν πλεονασματικό τα τελευταία δύο χρόνια, υποστηριζόμενο από τη συνεχιζόμενη δημοσιονομική εξυγίανση. Ωστόσο, φέτος το σωρευτικό πρωτογενές ισοζύγιο που επιτεύχθηκε μέχρι τον Μάιο του 2017 είναι χαμηλότερο από ό,τι πριν από ένα χρόνο, λόγω των χαμηλότερων φορολογικών εσόδων και των μεταφορών που σχετίζονται με επενδύσεις από την ΕΕ.

Επιμονή στους φόρους και την περικοπή συντάξεων

Στο σκέλος της δημοσιονομικής πολιτικής το ΔΝΤ επιμένει στη δέσμη μεταρρυθμίσεων στον τομέα του φόρου εισοδήματος και των συντάξεων -που αποσκοπούν στη «μείωση των εξαιρετικά γενναιόδωρων φορολογικών απαλλαγών για τις μεσαίες τάξεις και των συνταξιοδοτικών δαπανών», οι οποίες κρίνει ότι είναι υπερβολικά υψηλές.
Επιπροσθέτως όπως αναφέρει τα μέτρα αυτά συμβάλλουν στη στήριξη του φιλόδοξου μεσοπρόθεσμου στόχου του πρωτογενούς πλεονάσματος του 3,5% του ΑΕΠ που συμφωνήθηκε με τους Ευρωπαίους εταίρους για την περίοδο 2019-22.
Μετά το 2022, ο στόχος για πλεόνασμα αναμένεται να μειωθεί -το επίπεδο παραμένει να συμφωνηθεί στο πλαίσιο των συζητήσεων για το χρέος- και ο προκύπτων δημοσιονομικός χώρος να χρησιμοποιηθεί για την ενίσχυση του κοινωνικού ασφαλούς δικτύου της Ελλάδας, για την ενίσχυση των δημόσιων επενδύσεων.

Κόκκινα δάνεια

Η στρατηγική του χρηματοπιστωτικού τομέα επικεντρώνεται στενά στη δημιουργία των συνθηκών αντιμετώπισης των υψηλών μη εξυπηρετούμενων δανείων με την ενίσχυση και την εφαρμογή του νομικού πλαισίου για την αναδιάρθρωση του χρέους. Οι αρχές δεσμεύονται να χαλαρώσουν τους περιορισμούς στην κίνηση κεφαλαίων (capital controls) γρήγορα αλλά με σύνεση, διασφαλίζοντας παράλληλα τη χρηματοπιστωτική σταθερότητα.
Απαράδεκτες ”διαρθρωτικές” μεταρρυθμίσεις
Εκτός από τη διατήρηση των μεταρρυθμίσεων της αγοράς εργασίας κατά τη διάρκεια του προγράμματος, το ΔΝΤ υποστηρίζει τη μεταρρύθμιση του πλαισίου ομαδικών απολύσεων και τα βήματα υλοποίησης των τρεχουσών μεταρρυθμίσεων που προωθούν τον ανταγωνισμό και απελευθερώνουν τη λειτουργία των καταστημάτων τις Κυριακές.
Σύμφωνα με τις προβλέψεις του ΔΝΤ, μετά την πλήρη εφαρμογή των μεταρρυθμίσεων που προαναφέρθηκαν, η παραγωγή αναμένεται να ανακάμψει έντονα μεσοπρόθεσμα. 
Προβλέπεται να αυξηθεί κατά 2,1% φέτος και 2,6% το επόμενο έτος. Ωστόσο, μακροπρόθεσμα, η ανάπτυξη αναμένεται να συγκλίνει στο δυνητικό σταθερό ποσοστό του 1%, λόγω των συνεπειών των συνεχιζόμενων διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων που απαιτούνται για την αντιμετώπιση των αρνητικών επιπτώσεων της δημογραφικής γήρανσης.

1 σχόλιο

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Παρακαλώ προσθέστε το σχόλιό σας
Παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας