Κάποια στελέχη της ΛΑ.Ε σχολίαζαν εντυπωσιασμένα στην Iskra ένα ενυπόγραφο κείμενο στο Rproject υπό τον τίτλο «Ο κεϋνσιανός δρόμος της απώλειας: Στην εκδήλωση του ΕΔΕΚΟΠ για τη δραχμή».
Τα στελέχη αυτά της ΛΑ.Ε ήταν εντυπωσιασμένα καταρχάς από το γεγονός, ότι ο αρθρογράφος δεν βρήκε να πει, σχεδόν, τίποτα θετικό για το περιεχόμενο της εκδήλωσης του ΕΔΕΚΟΠ (πέραν της μεγάλης συμμετοχής), ενώ η πρόταση που παρουσιάστηκε χαρακτηρίστηκε «ούτε αριστερή, ούτε ριζοσπαστική».
Αυτό, όμως, που διέκριναν και τους έκανε εξαιρετική εντύπωση στο κείμενο, μας έλεγαν τα ίδια στελέχη, ήταν μια ιδιαίτερα ανεξήγητη εμπάθεια, σχεδόν χολή, σε βάρος της ΛΑ.Ε και της ηγεσίας της, με αρκετές ανακρίβειες, πολλές υπερβολές και προσωπικούς τόνους.
Ιδιαίτερα τα ίδια στελέχη τόνιζαν ότι δεν είναι δυνατόν να συγχέεται στο κείμενο μια ανοικτή πολιτική εκδήλωση με μια συνέντευξη Τύπου, όπως αυτή που έκανε η ΛΑ.Ε για το φυλλάδιο της μετάβασης από το ευρώ στο εθνικό νόμισμα και, κυρίως είναι απολύτως απαράδεκτο και αστήρικτο να λέγεται και μάλιστα γενικευμένα και αφοριστικά, ότι η ηγεσία της ΛΑ.Ε θεωρεί τάχα ότι «πολιτική και επικοινωνία σήμερα σημαίνουν συνθήματα και εύκολα λόγια από την τηλεόραση και όχι τεκμηριωμένες, εμπεριστατωμένες και συνεκτικές θέσεις – όπλα στην καθημερινή επιχειρηματολογία και ζωή του κάθε πολίτη». (Σκεφθείτε να είχε η ΛΑ.Ε και αισθητή παρουσία στις τηλεοράσεις).
Ευπρόσδεκτη η κριτική για τα πάντα. Δεν βλάπτει, όμως, τόνιζαν τα ίδια στελέχη της ΛΑ.Ε, λίγο περισσότερη εποικοδομητικότητα και ένα ευρύτερο και πιο ενωτικό πνεύμα. «Αν δεν κάνουμε λάθος, δεν είμαστε αντίπαλοι ούτε σε αντίπαλα στρατόπεδα, ενώ όλοι μας χρειαζόμαστε περισσότερη θετική συζήτηση, παρά εύκολες βολές, που θυμίζουν τις κακές πλευρές του παρελθόντος της Αριστεράς», κατέληγαν.
Στη συνέχεια παραθέτουμε και ολόκληρο το κείμενο του αρθρογράφου, για να σχηματίσουν οι ενδιαφερόμενοι αναγνώστες μας μια δική τους πληρέστερη άποψη:
Ο ΚΕΫΝΣΙΑΝΟΣ ΔΡΟΜΟΣ ΤΗΣ ΑΠΩΛΕΙΑΣ: ΣΤΗΝ ΕΚΔΗΛΩΣΗ ΤΟΥ ΕΔΕΚΟΠ ΓΙΑ ΤΗ ΔΡΑΧΜΗ
Του Γιάννη Νικολόπουλου*
H «πιο σοβαρή και τεκμηριωμένη πρόταση» δεν θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ούτε αριστερή, ούτε ριζοσπαστική.
Η εκδήλωση, για την ακρίβεια η συμμετοχή σε αυτήν, ήταν μήνυμα και για τις σημερινές ηγεσίες της Λαϊκής Ενότητας και της Πλεύσης Ελευθερίας – μαζί οι δύο σχηματισμοί δεν συγκέντρωσαν ούτε το 1/2 του κόσμου στις δύο πρόσφατες αντίστοιχες εκδηλώσεις τους, στην αίθουσα της ΕΣΗΕΑ και τη ΣΦΙΓΓΑ. Αυτό, κανονικά, πρέπει να προβληματίσει έντονα τα επιτελεία των δύο σχηματισμών – της ΛΑΕ και της Πλεύσης – κάτι κάνουν, επικοινωνιακά και πολιτικά, λάθος όταν κάνουν εκδηλώσεις σε στενό,εντέλει, κύκλο. Επίσης καλό θα ήταν να τους προβληματίσει το γεγονός ότι η ανυπομονησία και η δίψα του κόσμου να ακούσει και να γίνει κοινωνός της «πιο σοβαρής και τεκμηριωμένης πρότασης για τη μετάβαση στη δραχμή» προκάλεσε σποραδικές, άλλοτε πιο έντονες (περισσότερο προς το πρόσωπο του Παναγιώτη Λαφαζάνη) αποδοκιμασίες του στυλ «τελειώνετε με τους χαιρετισμούς» και γενική μουρμούρα και δυσφορία, που εξηγείται και από το δεύτερο φάουλ και σφάλμα των διοργανωτών : Μια εκδήλωση για την «πιο σοβαρή και τεκμηριωμένη πρόταση για τη δραχμή» δεν στριμώχνεται Τετάρτη βράδυ, ειδικά μάλιστα όταν με τη σχετική καθυστέρηση άφιξης τόσο του Λαφαζάνη όσο και της Κωνσταντοπούλου, τους χαιρετισμούς των δύο, καθώς και των δύο ξένων αντιπροσώπων, το κυρίως μενού παρουσίασης του ΕΔΕΚΟΠ διαδοχικά με τον Μαριόλη, τον Γαβριηλίδη και τον ίδιο τον Λαπαβίτσα, ξεκίνησε στις 9.20 και όχι στις 7, όπως ήταν αρχικά προγραμματισμένο. Παρεμπιπτόντως, η Κωνσταντοπούλου «γλίτωσε» από κάποιες αποδοκιμασίες στη σχετική μακρηγορία του δικού της χαιρετισμού επειδή διατύπωσε ανοικτά, για δεύτερη φορά, μετά την μουσικοθεατρική σκηνή ΣΦΙΓΓΑ, τη θέση της «εναντίον του ευρώ», θέση που επιδοκιμάστηκε από το κοινό.
Η καθυστέρηση προκάλεσε κόπωση, ειδικά για τους όρθιους, λελογισμένο όσο και συγκαλυμμένο εκνευρισμό, δυσφορία – δεν ήταν ακριβώς…θεία λειτουργία, τουλάχιστον για όποιον συγχρωτίστηκε με τους θεατές. Και αυτό εξηγείται επίσης καθώς το συντριπτικά μεγαλύτερο τμήμα των ακροατών ήταν άνθρωποι της τρίτης ηλικίας, συνταξιούχοι, μεσήλικες, «απόμαχοι της ζωής» ή πολύ κοντά στη δύση του εργασιακού τους βίου.Οι αντοχές, φυσικές, ψυχικές, σωματικές, μπορούν να προδώσουν και τον πιο καλόπιστο και πρόθυμο θεατή και ακροατή. Παρόλα αυτά, πρυτάνευσε η υπομονή – ένα ακόμη διδακτικό μάθημα για τις ηγεσίες της ΛΑΕ και της Πλεύσης που θεωρούν ότι πολιτική και επικοινωνία σήμερα σημαίνουν συνθήματα και εύκολα λόγια από την τηλεόραση και όχι τεκμηριωμένες, εμπεριστατωμένες και συνεκτικές θέσεις – όπλα στην καθημερινή επιχειρηματολογία και ζωή του κάθε πολίτη.
Και εδώ είναι το τρίτο φάουλ και η χαμένη ευκαιρία των διοργανωτών : Αν και ολοφάνερα, δεν υπήρχαν υποστηρικτές του ευρώ ή αμφιταλαντευόμενοι, τουλάχιστον, στο θέμα της ρήξης με την ευρωζώνη ανάμεσα στο κοινό, το πλήθος διψούσε και κατά κάποιον τρόπο απαιτούσε να εξοπλιστεί με βάσιμα, καθαρά, κατανοητά και σαφή επιχειρήματα για τη μετάβαση στη δραχμή, επιχειρήματα που θα μπορούσε να χρησιμοποιήσει στην καθημερινότητα του, στο καφενείο, στο οικογενειακό τραπέζι, στην ουρά του ΟΑΕΔ, στη λαϊκή αγορά, στη γειτονιά και την πολυκατοικία του. Η εκδήλωση έπασχε ακριβώς σε αυτό το σημείο : Δεν εκλαΐκευσε την «πιο σοβαρή και τεκμηριωμένη πρόταση για τη μετάβαση στη δραχμή». Κάποιοι πίνακες αναλύσεων και τα διαγράμματα, που χρησιμοποίησε κυρίως ο Μαριόλης θα δυσκόλευαν ακόμη και τελειόφοιτους φοιτητές των οικονομικών. Η επιμονή για ανάδειξη συγκεκριμένων τομέων «παραγωγικής ανασυγκρότησης» στη βιομηχανία και τη γεωργία δεν συνοδεύτηκε από την τεκμηριωμένη εξήγηση του «γιατί αυτοί οι τομείς – ατμομηχανή και όχι άλλοι». Και δεν έλειψαν ορισμένες «ευκολίες» βγαλμένες λες από το διαβρωτικό πρίσμα των τηλεοπτικών παραθύρων και της συγκαταβατικής λογικής των πλατιών «εθνικών μετώπων» για τη μετάβαση στη δραχμή.
Παράδειγμα, ο Λαπαβίτσας ισχυρίστηκε ότι μέρος από το απαιτούμενο αποθεματικό των περίπου 12 δις ευρώ που απαιτούνται για το «πρώτο, μεταβατικό διάστημα του ενός-δύο μηνών έως ότου εκτυπωθούν στο σύνολο τους, οι νέες δραχμές» θα προέλθει από τα 24 δις «που βρίσκονται κρυμμένα μέσα στα στρώματα των Ελλήνων». Η φράση προκάλεσε δίκαιη αγανάκτηση : «Δεν έχουμε τέτοια ποσά στα σπίτια μας», πετάχτηκαν ορισμένοι από τους θεατές. Ο Λαπαβίτσας επέμεινε και ξεπέταξε την ένσταση με ένα «ναι εντάξει όχι όλοι, πολλοί». «Ευκολία» δεύτερη, η έκκληση του Λαπαβίτσα στην (ιδιωτική) Εθνική Τράπεζα της Ελλάδος να προετοιμάζει «χθες» το παραπάνω αποθεματικό, «ανεξάρτητα αν πιστεύει ή όχι στη ρήξη με την ευρωζώνη» – σε διαφορετικό σημείο την ίδια τράπεζα (και όλες τις υπόλοιπες και σωστά) την «απείλησε» με διορισμό δημόσιου επιτρόπου, «την Κυριακή το βράδυ» υπονοώντας την Κυριακή το βράδυ μετά τις εκλογές νίκης του «εθνικού μετώπου για τη δραχμή». Σύγχυση ή αντίφαση, να ζητά κανείς «προετοιμασία μετάβασης» ακριβώς από εκείνους που αντιμάχονται λόγω και έργω αυτή τη μετάβαση; Σύγχυση, αντίφαση ή ευσεβείς πόθοι, ότι εκλογές με ορίζοντα την ανάρρηση ενός «εθνικού μετώπου δραχμής» στην εξουσία, θα έχουν χαρακτήρα «ομαλής διαδοχής στην κυβερνητική σκυτάλη», οταν έχει προηγηθεί η τραυματική εμπειρία του ΣΥΡΙΖΑ της κοινοβουλευτικής και κυβερνητικής ανάθεσης και όταν κυρίως έχει προηγηθεί το μεγάλο λάθος αδρανοποίησης και αποστράτευσης της κοινωνικής πλειοψηφίας, όπως αυτή εκφράστηκε διαδοχικά το 2015 στις πρώτες εκλογές και κυρίως στο δημοψήφισμα;
Το «εθνικό μέτωπο», επίσης για τη δραχμή, έμεινε μια φράση μετέωρη και χωρίς εξηγήσεις, αν και οι ομιλητές υποστήριξαν ότι «το πολιτικό και θεσμικό ‘’εποικοδόμημα’’ δεν αφορά τη σοβαρή και τεκμηριωμένη, οικονομική πρόταση και έπεται των διαδικασιών μετάβασης». Συγγνώμη, αλλά φρονώ ότι το πολιτικό υποκείμενο που θα αναλάβει το τιτάνιο έργο αυτής της μάχης, έστω και διά της «κοινοβουλευτικής οδού προς τον σοσιαλισμό» πρέπει να αποσαφηνιστεί και να αποκρυσταλλωθεί προτού σκαφτούν τα χαρακώματα. Εγραψα «σοσιαλισμό», λεξούλα που δεν ακούστηκε στην ΑΛΚΥΟΝΙΔΑ, ίσως ακριβώς επειδή οι πυλώνες μετάβασης και ανασυγκρότησης (αύξηση της ζήτησης, για να καταπολεμηθεί η ανεργία και κρατικές επενδύσεις βραχυπρόθεσμα στις υπηρεσίες και μακροπρόθεσμα στη βιομηχανία και τη γεωργία, προκειμένου να προχωρήσει η παραγωγική ανασυγκρότηση) ήταν βγαλμένες λες από τα οικονομικά εγχειρίδια του κεϋνσιανισμού.
Εδώ όμως υπάρχει ένα δομικό σφάλμα καταρχάς απλής λογικής : Η επαναφορά σε μια κατάσταση «καπιταλισμού με ανθρώπινο και κοινωνικό πρόσωπο» απαιτεί όχι μόνο τη συναίνεση των συνδικάτων και των εργαζομένων, αλλά και τη «συνενοχή» των κατόχων των μέσων παραγωγής και πλούτου, δηλαδή του κεφαλαίου. Εχουμε άραγε διαπιστώσει ότι καπιταλιστές και κεφάλαιο της Ελλάδας, όπως για παράδειγμα στον τομέα των υπηρεσιών και κατεξοχήν στον τουρισμό, ο εμβληματικός ΣΕΤΕ με επικεφαλής τον πλέον «γνωστό – άγνωστο» κουκουλοφόρο της τρόικας, Ανδρέα Ανδρεάδη, βρίσκονται στο ίδιο μήκος κύματος με το «μέτωπο της δραχμής» και ακριβέστερα το μέτωπο της δραχμής ενάντια στη λιτότητα; Δεν θα το’λεγα…
Σε πιο πρακτικά ζητήματα, «η πλέον σοβαρή και τεκμηριωμένη πρόταση για τη μετάβαση στη δραχμή» δυσκολευόταν να περιγράψει την πρώτη μέρα, την πρώτη εβδομάδα και τον πρώτο χρόνο της νέας κατάστασης. Για παράδειγμα, δεν αρκεί να μπουν δημόσιοι επίτροποι στις τράπεζες ή να περιέλθει σε δημόσιο έλεγχο η Τράπεζα της Ελλάδος, όταν τα πραγματικά Γενικά Επιτελεία του κουαρτέτου των «θεσμών» και της ευρωενωσιακής λιτότητας, βρίσκονται στο Γενικό Λογιστήριο του Κράτους και την «ανεξάρτητη» Αρχή Δημοσίων Εσόδων – εκτός αν αυταπατάται κανείς ότι η ανώτερη δημοσιοϋπαλληλική γραφειοκρατία τους θα σταθεί στο πλευρό του «εθνικου μετώπου της δραχμής» έπειτα από μια ενδεχόμενη επικράτηση σε εθνικές εκλογές. Επίσης, σε μια ελληνική οικονομία που οργιάζει η παραοικονομία, η κυκλοφορία μαύρου και αφορολόγητου χρήματος και επιβιώνει ακόμη και παρασιτικά και παρά την εμπέδωση συστήματος ηλεκτρονικών πληρωμών και συναλλαγών, η χάρτινη μορφή του χρήματος, δεν αρκεί η εμπιστοσύνη στο νέο νόμισμα που θα γεννήσει «από τα πάνω» το κράτος, καταβάλλοντας μισθούς και συλλέγοντας φόρους σε δραχμές, χωρίς ταυτόχρονη ίδρυση ανταλλακτηρίων και υποχρεωτικού σφραγίσματος των χάρτινων ευρώ σε νέες δραχμές, χωρίς ταυτόχρονη τιθάσευση των φαινομένων μαύρης αγοράς είτε στο συνάλλαγμα είτε στο εμπόριο. Αυτά φυσικά προαπαιτούν λαϊκή και μαζική κινητοποίηση όλων των διαθέσιμων δυνάμεων της εργασίας. Τέλος μπορεί η εκτίμηση για ένα πληθωρισμό που θα τρέχει στο 10% και μόνο τον πρώτο χρόνο να είναι επαρκώς βάσιμη, αλλά πρέπει να αποσαφηνιστεί η πολιτική βούληση ότι κάθε απόπειρα κερδοσκοπίας και σχετικών πιέσεων στην αγορά θα κατασταλεί από το οικονομικό επιτελείο και τους ελεγκτικούς του μηχανισμούς εν τη γενέσει τους.
Με όλα τα παραπάνω θεωρώ ότι η «πιο σοβαρή και τεκμηριωμένη πρόταση» δεν θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ούτε αριστερή ούτε ριζοσπαστική, ενώ και από πλευράς εκλαϊκευμένων, εύληπτων και άμεσα χρήσιμων στο δημόσιο και ιδιωτικό λόγο τεκμηρίων έπασχε, από τη στιγμή μάλιστα που ποντάρει πολλές από τις παραδοχές της, στην «επανεκκίνηση» των σχέσεων ταξικής συμφιλίωσης μεταξύ των εργαζομένων και του κεφαλαίου στην Ελλάδα μέσα σε έναν καθαγιασμένο, αλλά ανύπαρκτο για το δεύτερο, κεϋνσιανό δρόμο, ο οποίος όπως έχει αποδείξει η ιστορία και η ζωή, είναι ο δρόμος της ταυτοτικής απώλειας για την Αριστερά. Η ιστορία πάλι, η ζωή και οι κατά περίπτωση ηγεσίες έχουν αποδείξει επίσης στην ελληνική Αριστερά τον εσφαλμένο, ναρκοθετημένο και επικίνδυνο δρόμο των «εθνικών μετώπων» για κάθε χρήση και σε κάθε κρίση.
Για να το θέσω ωμά και με πλήρη ενσυναίσθηση της βαρύτητας και της φόρτισης των λέξεων, των στιγμών και της σημερινής συγκυρίας, «Λίβανος» και «Καζέρτα» για τη δραχμή δεν πρέπει, δεν μπορούν και ορισμένοι δεν θα πρέπει και να θέλουμε να ξαναϋπάρξουν… Για τους υπόλοιπους, δεν παίρνω εδώ και καιρό όρκο ότι δεν θα ήθελαν μια επανάληψη του δράματος, με αντάλλαγμα έναν πρόσκαιρο ρόλο επί πολιτικής και οικονομικής σκηνής…
Εντέλει, το θετικότερο στοιχείο της χθεσινής βραδιάς ήταν το πλήθος των συγκεντρωμένων, η δίψα για πολιτικό προβληματισμό και εξοπλισμό με επιχειρήματα και θεωρητικά και πρακτικά «όπλα», η διαθεσιμότητα του για όλα τα υπόλοιπα, συγκρουσιακά και στοιχειακά είναι το μεγάλο ζητούμενο, το οποίο όμως δεν μπορεί να βρει απαντήσεις μέσα στην πλειονότητα μιας μάζωξης κυρίως από μεσήλικες και συνταξιούχους.
Το στοίχημα της Αριστεράς παραμένει η διαθεσιμότητα, η κινητοποίηση, η οργάνωση της νεολαίας, εντός και εκτός της χώρας, εντός και εκτός των υπηρεσιών, της γεωργίας, της βιομηχανίας, των πανεπιστημίων – εξάλλου, οι «χαμένες γενιές» του νεοφιλελευθερισμού και της ποινικοποίησης των αριστερών ιδεών δυσκολεύονται πια αφάνταστα να εγκαταλείψουν τις αυταπάτες και τις διαδοχικές διαψεύσεις τους, για το παρόν και το μέλλον του ελληνικού και του ευρωπαϊκού οικονομικού και πολιτικού οικοδομήματος. Το τελευταίο συμπέρασμα αφορά και στις ηγεσίες που μας έλαχαν σχεδόν στο σύνολο των θεωρούμενων «αντιμνημονιακών» και αριστερών (όλα;) σχηματισμών, που προετοιμάζουν αενάως το «μέτωπο» (έτσι, χωρίς το μακρυνάρι των επιθετικών του προσδιορισμών…).
*Πηγή: rproject.gr
Είδα την εκδήλωση από το infowar καθώς δεν μπορούσα να παρευρεθώ. Διάβασα και το άρθρο του κ. Νικολόπουλου και νομίζω οτι κάνει μια καλόπιστη κριτική. Ο κ. Λαφαζάνης ήταν λίγο κουραστικός και συνθηματολογούσε χωρίς να δώσει πολιτική κατεύθυνση στη μελέτη. Αυτό δλδ που περιμένω από τους συντρόφους στη ΛΑΕ. Αυτό έχουμε ανάγκη όλοι νομίζω. Το θέμα δεν είναι απλά το νόμισμα.
Η μελέτη μου φάνηκε ενδιαφέρουσα αλλά όπως λέει κ το άρθρο κ συμφωνώ, προς όφελος ποιού θα γίνει η πολυπόθητη ανάπτυξη? Ωραία να δώσουμε βάση σε κάποιους τομείς της οικονομίας, να τους ενισχύσουμε κλπ. Το θέμα είναι θα ωφεληθεί ο εργαζόμενος ή πάλι το κεφάλαιο?
Εδώ χρειάζεται ο πολιτικός λόγος του κ. Λαφαζάνη κ όλων των στελεχών. Να εξειδικεύσουν αυτή τη μελέτη και άλλες ενδεχομένως κ να μας παρουσιάσουν ένα πρόγραμμα που θα ωφελεί τους πολλούς. Η έξοδος και η αλλαγή νομίσματος είναι ο τρόπος για να εφαρμόσουμε φιλολαικό φιλοεργατικό πρόγραμμα και να ανακτήσουμε την κυριαρχία μας. Δεν είναι τίποτα παραπάνω.
Ας πούμε δυο τρία πράγματα:
Οι χαιρετισμοί κράτησαν περισσότερο απ’ ‘ο,τι έπρεπε χωρίς να καλύψουν τα πολιτικά κενά της πρότασης του ΕΔΕΚΟΠ (πώς γίνεται κτήμα των πολιτών αυτή η μελέτη, πώς “δένεται” σε ένα πολιτικό σχέδιο)
Το ΕΔΕΚΟΠ πολύ-βαυκαλίστηκε αλλά δεν προώθησε ουσιαστικά όσα ήδη είχε αναφέρει προ μηνών ο Λαπαβίτσας. Δεν είναι προχώρημα 3-4 διαφάνειες που είχαν στόχο απλώς και μόνο να μας εντυπωσιάσουν για την “τεράστια” δουλειά. Είναι ενδεικτικό ότι δεν αναλύθηκαν ούτε ενδεικτικά κάποια σημεία του “σχεδίου” που υποτίθεται ότι καταγράφονταν στις διαφάνειες
Ένα παράδειγμα: Δεν υπήρξε καμιά αναφορά στην ναυτιλία. Δεν είναι λίγο περίεργο, όταν μάλιστα έγιναν πολλές αναφορές σε συναλλαγματικά διαθέσιμα κλπ και τα μέλη του ΕΔΕΚΟΠ μάλλδεν αγνοούν λόγω Λονδίνου τον εφοπλισμό;
Ένα άλλο παράδειγμα: Όταν η πιθανή έλλειψη φαρμάκων είναι βασικό επιχείρημα όλων όσων αντιμάχονται την κατεύθυνση του εθνικού νομίσματος, δεν είναι λογικό η μόνη αναφορά σε αυτό να είναι κάτι σαν “μην ανησυχείτε, θα έχουμε φάρμακα” του Λαπαβίτσα.
Η πεποίθηση Λαπαβίτσα ότι οι περισσότεροι έχουμε λεφτά “στο στρώμα” μπορεί να (νομίζει ότι) είναι αβανταδόρικη για τη μελέτη του αλλά απέχει πολύ από την αλήθεια. Και υπογραμμίζει το πολιτικό πρόβλημα της μελέτης και των συντακτών της: Δεν ασχολείται με το μεταβατικό διάστημα, που όλοι οι επιστήμονες θεωρούν κρίσιμο και δύσκολο, γιατί θεωρεί ότι απλώς (;) θα βγάλουμε χρήμα από το στρώμα και θα τα βγάλουμε πέρα!
Θα συνιστούσα οι συντάκτες της μελέτης και όσοι δεν αντιλήφτηκαν τα προβλήματά της, να μελετήσουν το άρθρο της (διόλου εχθρικής προς το εθνικό νόμισμα. απεναντίας!) κυρίας Μαρίας Νεγρεπόντη Δελιβάνη στα τελευταία “Επίκαιρα”, το οποίο αναδημοσιεύεται και στην Iskra, και να καταθέσουν τις απόψεις τους στα ερωτήματα που θέτει. Μετά μπορούμε να συνεχίσουμε την συζήτηση.
Μια τελευταία παρατήρηση: Ο κ. Μαριόλης ανέφερε ότι είναι απαραίτητη η στήριξη όλων των συνδικαλιστικών και κοινωνικών φορέων, τονίζοντας μάλιστα ότι σε αυτό είναι απόλυτος. Μήπως είναι καιρός να μας ενημερώσει πώς σκέφτεται ότι θα επιτευχθεί αυτή η συμπόρευση και πώς θα “απαγορευτούν” οι λοξοδρομήσεις;
Η κριτική σας δεν διαφέρει ιδιαίτερα ούτε από αυτήν του Γ. Νικολόπουλου, ούτε από την αντίστοιχη του Π. Δερμενάκη στον «Δρόμο της Αριστεράς» μερικές μέρες αργότερα… Από την πλευρά μας απλώς θα τονίσουμε, ότι η συζήτηση στην Αριστερά πρέπει να ξεκινά, πλέον, με ΔΕΔΟΜΕΝΟ ότι η παραμονή της Ελλάδας στο ευρώ μόνο δεινά έφερε και μόνο δεινά φέρνει και θα φέρει στο μέλλον. Από εκεί και πέρα η συζήτηση για το «πώς;» παραμένει ανοιχτή και οι ίδιες οι προτάσεις που έχουν κατατεθεί προς αυτήν την κατεύθυνση (της ΛΑ.Ε, του ΕΔΕΚΟΠ και όποια άλλη τεθεί στο τραπέζι) αποτελούν την ΕΝΑΡΞΗ και όχι τη λήξη της συζήτησης αυτής. Και, βεβαίως, επιδέχονται και βελτιώσεων και διαρκούς ανανέωσης-επικαιροποίησης…